Konzolista.cz

Halo: Combat Evolved Anniversary

recenzeúterý 15. listopadu 2011Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Halo: Combat Evolved Anniversary
Master Chief se příští rok vrátí ve fanoušky dychtivě očekávaném čtvrtém dílu, který má započít novou trilogii. Letos ovšem slaví tento populární hrdina své desáté narozeniny, což samozřejmě nikdo v Microsoftu nemohl přejít bez povšimnutí. Vývojáři ze studia 343 Industries proto vzali první díl a přichystali pro hráče totální HD remake, který obsahuje nejen novou grafiku, ale i nově nahranou hudbu a další náležitosti, aby si hru mohli maximálně užít nejen fanoušci, ale i noví hráči. Halo: Combat Evolved Anniversary míří do obchodů, takže si můžeme říci, jestli stejný směr mají nabrat i hráči.
Začnu trošinku netradičně, a to vizuální stránkou. Od prvního vydání uběhlo deset let a je jasné, že grafická stránka od té doby pokročila. Microsoft se tak rozhodl, že když už má sáhnout na svůj patrně největší klenot, nebude ho jen násilně předělávat do HD, ačkoliv by to z PC verze jistě šlo, ale připraví poctivý remake s novým audiovizuálním zpracováním. Jako základ nyní posloužil engine z Halo Reach dílu, a už na první pohled si všimnete přímo neskutečné změny, která je navíc umocněna v některých hodně propracovaných pasážích. Zvláště v polovině hry, až se ocitnete v džungli, vám doslova spadne čelist. Zkusil jsem totiž přepnout do starší grafiky a pak do nové, a rozdíl je opravdu propastný. Najednou na obrazovce nejsou jen hezčí textury, ale i spousta dalších věcí a detailů, nad kterými budete brečet radostí. Navíc vývojáři použili i nové modely pro postavy a nepřátele, stejně tak i jejich animace. Prostě paráda. Právě možnost přepínat si do nové a staré grafiky tento pokrok ukazuje v celé kráse a je určitě dobře, že ji vývojáři do hry implementovali. Ačkoliv mnohdy přepnutí trvá třeba 2 vteřiny, takže nedoporučuji přepínat v akci. Ono je tam spíše jen na to, abyste mohli porovnat rozdíly v lokacích, a ty jsou sakra velké. Vývojáři také přidali vůbec poprvé 3D zobrazení, které je určitě povedenější než u Gears of War 3, ale do úplného ideálu má také ještě hodně daleko. Každopádně některé efekty vás ve 3D dokážou nadchnout. Stejně velkou změnu, jakou prodělala grafika, vývojáři udělali i u ozvučení. Soundtrack je nově nahrán ve vysoké kvalitě, stejně tak zvuky zbraní, nepřátel a efektů jsou použity z novodobých dílů. Nad audiovizuálním zpracováním bych dokázal básnit ještě hodně dlouho a pocit z něj nekazí ani občasný bug, doskakující textura nebo občasné zaseknutí, když se načítá další část levelu. Pokud sledujete Halo sérii, tak vám asi nemusím psát, že zde začala cesta Master Chiefa za záchranou lidské rasy. Na první pohled naprosto tuctový sci-fi příběh, ale jedinečný je tím, jak je hráčovi podáván. Nechybí v něm totiž zajímavé postavy, dech beroucí zvraty, hutná atmosféra a samozřejmě i nějaké to překvapení v podobě měnící se hratelnosti, nových nepřátel nebo zbraní. Styl, jakým je příběh vyprávěn, mi vyhovoval, navíc oceňuji velmi dobře napsané dialogy, které mají potřebnou šťávu a jdou neustále k věci, takže nemáte šanci se nudit. Protože se Halo odehrává v budoucnosti, podíváte se nejen na nejrůznější planety, ale i do vesmírných lodí, rozlehlých základen a několika dalších lokací. Rozmanitost po této stránce je obrovská, jen mi možná trochu vadila až příliš velká linearita a fakt, že většina základen a lodí, do kterých vlezete, si jsou podobné jako vejce vejci. S designem levelů mám ale problém u celé série a rozhodně bych neřekl, že po této stránce Halo exceluje. Pokud totiž procházíte několikrát za hru stejnou místnost, rozhodně to nepotěší a dostaví se nepříjemný pocit, že je něco špatně. Jde ale pochopitelně jen o můj názor, se kterým nemusíte souhlasit. Naštěstí průměrný level design zachraňuje samotná hratelnost. Neustále máte co dělat a dokonce se hratelnost během hraní několikrát změní. Pořád jde sice o klasickou FPS střílečku, ve které jdete lineárními levely a střílíte vše, co se vás pokusí ohrozit, ale občas si budete moci vlézt do nějakého toho bojového prostředku, ať už džípu či jiné mimozemské technologie. Ostatně s touto možností Halo přišel jako vůbec první FPS hra a nesmazatelně se tak zapsal do herní historie. Jen je potřeba si trochu zvyknout na ne zrovna normální ovládání dopravních prostředků, které se ovšem táhne naprosto celou sérií a pokud jste hráli některý díl, nebude vám dělat větší potíže. Pokud ovládání vozidel a jejich využitelnost je stejné, jako u ostatních dílů, stejné to platí i u zbraní. Najdete tu pro sérii charakteristické mimozemské laserové pistole, samopaly, brokovnice, pušky a několik druhů granátů. Všechny zbraně mají nově nahrané zvuky. Co má na hratelnosti naprosto zásadní vliv, je umělá inteligence nepřátel. Ta je totiž přímo skvělá. Nepřátelé reagují na váš pohyb, kryjí se, podporují v boji a samozřejmě se snaží vás co nejrychleji eliminovat. Jaká změna od celé řady jiných dnešních her (Battlefiedl 3), kde nepřátelé představují statické terče. Navíc během hraní potkáte několik druhů nepřátel, každý s vlastním stylem boje a slabinami. Navíc občas ještě více zatopí díky zbraním s velkou palebnou silou a nejrůznějším vychytávkám, mezi které patří třeba neviditelnost. Porazit nepřítele je výzva, ale nemusíte se bát, že by vás Halo nějak frustroval. Sice se najde několik momentů, u kterých budete chtít hodit ovladačem, ale o to větší radost se poté dostaví. Navíc tu určitě pomáhá i zajímavě řešené zdraví. Nejprve máte štít, který se vám po akci vždy doplní, přičemž pokud o něj přijdete, začnou se teprve pak ubírat jednotky zdraví. Halo nemůže existovat bez kooperativní kampaně, která je pochopitelně přítomna i v tomto remaku. Můžete hrát buď s kamarádem na rozdělené obrazovce ve split-screen režimu nebo s ostatními hráči na Xbox Live. Zážitek z kooperace vždy u série Halo převyšoval hraní v jednom a stejně tak je na tom pochopitelně i Anniversary, ačkoliv občas je vidět, že levely někdy neposkytují pro kooperaci dostatečný prostor. Pokud vlastníte Halo Reach a trávíte hodiny hraním multiplayerové části, bude pro vás Combat Evolved Anniversary znamenat zajímavý DLC balíček s několika novými mapami. Těch je rovnou šest, přičemž si je můžete zahrát na celé řadě režimů, které znáte právě z Reach. Mapy nejsou moc rozlehlé, ale o to jsou přehlednější a nabízejí novou kopu zábavy na zimní večery a fanoušek je určitě ocení. Dokonce je v balení speciální kód, díky němuž si můžete tyto nové mapy stáhnout přímo do Reach, abyste nemuseli při multiplayeru šachovat s DVDčky. Rozhodně skvělé rozhodnutí. Jinak po stránce hratelnosti je multiplayer u Combat Evolved Anniversary naprosto stejný, jako u zmíněného Reach. Dokonce tu najdete i zbraně, které byly u Reach a další náležitosti. Proč ale také měnit něco, co bylo posledně dotáhnuto téměř k dokonalosti. V posledních letech je hodně populární vydávat všelijaké HD předělávky starších her pro současnou generaci konzolí. Microsoft na tento trend naskočil o něco později, ale vlastním způsobem, za který jsem mu nesmírně vděčný. Halo: Combat Evolved Anniversary je totiž ukázkovým příkladem toho, jak by tyto HD předělávky měly vypadat. Po audiovizuální stránce naprosto skvělý remake, který jen podtrhává jedinečnost už tak vynikající hry z původního Xboxu. Tohle musíte vlastnit!
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (27)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Deshien

