Horizon Zero Dawn

recenze  207
Martin Šmíd, 23. 2. 2017 15:00
Vývojáře ze studia Guerrilla Games známe díky povedené akční sérii Killzone, která vždy nabízela slušnou lineární hratelnost, ale hlavně ukazovala možnosti konzolí od Sony, ať už to byl PlayStation 2, PlayStation 3 a nyní PlayStation 4. Před několika lety dostali vývojáři od Sony možnost začít pracovat na zcela nové značce, což po tolika letech strávených s Killzone jistě uvítali. Nakonec se z ní vyklubala open world RPG akce Horizon Zero Dawn, která od prvního oznámení vypadala rozhodně zajímavě. Byla ale otázka, jak vývojáři zvládnou jednak tlak ze strany hráčů, ale také skutečnost, že s podobnými hrami nemají žádné zkušenosti. Jak už ale tušíte, vše dopadlo na jedničku a z hlavní hrdinky Aloy se zřejmě stane velká hvězda PlayStationu následujících let.

Recenzovaná verze: PlayStation 4/PlayStation 4 Pro

Vývoj hry Horizon Zero Dawn začal už v roce 2011, hned poté, co vývojáři z Guerrilla Games dokončili akci Killzone 3 pro konzoli PlayStation 3. Sony ale dala vývojářům potřebný čas i peníze, aby přišli s něčím zcela novým, neokoukaným a hlavně svěžím, na čem bude moci do budoucna stavět. Co na hře určitě každého zaujme, je samotný post-apokalyptický svět, v němž se vše odehrává. Lidé sice žijí v jeskyních či chatrčích, jako pralidi, ale kolem nich jsou ruiny dávno zaniklé civilizace, naší nutno dodat, přičemž mezi nimi se pohybují obrovská kovová monstra, která nahradila prakticky lidskou rasu a nyní jsou vládci naší modré planety. Do této doby se objevuje Aloy, dívka označená hned po narození za vyvrhela, která musí žít celé své dětství a dospívání jen se svým učitelem. Už od dětství si klade otázku, kdo je, kdo byla její matka a proč vlastně svět vypadá, jak vypadá. I proto se hned jak dospěje, vydá na cestu, aby zjistila nejen to, proč už nám Země nepatří, ale také informace o svém původu.

Ani nemusím říkat, že vše je hodně propojené, navíc bude muset bojovat i s nejrůznějšími frakcemi a dalším nebezpečím, které nový svět ukrývá. Trochu jsem byl překvapen, že Horizon Zero Dawn je stejně jako třeba třetí Zaklínač hodně příběhovou hrou se spoustou filmečků a dialogů, která má navíc scénář výborně napsaný, se spoustou zajímavých postav, nečekaných zvratů i událostí, až jsem nemohl uvěřit, že za vším stojí stejní vývojáři jako za sérií Killzone. Hlavní hvězdou je ale pochopitelně Aloy, dle mého jedna z nejvíce charismatických hrdinek v dnešních videohrách, kterou jsem si během hraní hodně zamiloval, za což může i její postupný vývoj z malé holčičky v neohroženou bojovnici. Aloy je pro studio Guerrilla Games a hlavně Sony velká trefa do černého, protože tu mají najednou silnou ženskou postavu, která se úplně v klidu vyrovná Laře Croft, a v mnohém jí i překonává. A hlavně bude moci nahradit Nathana Draka, kterému vývojáři z Naughty Dogu konečně dopřáli zasloužený důchod.

Horizon Zero Dawn je pro Guerrilla Games zcela nový začátek, protože nejde o lineární střílečku, ale obrovské akční RPGčko v otevřeném světě. Ačkoliv vývojáři neměli s tímto žánrem prakticky žádné zkušenosti, i proto byla obava, jak vše nakonec dopadne, dokázali vytvořit jedinečnou hru, která žánrové konkurenci ukazuje už od první minuty záda, a to naprosto ve všem. Už samotný svět je nádherný, má spoustu dech beroucích scenérií a zničených památek, které vám určitě sem tam něco připomenou z dnešní doby, je navíc rozmanitý, takže budete běhat nejen v lesích za tmy nebo silného deště, ale také se podíváte do vyprahlých pouští, případně měst a dokonce se dostanete do zasněžených vrcholků hor, kde vás nebude ohrožovat jenom sníh. Dle mého jde o zatím nejoriginálnější svět v historii videoher, a možná i filmů, který působí navíc naprosto přirozeně a je radost prozkoumávat jeho historii, ať už jenom tím, že se posouváte v příběhu dále, ale také skrze různé památky nebo deníčky a tak dále.

