Konzolista.cz

Final Fantasy X-2

recenzeneděle 31. května 2009Petr Strecker
Hlavní obrázek článku: Final Fantasy X-2
Hned na začátek si dovolím jednu otázku. Jak velký vliv může mít spojení dvou rozdílných společností na kvalitu her, které se začnou vyvíjet pod dohledem obou z nich? Někteří možná namítnou, že nemusí mít žádný a ve většině případů tomu tak opravdu je. Ovšem spojením japonské Square a Enix vzniklo něco, co zaskočilo dost velké množství hráčů. Zejména pokud se bavíme o hrách série Final Fantasy. Posledním regulérním dílem čistě společnosti Square se stala Final Fantasy X, o něco později se spojila s Enix, což mělo za následek takový malý spin-off v podobě Final Fantasy X-2, tedy přímé pokračování předchozího dílu. Že tu něco nesedí, je vám asi jasné už teď, bohužel i po stránce obsahu nešlo o plnohodnotné Final Fantasy, které by dostatečně naplnilo choutky jak milovníka JRPG, tak dokonce běžného hráče. Snaha zpřístupnit hru i širší veřejnosti je patrná na první pohled. Abychom hře ale jenom nekřivdili, stále se jedná o ten výtečný recept, bohužel s řidší omáčkou kolem.
Final Fantasy X (dále už pouze FFX) končila dojemnou situací, kdy Yuna za pomocí svých ochránců zničila Sina a přinesla tak světu Spira tolik vytoužený mír zvaný "Calm". Bohužel tato strastiplná cesta přinesla mnoho obětí za cenu klidu. Na konci hry se vyjasnilo hned několik záhad a člověk, do kterého se Yuna zamilovala, zmizel nenávratně pryč. V FFX-2 se z Yuny, původně vyvolavačky, stává lovec sfér, kdy spolu s dalšími přáteli cestují po Spiře, aby hledali všemožné záznamy o historii tohoto fantastického světa. To je vlastně původní náplní hry, ovšem Yuna má pro toto soupeření a lovení i své osobní důvody. Lovcem se totiž stala proto, že se jí donesla sféra, na které je kdosi velice podobný příteli, který v minulosti zmizel jako pára nad vodou. Podaří se přijít na to, o koho se jedná, nebo bude Yuna navždy sžírána smutkem? Na to musíte přijít sami, ale vězte, že příběh je plný zvratů a odehrává se podle vašich rozhodnutí, která učiníte nebo neučiníte během hraní. Zároveň se ale během hry dozvíte spoustu užitečných informací, které vysvětlují některé události v FFX, nebo je značným způsobem rozšiřují. Celý děj hry je rozdělen mezi pět epizod, přičemž se střetáváte hned s několika problémy. Svět se po zničení Sina rozdělil na několik odlišných frakcí, což je společenství Youth League pod vedením legendárního Meyvn Nooje, New Yevon s hlavním představitelem Baralaiem a samostatná skupina Al Bhed pod vedením Gippala. Dále bychom se mohli bavit o lovcích trofejí, což jste jednak vy, Gullwings a také konkurenti v podobě LeBlanc Syndicate. Vaší oporu tvoří dvě přítelkyně - z dřívějška známá a užvaněná Rikku a nová tvář Paine, což je postava, která typicky vyplňuje několik odlišných charakterů (tichá a flegmatická). Vaši posádku dále tvoří Brother, velice nápadný milovník Yuny, jež popouští svým mužským hormonům uzdu téměř v každé sekvenci, Buddy, blízký přítel, a malý chytrý chlapec Shinra, který vás zásobuje informacemi o sférách a technologiích, na které při průchodu hrou narazíte. Takový malý nedoceněný génius, který se ukrývá za uslintanou maskou. Spousta starých tváří se vrací, ty hlavní jsme si nyní představili. Přesto narazíte na všechny lokace, které jste prošli i v původním díle, akorát lehce rozšířené o několik nových obrazů a designové prvky. Ten, kdo si tedy tento svět již jednou prošel, nebude takřka nijak překvapen. Dokonce se vrátilo i mnoho nepřátel, akorát různě přejmenováno a s novými schopnostmi. Těch nových kusů je ale spíše poskrovnu. Celý herní systém ale těží z převlékání a používání speciálních mřížek na sféry, tzv. „Sphere Grid”. Obleků je ve hře několik a každý z nich nabízí naprosto odlišné schopnosti, a to je prakticky vše, čím se liší. Už si nemůžete vybírat zbraně, vše zůstalo pouze u těchto kostýmů, které symbolizují určitá povolání. Najdeme mezi nimi klasická povolání jako válečník, černý a bílý mág, temný rytíř, samuraj, ostrostřelec, modrý mág, ale také několik dalších, daleko zajímavějších kusů, včetně sfér ultimátních. Ty je možné spustit po projetí dané mřížky, poté se jedna z dívek přemění na ničivý stroj s mnoha užitečnými schopnostmi. Schopností má každý oblek několik, ať už těch aktivních, či pasivních. To ovšem nic nemění na tom, že je získáváte zabíjením nepřátel, za což získáváte AP body, které postupně rozvíjí vaší