Je sranda ze nejhorsi score delaji ps3 only kluci,,, nicmene po debaklu s Uncharted 3 se poucily a uz nedavaji jednicky ale 4 a 5 aby to nebylo tak napadne

roly30

Koukám Lykan aby nebyl zase u X360 exkluzivity udělanej a nerýpnul si. Ale teď s nim vlastně souhlasim. Jako pěkný udělat HD remake jen lepším rozlišením, ale tohle je naprostá bomba takhle dělat ostatní HD remaky, tak se může stát že budu kupovat jen je a nedostane se na nový hry. Škoda že to nevyšlo na PC, mam doma origo 1.dílu ale přeci jen tohle vypadá daleko lépe

VulcanR
VulcanR #Trogári

Vyzera to nadherne, Reach bolo moje prve Halo takze s Anniversary teraz pojdem chronologicky pekne po poradi. [s6]

Smileface

davik76: Děkuji, nemám rád lež a slizké lidi...

razi
razi #Ps4

teď hraju MGS kolekci a taky pořád luxus, stačej mi pár vylepšených '' textur '' :) nelížu prd***e trapnejm remakům :)

davik76
davik76 #PS5

Smileface potvrzuji Lykantrop mění své příspěvky i hodnocení dle toho jak se mění situace.Už mnohokrát jsem si toho všiml.Zareagoval jsem na jeho blábol a on nejprve upravil článek na který jsem reagoval a pak se snažil ze mě dělat blba.Je to jen lhář a provokatér.Ubohost[s15][s15][s15]

Smileface

Komentář byl uzamčen

Příspěvek porušuje pravidla komunity.

