Forza Horizon 5: Hot Wheels

Martin Šmíd, 26. 7. 2022 14:00
Koncem minulého roku vyšla pro PC a konzole Xbox fantastická závodní hra Forza Horizon 5, odehrávající se v rozmanitém a nádherném Mexiku, která nabídla desítky adrenalinových závodů ve stovkách licencovaných vozidel. Ve hře jsem nahrál několik desítek hodin, po které jsem se skvěle bavil, a i nyní několik měsíců po vydání ji sem tam pro odreagování rád zapnu. I proto jsem se docela dost těšil na první rozšíření. Když ho vývojáři ze studia Playground Games před zhruba měsícem oznámili a potvrdili, že se bude točit kolem Hot Wheels autíček, které mají největší základnu fanoušků v Severní Americe, moc nadšený jsem zrovna nebyl. I z toho důvodu, že Hot Wheels rozšíření dostal už třetí díl. I tak jsem ale nakonec neodolal a rozšíření si zahrál. A dobře jsem udělal. Už nyní na začátku mohu říci, že jsem byl překvapen jeho kvalitou a po celou dobu jsem se náramně bavil. Daleko více jak u Hot Wheels rozšíření pro třetí díl.

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S

Série Forza Horizon je známá hlavně tím, že jde spíše o arkádové závodění, ačkoliv s výborným jízdním modelem, jehož základy si vývojáři ze studia Playground Games vypůjčili z hlavní série Forza Motorsport. Je tak přístupná obrovskému množství hráčů, ať už zkušeným závodníkům nebo jen svátečním hráčům, kteří si chtějí odpočinout po těžkém dni, což je nyní ještě umocněno zařazením do předplatného Xbox Game Pass. V rozšíření Hot Wheels se vývojáři rozhodli jakkoliv rezignovat na fyziku a reálně vypadající ježdění, což je i vzhledem k tématu pochopitelné a dalo se to i čekat.

Vše se totiž z velké části odehrává na propletených ikonických oranžových umělohmotných drahách, které jsou posety ostrými zatáčkami, převrácenými částmi s magnetickými tratěmi, skokánky, zrychlovači i charakteristickými smyčkami, při jejichž rychlém průjezdu jsem si chvilkami připadal pocitově jako na kolotoči. Hot Wheels rozšíření je tedy ještě daleko větší arkádou než původní hra, ale to mi vlastně ani nevadilo, protože vývojáři jen nerecyklují starou mapu a nabízejí něco zcela nového. I když je tedy nutné dodat, že hráčům třetího dílu bude rozšíření Hot Wheels hodně povědomé, ale vývojáři přidali i do tohoto závodění řadu novinek a osvěžujících prvků, které z něj dělají daleko lepší zážitek než na první pokus.

Jak už jste mohli pochopit z předchozích řádků, rozšíření Hot Wheels se odehrává na zcela novém ostrově, které je slepeno oranžovými drahami a nabízí tři odlišné biomy – zasněžené vrcholky hor, džungli s vodopády a hustým porostem a vyprahlou poušť. Všechny tři biomy se nacházely už v Mexiku, takže tak moc nepřekvapí a nejsou originální, ale líbí se mi, že neslouží jen jako kosmetická kulisa, ale mají velký vliv na jízdu, když jimi projíždíte. Zatímco v džungli se můžete těšit na někdy opravdu hustou mlhu, kvůli níž není vidět na metr, ale také různé vodní žlaby, tak v horských oblastech je zase trať pokryta ledem, po němž všechna auta zběsile kloužou. Každý biom tak nad rámec všech těch klasických nástrah nabízí vlastní, s nimiž je nutné počítat. A ty se starají ještě o větší rozmanitost během závodění a zábavnost. Vlastně jde o něco, co v rozšíření Hot Wheels pro Forza Horizon 3 chybělo.

