Konzolista.cz

Gran Turismo 2

recenzestředa 19. listopadu 2008Petr Strecker
Hlavní obrázek článku: Gran Turismo 2
Tři roky po vydání prvního dílu Gran Turisma se v našich mechanikách začal točit další díl této závodní série. S novým dílem přišlo i pár změn, které sice nebyly tak patrné na první pohled, ovšem po několika odehraných hodinách jste měli v obličeji blažený výraz spokojeného idiota. Nastartujte motor, zařaďte rychlost a jedeme na to!
Není pochyb o tom, že Polyphony Digital spolu s Kazunorim Yamauchim zaznamenali obrovský úspěch jejich prvního velkého potomka se jménem Gran Turismo, a tak bylo nadmíru jasné, že se dříve nebo později začne uvažovat nad pokračováním. Inu, ze hry vyšlo pokračování, z pokračování série až k celé značce, která je jedním z hlavních důvodů, proč mít doma konzoli od Sony. Gran Turismo 2 (dále jen GT2) je vlastně totožná hra jako první, ”pouze” trochu přifouknutá do větších rozměrů. Jenže slovíčkou ”pouze” má v tomto případě několik významů. Každé Gran Turismo je prakticky stejná záležitost, co se týče začátku hry. Po vložení prvního disku a spuštění hry vás překvapilo nádherné intro, které si rádi pustíte i dnes, následná prohlídka menu a zjištění, že nemáte peníze na nic pořádného, a navíc nemáte ani kde závodit. Správně, potřebujete řidičskou licenci. Vaším úkolem bylo plnit mnoho praktických zkoušek, jako je správné a dobře časované brždění, zatáčení pod plynem, nebo manévrování auty v krizových úsecích. Museli jste se tedy prokousat licencemi C, B, A včetně poslední S, ve které jedete proti času s danými auty na daných tratích. Místy opravdu vypečená záležitost. Každý z dokončených testů vám tedy zaručoval přístup do rozdílných soutěží a šampionátů, které se samozřejmě lišily v obtížnosti a finanční injekci za vítězství. Po dokončení S licence se otevřel „Event Sythesizer”, což je vlastně náhodný generátor závodů, který se řídil typem auta, které máte aktivní a připravené pro závod. Takto vás tedy hra hodila proti náhodně vygenerovaným soupeřům na náhodně vygenerované tratě. Ve hře jste měli možnost utratit své těžce vyhrané peníze za téměř 650 vozů od 36 světových automobilek ze všech koutů světa. To je slušná nálož oproti 178 vozům minulého dílu. Máte rádi malá autíčka do města? Jasně, máme pro vás Volkswagen. Toužíte po německé preciznosti těžkých sedanů? Máme tu pro vás BMW, Mercedes – Benz a mnoho dalších značek. Ale třeba jste člověk, kterému v žilách koluje modrá krev, a toužíte po charizmatických angličácích. Ano, Aston Martin je na skladě. Bylo by nesmyslné jmenovat všechny značky, takže se spokojte s výrazem „mnoho”, který krásně vystihuje tuto hru. Postupně jste prošli přes malá sportovní auta až po závodní speciály, které by vám utrhly ruce při snaze je zkrotit v reálném životě. Tuning vozidel aneb „prachypojídající” nutnost kupování nových a nových dílů do vašich motorových miláčků je zpět a v ještě lepší formě než předtím. Vaše auto jste mohli vylepšit v mnoha aspektech, od chipu motoru, nového výfukového potrubí, až po nový motor nebo turbo, nemluvě o možnosti konkrétního ladění podvozku a dalších blbinek, které prozatím ještě nebyly tak důležité, avšak kdo věděl kam sáhnout, byl napřed před ostatními. Hodnota vozu tedy stoupala nepřirozenou rychlostí až k hranici, kde už nemůžete na vaše auto pověsit ani voňavý stromeček. Co je více? Jedenáct nebo dvacet sedm? Samozřejmě druhá možnost, která charakterizuje počet tratí v GT2, který se rozrostl z původních jedenácti z prvního dílu. Ke smyšleným tratím přibyly i reálné předlohy jako Laguna Seca s legendární zákeřnou „Corkscrew” zatáčkou, na které si prvně mnoho lidí vylámalo ozubená kolečka jak v reálu, tak ve hře, nebo dále Pikes Peak Downhill, ve které se honíte s časem při výjezdu legendárního kopce Pikes Peak. Překrásné vzpomínky. Samozřejmostí jsou obrácené verze okruhů, včetně jejich zákeřných alternativ. Byla by škoda nezmínit celkem pěkné a originální menu v „Simulation” režimu, jenž tvoří mapu města, na které jsou ikonky v podobě závodů, garáže, myčky aut, autobazary, nebo automobiloví dealeři. Interakce s prostředím v menu je prakticky velmi příjemná a pohodlná, pouze neustálé a nutné změny aut se staly otravnými, leč nutnými. „Simulation” režim je první ze dvou modů, které jste obdrželi v balení na dvou CD. Jedná se o kariérní režim, ve kterém stoupáte na vrchol díky vítězení v šampionátech s následným získáváním nutných procent. Dodávám, že evropskou PAL verzi hry bylo možné dokončit na 100.9 % díky přítomnosti automobilek Vauxhall i Opel. Opel = Vauxhall ve Velké Británii. Závodů bylo opravdu mnoho - od základních turnajů, přes profesionální ostré závody, až po ty tovární, kde jezdíte proti dalším pěti soupeřům ve stejných vozidlech a podmínkách. Na druhém disku se nachází režim „Arcade”, ve kterém máte několik aut rovnou k dispozici, další jste odemykali vítězením na vyšších obtížnostech. Navíc jste si mohli zajezdit ve dvou lidech na rozdělené obrazovce. Dovolím si stejně jako v prvním případě říci něco o údajích prodejnosti GT2. Hra vycházela celkově ve třech várkách, konkrétně 11.12. 1999 v Japonsku, o necelé dva týdny déle v US a 28.1. 2000 v EU. Není tomu poprvé, postupem času se z tohoto stylu vydávání her stala tradice, a ne jen u GT. Za tu dobu se prodalo necelých deset milionů kopií, což je úžasný výsledek, stejně tak jako hodnocení, která hra obdržela od všech herních serverů. Tato hodnocení se pohybovala na hranici 100%. Kladně samozřejmě. Pokračování se vydařilo na výbornou, bylo přijato velmi pozitivně, navíc obsahovalo velkou porci zábavy na opravdu dlouhou dobu, prakticky do vydání dalšího dílu. Stejný recept v novém balení a úspěch byl zaručen, což se mnohdy nestává. Doporučuji znovu zahrání hry, jelikož se budete bavit i po tolika letech.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Gran Turismo 2
Gran Turismo 2
Gran Turismo 2
Gran Turismo 2
Gran Turismo 2
Gran Turismo 2
Gran Turismo 2
Gran Turismo 2
Gran Turismo 2
Gran Turismo 2
Gran Turismo 2

