Konzolista.cz

Gran Turismo

recenzestředa 12. listopadu 2008Petr Strecker
Hlavní obrázek článku: Gran Turismo
Kazunori Yamauchi, otec dnes už prestižní závodní série, pravděpodobně netušil, jaký dopad na společnost bude mít jeho první velký projekt závodního simulátoru s názvem Gran Turismo, který byl ve světě přijat opravdu famózně. Pojďme se podívat, jak vypadaly začátky Gran Turisma, než vyrostlo do grandiózních výšek.
S odstupem se podívejte na první Gran Turismo a na mladé Gran Turismo 5 Prologue. Tyto dvě hry dělí neuvěřitelných deset let, ale přesto mají tolik společných, pro GT charakteristických prvků. Kazunori Yamauchi je od pohledu vskutku ambiciózní člověk, který by se dal přirovnat k perfekcionistickému nadšenci se snem vybudovat něco, co změní herní svět. Za tímto účelem bylo sestaveno studio Polyphony Digital, které má Yamauchi San na povel. Hra se nehonosí titulem „The Real Driving Simulator” jen tak pro nic za nic. Už v roce 1997, což je letopočet vydání tohoto jedinečného dílu, hra přinesla nevídanou fyziku automobilů, která byla doposud pouze snem, stejně tak jako detailní grafickou stránku hry, na které mohlo mnoho hráčů nechat oči. Ale proč mají lidé tolik rádi automobilové hry? Kvůli pocitu z jízdy? Kvůli samotným automobilům? Těžká otázka, na kterou si odpoví asi každý sám. Pokud čekáte od hry obojí, tak jste zde svoji touhu rozhodně ukojili. Každé auto bylo vymodelováno s perfektní přesností a mnoha detaily, které byste pravděpodobně úplně přehlédli, ale všichni přeci milujeme maličkosti. Hra ve své době obsahovala neskutečných 178 vozidel od všech možných světových značek. Od japonských importů, přes brutální americké stroje, až po charismatické evropské vozy. Jenže jak platí všeobecné nepsané pravidlo, bez práce nejsou koláče, pokud nekradete. Vše, s čím jste se chtěli projet, jste si museli koupit nebo vyhrát. Zní to jednoduše, ale než jste se vrhli na závodění, museli jste si projít testem řidičských licencí, který vás něco naučil a následně vás v tom prozkoušel. Klasická forma učebního plánu jako ve škole. Postupně jste tedy stoupali v žebříčku těžších a těžších výzev, až jste se vyškrábali na vrchol poslední licence, která vám garantovala přístup do všech šampionátů. Bohužel se postupem času tyto licence jevily více jako nudné, nežli jako motivační. Pak už následovaly první krůčky do autosalonu nebo bazaru s ojetinami, kde jste si za velmi skromnou sumu peněz koupili vaše první žihadlo do závodů. Peněz nebylo na rozhazování, a tak bylo nutné vybírat z velmi omezené nabídky. Právě tyto začátky jsou to nejlepší na celé hře, kdy si vážíte každého šroubku na vašem autě a jezdíte se vztyčenou hlavou a pocitem „Ano, toto je moje auto!”