GoldenEye 007

Martin Šmíd, 28. 12. 2010 17:00
Možná si ještě vzpomínáte na ty stovky propařených hodin u hry GoldenEye na Nintendu 64. Tato hra od britského studia RARE se stala během několika týdnů naprostým hitem, přičemž hráči oslavovali nejenom vynikající kampaň pro jednoho hráče, která byla daleko před svojí konzolovou konkurencí, ale i nebezpečně návykový multiplayer, od kterého se prostě odtrhnout nedalo. V létě tohoto roku Actrivision oznámil, že přinese na Wii novou verzi této populární bondovky, přičemž s ní chce vzdát hold staré nintenďácké klasice. Jak vše dopadlo, na to se můžeme nyní podívat.

Už na začátku bylo jasné, proč Activision vykopal zrovna GoldenEye. Popularita této hry z Nintenda 64 je i dnes hodně velká a proč si nevydělat nějaké ty zlaťáky. Už když byl novodobý GoldenEye oznámen, hráči si všimli jedné velké změny, která je opravdu znatelná i během hraní a filmových sekvencí. Agenta 007 už nehraje elegantní Pierce Brosnan, jako ve filmu a původní hře od RARE, ale Daniel Craig, kterého můžete znát z posledních bondovek. Jeho Bond je už na první pohled hodně odlišný a spíše než elegána připomíná pouličního rváče. Na druhou stranu je to právě Craigův Bond, který se nejvíce přibližuje originálu z pera Ian Fleminga.

Kromě této zásadní změny vývojáři pozměnili ještě další postavy a některé dokonce odstranili úplně. Rovněž byla hodně pozměněna i samotná příběhová linka, takže některé klíčové momenty zmizely úplně, zatímco vývojáři přidali několik nových. Je už na vás, jak se k tomu postavíte. Pokud jste náhodou předchozí díl nehráli a neviděli třeba ani film, tak se nemusíte ničím trápit. Každopádně nový GoldenEye je po příběhové stránce hodně vydařený a obsahuje několik nezapomenutelných scén. My třeba k vypsaným změnám nemáme žádné připomínky. Příběh se nám prostě líbil a tečka.

Celý děj je poté rozdělen do šesti odlišných kapitol, tedy i prostředí, kde se budete jako agent 007 pohybovat. Začínáte v Rusku, kde se společně s kolegou, agentem 006, pokusíte infiltrovat vojenskou základnu Arkhangelsk. Po této počáteční eskapádě se podíváte i do Barcelony nebo Dubaie a několika dalších lokalit. Co se týče level designu, tak ten je striktně lineární a svým pojetím GoldenEye hodně připomíná sérii Call of Duty. S touto slavnou sérií má GoldenEye společného daleko více, než jsou jen lineární levely. Jsou to třeba naskriptované situace, interface a několik dalších věcí. Na škodu to ale není, protože si tak hra udržuje hodně velký spád a neuvěřitelně velké tempo od začátku do konce. Než se tak vzpamatujete z neustálého přísunu panáků v uniformách na zastřelení, budete v poslední misi. Jak už jste mohli z předchozí věty odvodit, GoldenEye je opravdu krátkou hrou. Všech čtrnáct levelů projdete za zhruba pět hodin, což je sice průměr Call of Duty série, ale fanoušci původní hry určitě s délkou spokojeni nebudou.

Hratelnost by se dala v GoldenEye rozdělit na dvě části. V té první, kterou vás nutí hra jít, je čistě stealth část. V ní se musíte pomalinku ploužit a používat jen svoji pistoli s tlumičem, abyste na sebe neupozornili stráž a nespustili tak alarm. Takto procházet levely bylo hodně vzrušující a hodně jsme si dávali pozor, aby nás někdo nezahlédnul. Pokud se už tak stane, tak se nepřátelé v dané lokaci zalarmují, ale stejně jako jejich kolegové v sérii Metal Gear Solid, zavolají posily. Ty jsou většinou dobře ozbrojeni a jejich sejmutí už tak lehké není. Dostáváme se tak k druhé části, která je klasickou střílečkou, hodně podobnou sérii Call of Duty. Po většinu totiž střílíte do přibíhajících nepřátel, kteří pobrali stejnou inteligenci, jako dlažební kostka. Každopádně musíme uznat, že jsme si celkově hru užívali o dost více, jak třeba poslední Call of Duty. Přišlo nám, že GoldenEye je daleko rozmanitější a po příběhové stránce i propracovanější. Škoda tak, že jde jen o Wii exkluzivní hru. Vyjít i na HD konzole, troufáme si tvrdit, že by šlo o velký hit.