Komentáře (35)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Oobi

U mě nejlepsí díl GT...zatím [s10]

dEvilPS3
dEvilPS3 #G4M3R

genialni hra. Mam na ni vzpoinky jako na zadnou jinou. Nikdy jsem ji nedohral na 100%, hacek byl v licencich, ktere na zlato nesly. A kdyz ano, tak Skove urcite ne :D ted ji hraju znovu na PSP a modlim se at uz je ti GT PSP na ktere cekam uz prez 3 roky :) jedna z mala her, ktera je hratelna a predci mnoho her i na next gen konzole. Jen to tupe AI co vas vystrkavalo ze zatacky, ktere vydrzelo az do GT3 :D a castecne i do GT5 prolog :D a zvuky kvileni pneumatik, ktere se od GT1 vubec nezmenili, i v GT5 prolog jsou ty same :D

drako83cz
drako83cz #GAMER

Tak tuhle hru jsem kupoval hned jak vyjela jelikoz jsem se nemohl odtrhnout od GT 1 a tak koupa GT 2 byla jednoznacna volba. Pamatuju ze jsem byl spocatku trocha sklaman lehkou obtiznosti u licencii na co jsem nebyl pripraven po tom co jsem se kvalitne zapotil u licenci v GT1 ale pak me ta hra pohltila a byli to krasne mesice hrani. [s7]

TheNail
TheNail #FUK-U-DIX

to asi těžko,ne? :D

Vojta_GT

Na GT2 mám nádherné vzpomínky..endurance zavody - stridani s kamarady..tehdy pro me nejlepsi hra na svete..diky ni jsem se stal GT maniakem..GT uz je pro me zivotni styl..momentalne hraju GT4 (závodně [s6] ) a cekam az vyjde GT5..

Hrabi

vzpomínám na to, jak jsem tuto gamesu pařili s partou na chatě v MP při chlastačce :)) Předháněli jsme se, kdo zajede nejrychlejší kolo... ... Kvůli tomu jsme strkali knihy do mrazáku a jimy chladili PS1, páč se jinak přehříval a sekal... chjo :-D Hned bych to vrátil :)

LATRINER

Licencie boli kapitola sama o sebe. Ak by sa zapisovali nadavky mnov vypustene pri ich nekonecnom opakovani, tak by vydalo aj na novi slovnik. Nastavovavanie aut to bol doslova vedecky vyskum, co sme s bratom predvadzali, nekonecna telenovela pokus omyl. Nastavit napr. Ford GT 90 alebo Tuscan speed 12, bolo uplne terno. :-D Dalej vynimocnost dlhych pretekov v tom ze nie vzdy sa v nich vyhralo rovnake auto, preto ich bolo treba jazdit viackrat. Neprekonatelne ESCUDO vedelo jedny 2hodinove preteky odiazdit aj samo. Stacilo len zatazit plin. Moje naj auto bolo Calibra spec. Miloval som rev jeho 16000 ot. motora, a neprekonatelne jazdne vlastnosti. Doteraz spominam na vyrovnane, fantastycke matche medzi mnov a bratom, radost kukat replaye, kde sa to dralo zrkadlo o zrkadlo.

