Fire Emblem Engage

recenze  15
Martin Šmíd, 25. 1. 2023 16:25
Ačkoliv si mnozí hráči s konzolemi od Nintenda spojí hlavně Maria, Dokey Konga nebo Zeldu, pro Nintendo je hodně důležitá i fantasy strategická RPG série Fire Emblem, která se poprvé objevila před více než třiceti lety. Série nejprve prorazila v domovském Japonsku, ale s dalšími díly si získala celosvětovou oblibu a dnes má početnou základnu fanoušků, která na ní nedají dopustit. A může za to převážně skutečnost, že každý nový díl si vždy drží velmi vysokou kvalitu a vývojáři navíc překvapují i nečekanými novinkami. Před několika dny se na pulty obchodů dostal nový díl s podtitulem Engage, který se už na první pohled i informací od vývojářů vrací ke kořenům série a zaměřuje se hlavně na strategické bitvy s velkým množstvím rozmanitých hrdinů. Já jsem si ho nyní mohl vyzkoušet a zde jsou mé pocity.

Hry ze série Fire Emblem byly vždy postavené nejen na zábavné strategické hratelnosti s velkou hloubkou a možnostmi, ale také propracovaném příběhu s řadou skvěle napsaných postav, k nimž si šlo snadno vybudovat silný vztah. Nový díl Fire Emblem Engage v tomto není jiný, ačkoliv oproti předchůdci nabízí jen jednu kampaň, odehrávající se na kontinentě Elyos. Na něm se nachází hned čtyři národy, které žily už tisíc let v míru, až zapomněly na dosti temnou minulost a uvěznění Fell Dragona i jeho přisluhovačů. Jenomže nic netrvá věčně. Fell Dragon je bohužel po tisíci letech zpět, společně i se svými zlými přisluhovači, přičemž ve stejnou chvíli se probouzí k životu hlavní hrdina nebo hlavní hrdinka (výběr je jen na vás) Divine Dragon Alear, aby se zlem znovu skoncoval. Cesta to ale není už od začátku jednoduchá, zvláště když si hlavní po tisíci letech spánku hrdina nic nepamatuje, navíc aby velkého protivníka porazil, bude muset posbírat dvanáct mocných Emblem prstenů, které se nacházejí v jednotlivých královstvích. Naštěstí v tom není sám, protože hned záhy se k němu začnou přidávat další postavy i hrdinové, které bude potkávat.

Jak už jste mohli pochopit z předchozích řádků, příběh tentokrát není tak rozmáchlý, komplikovaný a zamotaný jako v předchozím dílu Fire Emblem: Three Houses. Je daleko lineárnější s jasně vytyčeným cílem a zlem, ale toto rozhodnutí vývojářů mi popravdě ani trochu nevadilo, protože i tak má několik desítek hodin. Zvláště když příběh sám o sobě dokáže zaujmout a udržet u displeje konzole Nintendo Switch po celou dobu, a to rovnou z mnoha různých důvodů. Zápletka má dobré tempo, řadu silných okamžiků i ke konci nečekaných velkých zvratů, to vše je pak i doplněné o dobře napsané hlavní dialogy (některé jsou i přes vážnost situace hodně vtipné a začal jsem se u nich hlasitě smát) i hlavní a vedlejší postavy, které si nelze nezamilovat. A stejně jako u předchozích dílů i zde platí, že klíčem k úspěchu je budování silných vazeb se svými spojenci. Fanoušci série budou určitě rádi, že se z předchozích dílů vrací někteří oblíbenci, kteří nyní mají hodně specifickou roli, k níž se ještě dostanu, ale oblíbil jsem si i řadu nových postav, včetně hlavní hrdinky/hrdiny. Co navíc příběhu a vlastně i samotné hře hodně pomáhá, je parádní prezentace. Filmečky v anime podání s krásnou stylizací nemají chybu a pokaždé jsem si je náramně užíval. Oceňuji i kvalitní dabing, který je přítomen nejen ve filmečcích, ale také v hlavních rozhovorech mezi postavami, na čemž je vidět i velká produkční hodnota. Příběhu nebo prezentaci tak nemám moc, co bych vytkl.