Lykantrop-one
Lykantrop-one #Lykantrop

Komentář byl uzamčen

Příspěvek porušuje pravidla komunity.

deepthr04t

bjelda No protože už není co dalšího předělávat [s14]

Smileface

Komentář byl uzamčen

Příspěvek porušuje pravidla komunity.

Lykantrop-one
Lykantrop-one #Lykantrop

Komentář byl uzamčen

Příspěvek porušuje pravidla komunity.

razi
razi #Ps4

platím hodně rád :) sice mám zpětnou kompatibilitu na ps3, ale chci si je užít v mnohem lepší kvalitě. Takže milá Sonko, snad máš v rukávu ještě víc kolekcí než jen Jaka a Daxtera, stojí to za to

Lykantrop-one
Lykantrop-one #Lykantrop

Smileface: Jsi komik, to jiste vysvetluje informace, ktere proste na netu nenajdes a artworky poskytnute primo Guerrillou, uplne jako Score [s6][s6]

Halo proste nastavilo novou latku kvality, jak by mely HD remaky vypadat. To co predvadi Sony je jen zdimani penez. Plejkari plati za par textur. To je asi ta slibovana zpetna kompatibilita, ktera byla naprosto klicova, pak uz nebyla a zustalo tohle otoceni a ojeti do zadku. Proste [s7]$ony[s7]

YuriFighter

jedu to od vcera a je to super, jako HALO fanousek jsem velice spokojen :-) SUPER REMAKE :-)

Smileface

Lykantrop-one: To dělají i ve Score že vysílaj redaktory k vydavatelům ty chytráku :-D Prestiž jak h*vno. EDGE bych si nikdy nekoupil ale chápu že pro xbota je to ideální časopis...

bjelda

Hehe kdyby s těma HD předělávkama sony nepřišla tak si na ně MS v životě ani nevzpomene:DNavíc jedna předělávka oproti tomu co udělala a co se chystá udělat sony je k pláči[s6]

Lykantrop-one
Lykantrop-one #Lykantrop

Smileshitface: Jj, na EDGE neni nic prestizniho, az na to, ze ho odebiram a treba o Kz2 meli naprosto exkluzivni materialy a artworky, protoze proste meli prachy na to, aby vyslali redaktora, jak na vyvoj hry, tak na nahravani soundtracku. Cili vis jako ostatne vzdy...hovno [s9]

Lee_NR
Lee_NR #Furi ❤️

skoda ze to nie je na ps3 [s14]

Smileface

Lykantrop-one: Na EDGE není nic prestižního, hrajou si na elitu ale jejich reviews nejsou o nic nepší než review kdekoliv jinde. btw. vyjma Halo Wars není Halo kterýmu by nedali 9 nebo 10 takže to zas takový překvapení není, spíš bych byl překvapenej kdyby dali míň...

clicker

Tohle je hra, kterou fakt xboxu závidim... Hrozně by mě to lákalo!

PS3Fanboy
PS3Fanboy #Ni no kuni

Krasa, Takhle by měli vypadat všechny kolekce PS2 her na PS3 ale to bych asi chtěl moc.

EMILE:

Taky nechápu jak někdo muže dát COD 9/10, v tom už musí byt podplacení.

shenmue
shenmue #shenmue

Jedna z těch best her.Ramake si nenechám ujít,jen musí počkat.Peníze jsou ,ale nestíhám vůbec hrát,je toho letos opravdu moc,nevím co dřív...

Mimochodem z toho videa je ta grafika fakt hustá v porovnání s originálem...

Wesc
Wesc #NINJA!

Jedna vlastovka jaro nedela ..........

Lykantrop-one
Lykantrop-one #Lykantrop

I prestizni EDGE dalo 9/10. Takhle by mely vypadat HD remaky, ne ze pridaji par novych textur.

tohle neni par novych textur, ala Sony, Ubisoft nebo Capcom.

zvuky

link

grafika

link

a soundtrack se nove nahraval se 75 clennym orchestrem ve Skywalker studiu na Lucasove ranci.

Recenze slusna, jde videt, ze i na Plejko webu to jde :)

EMILE
EMILE #MGS5:TPP

presne tak taky nechapu jak CoD mohlo dostat 9/10 asi to recenzoval nejakej retard

reklatonicek

Mám od včerejška doma a paráda. Eurogamer je mimo. hlavně, že stejnej recenzent tam dal novému CoDčku devítku a nevadí mu, že to má horší grafiku jak tenhle remake. O hratelnosti ani nemluvím.

Další recenze - Planet Xbox 360 – 96%, GamingXP – 90%, Edge Magazine – 90%, Destructoid – 90%, Official Xbox Magazine UK – 90%, IGN – 80%, Vandal Online – 85%

EMILE
EMILE #MGS5:TPP

eurogamer dal 6/10