Horizon Zero Dawn - The Frozen Wilds

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro
Vývojáři ze studia Guerrilla Games nám začátkem roku naservírovali hru s nádherným originálním světem se zajímavou historií a skvěle napsanými postavami, a to nyní nemyslím jen hlavní hrdinku Aloy, kterou bylo lehké si zamilovat. Byla tedy radost se do něj neustále vracet a odhalovat jeho velká tajemství. Že má svět hry Horizon Zero Dawn obrovský potenciál moc dobře vědí i vývojáři, kteří nedlouho po vydání oznámili velké rozšíření The Frozen Wilds. Pokud jste dohráli původní hru, tak se vám odemkne vpravo nahoře zcela nové území nomádského kmene Banuk, do něhož se můžete vypravit. Nechci moc zbytečně spoilerovat, ale kmen má potíže a zdá se, že Aloy je jediná, kdo může pomoci a vypořádat se tak s prastarou hrozbou, která ohrožuje i budoucnost. Celé rozšíření se točí hlavně kolem kmene Banuk, který je zase trochu jiný, než jsou ostatní kmeny ve hře, přičemž během putování potkáte řadu nových a dobře napsaných postav.
Jakmile se dostanete do nové lokace a seznámíte se s prvními členy kmene Banuk, budete dostávat celou řadu vedlejších úkolů, které budete pro ně plnit, abyste odhalili další tajemství a zároveň si získali jejich důvěru. Trochu jsem byl překvapen, že úkoly jsou jen vedlejší, ale to rozhodně nevadí, protože se svojí propracovaností, zajímavostí, zábavností a rozmanitostí směle vyrovnají úkolům hlavním z původní hry. Čeká vás opět různé vyšetřování, výzvy, nový typ hádanek, ale také průzkum zcela nového nádherného dungeonu a pochopitelně i střety s robotickými nepřáteli, kteří definitivně přebrali vládu nad naším světem. Vedlejších úkolů je devět, přičemž k nim si následně můžete přičíst ještě menší Errands úkoly, případně lovecké výzvy. Celkově by vám rozšíření mělo zabrat zhruba patnáct hodin, během nichž nuda rozhodně nehrozí, přičemž jde jen o základní hrací dobu bez většího průzkumu a plnění dalších aktivit, k nimž se ještě dostanu.
Nová lokace Cut, ačkoliv to moc nevypadá, je celkem rozlehlá, ale hlavně po stránce designu naprosto jiná než zbytek mapy. Má spoustu nádherných míst a jedinečným kouzlem, do nichž když se dostanete, hned budete zapínat Photo režim, abyste si udělali pěkný obrázek. Navíc ji neustále trápí sněhové bouře, takže moc nevidíte před sebe, což má následně pochopitelně vliv i na střety s protivníky. Nová lokace rozhodně nezklame, navíc v ní můžete plnit i několik aktivit, jako je vyčištění všech speciálních věží, nechybí ani nový Tallneck se zajímavým twistem, ale také různé sběratelské aktivity, třeba sbírání speciálních sošek, ale i dalších materiálů. Také vývojáři do nové lokace přidali dvě nová zvířata, jejich kůži, případně kosti, budete potřebovat.
Putování novým územím rozhodně není moc bezpečné, protože všude se potulují různé stroje. Potkáte jednak staré známé, jen v trochu nebezpečnější verzi, na většinu pořád platí osvědčené triky, tak i dva zcela nové protivníky, přičemž střety s nimi patří prakticky k tomu nejlepšímu, co rozšíření přináší. Zároveň pak jde i o jedny z nejsilnějších protivníků v samotné hře. Prvním protivníkem je vlku podobný Scorcher, který umí pořádně zatopit svými ohnivými útoky, navíc je neskutečně rychlý. Ještě nebezpečnější je medvědovi podobný Fireclaw/Frostclaw, který způsobuje masivní poranění na krátkou vzdálenost, ale umí rovněž útočit i na dálku. Dva noví protivníci, kteří vzbuzují obrovský respekt, kdykoliv se objeví na scéně, skvěle zapadají do rozšíření a jsou i zároveň největší ozdobou nového území. I když hodně nebezpečnou.
Když už jsem zmínil souboje s protivníky, které neomrzí ani v rozšíření a je vždy radost se střetávat s normálními i těžšími protivníky, musím dodat jednu novinku. Jak se potulujete novým územím Cut, budete hodně potkávat i členy kmene Banuk, kteří vám mohou během souboje pomoci. Silného protivníka sice nezabijí, kolikrát během souboje sami zemřou, ale alespoň odlákají na malou chvilku pozornost, abyste se mohli vyléčit, doplnit zásoby a trochu se dát do klidu. Jde sice o malou novinku, ale jistě příjemnou. Alespoň víte, že nebojujete proti robotickým potvorám sami.