Fire Emblem Engage se nesnaží moc politikařit a svým příběhem, hratelností i strukturou je podobný spíše původním dílům než značně rozmáchlému Fire Emblem: Three Houses, což určitě mnozí fanoušci ocení. Navíc tímto přístupem studia Intelligent Systems je Engage daleko přístupnější i nováčkům, kteří by chtěli do série naskočit a zkusit si na konzoli Nintendo Switch zábavnou strategickou RPG hru na desítky hodin. Pokud jste doposud žádnou hru ze série Fire Emblem nehráli, může vás překvapit, jak moc je ukecaná, hlavně na začátku, kdy vás seznamuje se zdejším světem, jeho postavami a zápletkami. Nedá se říci, že později by dialogů či filmečků znatelně ubylo, ale už jsem daleko více času trávil na bojištích. Fire Emblem Engage je stejně jako předchozí díly strategickou tahovou hrou se silnými RPG prvky a craftingem. V ní si vybíráte hlavní i vedlejší mapy/mise. Na nich následně pomocí tahů likvidujete protivníky, a do toho plníte zadaný úkol. Ačkoliv na tomto základu se vývojáři rozhodli nic neměnit, vůbec to nevadí. Pořád je neskutečně chytlavý a zábavný, vlastně jsem se nemohl od hraní odtrhnout, na což mají vliv i chytré novinky v hratelnosti.

Na začátku je hra hodně lineární a vede vás prakticky za ručičku, ale po pár hodinách se vám odemkne mapa, v níž si postupně zpřístupňujete nové části plněním hlavních misí, a tím si odemykáte nové možnosti pro své hrdiny v partě, ale i další obsah. Ten je dávkován pozvolna a je vždy představen, čímž hra předchází tomu, aby hráče hned na začátku zahltila informacemi a ten se ve všem obsahu a možnostech ztratil. I proto třeba vedlejší mise nebo skirmishe, v nichž získáváte další zkušenosti, důležitý materiál i třeba navazujete vztahy s dalšími postavami, přijdou až časem. Úkoly většinou spočívají v likvidaci nějakého toho předem daného padoucha, ale dojde i na zběsilý úprk a další cíle. Vzhledem navíc k tomu, že se hlavní bitvy vždy odehrávají v odlišném prostředí s pěkným a promyšleným designem, kde navíc můžete i bořit sem tam stěny a napadat protivníky z boku, případně po nich střílet balistou, neměl jsem pocit, že by hra sklouzávala do stereotypu nebo začala nudit. Navíc se mi líbí, že mnohé mapy mají skryté truhly s užitečnými předměty, takže se je vyplatí více prozkoumávat.

Ať už si ale vyberete jakoukoliv aktivitu, tak v každé si před začátkem bitvy musíte vybrat hrdiny do party. O ty je dobré se trochu starat. Ano, levelují sice sami hraním a zabíjením protivníků v bitvách, čímž si zvedají statistiky, ale jen to nestačí. Hrdiny je nutné vyzbrojit, dát jim potřebné podpůrné předměty, které následně můžete u nich využívat během bitev, případně je obléci do nějakého jiného fešného oblečku. A jak už jsem zmínil, důležité jsou i vztahy mezi nimi. Dobře složený a vybavený tým je vždy cesta k úspěchu a kolikrát může mít naprosto zásadní vliv na vývoj a konec bitvy. V tomto hra nabízí opět solidní hloubku, jako tomu bylo u předchozích dílů.

Tu mají ale i samotné tahové souboje, které probíhají stylem kámen, nůžky a papír, kdy kopí porazí meč, sekyry porazí kopí a tak dále. Vždy je proto nutné si během vlastního tahu jednotlivé kroky dobře naplánovat, případně útočit se správným hrdinou a zbraní. Ne každý dokáže třeba prorazit silné brnění, případně je silný na určité druhy jednotek protivníka. Naštěstí hra v tomto dost pomáhá a vždy ukazuje, jaká zbraň na jakého protivníka platí a jaký je možné očekávat výsledek, což určitě oceňuji. Jako příklad dám létající jednotky, které jsou sice docela silné při útoku, ale dokážou být sestřeleny jediným šípem, a to se týká i bossů. Víte tedy, že se na ně vyplatí mít v partě minimálně jednoho lučištníka. Na druhou stranu, stejné riziko platí i pro vás, takže není dobré s nimi létat k protivníkovi, který má luk. Druhů jednotek je docela dost, ať už jde o rytíře, mágy, zloděje, střelce nebo léčitele, u nichž se mi líbí, že dokážou být v boji více užiteční než v minulosti a dost pocuchat protivníkovi zdraví svými kopy a dalšími výpady.