. Pokud vám náhodou nestačily síly a koníky, tak bylo možné váš kočár vybavit mnoha udělátky, které zlepšovaly jak výkon, který jste schopni vyprodukovat, tak nastavení podvozku a převodového ústrojí. Právě ladění vozidel a všemožné úpravy technické části vozu patřily mezi nejdetailnější, ne-li dokonce nejvyvinutější ve své době. Co by to bylo za hru, kdybyste neměli svůj arzenál kde provětrat. Samozřejmě i na tohle lidé z PD mysleli, a tak na nás vypustili celkem jedenáct tratí, jmenovitě například Autumn Ring, Deep Forest, Grand Valley, nebo legendární Trial Mountain, na které mnozí zažili peklo v podobě super licencí. Stejně jako modely automobilů byly i tratě vymodelovány vskutku hezky a příjemně, bohužel se jednalo pouze o smyšlené okruhy, které nebylo možné s ničím srovnávat. Většina tratí také obsahovala svou druhou verzi, která byla v některých aspektech mírně zkrácená, případně pozměněná. Jak jsem napověděl v předchozích odstavcích, po dokončení licencí jste se vrhli do víru závodů, za které jste vyhrávali peníze (kredity), nebo vozidla, která nebylo možné jiným způsobem získat. Zejména tedy některé závodní speciály, jež jste mohli obdržet pouze jednou. Asi nemusím vysvětlovat, jak jsem se chytal za hlavu, když jsem nějakým omylem prodal takovou vzácnou hračku. S odměnou za vyhrané závody ale rostla i obtížnost, tudíž byl na místě nákup novějších a novějších prostředků pro pohyb na okruhu. Pokud byste dohráli celou hru pouze s jedním vozidlem, asi bych vám říkal pane. To byl tedy režim kariéry. Ale hra navíc ještě obsahovala příznačně pojmenovaný režim „Arcade”, kde jste měli možnost nezávazně projíždět „káry” jak sami, tak ve dvou lidech. Nastavení závodů se lišilo pouze ve výběru obtížnosti nebo počtu kol. Nalijme si čistého vína, motivace ke hraní toho režimu byla takřka nulová, jelikož vás neustále přitahovala vidina peněz a zisku v kariéře. Řekl bych, že nepotřebujete důkazy o úspěchu Gran Turisma, protože v očích jak spotřebitelů, tak novinářů a testerů, kteří měli možnost hru otestovat, se opravdu podařila. Čísla jako 9.5 / 10 od IGN, nebo 10 / 10 od oficiálního Playstation magazínu mluví za vše, stejně tak jako prodejní čísla, která přesahovala do roku 2008 částku 10.5 milionu prodaných kusů. Znamenitý výkon, znamenitě úspěchy. Co dodat, Gran Turismo bylo a bude pouze jedno. Hra, která nastartovala vlnu automobilového šílenství, přiměla výrobce aut k zamyšlení se nad otázkou reklamy a smyslu automobilů ve video hrách. Hra, která k obrazovkám přisála desetitisíce hráčů po dobu několika měsíců. Za těch dlouhých 10 let prošla evolucí stejně tak jako vše kolem nás. Přesto se Gran Turismo řadí mezi nezpochybnitelnou ikonu závodních simulátorů, a proto si zaslouží i to nejlepší ohodnocení.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Gran Turismo
Gran Turismo
Gran Turismo
Gran Turismo
Gran Turismo
Gran Turismo
Gran Turismo
Gran Turismo
Gran Turismo
Gran Turismo
Gran Turismo