Abyste mohli bojovat s novými nástrahami území Cut, vývojáři pochopitelně přináší nové zbraně, ať už jde o nové luky, případně speciální palnou zbraň Stormslinger, která způsobuje protivníkům masivní elektrická poškození. Je ale také nutné si na ni dávat pozor, protože pokud to s ní přeženete, elektrický proud může usmažit i nebohou Aloy. Kromě nových zbraní s pěkným designem, které určitě budete chtít získat, vývojáři přidali i nové oblečky pro Aloy. Dá se říci, že všechny tyto novinky nakupujete hlavně za novou měnu v podobě speciálních krystalů. Ty získáváte za plnění různých aktivit, ale je také možné je najít po světě, ostatně si na ně můžete u obchodníků koupit mapku. V tomto odstavci musím zmínit ještě nové schopnosti. Vývojáři zvedli level Aloy až na 60, přičemž přidali i novou větev do stromu dovedností. Nové skilly pomáhají hlavně při cestování na robotickém mazlíčku, protože můžete nově trhat materiál z něj, aniž byste museli slézt, ale také ho můžete snadno vyléčit. Rovněž získáte bonus k lovu, abyste měli větší šanci získat z uloveného zvířete kůži nebo kosti.
Horizon Zero Dawn byl a je pro studio Guerrilla Games hlavně obrovská technologická výhra, protože pořád jde o jednu z nejhezčích her současnosti, a to má navíc velký otevřený svět. Rozšíření vypadá pořád pochopitelně naprosto senzačně, hlavně v rozlišení 4K se zapnutým HDR na konzoli PlayStation 4 Pro. Navíc vývojáři přidali i několik nových pěkných efektů, takže, co se vizuální stránky týče, musí uspokojit i ty nejvíce náročné hráče. Stejně jako původní hra, i rozšíření běží po celou dobu bez větších problémů, nahrál jsem v něm zhruba 15 hodin a během nich jsem nenarazil na viditelné poklesy frameratu ani jiné technické problémy. I rozšíření věnovali vývojáři maximální možnou péči a pozornost, abyste si ho mohli nerušeně užít. Výborné je pochopitelně i ozvučení a hudební doprovod s několika novými melodiemi, stejně tak profesionální je i dabing, ať už Aloy, tak všech nových postav, které během hraní potkáte.
Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds je poctivé rozšíření k výborné akční hře, za které se nemusíte bát utratit své peníze. Kromě nové pěkné lokace s novými nebezpečnými protivníky nabízí i zábavné úkoly, výzvy a další aktivity, které vám zaberou patnáct až dvacet hodin, což není vůbec špatné. A zapomenout nesmím ani na nové zbraně i pěkné nové oblečky pro Aloy, které určitě budete chtít získat.
Tvoje reakce na článek
Galerie
























Komentáře (48)
Dotaz: měl jsem v plánu před vydáním dlc si dat New game +, ale nestihl jsem to. A tak me zajímá, když si dam NG+, jestli poté se mi level postavy, výbava apod přenesou do dlc? A i naopak, když si teď zahraju dlc, tak s ty pokroky budu moci využít v NG+. Zkratka mi jde o to v jakem pořadí to bude nejlepší hrát.
I když moc nejsem na RPG tak tahle hra mě prostě chytla. Naprosto parádní grafika, příběh, hudba a hlavně hratelnost. Hra mě začala bavit až když jsem měl už nějaká ta udělátka a začal je uplaňovat na likvidaci těch chodících plechovek. Rozmanitost a pestrost nejen nepřátel ale i světa byla fakt dechberoucí a nevídaná, škoda jen, že ta hra nebyla v CZ lokalizaci protože mnoho hráčů takhle dostalo stopku a nepřekonalo úvodních pět-deset hodin plných učení se efektivně prozkoumávat takto specifický svět. DLC nakonec pořídim ale asi až později, prozatím na hraní prostě není čas.
milhaus: A to je právě úplně v pořádku. Čím víc různých chutí hráčů, tím pestřejší herní produkce.
no vidite a me zas vubec nebavil zaklinac, ale horizonu jsem uplne propadl a je to pro me zatim nejlepsi ps4 exkluzivita;-)
Kawex: Se Zaklínačem musím souhlasit. Bohužel Zaklínač způsobil to, že mě teď podobné hry nebaví, protože je s ním srovnávám.
Zatím hraju původní a pecka hra a na Frozen Wilds se neskutečně těším
Spíše už volím jízdu na dva vecery jako byl třeba teď Lost Legacy, než běhat po.mapě 100 hodin jak kokot (s výjimkou zaklinace)
Věkem možná.. Už taky nejsem nejmladší a tak hry dost filtruju. Třeba u zaklinace jsem prodrepel 150 hodin a nemrzelo mi to. Ale prosedet víc jak 4 hodiny u HZD by mi bylo líto jelikož jak už někdo tady psal..je to furt stejnej open ale v jiným kabátě
grom: U mě to s věkem jistě souvisí, je mi 29, mám 2 děti a na hraní trochu času po večerech, když se zrovna se ženou nedívám na seroš, film nebo tak. Takže už si musím hry vybírat pečlivěji. Mít moře času na hraní, určitě bych HZD dohrál, i když mě to nebavilo tolik, jak bych si přál, ale přišly hry jiné a pro mě zajímavější a já se rozhodl čas věnovat jim. Pořád si však říkám, že to někdy v budoucnu zase zkusím. Možná.