osobnost. Než vyplníte všechny zmíněné sféry na 100%, bude to několik hodin trvat. Ale toto je jeden z těch příjemnějších elementů ve hře, tudíž si náležitě užijete objevování nových tajů, které každá sféra nabízí. K poražení některých nepřátel tak budete potřebovat kombinaci několika povolání, ale rozhodně není problém porazit nepřítele s třemi stejnými sférami. V tomto ohledu je hra velice shovívavá, i obtížnost hry celkem razantně klesla. Bojový systém zůstal vcelku nezměněn, ale tahy na sebe nyní přímo navazují a celá hratelnost tak náležitě zrychlila a probíhá daleko rychleji a svižněji. Pokud bychom měli vystřihnout nějaký klad hry, je to právě tento aspekt, kdy se veškeré souboje odehrávají v daleko rychlejším tempu. Během boje tak můžete využívat takřka všech schopností, přepínat mezi obleky, nebo svévolně utíkat z boje se staženým ocasem. I nepřátelé jsou ve většině případů slabší. Když jste v předchozích dílech přišli do lokace, která vám doposud nebyla určena, většinou jste se potázali se zlou. Co taky odlučuje FFX-2 od ostatních her ze série, je extrémně malá délka hlavní kampaně. Pokud si ke hře sednete a budete se věnovat čistě hlavní lince, očekávejte maximálně deset hodin hraní. Ale to by nebylo Final Fantasy, kdyby si hráč nemohl vyzkoušet i nějaké ty vedlejší aktivity. Postranních úkolů je opravdu mnoho a jsou velice, velice různorodé. Zmiňme například lovení Chocobů na MiHen Highroad, procházení tajného labyrintu pod Bevelle, který odhalí nejedno tajemství Yevonu, dokonce se vrací i tolik oblíbený Blitzball, tentokrát však budete v roli kouče, který se stará o své hráče. Každá kapitola tak nabízí opravdu nespočet aktivit a jejich dokončení vám nějaký čas rozhodně zabere. Také je možné narazit na určitě sekvence pouze v určitou dobu. Takže jakmile je prošvihnete, není cesty zpět, i když jsou nutné ke stoprocentnímu dokončení. Vzhledem k tomu, jak je hra krátká a nabízí celkem tři různé konce, je možné hru hrát po dohrání znovu, ale s již získaným vybavením, obleky a zkušenostmi. Mohu zaručit, že hru si rádi zopakujete minimálně jednou, jelikož se vám ji na první průlez rozhodně nepodaří dokončit. Jste-li zvídaví, určitě si dáte tu práci a objevíte tajemství Crimson jednotky, která si prošla mírným peklem. Hlavní ale je, abyste zničili tajnou zbraň Vegnagun, a přišli na to, proč se kdysi hlavní tahouni, Aeoni, znovu vrací v temné podobě a přináší s sebou zkázu a ničení. Pořád je ale hra něčím, na co jsme doposud nebyli a asi ani nebudeme nikdy zvyklí. Je tu zkrátka něco, kvůli čemu není Final Fantasy X-2 plnohodnotnou hrou z univerza Final Fantasy. Ač je hra plná různých vedlejších aktivit, přesto jí chybí ta masivnost, která je pro celou sérii tak charakteristická. Vzhledem k tomu, že se po většinu času pohybujete ve hře prostřednictvím létající lodi, takže skáčete z místa na místo, tak vám vše rychle uteče a ani si neužijete krásy, které hra nabízí. Také se nemohu zbavit pocitu, jako by hra byla cílena na mladší ženské publikum. Problémy, které hlavní hrdinky řeší, jsou opravdu holčičího ražení a hlavně způsob, jakým vyjadřují emoce, dokáže kovaného hráče znechutit. Hra se také snaží zaujmout hudební stránkou, kdy Yuna v některých scénách zpívá jako Britney Spears. A dokonce se tak i vlní. Naopak musíme znovu pochválit grafiku hry, která je ještě vymazlenější a čistší, včetně perfektní zvukové složky, která má i v dnešní době opravdu říz. Znovu se vracejí úžasné CGI sekvence, které vás převědčí o tom, že Japonci jsou v tomto oboru mistři. Scéna, kdy Yuna na Thunder Plains zpívá, se jen tak nezapomíná. Jedním slovem obměkčí i ty největší tvrďáky. Já sám se na ni dodnes velice rád dívám (link ). Jak jsem již řekl, jedná se o Final Fantasy 10, avšak převedenou do naprosto odlišné podoby, která jí jednoduše nesluší. Ať se na to podíváte z jakéhokoli úhlu, tento styl podání příběhu a rozsah hry se do série nehodí. Osobně ji nepovažuji za plno hodnotný FF díl, ale stejně ji miluji. I když se hra snaží víceméně zapůsobit jiným, nepříliš slušivým dojmem, pořád je ve svém jádru tou okouzlující Final Fantasy hrou, která by neměla chybět žádnému fanouškovi této série už jen z principu. I když postavy působí místy trapně, přesto si je užijete, stejně jako následný průjezd hrou, která vás prostě obklopí a nepustí.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (16)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Deshien

