FIFA 10

recenze  26
Martin Šmíd a Tomáš Novotný, 23. 10. 2009 0:33
Jako každý podzim i letos přichází na naše televizní obrazovky nový ročník fotbalového simulátoru FIFA. Letos měla EA s novým ročníkem opravdu velkolepé plány, přičemž naslibovala, co mohla. Už na začátku nutno podotknout, že o revoluci se v žádném případě nejedná, ale o velkou evoluci v žánru sportovních her rozhodně ano. Pojďme se podívat, jak letos FIFA dopadla.

Po zapnutí hry a vybrání jazykové mutace (kdy už sakra půjde nastavení automaticky uložit, abych ho nemusel jak mimoň každé zapnutí znovu nastavovat?), se před vámi spustí klasické menu, kde na pozadí jede aréna s virtuálním fotbalistou. V ní si můžete natrénovat různé akce. V aréně potěší i nově přístupný taktický režim, kde si můžete perfektně natrénovat přímé kopy, rohy, ale i hru v přesilovce. Tento taktický režim je velmi povedený, přičemž si můžete nastavit, kam mají hráči zabíhat při standartní situaci nebo rohu. Poté si nastavení můžete uložit a používat ho v samotné hře. Módy jsou klasické a nalezneme tu jen rychlý výkop, Be A Pro, manažerský mód (o něm později) a online režim. Rozhodně tu je vše při starém, ale spoustu novinek na vás FIFA vychrlí, až když zapnete nějaký ten zápas. EA Sports už na začátku prohlašovala, že nově bude moci hráč ovládat míč ve 360 stupních a nutno nyní podotknout, že změna je více než patrná. Míč si díky této nové funkci můžete skvěle vodit, dělat s ním doslova psí kusy a už se tak mění předvedená hra na skutečné televizní utkání. Doteď nepochopím, jak jsem mohl ještě v minulém ročníku ovládat míč jen v osmi směrech. Posun je totiž tak markantní, že FIFU posouvá o několik světelných let dále. Během zápasu pocítíte i velké zlepšení AI vašich protivníků, kteří na vás daleko více dotírají a dokáží i velmi dobře kombinovat, takže sebrat jim míč z kopaček dá nyní zabrat. Jejich schopnost ovládat míč je až neuvěřitelná a občas jsou až strojově přesní, jak by řekl Bosák. Třeba faulovat před šestnáckou se vůbec nevyplatí, protože každý druhý přímý kop končí v brance. Pokud si k míči stoupne například Christiano Ronaldo, nemusíte ani stavět zeď a raději začněte přemýšlet, jak vyrovnáte. Vylepšila se i AI rozhodčích, kteří nyní hru hodně pouštějí a pískají opravdu jen to nejnutnější. Nepadá už taková spousta žlutých a hlavně červených karet jako v minulosti. Když už jsme nakousli přímé kopy, tak musíme zmínit, že poprvé ve FIFĚ jdou rychle rozehrávat bez přerušení hry. Vypadá to fotbalověji a pochopitelně z nich vznikají i překvapivé herní situace.