Než se vrhneme na další část této hry, tak ještě zmíníme, že hlavní kampaň můžete projít v několika obtížnostech, přičemž pokud zvolíte tu úplně poslední, tak se vám nebude automaticky doplňovat zdraví, jako v každé dnešní akční hře, ale budete vidět klasický HUD se zdravím. To pokud dojde, je konec a vy musíte misi opakovat.

Nyní už ale k části, která původní GoldenEye proslavila. Tou je pochopitelně multiplayer. Vývojáři pro Wii hráče připravili jak Split Screen, tak online režim. My jsme vyzkoušeli oba, přičemž nejvíce jsme se nahráli právě Split Screenu. Ten je jako v originální hře hodně návykový a skrývá i spoustu věcí k odemknutí. Bohužel výběr herních režimů je hodně omezen a najdete tu tak jen čtyři, což není moc, když to porovnáme s online částí, která má režimů devět. Co se týče online režimu, tak ten jsme hráli několik hodin a kromě drobných lagů jsme nezjistili žádný problém. On ostatně online funguje na stejném principu, jako v Call of Duty. Za plnění nejrůznějších úkolů a úkonů získáváte speciální XP body, za které získáváte nejrůznější ocenění, ale i si odemykáte nové zbraně a další předměty z dílny Q.

Dostáváme se asi k tomu vůbec netěžšímu odstavečku. Dlouho jsme přemýšleli, jak ohodnotit grafickou stránku. Máme ji srovnat s top akčními hrami na konkurenčních konzolích, nebo jen s těmi na Wii. Pokud bychom GoldenEye 007 srovnali třeba s Halo Reach nebo Killzonem 2, tak není o čem. GoldenEye 007 vedle těchto velikánů vypadá jak hra z minulé generace konzolí a nezachrání ho ani celkem povedený 480p režim na HDTV. Pokud ale máme srovnávat s konkurencí na Wii, která zase tak veliká není, tak je nutné říci, že zde si nevede vůbec zle. Ba co víc, po grafické stránce patří vůbec k tomu nejlepšímu, co si můžete na Wii zahrát. Nechme ale textury a rozlišení na pokoji. Co je asi více znepokojující na této části, je dosti nestabilní framerate, který má ve vypjatých situací tendenci klesat. Jde vždy jen o chvilkové poklesy, ale jsou tam a jsou i celkem znatelné. Grafická stránka je tak na GoldenEye tou nejrozporuplnější věcí.

Co si na druhou stranu zaslouží opravdu vypíchnout, je naprosto skvělý soundtrack, který dodává hře naprosto jedinečný spád, a který obsahuje spoustu klasických skladeb. Zapomenout nesmíme ani a povedenou titulní píseň, kterou nově nazpívala Nicole Scherzinger.

GoldenEye 007 je rozhodně nejlepší akční hrou pro Nintendo Wii, jaká doposud vyšla. Obsahuje povedenou příběhovou kampaň, kterou si budete užívat neustále dokola a zapomenout nesmíme ani na propracovaný Split Screen a online multiplayer, který vám vystačí na další desítky skvěle propařených hodin. Pokud tak máte rádi akční hry a Wii se vám doma povaluje, tak si GoldenEye rozhodně pořiďte. Budete se u něj bavit více, jak u posledního Call of Duty. To nám věřte!

Golden Eye 007

wii
Activision, Eurocom