Vývojáři z Guerrilla Games v několika deníčcích říkali, že se při vývoji Horizon Zero Dawn museli naučit dělat questy, na nichž je ve finále vidět, že si jejich tvorbu maximálně užívali. Hlavní příběhová linka je plná zajímavých a rozmanitých misí, při jejichž plnění se ani na minutu nebudete nudit. Ani vedlejší úkoly, které získáváte od obyvatel ve městech nebo při toulkách světem, se ale nemusejí za nic stydět, protože na rozdíl od her třeba od Ubisoftu, zde nejsou generické, ale jsou více propracované, rozmanité a maximálně zábavné, navíc se z nich dozvíte další informace o novém světě a hlavně o jeho obyvatelích. Kdybyste navíc neměli označeno, že jde o vedlejší úkoly, klidně byste je v jiné hře označili za hlavní, jako tomu bylo ostatně třeba i u třetího Zaklínače. Hlavní linka vám vydrží i s vedlejšími úkoly na nějakých 50 hodin, ale to pochopitelně není ani zdaleka vše, co můžete ve světě dělat. K tomu se ale dostanu později.

Nyní se zaměřím hlavně na hratelnost. Na Horizon Zero Dawn je vidět, že vývojáři z Guerrilla Games mají velké zkušenosti s akčním žánrem, protože mezi to nejlepší patří střety s protivníky. Během hraní budete zabíjet pochopitelně i lidské protivníky, kteří mají obstojnou umělou inteligenci a dokážou sem tam pořádně zatopit, zvláště pokud si je pustíte do těsné blízkosti, ale daleko zajímavější jsou pochopitelně souboje s robotickými monstry. Někteří roboti jsou menší, ale zato mrštnější a rychlejší, takže vás dokážou ohrozit nejen na dálku, ale zasadit bleskově masivní poškození na krátkou vzdálenost. Během hraní ovšem potkáte i další daleko větší druhy monster (různé brouky, šavlozubé tygry nebo robotické nosorožce), které vás mohou ohrozit jak na souši, tak ve vodě nebo ze vzduchu, přičemž každé monstrum má určité slabiny, které je dobré využívat. Na některá kovová monstra platí oheň, na některá zase blesky, všichni mají pak určitá slabá místa na svém těle, a podle toho se musíte během soubojů zařídit a zvolit podle toho strategii. Vrcholem jsou pak epické souboje s bossy během hlavních i vedlejších úkolů, jenž hodně připomínají Dark Souls sérii. Souboje trvají i několik minut a při nepozornosti není problém v nich přijít i na lehčí obtížnosti o život.Na některé souboje budete vzpomínat i dlouho po dohrání, a to je asi ten nejlepší důkaz toho, jak se zde povedly.

Abyste měli proti nejrůznějším protivníkům šanci, pochopitelně potřebujete i pořádný arzenál zbraní. Aloy má na začátku kopí na krátkou vzdálenost, ale také luk s normálními a ohnivými šípy, ale jak postupujete hrou, dostanou se vám do rukou další zajímavé a pořádně silné hračky. Ať už jde o zbraň, pomocí níž vytvoříte elektrickou past, případně prak s různými druhy granátů, ale také jsem si oblíbil speciální zbraň, s níž připevníte k zemi větší i menší protivníky, aby se nemohli dostat do vaší blízkosti. Zbraní je tedy dostatek, navíc si je můžete následně různě vylepšovat za nalezené modifikátory, navíc lepší zbraně je možné nakupovat u obchodníků, stejně tak jako lepší oblečení, které nemá jen kosmetický dopad na Aloy, ale také ji přidává na obraně. Když už jsem u protivníků a vybavení, musím zmínit ještě jednu věc. Aloy některé kovové protivníky může hacknout, takže následně bojují na její straně, navíc robotického koně lze i ochočit a následně na něm určitou dobu jezdit, pokud si odemknete jeden pozdější skill, lze ho mít neomezeně, takže i cestování po světě se stane daleko rychlejší.

Horizon Zero Dawn není hra bohatá jen na obsah, ale také na herní mechanismy. Vývojáři třeba zakomponovali sice jednoduchý, ale plně funkční stealth systém, díky němuž můžete potichu likvidovat protivníky. Jen mi možná trochu vadilo, že nejde schovávat mrtvoly lidských nepřátel, protože jejich kolegové si samozřejmě mrtvého těla všimnou. Také je přítomen RPG systém, takže Aloy postupně vylepšujete za levelování a nastřádané body, opět je k dispozici jednoduchý a srozumitelný strom dovedností, který si postupně odemykáte. Je navíc dobře, že vývojáři se nespokojili jen s popiskem nových skillů, ale ke každému je i krátká ukázka, abyste věděli, do čeho přesně investujete své těžce nahromaděné body. Poslední složkou hratelnosti, o níž bych se rád zmínil, že systém vytváření munice i dalších předmětů za nalezené suroviny. Zde se vývojáři nechali hodně inspirovat hrami jako Far Cry Primal nebo Rise of the Tomb Raider, přičemž systém vytváření mi přišel docela jednoduchý a neměl jsem problém ten, že by mi došel materiál na výrobu munice. Samozřejmě, na vylepšování vaků, případně vytváření lékárniček už musíte nafarmit určitý materiál, ale vše je otázka maximálně několika minut. Jediné, co mi trochu vadilo, je skutečnost, že i pro rychlé cestování potřebujete vytvořit speciální předmět, na který jsem hlavně na začátku pořád neměl maso. Tohle si mohli vývojáři odpustit. Na druhou stranu je svět tak nádherný, že jsem rychlé cestování používal jen minimálně, a raději ho procházel po svých, případně jezdil na robotickém koni. Nebo je to kráva? Kdo ví.

