FIFA 09

recenze  26
Martin Šmíd, 5. 10. 2008 12:41
EA se tento rok na poli fotbalových her opravdu činí. Nejprve jsme si mohli zahrát pouliční fotbálek ve FIFA Street 3, v květnu to bylo zase Euro 2008 a nyní přichází regulérní pokračování každoroční série FIFA. Jenomže právě FIFA 09 má být jedním z největších lákadel podzimní sezóny, a tak museli v EA Sports zapracovat, protože konkurence je tento rok opravdu hodně silná. Jak tedy letošní FIFA 09 dopadla?

Ihned po zapnutí nového ročníku vás jistě překvapí, že je celé menu v češtině. Tato skutečnost je jednou z velkých změn a jistě potěší nejednoho hráče. V samotné hře je poté přístupný i komentář od Jaromíra Bosáka a Petra Svěceného, jehož hodnocení si ovšem necháme až nakonec. Jinak se menu oproti předchozímu ročníku moc nezměnilo a jak se zdá, EA používá pro svá menu již druhým rokem stejnou šablonu a snaží se hry tak trochu sjednotit. Rozhodně to není špatný nápad, protože je dobře funkční a přehledné a pokud si hráč koupí třeba ještě NHL, nebude muset nikde bloudit, protože už bude prostředí důvěrně znát. Pro nedočkavce je zde opět rychlý zápas, ve kterém si můžete vyzkoušet letošní změny ve hře, kterých je také docela dost. Dále v menu nalezneme klasické sezóny, Be A Pro mód a nejrůznější tréninky. EA tak pouze vylepšuje minulý ročník a nikam se nehrne s novými nápady, což na druhou stranu vlastně ani nemusí. PES v tomto ohledu zaostává i letos.

Jak už jsem zmínil, můžete zde odehrát opravdu velké množství světových lig, kde nechybí nejpopulárnější anglická liga, ale ani ta česká. Každý si tak určitě najde svůj oblíbený tým, což je největší předností fotbalu od EA. Na licencích byla vždy FIFA postavena a během let se licence pouze rozšiřují do nekonečného množství, což je pro fotbalového fanouška jistě skvělá zpráva. Jediné, co nám tu chybí, je Liga mistrů, ale to není nic nereálného do dalšího ročníku. Kromě klasické ligy tu je pochopitelně i mód Be A Pro, kde se můžete vtělit do svého fotbalového já, nebo do tisíce jiných licencovaných fotbalistů a projít si jejich kariérou. Tento mód se od minulého ročníku moc nezměnil a spíše ho v EA dále pilují, což můžeme vidět i na několika drobnostech. Opět si tak hráč může zvolit i post, z kterého bude plnit trenérovy příkazy, a postupně se tak probojovat do základní sestavy a možná i nějakého toho velkoklubu. Aby se tak stalo, budete se muset hodně snažit. EA ovšem pochopila, že se za pár měsíců asi z hráče moc velká superstar v klubu nestane, a tak se svým fotbalistou můžete nyní prožít celé čtyři sezóny. To už vám dává solidní porci času na sobě pořádně zapracovat. Jinak jsou módy stejné jako minulý rok, což ovšem nelze považovat za mínus, protože u nich jistě strávíte spoustu času, přinejmenším do příštího ročníku.