Cetl jsem jenom zacatek a hned mi tam tak trochu nesedi ten Enix...Vi vubec autor co ma Enix na svedomi????? a to ze se spojily pred vydanim FFX-2 prece neznamena ze diky tomu vyslo FFX-2 tak jak vyslo, .... takhle jsem alespon pochopil zacatek clanku takze jestli autor jeste zije muze mi sehnat nejaky zdroj ze ktereho cerpal kde se uvadi ze firma ktera ma na svedomi vznik JRPG stoji za tim ze se Square zvrhlo

Oobi

Další super díl podle mě nejúspěšnější herní rpg série...u mě byla citovka FF8...njn klasika [s7]

Leon
Leon #Verum Rex

Dohrál jsem téměř všechny FF, co byly k mání, jen tenhle jediný ne. Je to hra pro Barbie a kluky, co si rádi lakují nehty.

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

no tak dvanáctka je zrovna shit jako hrom hlavně kvůli nudnýmu příběhu a stupidnímu bojovýmu systému.Nejlepší je stejnak Crisis core a Dirge of cerberus,ty bys měl zkusis páč jdou úplně jiným,dost možná lepším směrem-i když DOC zrovna vychvalovanej není,ale mně se teda hodně líbil,hlavně příběhově.Jinak s těma kecama na Japonce BACHA ! xD

Gippal

jeden den?No mě to zpočátku taky nebavilo a myslel si,jaká to není sračka,jenomže takové hry potřebují čas,aby jsi do nich pronikl a jestli postupem času budeš mít stejný názor,tak pak to není tvůj šálek kávy.

IMHeS
IMHeS #S.O.A.D.

hrál sem 1, 2, a XII a hrál sem je kvůli tomu protože sem doufal v to že to přece nemůže být taková hovadina ale bohužel pro mě... byla. ale taky doba po kterou sem ty díly hral tomu nasvedčuje mému názoru myslím že cca necelý jeden den na všechny díly musí být jasné jaký mám názor... prostě mě to nebaví ale to je jedno každý má svůj názor tak mi dejte mínusy a všichni se budem mít rádi :-D

Lamps
Lamps #Lamps

Tak ňák.. jestli napíšeš hodně, proč jsi je teda hrál, když jsou to do jednoho takové blbosti?

Maggot
Maggot #PAN JATKÁČ

A kolik jsi hrál těch FF her?

IMHeS
IMHeS #S.O.A.D.

jo je pravda že bych mohl napsat jen jedno slovo a to BLBOST ale to by přesně nevystihlo to jaký mám na tu hru pohled tak sem to rozepsal

Lamps
Lamps #Lamps

Série jako taková? Řekl bych že do toho 9. dílů to byla jedna z nejlepších sérií vůbec. Bylo jich hodně, ale byly všechny výborné.. trošku jsi ten koment přehnal.. chápu, že máš svůj názor, ale aspoň to napiš nějak na úrovni, díky.

IMHeS
IMHeS #S.O.A.D.

všechny díly tehlete hovadiny staly za hovno nikdy mě nebavil ani jeden díl pokáždé se mi to hnusilo jen sem to zaslechl final fantasy je prostě snad ta nejhorší herní serie co znám.... japonci neumí dělat dobré hry v podstatě se u toho řídí stejným pravidlem jako vietnamci na burzách... přednější kvantita než kvalita... tolik dílů a každý na hovno!!!

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

tak tuhle jsem zatím nehrál,ale nejhorší je pro mě zatím určitě FF XII,to byl prostě hnus.Tady je aspoň klasickej tahovej systém a ne takovej retardovanej jak u dvanáctky [s15]

tekken90
tekken90 #MGS4 10/10

naprostý souhlas... bohužel :(

Rick Deckard

Bylo to jako bych si hrál s panekou Barbie. Pocit co nikdy v životě nechci znovu zažit.

Jinak po gameplay stránce by toho nebylo, co vytknout. Možná tam měli dát nějakou mapu věci, co člověk dodělal, aby pak věděl, jestli může skočit do další kapitoly. Procenta nestačila.

Lamps
Lamps #Lamps

Pro mě spíš C- , nejhorší díl co jsem měl možnost hrát..

ApsidalTill
ApsidalTill #One/U/PS4

najhoršia sračka z univerza Final Fantasy a zároveň odštartovanie úpadku Square Enix.. nechápem ako sa táto hra mohla niekomu páčiť pretože to je urážka Japan-RPG konceptu a to rovno z gruntu