Každopádně dříve jsem zmínil, že Horizon Zero Dawn nemá jen hlavní a vedlejší úkoly, které je radost plnit. Má i celou řadu dalších aktivit. Můžete vyčistit kempy od nepřátel, čímž si je přivlastníte, vyčistit zkorumpované zóny, hledat sběratelské předměty a tím se dozvídat další zajímavé informace, případně se pustit do speciálních volitelných dungeonů plných důmyslných puzzlů, ale také pastí a různých nepřátel. Dungeony jsou asi nejlepší vedlejší činnost, jsou skvěle navrženy a dobře doplňují hlavní příběhovou část. Ono vlastně vše v Horizon Zero Dawn do sebe krásně zapadá a působí maximálně přirozeně a v dnešní době i překvapivě svěže, takže není nakonec problém nahrát desítky zábavných hodin.

Už u série Killzone ukázali vývojáři z Guerrilla Games svoji schopnost vyždímat z konzolí PlayStation i tu poslední kapičku výkonu, a u Horizon Zero Dawn tomu není jinak. Bez debat jde o zatím nejhezčí open world hru k dnešnímu dni, v níž budete obdivovat do posledního detailu vytvořený svět se spoustou nádherných efektů a dynamickou změnou počasí, samozřejmostí jsou i detailní postavy i robotičtí protivníci. Na hru Horizon Zero Dawn je opravdu radost se dívat, zvláště pokud na PlayStationu 4 Pro zapnete HDR s 4K režimem, ale i na původní PS4 vypadá parádně. Navíc jistě potěší, že oběma verzím věnovali vývojáři velkou pozornost, takže běží prakticky pořád ve 30 snímcích, opravdu si nepamatuji na nějaký propad, a to i při těch nejvíce vypjatých momentech. Horizon Zero Dawn je navíc snad první open world hra, u níž jsem za celou dobu hraní nenarazil na žádný bug, a to jsem se po dohrání snažil hru různě rozbít, ale zbytečně. Vývojáři i v tomto tedy odvedli naprosto fenomenální práci, která by se měla stát pro ostatní studia velkou inspirací do budoucna. Když jde udělat takto velká hra bez chyb, není možné, aby to nešlo i jinde.

Poslední odstaveček si nechávám pro hudební doprovod, protože Horizon Zero Dawn má fantastický soundtrack se spoustou nezapomenutelných skladeb, dotvářející jedinečnou atmosféru, které hrají nejen během filmečků, ale také při toulkách světem, případně během epických soubojů s robotickými protivníky. Určitě se vyplatí soundtrack poslechnout i samostatně. Výborně je na tom ale i ozvučení a vývojáři odvedli i skvělou práci u dabingu, který je rozhodně nadstandardní. Jen je možná trochu škoda, že se Sony nerozhodla Horizon Zero Dawn lokalizovat do češtiny, protože hra je hodně ukecaná a bez alespoň průměrné znalosti angličtiny si odnesete horší zážitek. Zvláště tady by se česká lokalizace pro mnohé jistě hodila.

Všechny obrázky z recenzování bez příběhových spoilerů najdete na kartě hry.

Horizon Zero Dawn je naprosto fantastická open world akce, která si vás získá nejen charismatickou hlavní hrdinkou Aloy, ale také výborně napsaným příběhem, promyšleným originálním světem, po němž je radost pohybovat, epickými souboji s robotickými protivníky a spoustou rozmanitého obsahu, který je radost plnit. Vše je pak zabaleno do naprosto ohromujícího vizuálního zpracování. Po Uncharted 4 a Bloodborne je Horizon Zero Dawn další exkluzivní hra, kterou musí mít každý majitel konzole PlayStation 4, navíc je dalším pádným důvodem k jejímu nákupu. Ačkoliv je teprve únor, Horizon Zero Dawn je už nyní velký kandidát na hru letošního roku.

Horizon Zero Dawn

ps4
SCEE, Guerrilla Games