Může za to i poněkud překopané ovládání. Pochopitelně zde pořád najdete ono klasické rozestavení tlačítek na gamepadu, ale můžete si zapnout i úplně nové, kde hráče ovládáte jako hokejistu v NHL. Levou páčkou tedy ovládáte samotného fotbalistu a pravou jeho nohu. Toto ovládání může někomu sednout, ale sám dávám přednost radši klasice. Co však jistě potěší, je přítomnost vlastního nadefinování tlačítek. Tato funkce v předchozích dílech chyběla a hráči po ní hodně volali. Nyní je konečně tady, a tak si můžete rozvržení nastavit podle sebe. Ovládání by tak už nemělo dělat problémy naprosto nikomu a každý by se měl snadno dostat do oné nádherné fotbalové atmosféry. Tu obohacují i nejrůznější radovánky hráčů, které můžete jednoduše měnit dle libosti. Pokud jste hráli EURO 2008, jistě víte o čem píši. EA nám naservírovali i neskutečné množství fint a triků, které můžete na hřišti s míčem provádět. Dá se říci, že můžete provést opravdu vše, co se vám zlíbí, což dodává každému zápasu jakousi originalitu. Abyste si lépe nacvičili všelijaké finty, obsahuje hra na pozadí menu arénu, kde si je můžete donekonečna zkoušet. Tato funkce byla již v minulém ročníku a jednoznačně se uchytila. Navíc se aréna objevuje i po zapnutí jakéhokoliv zápasu, což vám dává poslední možnost všelijaké finty dopilovat.

Nyní se podíváme na novinky na hřišti. Už na první pohled si všimnete realistického chování všech hráčů a osobitosti brankařů. Největších změn doznaly souboje o míč, kdy nemusíte obehrát protihráče pomocí skluzu, ale i pomocí nejrůznějšího pošťuchování a menších zákroků na hranici faulu. Rozhodčí vám může váš prohřešek odpískat, nebo si ho nevšimne a nechá ve hře pokračovat. Pochvalu si zaslouží ponechání výhody faulovanému týmu, který může bez přerušení hry pokračovat dál na bránu soupeře, pokud má tedy míč. Vývojáři do nové FIFY zapracovali i systém váhy jednotlivých fotbalistů. To znamená, že pokud hrajete zrovna za fotbalistu s menším vzrůstem, jen tak neobehrajete fotbalistu vážícího sto kilo a měřícího dva metry. Samozřejmě to platí i opačně. Tento prvek dodává větší reálnosti a uvěřitelnosti, o což šlo EA asi v první řadě. Zápas si tak maximálně užije i pouhý divák. Nový kolizní systém ale uplatníte i při hlavičkových soubojích, kdy vyhraje konečně ten vyšší, ale i při ostrých faulech, kde se nemilosrdně rozdávají karty, jak žluté, tak i červené. Tento systém má ovšem dopad i na samotnou hru, kdy může fotbalista jednoduše podklouznout a nebo také zakopnout. Je to další prvek, který dělá z FIFY daleko reálnější fotbal, za což můžeme EA jen zatleskat. Pochválit musíme také zákroky brankářů. Samotní brankáři působí opravdu skutečným dojmem a už nepouštějí laciné góly, a dokonce dokáží řešit i všelijaké nápory před vlastní bránou, což určitě nebylo v předchozích ročnících zvykem. Gólmani tak nyní rychle reagují na vyvíjející se herní situaci, vrhají se vám pod nohy, a dokonce i vykopávají na poslední chvíli míče od brány.

FIFA 09 doznala i změn týkajících se všelijakých taktik. Opět zde máte pět obtížností a v každé najdete několik pomocníků. Hru si tak nyní můžete nastavit přesně na míru vašim fotbalovým schopnostem a rozhodně by vás neměl počítač tak jednoduše přehrávat, pokud s FIFOU teprve začínáte. Všemožné taktické formace a nastavení hráčů si můžete navolit před začátkem zápasu, ale i během něho, pokud se pro vás nevyvíjí moc dobře. V okamžiku tak můžete změnit formace i chování všech hráčů, což by vám mělo dopomoci ke srovnání kroku se soupeřem. Podle EA má hráč k dispozici na 140 útočných a 40 defenzivních variant, jejichž vyzkoušení potrvá asi opravdu hodně dlouho. Nastavovat tak můžete naprosto vše. Od většího tlaku na bránu přes agresivnější přihrávky až po urputné betonování před vlastním pokutovým územím. Variantu si vždy zvolíte podle průběhu zápasu. Velkou neznámou byla i online hra, která byla ovšem na všemožných propagačních materiálech hodně vychvalovaná. Nakonec je online ve FIFĚ 09 opravdu hodně propracovaný. Největší novinkou je ovšem online režim populárního módu Be A Pro, kde se můžete potkat až s dvaceti živými hráči, což určitě potěší každého fotbalového fanouška. Tento mód nabízí opravdu hodně zábavy a byla by škoda ho nevyzkoušet. Online navíc šlape jako hodinky a rozhodně jsme se při testování nesetkali s lagy či nefunkčností hry, a je tak další skvělou součástí, která si zaslouží palec nahoru.