LATRINER

Tato hra je legenda. Ja som auta nehraval, ani som si nekupoval zavodne hry, a ani som sa v nich nevyznal. Len moj brat ktori si chcel siolou mocou kupit na PS1 nejaku zavodnu hru prispel, k mojej neskorsej GT zavislosti. Tolko ma otravoval az som sa spoluziaka opital, ze ktora zavodna hra je dobra. On mi povedal ze GT. Tak som to bratovi zohnal, ale nehral som to. A ani on to nehral, lebo PS1 bola moja, a ja som furt hraval nieco ine, a zapnut nejake auta sa mi nechcelo. Az raz na marodke uplne znudeny som to zapol, a tak ma to chytilo, ze sa to razom vysvihlo medzi moje naj hry. Moje prve auto bola mazda RX-7 rocnik nejak 91asi, cierne kabrio. FR co pre mna ako zaciatocnika nebola moc stastna volba. Tolko ako v prvi den hrania GT2 som este nikdy nenadaval. Vobec mi to neslo, s kludom som bol schopny na firemnych pretekoch dostat aj 2-3 kola, ale aj napriek tomu som sa nevzdaval. A nakoniec som sa to naucil. Pametam ako som zarabal na super-soft gumi po 500 kreditoch za zavod, vkuse som bol posledny, a az po dvoch dnoch sa mi podarilo prvi raz vyhrat. To boli priam slzy radosti. :-D

kubík

hodne dobra hra pamatuju si jak sem to furt jako malej hral na ps1 [s6]

jaccobino
jaccobino #ReBorn

nejoblíbenější hra mého mládí, i když je mi 13 [s6] [s6]

RafanRBR
RafanRBR #go CRF go!

Dodnes si vzpomínám na tu kariéru, arkad mod, licence a skvělý splitscreen. Poprvé sem u splitscreenu ztrávil nespočet hodin, prostě paráda!

66snake66
66snake66 #1.9.2015

jj už je to strašně dávno :)

Maggot
Maggot #PAN JATKÁČ

To už ale bylo hodně dávno ne? :D

66snake66
66snake66 #1.9.2015

si vzpomínám u nás byl Veletrh a já pařil GT2 teď nevím jak se jmenoval závod ale dojel jsem první a na druhýho sem čekal tak přes 5 minut poslední měl přes 10 kol pozadu :D:D

dominik12
dominik12 # VeRv

Jo tohle jsou klasiky [s6]

OldaB
OldaB #PÁN PÁNU

Nejlepší díl série.

SpawN
SpawN #Sony

njn to byly casy kdyz prisel 1 dil nemohl sem se odtrhnout a nemluvim o ostatnich tyhle hre sem velice verny [s14]

Maggot
Maggot #PAN JATKÁČ

jj TTčko bylo taky výborný. Dalo se použít do většiny závodů a skvěle se s nim jezdilo.

66snake66
66snake66 #1.9.2015

Maggot : jj trošku si vyhrát s nastavením přítlaku křídel a drželo jak ďas a nikdo na tebe neměl :D

taky nezapomenu na speciál TT :)

roly30

nej hra na PSone

Maggot
Maggot #PAN JATKÁČ

Escudo bylo peklo... jakmile jsi ho koupil, tak jsi měl vyhráno :). Jeho menší brácha byl ještě Cultus.

66snake66
66snake66 #1.9.2015

super hra ( Escudo forever ) :)

epileptickejfish

Jo Gt2 to je klasika ještě ze slzou v oku a s tikem v ruce občas zavzpomínám na staré dobré časi,chjo. Udělejte někdo remake jen s novou hudbou a lepší grafikou ale na starém modelu ovládaní :)

naked-snake89

mam este stale doma GT2,stravil som pri tom velmi vela casu,no parada. Este by ma zaujimalo ci budete robit retro aj na MGS2 a MGS3

antivirus
antivirus #KNIHOMOL

hral sem 1 a2 a bylo to good hlavně v 1 ta rally.

Vinokurov

OK budu se tesit

Maggot
Maggot #PAN JATKÁČ

Už na tom dělám

Vinokurov

Dobry retro... Kdy vyjde dalsi o trojce?

Lukasneo
Lukasneo #GAMER

jo to je moje srdcovka, patří mezi skvosty a hrál sem to pořád dokola :-D

Juky

GT bola moja prvá závodná hra, bola to neskutočna paráda, NFS sa na to nechytalo ani z ďaleka