Co musím navíc ocenit, je design jednotlivých biomů a vůbec celého ostrova, který nabízí desítky naprosto úchvatných a až dech beroucích scenérií a výhledů, u nichž mi spadla brada a hned jsem vyvolával Photo režim. Kolikrát jsem se navíc na nějaký nádherný výhled tak zadíval během závodů, že jsem zapomněl vybrat zatáčku a skončil v kotrmelcích. I proto mi pak nevadilo, že mapa nenabízí prakticky žádný průzkum. Ano, sem tam se podíváte v určitých úsecích i mimo oranžové tratě, ale takových částí je jen pár. I proto je dobře, že vývojáři umožňují po celé mapě zdarma rychle cestovat. Není tak problém se během pár vteřin dostat z jednoho konce mapy na druhý. Pokud tedy máte konzoli Xbox Series X/S.

Stále zábavná hratelnost spolu s parádním designem ostrova se spoustou nástrah je jednoznačně největší devízou rozšíření Hot Wheels. To nabízí i docela zajímavě zpracovanou kampaň, která je rozdělena na několik výkonnostních tříd. Abyste se posunuli do další, je nutné vždy zajet na první místo všechny dostupné závody, ale také splnit nejrůznější rychlostní či kaskadérské výzvy, případně si vývojáři připravili i některé další zábavné originálnější úkoly. Nechybí ani nová příběhová část o několika kapitolách, která sice nemá nějakou hlubokou zápletku, ale během ní se člověk dozví několik zajímavostí z historie Hot Wheels. A to mě vlastně docela potěšilo.

Samotná kampaň, během níž si postupně odemykáte vyšší výkonnostní třídy a tím i nová lepší vozidla, je kvalitně a dobře navržená, přičemž zabere zhruba deset až dvanáct hodin. Vše ale samozřejmě hodně záleží hlavně na vašem skillu a také tom, jestli se spokojíte s jednou hvězdičkou u všech zkoušek nebo budete chtít tři. Kromě kampaně nová mapa nabízí i prostor pro online multiplayer, a je možné si na ní navrhovat v rámci režimu Event Lab i vlastní závody, eventy a výzvy, které následně mohou zkusit ostatní hráči. V tomto se může vaše kreativita opravdu vyřádit, ale pokud nejste zrovna ten typ, můžete si vyzkoušet okruhy a vůbec tvorbu ostatních hráčů.

Co na rozšíření trochu zklame, je pouze deset nových vozidel, přičemž jen čtyři jsou zástupci Hot Wheels - Deora II, COPO Camaro, Bad to the Blade a Baja Bone Shaker. Mezi další nová auta patří třeba Brabham BT62, Hennessey Venom F5, Mosler MT900 GT3 nebo Subaru WRX STI ARX Supercar. Jízda v nich je fajn a jsem rád, že jsou ve hře přítomna, ale co si budeme říkat, do tématiky Hot Wheels se moc nehodí. Když už se vývojářům povedlo získat licenci na Hot Wheels, očekával bych, že v rozšíření bude i minimálně desítka Hot Wheels vozidel, spíše ještě o něco více. Snad příště, protože tohle je trochu promarněná příležitost.

Pokud jste hráli hru Forza Horizon 5, asi vás moc nepřekvapí, že i rozšíření Hot Wheels vypadá prostě a jednoduše parádně. Ve 4K rozlišení a 60fps na konzoli Xbox Series X jde o jednu z nejhezčích her současnosti, ale i na konzoli Xbox Series S jde o velmi dobrou podívanou. Je vidět, že když vývojáři mají dobrou technologii a dají si s optimalizací záležet, může hra vypadat a hlavně i běžet výborně na méně výkonném hardwaru. V tomto odstavci musím Microsoft pochválit i za přítomnou slušnou českou lokalizaci.

Od rozšíření Hot Wheels jsem nic moc nečekal a nebyl jsem z jeho oznámení zrovna nadšený, jako asi většina hráčů. Po zahrání jsem ale rychle změnil názor. Jde o kvalitní rozšíření s výborným designem nového ostrova se spoustou nádherných scenérií, opět neskutečně zábavnou až návykovou hratelností a chytře vymyšlenou kampaní. Vývojáři navíc pěkně oživili trať novými nástrahami a prvky, s nimiž je nutné během závodění počítat. Zamrzí tak ve výsledku jen menší počet nových vozidel. Pokud se vám hra Forza Horizon 5 líbila, nákup rozšíření Hot Wheels jednoznačně doporučuji. Nebudete litovat.

Forza Horizon 5: Hot Wheels

xonexsx
Xbox Game Studios, Playground Games