Komentáře (26)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
scaryjirka

Gran Turismo miluju at je to prvni dil nebo vsechny ostatni.Je to nejlepsi zavodni hra!!!!!

Deloix

pamatuju jak kamarád 2 měsíce nevypínal PSX, protože neměl paměťovku a měl tam celou dobu naloadovaný GT a ani se to neseklo :D

AlbertA-CZ
AlbertA-CZ #Jihlava

nevi nekdo jak se jmenovalo specialni auto za Mitsubishi??? mohlo mit bud zlutou nebo stribrnou barvu. bylo jen v GT1 a chybi mi vsude, protoze ta kara proste sedela...

manny
manny #プレイステーション

od zacatku do konce totalni stereotyp kterej ale funguje zabavne snad jen u GT klassa hra cekam na 5 ted parim 4

Lady Lara

mopcinky suprová hra ráda jsem ji hrávala ale teĎ už ne ale stejně si na ni někdy zaspomínám [s7] [s14]

Hrabi

Toto byla první hra, kterou jsem hrál na playstationu. Tehdy jsem ji měl na demo disc 01 :-D, které se dávalo ke konzoli :)

RafanRBR
RafanRBR #go CRF go!

Tahle hra nastartovala můj herní život. Díky ní sem se ihned zamiloval do PS. [s7]

Misho
Misho #Shinigami

j pamatuju si jak sem jí dostal sem byl celej happy :D to byli doby xDD

ZET
ZET #ZETROPHIES

Tohle byla moje první hra na playstation.... ZLATÝ ČASY....

Juky

no ja ked som este nemal kartu tak som PS ani nevypínal [s6]

Robitus
Robitus #DoYouMissMe?:-D

mě se karta zase samovolně formtovala :-D někdy jsem ani nevipinal ps1 a jela tyden vkuse:-D radsi

Maggot
Maggot #PAN JATKÁČ

:D To nasere tohle... já taky takhle několikrát musel dohrávat Tekkena. :)

66snake66
66snake66 #1.9.2015

tuhle hru sem měl pujčenou ale neměl sem paměťovku tak sem každej den vyjíždel licence ( musel sem si jí pořídit ) :D

[b]Komentář byl editován: 27/11/2008 22:20[/b]

66snake66
66snake66 #1.9.2015

zrození legendy :)

Juky

myslím si že na tu dobu GT nemalo konkurenciu jednoznačne naj zavodna hra v tom čase

Sheng

jednicku sem sice nehral ale 2ka na PSone byla uzasna :) libilo se mi tam ze si mohl clovek udelat v podstate kazdyho vozu zavodni special se vsim vsude. Na ps2 mam GT3ku ale ta toho spis vic stratila nez pridala, 4ku sem hral jen u kamose ale az vyjde plnohodnotna 5ka tak beru vsemy 20ti :)

Deepthroat
Deepthroat #MGS4 11/10

teraz som si zakupil nove prologue . Je to nadherna hra. Vdaka za pripomenutie emocii spred 10 rokov. Jedna z mojich srdcoviek.

[b]Komentář byl editován: 19/11/2008 17:07[/b]

Kimi
Kimi #Z.M.R.D.I

Jednička byla super,ale tu sem měl bohužel vypalenou.... takže ted si ji nezahraju..

sten32
sten32 #loading...

Ja som začal hrat GT ked bola 3jka potom som si kupil 4ku ale ta ma nebavila a niekde som ju stratil... Teraz som si kupil GT5 Prologue a mam diagnozu GT MANIAK :D

naked-snake89

ja som tiez zacal hrat ps1 az ked bolo GT2 a to bolo super,mal som aj GT3 na ps2 ale to bolo uz slabsie

Lukasneo
Lukasneo #GAMER

sem si utřel slzičku......... když to vidím ted a tenkrát je to pořád krásná hra......... GT sem miloval na PS1 a i PS2

etj
etj #etj

Ja jsem zacal hrat na PS az kdyz bylo venku GT2... Nejlepsi hra, co jsem kdy v zivote hral.. Totalni zavislost!!!!

66snake66
66snake66 #1.9.2015

famozní hra :)

Robitus
Robitus #DoYouMissMe?:-D

no já GT hra mooooc hodně dohral jsem jednícku nej bylo mitsubishi GTO tuším měl jem na něm 960 koní začinal jsem s toyotou supra ta mela něco kolem 700 koní ale pak přišla dvojka skoro to same nejsou to zle hry ale nej auta na PS1 byli podle mě NFS4 road chalange:-D to i zahraju klidně i dnes na PSP super auta no řeknu to tak jsou to nej auta co si na psp zahrajete:-D a GT se neda už ani na PSP je to moc pomale jsou tam tupí oponenti v nfs4 bourali jak cip dělali chybi no prostš uplna bomba mohli by jste tu s recenzovat NFS4 určitě si to zaslouži:-D

Swat

Tak tak... Je to ikona.

PICEKcz
PICEKcz #\m/

To su krasne vzpominky.... Genialni hra!!