Forza Horizon 5 - Rally Adventure

Martin Šmíd, 31. 3. 2023 15:30
Závodní hra Forza Horizon 5 studia Playground Games vyšla pro PC a konzole Xbox už před více než rokem, ale stále se k ní sem tam vracím, protože závodění v nádherné krajině Mexika podpořené výborným jízdním modelem jen tak neomrzí. Navíc vývojáři v minulém roce vydali povedené rozšíření Hot Wheels, které s novou mapou nabídlo zcela další nevšední zážitky a oproti základní hře i trochu jinačí závodění na vznášejících se oranžových plastových tratích s nádhernými scenériemi. Nyní tu máme na pohled klasičtější rozšíření Rally Adventures, přidávající do hry rally závodění ve zcela nové lokaci. Povedlo se vývojářům? Na to vám dám odpověď níže.

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S

Rozšíření Rally Adventures nabízí jednoduchou zápletku, točící se kolem soupeření s Alejandrou, Alexem a Ramirem, což jsou postavy, které se vracejí z původní hry. Každá z postav má svůj oblíbený styl závodění (noční rallye, silniční rallye nebo offroadové rallye) a na vás je, abyste ji v něm porazili. Snadno se to řekne, ale tak jednoduché to není. Aby bylo možné se jednotlivým postavám postavit, budete jim muset nejprve dokázat, že jste toho hodni a projít sérií výzev i závodů. Naštěstí to není zase tak dlouhá cesta. Rozšíření Rally Adventures není nejdelší a hlavní kampaň jsem prozávodil za nějakých pět až šest hodin. Je ale nutné dodat, že pokud budete chtít zažít vše, co rozšíření nabízí, herní čas se minimálně zdvojnásobí, takže nabízí k ceně adekvátní porci závodění a hlavně kvality. Že jsem rozšíření tak rychle dohrál, jen ukazuje, jak je závodění opět zábavné a jen těžko se od hraní odtrhává.

Celé rozšíření se odehrává ve zcela nové lokaci Sierra Nueva, pro kterou se vývojáři jako pro základní hru nechali inspirovat Mexikem a jeho kulturou. Ačkoliv rozlohou nová lokace není tak velká jako původní mapa, s čímž se ostatně počítalo, je dostatečně zajímavá, kvalitně navržená, obsahuje řadu krásných míst a scenérií (před jedním závodem mi bylo připomenuto, abych se soustředil na závodění a nekochal se jen okolím), a co je nejdůležitější, je i neuvěřitelně rozmanitá. Obsahuje majestátní písečné duny, do nichž auta zapadají, krásné zelené kopečky, opuštěný lom, město Pueblo Artza i palmový les, no a nechybí ani sopka. Ačkoliv rozšíření Rally Adventures nenabízí tak originální prostředí jako Hot Wheels, rozhodně si na jeho design a zpracování nemohu stěžovat. Neustále jsem navíc díky rozmanitosti závodil v naprosto odlišných lokacích, což má vliv i na samotnou jízdu a chování vozu.

Jediné, co bych nové lokaci vytknul, tak je skutečnost, že nenabízí nic nového, co se aktivit týče. Je zde jen překonávání časů, skokánky nebo stále zábavné driftování, což je trochu škoda. Určitě tu byl prostor přinést něco nového a neokoukaného, co by bylo více spojeno s rally tematikou a navíc hru lépe oživovalo. Prostor tu určitě byl. Navíc mapa nemá ani moc tajemství, tabule a další věci, na které jsme od Forza Horizon série zvyklí, takže platí, že jakmile zajedete všechny závody a splníte několik výzev pro každého soupeře, není moc důvod se na ni dále zdržovat.

V rozšíření Rally Adventures najdete dvacet čtyři tratí, které jsou ve stylu sprintu, jako tomu bylo u původní Forza Horizon 5, nejde tedy o klasičtější okruhy. Na těchto tratích následně máte dvě možnosti, jak závodit. První režim Horizon Race nabízí klasické závody proti dalším jedenácti závodníkům, no a jak tušíte, úkolem je všechny na nových tratích porazit. Daleko zajímavější mi ale přišel režim Horizon Rally, jenž připomíná rallye závodění jako ve hrách Dirt nebo WRC, a musíte v něm tedy porážet časy protivníků. Navíc každý ze sponzorů jednotlivých závodů létá helikoptérou před vámi a přes vysílačku vám sděluje zatáčky a další záludnosti tratí, což se ukazuje i skrze ikonky na obrazovce. Forza Horizon 5 tak rázem díky přepracovanému UI vypadá jako klasická rally hra, což je oproti normálnímu závodění docela fajn oživení a něco zcela nového, co doposud ve Forza Horizon 5 nebylo. Navíc je tu možné se zaměřovat hlavně na svůj vlastní výkon, protože není nutné si dávat pozor na soupeře a ani nemusíte řešit startovní pozici. Jde jen o co nejlépe zajetou trať a výsledný čas.

Stejně jako i v předchozích případech nabízí rozšíření Rally Adventures hned deset nových vozidel, které si odemykáte levelováním ranku u jednotlivých soupeřů a plněním výzev. Mezi nimi najdete nejen offroadové bugyny Alumicraft #122 Class 1 (2021) a Hoonigan Volkswagen Baja Beetle Class 5/1600 ‘Scumbug’ z roku 1973 (původně postavený týmem Hoonigan pro rally v Mexiku), ale také elektrický Ford F-150 Lightning Platinum z roku 2022, Ford Focus RS z roku 2001 nebo Jimco #240 Fastball Racing Spec Trophy Truck z roku 2022. Nabídka vozů dostatečná, dobře se hodí k rally tematice a obohacují už tak velký vozový park základní hry, který čítal několik stovek položek. Pokud byste s nabídkou vozů spokojeni nebyli, pořád je možné si sestavit vlastní, nyní i díky velkému množství nových rallye dílů.

Před rokem a půl jsem obdivoval u Forza Horizon 5 její vizuální zpracování. Za tu dobu ale grafika ani trochu nezestárla, naopak, pořád jde o jednu z nejhezčích závodních her, jakou je možné si v současnosti napříč všemi platformami zahrát. A nové rozšíření Rally Adventures vypadá také fantasticky, ať už jde o prostředí, až maniakální detaily vozidel, efekt deště, parádní nasvícení nebo dobře zpracovanou deformaci tratí během závodění. Hru je pak možné hrát v hladkých 60 snímcích, nesetkal jsem se během testování nové kampaně s žádnými problémy, navíc jsem oceňoval bleskové načítání, ještě rychlejší než na původní mapě. A potěší určitě i nová hudební stanice Epitaph Radio s novým soundtrackem, krásně doplňující rallye závodění.

Pokud vás už ježdění v rámci Forza Horizon 5 omrzelo, je Rally Adventures vítaným rozšířením, které hru obohacuje o rallye závodění, několik nových povedených tratí, dobře zpracovanou novou mapu nebo deset nových vozidel, v nichž je radost jezdit. Jen trochu zamrzí, že vývojáři nebyli tentokrát ambicióznější, a tak nová mapa nabízí jen dobře známé aktivity z původní hry a nemá moc možností vyloženě překvapit něčím novým. I přes tuto skutečnost jsem se ale pořád dobře bavil a nákup mohu všem fanouškům doporučit.

Forza Horizon 5: Rally Adventures

xsxxone
Xbox Game Studios, Playground Games