Manažerský mód není ve FIFĚ nic nového, ale letošní ročník si pro nás přichystal řadu malých a hlavně i velkých změn. Hned ze začátku si napíšete vaše jméno a klasicky vyberete klub, měnu, sponzora a tak dále. Výběr sponzora není rozhodně nedůležitý, máte na výběr vždy tři sponzory. První vám nabízí tučný obnos peněz za zápas, druhý zase méně peněz za zápas, ale třeba pár milionů za titul mistra ligy, no a nakonec třetí je vždy zlatý střed, který vám nabízí od každého něco. Po tom všem vždy na začátku sezony musíte odehrát čtyři přátelská utkání, která vám hra vylosuje. Je celkem škoda, že si nemůžete dohodnout přátelská utkání sami podle sebe, jako tomu bylo dříve. Manager mode vás nevtáhne jen do role manažera, ale i do té nejtěžší role, a to role trenéra. Právě oni při zápasech musí nervózně hru pouze sledovat a dirigovat, ovšem gól dát nemohou. Nebojte se, tady si i zahrajete a na vás je, jakou formaci nebo taktiku zvolíte, koho necháte sedět a komu dáte šanci. Velký pozor si musíte dávat, aby se vám hráči neunavili, proto je občas nenasadíte do zápasu a dáte šanci jiným, mladším kolegům z rezervy. Ukazuje se vám taky forma hráčů, a tak se může stát, že vašemu nejlepšímu hráči se nebude dařit a overall mu spadne natolik dolů, že ho raději necháte sedět. V roli manažera bude pro vás velmi důležité hlídat si finance. Proto si budete muset dávat pozor na nakupování hráčů, a když už hráče přeci jen koupíte, může jeho plat výrazně ubírat z klubového účtu, a to není rozhodně dobře. Proto je dobré zlepšovat si personál, třeba takový správce stadionu přivede více fanoušků = více peněz ze vstupenek, trenér kondice, lékař, skaut.... . Pokud se vám nebude dařit, není nic neobvyklého, že vás klub vykopne a budete muset jít do těch nejnižších lig a do nejhorších klubů. Jestli byste však chtěli odejít sami, tak vám na konci sezony vždy klub nabídne, jestli chcete obnovit smlouvu nebo si vybrat z klubů, co mají o vás zájem. To ale záleží na hvězdičkách reputace, jejichž maximum je 5.

Podstatnou část FIFY 10 tvoří online režimy, bez kterých by si FIFU už většina z nás ani nedovedla představit. Nemusím snad představovat mody typu hodnocená a nehodnocená hra, na kterou můžete vyzvat své přátele třeba v lobby. Tam se nacházejí různé místnosti, ale bohužel zmizela místnost moje země, kde jste se vždy v klidu mohl sejít s Čechy nebo Slováky, jelikož nebyla narvaná lidmi jako ostatní volně přístupné místnosti. Online je bez problémů a nelaguje se, rychlé loadingy jak mají být, jako to je u FIFY už několik let. Bohužel tu ale jeden výrazný problém je, a to padání PSN. Spoustě lidí, i mně, se stává, že v průběhu zápasu je FIFA vykopne z PSN, tudíž hru kontumačně prohrají a musí vypnout FIFU 10, přihlásit se a zase zapnout. Snad tohle, doufejme, opraví nějaký ten patch. Nalézá se zde i možnost hraní lig s přáteli. Vytvoříte si ligu, zvolíte pravidla a pozvete do ní lidi. Rozhodně to nepatří mezi nejlepší online ligy, ale svůj účel to splní. I mistrovství světa hráčů se zde tradičně objevuje a má výrazné plus, které je, že všichni hráči v jakémkoliv týmu mají overall 85. Což znamená, že jsou si všichni týmy rovné a je jedno, jestli hrajete za pražskou Spartu nebo španělský Real Madrid, za který hraje každý, protože je až neuvěřitelně dobrý a nadřazený. Abyste zde uspěli, musíte hrát desítky zápasů denně, proto radši doporučuji kvalifikaci na mistrovství světa živě, která bohužel pro ČR ještě nebyla oznámena. Starou známou je zde týmová hra, kde klasicky můžete hrát minimálně 3vs3 až 10vs10, ovšem každý zde sóluje a moc dobře si tu nezahrajete. Proto doporučuji skvělý režim mistrovství profesionálních klubů, kde si vytvoříte svůj vlastní klub a pozvete do něj kamarády. Ovšem, ještě předtím si musíte vytvořit vašeho virtuálního profesionála – hráče. Právě hraním, ať už to v singleplayer modu Be a Pro nebo v online mistrovství profesionálních klubů, si můžete odemknout řadu doplňků, jako jsou potítka, kopačky, čelenky, dlouhé a krátké dresy a mnohem více. To hlavní ale je, že si hraním svou postavu vylepšujete. Vraťme se tedy k předchozímu módu, zde s hráči hrajete za jeden tým proti ostatním týmům, počítají se vám statistiky a body do tabulky. Můžete zde obdržet různé klubové trofeje nebo prohlížet rekordy vašeho klubu (kdo dal celkem nejvíce gólů, kdo dal nejvíce gólů v zápase...). Tento mód, si myslím, přináší z celé FIFA 10 nejvíce zábavy. Hokejisté ho mohou znát z NHL od EA pod názvem EASHL, což je úplně to samé.

