Giana Sisters: Twisted Dreams

Pavel Měrka, 4. 4. 2013 22:00
V průběhu minulého týdne se na Xbox LIVE Arcade objevila hra Giana Sisters: A Twisted Dreams. Cena byla stanovena na 1200 MSP, což je asi 300 korun a v následujících řádcích byste se měli dozvědět všechny podstatné informace, které vás pravděpodobně přesvědčí o nákupu. Giana Sisters je totiž opravdovým překvapením a jedná se letos v podstatě o to nejlepší, co na arkádové půdě vyšlo. Pokud vám samotný název této hry něco říká, tak to bude nejspíš starší sourozenec, který si uzmul své místo slávy na konzoli Commodore 64. Tento nový díl vznikl už dříve na pc díky kickstarteru, který vám pravděpodobně ani nemusím představovat.

Příběh není nijak složitý. Pojednává o dvojici sester jménem Maria a Giana, přičemž Maria je unesena a její sestra se jí vydává hledat. Giana dokáže měnit svou snovou podobu, a tak se z ustrašené malé dívky mění na mladou, energickou dívčinu, která je rozhodnuta se vším zatočit a získat zpět svou sestru. Ačkoliv to působí poměrně jednoduše, tak se právě v této fázi skrývá to největší kouzlo celé hry. Pokud totiž hrajete za bloňdatou verzi, tak je svět kolem vás strašidelný, zdevastovaný a nepřátelé se obvykle tváří jako malí ďáblové. Oproti tomu ten druhý punkový svět se tváří jako ideální místo k žití, kde kvetou nádherné květiny, vše hraje barvami a místo nepřátel tu narážíte na trošku agresivnější kuřata.

Krom změny prostředí a také nádherného hudebního doprovodu disponuje každá verze Giany určitou schopností. Pokud jste v punkovém světě naší plavovlásky, tak se můžete proměnit v ohnivou kouli a tím zneškodnit své nepřátele, než na vás vůbec stačí zareagovat. Rovněž je to dobré i k tomu, abyste se dostali do výše nepřístupných míst, kam normální skok jednoduše nedosáhne. Blond Giana zase umí vytvořit rychlou piruetu, díky níž se pomaleji snáší dolů a dokáže tak překonat velké propasti, nebo se dostat do hluboké štoly, aniž by skončila na některém z bodců. Jak už tomu totiž bývá u těchto plošinovek, tak je hra plná pastí a nástrah. Nebude tedy problém narazit na díry plné hrotů, nebezpečné medúzy ve vodních příkopech nebo také oblast plná duchů. Tvůrci hry si s tímto vyhráli, a vy jste tak schopni zmíněné dva světy měnit stisknutím jediného tlačítka vašeho controlleru a využívat potřebné schopnosti v tu správnou chvíli.

Váš úkol je poté snadný. Musíte nasbírat krystaly, které slouží k tomu, abyste zpřístupnili úrovně bossů a ty následně porazili, čímž jak už jsme dříve zmínili, zachráníte svou sestru Mariu. S těmito krystaly se setkáte hned v několika podobách a velikostech. Základní je malý modrý drahokam, který můžete vzít v obou přeměnách. Další dvě barvy jsou červená a žlutá. Rozdíl je v tom, že tyto barvy mohou být sebrány pouze v jednom nebo druhém světě a musíte si tak včas mezi postavami přepínat, protože je jinak prostě neseberete. Rovněž se můžete v jednotlivých úrovních dostat do méně či více ukrytých pasáží, kde se skrývá obří drahokam, ten vám kromě většího obnosu těch malých rovněž otevře koncept v galerii, kde můžete na vlastní oči uvidět, jak se jednotlivé světy liší a jak velké či malé změny se v nich dějí. Pro ty, kteří si hru nakonec hodlají koupit, mám i takové malé překvapení. Pokud se totiž podíváte do achievement listu, tak zjistíte, že mezi bossy se nachází i Hansel a Gretel, což jsou v překladu Jeníček a Mařenka…můžu vám říct, že budete asi velmi překvapení, až se s nimi setkáte, protože podobu by nečekal ani ten největší pesimista.

Kromě samotného příběhového režimu se zde nachází spousta toho vedlejšího, a pokud si myslíte, že po příběhu hra končí, tak jste na velkém omylu. Během hraní totiž můžete otevřít i 2 speciální režimy nebo obtížnosti (jak chcete) a těmi jsou Hardcore a Uber Hardcore. Ty představují opravdovou výzvu, protože to, co jsem doposud neřekl je, že hra není zrovna moc jednoduchá a minimálně ze začátku budete poměrně dosti umírat. Story mod dohrajete, protože používá checkpointy a máte neomezeně životů. To už bohužel není pravda u Hardcore módu, kde se po smrti vracíte na začátek úrovně a musíte ji hrát celou znova. To ovšem není vše, a tak pokud byste se náhodou zbláznili a chtěli dohrát Uber Hardcore, tak se připravte na opravdovou výzvu, protože jen jediná chyba a tedy i smrt vás vrací na začátek hry.

Dále tu máte také klasické režimy Score a Time attack, kde jde v podstatě o to nasbírat v daném levelu, co nejvíce bodů, popřípadě ji dohrát tak rychle, jak jen to bude možné. Módů je tedy dostatek a jedinou jejich nevýhodou je prostředí, které samozřejmě odpovídá původní hře, jenž obsahuje asi 20 na plošinovku poměrně rozsáhlých úrovní.

Ať se tedy na tuto hru podíváte, z jaké strany chcete, tak každý milovník tohoto žánru by neměl dlouho váhat. Jedná se o velmi zajímavý a poutavý zážitek, jehož největší chybou je někdy jenom vyšší obtížnost. Pro některé z vás poté může být problém absence MP, což by ale nemělo zase tolik vadit díky výzvám a režimům, které si tvůrci připravili mimo hlavní příběh. Skvost, jakým Giana Sisters: A Twisted Dreams jsou, si vaše peníze jednoznačně zaslouží.

Giana Sisters: Twisted Dreams

bitComposer, Black Forest Games
21. 3. 2013