Velmi důležitým prvkem příběhu i hratelností jsou už zmíněné Emblem prsteny, které postupně sbíráte. Ty v sobě ukrývají hrdinné bojovníky, což jsou oblíbení hrdinové předchozích dílů (Marth, Lucina, Roy, Byleth a další), a musím říci, že jako pro fanouška série je příjemné se s nimi znovu setkat. Jde vlastně o docela velký fanservis pro fanoušky, navíc hrdinové předchozích dílů mají i velký vliv na jednotlivé bitvy a tedy hratelnost. Když totiž prsten nasadíte nějakému novému bojovníkovi, kterého máte v partě, je možné skrze něj následně během bitvy vyvolat hrdinu předchozích dílů, aby bojoval po jeho boku, případně s ním sesílal velmi silné útoky, které se hodí hlavně v momentě, když jste zahnáni do kouta. Prsteny je možné přiřazovat před začátkem bitvy jakékoliv postavě, kterou máte v partě, což přináší obrovské množství kombinací. Prsteny hratelnost dobře oživují, přidávají další taktickou hloubku a je radost s nimi experimentovat. Protože hrdinů je ve výsledku daleko více než prstenů, líbí se mi, že je možné vyrobit i méně mocné prsteny a ty následně spojovat pro větší sílu, které svým nositelům zvyšují statistiky a hře dodávají další nadstavbu a možnosti, jak hrdiny v partě lépe vyladit dle své potřeby a herního stylu.

Stejně jako v předchozích dílech ani v Engage nechybí základní tábor, v tomto případě létající ostrůvek Somniel, kde naleznete důležité obchodníky se zbraněmi i dalším vybavením nebo třeba kováře pro vylepšování zbraní. Somniel je ale zároveň místem, kde můžete snadno utužovat vztahy s dalšími postavami, třeba skrze vydatnou večeři. Je ale také pravda, že vedlejší rozhovory mezi postavami v partě jsou oproti předchozím dílům kratší a vlastně i méně zajímavé a propracované. V Somniel každopádně můžete i využívat adoptovaná zvířata z cest, která dokážou vyhledat důležitý materiál pro výrobu či vylepšování, trénovat skrze jednoduché minihry, rybařit a plnit další vedlejší aktivity, kterými je možné se bavit mezi bitvami. Somniel má i vstup do Tower of Trials, kde se ukrývají jednak zkoušky pro jednoho hráče (bitvy s volitelnou obtížností), ale také multiplayerová část. Ta je bohužel jen asynchronní, kdy si vyvoláte armády ostatních hráčů, přímo s nimi se utkat nejde, což je docela škoda.

Už výše jsem zmínil, že Fire Emblem Engage má ve filmečcích i během hraní líbivou anime stylizaci postav, jako ostatně předchozí díly, která se k němu krásně hodí a jen tak se neokouká. A vlastně i hra celkově při průzkumu úrovní, v hlavním městském hubu nebo během samotných bitev vypadá velmi dobře a má řadu pěkných detailů i krásných efektů, takže na vizuální zpracování si nemohu stěžovat. Zvláště když jsem hrál většinu času v handheldovém režimu, kde řada nedostatků snadno zanikne. Na velké televizi ale musíte počítat třeba s horším vyhlazováním. Co se týče frameratu, ten je stabilní a hra jede po většinu času v uzamčených 30 snímcích. Vzhledem k tomu, že je Fire Emblem Engage pomalejší strategickou RPG hrou, není framerate problém. Kromě vizuální stránky musím pochválit i parádní soundtrack, krásně dotvářející filmové sekvence i počínání na bojišti, kde vytváří velmi dobou atmosféru.

U her ze sérií Fire Emblem nebo Pokémon mám vždy před prvním zapnutí velký strach z toho, kolik desítek hodin v nich nakonec nechám, protože se jedná o vysoce návykové záležitosti, od nichž se jen těžko odtrhává a vrací do normálního světa. A obava byla na místě i nyní u hry Fire Emblem Engage, která vyšla v předchozích dnech pro konzoli Nintendo Switch. Hned po zapnutí jsem ji naprosto propadl a zabil nejen celý víkend. Dokázala si mě získat dobře napsaným příběhem se spoustou charismatických postav a parádní prezentací, ale i výbornou strategickou hratelností s velkou hloubkou nebo líbivým soundtrackem. Sice nejde v žánru o žádnou revoluci, ale o poctivé strategické RPGčko. Pokud patříte mezi fanoušky Fire Emblem nebo žánru, neměli byste si tuto hru nechat ujít. Start se Nintendu do roku 2023 náramně povedl.

Fire Emblem Engage

20. 1. 2023
Strategie, RPG