Do online bych ještě zařadil jednu věc z FIFY 10. Jedná se opět o starou známou stránku easportsworld.com, kde můžete nahrát až 5 fotek a 5 videí. Videa a fotky si můžete před nahráním ještě různě upravit, jako nastavit rychlost přehrávání, efekty, kamery a podobně. Po pár sekundách možná minutách nahrávání, podle rychlosti odesílání dat vašeho internetu, se vám video nahraje na profil na stránkách, který si musíte předem vytvořit. Zde máte i takové druhé trofeje a nic vám nebrání prohlídnout si, kolik procent jste již udělali. Opravdu, stránka je nabitá těmi nejzajímavějšími věcmi. Můžete si zde přidat i přátele a shlédnout jejich videa nebo si vytvořit game face. Co to je? Pomocí vaší fotky tento program upraví vaši tvář do herní podoby a dá tvář vašemu virtuálnímu profesionálovi. Bohužel vše se musí udělat přes PC a můj počítač začal jaksi stávkovat, díky čemuž se mi nepovedlo udělat si svůj vlastní game face, který se uloží na stránkách a ve hře si ho pak stáhnete.

Technická stránka se od minula moc nezměnila. Grafika doznala jen menších změn a dalo by se říci, že je vše při starém. Proč ale měnit něco, co je evidentně pěkné a konkurence ani letos na to nedosáhne ani z poloviny. Co se ale zlepšilo, jsou všelijaké animace hráčů, kteří díky tomu vypadají o dost živěji a budí až neuvěřitelně skutečný dojem. Hráči jsou totiž rozanimováni do nejmenších detailů a vidíte na nich každé zaškobrtnutí. Pravou fotbalovou atmosféru nedělají jen hráči, ale i diváci, kteří na tribunách skandují jména svých hrdinů a dokonce i chodí na zápasy podle toho, jaký atraktivní soupeř se na stadionu vyskytne. Na utkání Chelsea s týmem z druhé ligy moc fanoušků nepřijde, ale když přijede Real Madrid nebo Barcelona, je celý stadion zaplněn. Už druhým rokem přichází na konzole FIFA s českým dabingem, o který se stará duo Jaromír Bosák a Petr Svěcený. Ten se od minulého ročníku moc nezměnil, akorát si můžete občas všimnout nějaké té nové vtipné hlášky. Občas se mi stalo, že Bosák řekl nějaký úplně neskutečný hlod a já se začal tak smát, že jsem dostal gól. Až vám bude vyprávět o náušnicích, budete vědět proč. Dabing ovšem ani ve FIFĚ 10 není bezchybný a občas komentátoři říkají skóre, jaké se jim chce a třeba i neodpovídá reálu. Bosák třeba řekne, že vedete o dva góly, přitom ukazatel už ukazuje 7:0. Dále se mi stalo, když hrála Chelsea a Barcelona, že Bosák z ničeho nic začal mluvit o Arsenalu, jakou má tradici. Jako fanouška Chelsea mě to pořádně naštvalo, ani nemusím říkat jak. Podobných chyb je ve hře jako máku a je tak nutné se je naučit přehlížet.

FIFA 10 je opět perfektní simulátor fotbalu, který přináší tolik novinek, že je nelze v jedné recenzi popsat. Pokud se za poslední roky dá o nějakém díle FIFY napsat, že je opravdu evoluční, je to právě FIFA 10. Už nyní se těšíme, co nám vývojáři z EA Sports přinesou v dalším ročníku, protože si nedokážeme představit, že by šla tato hra udělat lépe. FIFA 10 je jasně nejlepší sportovní hra letošního roku!

FIFA 10

ps3x360wiipspds
Electronic Arts, EA Sports