Nechci nikoho urazit, ale jak píšete líbí/nelíbí, nemůže to náhodou souviset s věkem? Já se považuji za staršího hráče a považuji to za jednu z nejlepších her, co jsem kdy hrál. Byla tam spousta témat jako rodičovství, předávání znalostí na další generace. Chápu, že náctileté to nemusí oslovit. Celkově i hra byla dost upovídaná.
Pěkná recenze,to jsem chtěl číst 👍 ta hra je klenot Kam na ty nápady SONY a vývojáři chodí..
Dejw602 ... doporučuju ti smazat si tady na webu svoje ID PSN jinak všechny takovéhle tvoje prohlášení budou znít přinejmenším hloupě
Dejw602 vidíš, já tu nebudu psát "tupé" HZD, páč jsem to nehrála, stejně jako ty jsi nikdy nehrál Killzone. Jen napíšu, že mě hra neláká. Nedovolím si říct o hře kterou osobně neznám vykládat že je tupá. Čím ti třeba Killzone 2 přijde tupé? Ráda bych pokračování už třeba jenom kvůli tomu, že Killzone byla jediná FPS střílečka co Sony měla
Hráč123 - o GOTY edici se může začít uvažovat jedině v případě, že nějaké to ocenění "Game of the Year" tahle hra získá, jinak momentálně co jsem koukala tak variantu Complete edition obchody s datem vydání 12/17 nabízejí.Já jenom doufám, že tenhle Jurský park už je dotažen do finále a můžou už konečně započít práce na novém Killzone ... HZD mě absolutně nic neříká a neoslovuje mě, na kloudnou Sony exkluzivitu co by mě bavila čekám cca od roku 2015 (co jsem dohrála Killzone SF) ... bože to to letí ten čas ...
Jak říká Stepo, nemůže se to líbit všem. A ano v základu to není nic světoborného a i kdyby vizual nebyl v tomhle případě tahákem, tak příběh to táhne výborně. Už nevím, jak to bylo s titulky, zda jsou či ne, ale pakliže to i spousta lidí odložilo právě kvůli jazykový překážce, tak se nesmírně ochudila o peknej pribehovej zážitek....poněvadž ten námět je jedinečný
Mě na té hře hodně vadilo,že je fest osekaná o rpg prvky.Tu první půlku mapy jsem jel poctivě,ale druhou už jen hlavní linku,nevím,nebavilo mě se toulat tím světem když už jsem neměl ani co farmit.Řikal jsem si jak to dojedu tak to vemu komplet na vyšší obtížnost,ale už jsem to nikdy nezapnul.Ta cena za dlc je hodně dobrá,ale kdybych měl investovat 5tikilo tak beru raději Darkest dungeon ten mě láká hodně,mno a ježíška překecávám o Assasina.
Původní hra mne moc nebavila a tak tohle rozšíření jde mimo mne. Zaklínač 3 byl o poznání lepší. Z tohodle je cítít že Gualilera games se pořád drží zpět. Podpobný styl grafiky jako měl třeba Killzone
suchac: Desítka by to byla v případě, že by to vyšlo na Nintendo
Kawex: je to cele subjektívne. Mne sa páči aj Dishonored 2 aj HZD, ale ak by som si mal vybrať jedno, tak HZD ma bavilo viac.
Bohužel se musím taky přidat k těm, co je to moc nebavilo. Hrozně jsem se na hru těšil a koupil si limitku. Odehrál jsem tak 10-15 hodin a když jsem dorazil do toho města (kde musím na začátku prohledat ten dům), tak už jsem se k tomu nevrátil a nakonec to prodal. Nějak mi přišlo, že už jsem takovouhle hru hrál několikrát, jsou ty hry dost na jedno brdo dnes (myslím v základu) a jiné prostředí to prostě nezachrání. Z mé znuděnosti západní produkcí mě vytrhnul až The Evil Within 2.
Top hra - Top DLC ...
Tak to už jsme tři co to nebavilo :) grafika neni všechno, třeba když to srovnam z totálně promakanym Dishonored 2 tak si celej Horizon může jít lehnout
Vi se kdy dorazi GOTY edice?
vydrzel jsem to do smrti Redmaw-a, nevim no, neni to spatny, ale nejak mne to prestalo bavit.
Prostě 2x hold
blekota máš pravdu, že my té hře vzdáváme hold a že ty to fakt holt nechápeš.
Někomu hold stačí grafika a mlácení robotů 40h furt dokola no hold to není nad moje mentální chápání
Já chápu, že se ta hra nemusí líbit všem, to je docela normální, ale pokud má hra takové přijetí jak mezi hráči tak i u kritiky a vy dva ji nazvete shitkou nebo blábolem, ta k je jasné, že jste jen obyčejní pozéři a hra je nad vaše mentální chápání. Jinak, už koupeno, staženo a nemohu se dočkat.
Jinak na Hrej.cz to dostalo 5/5 😍
Myslím posledního Assassina jinak ostatní díly nuda ale chápu že to někoho baví