Dostáváme se k poslednímu odstavci, který zhodnotí technický stav hry. Po grafické a pohybové stránce nemá hra chybu a je vidět, že EA patří k naprosté špičce ve využívání motion-capture technologie. Animace všech hráčů jsou daleko uvěřitelnější než u konkurence a patří k největší chloubě hry. Vývojáři rovněž zapracovali i na tvářích jednotlivých hráčů. Většina se tak nyní opravdu podobá reálnému protějšku, i když zde samozřejmě najdeme i výjimky. Co si ovšem zaslouží výtku, je podivné chování diváků. Pokud hosté vstřelí branku, můžete vidět ve zpomaleném záběru, jak fanoušci domácího týmu oslavují jejich gól a dělají mexickou vlnu, což je pochopitelně nesmysl. Chování diváků je tak jedna z menších chybek, které by si rozhodně zasloužily do příštího ročníku odstranit. No a konečně se dostáváme k chloubě české verze hry a tou je český komentář. Nebudu zmiňovat martýrium, které si musí každý Playstation 3 hráč projít, aby ho zapnul, ale vrhneme se hned na jeho zhodnocení. Ačkoliv se Jaromír Bosák a Petr Svěcený snažili, některé situace jsou bohužel až k pláči. Pochopitelně se tu najde pár úsměvných hlášek typu: „Diváci mají dneska větší práci jak brankáři, měli by po zápase požadovat po vedení klubu prémie”, ale daleko více situací je opravdu hodně nepovedených. Komentář totiž obsahuje až neskutečné množství chyb, a tak si budete občas říkat, že se Jaromír Bosák a Petr Svěcený dívají na úplně jiný zápas. Hlášky totiž absolutně neodpovídají realitě, za což můžu zmínit třeba situaci, kdy vedete 7:0 a Jaromír Bosák řekne: „Tým právě vstřelil svoji třetí branku”. Díváte se na ukazatel skóre a říkáte si jen WTF. Ve výčtu chyb bych mohl pokračovat, protože právě český komentář táhne hru dolů, jelikož tu není možnost zapnout ten anglický. Ano, anglická mutace hry v české verzi k nepochopení všech chybí. Na úplný závěr zmíním Adidas Live Season, což je dynamicky se měnící forma fotbalistů, která se odvíjí od jejich reálných protějšků. Pokud si tuto funkci zapnete a nebude mít váš fotbalista zrovna hvězdnou formu, bude za to moci jeho reálný protějšek, kterému se aktuálně také zrovna moc nedaří. Pochopitelně pokud bude reálný protějšek střílet hodně gólů, váš virtuální fotbalista zažije gólové obrození. Adidas Live Season je určitě dobrá funkce a každý by si ji měl vyzkoušet. Nic podobného jsme u žádné jiné sportovní hry ještě neměli. Jak se tento prvek uchytí, uvidíme až v následujících týdnech a měsících.

FIFA 09 je opravdovou lahůdkou pro fotbalového fanouška, která nabízí neskutečně možností - od skvělého módu pro jednoho hráče, až po velmi zábavný online režim pro dvacet hráčů. EA Sports jde rozhodně správnou cestou a já mohu říci, že jsme tu už pěkných pár let takhle dobrou fotbalovou hru neměli. FIFA 09 je povinnost pro všechny.

FIFA 09

ps3x360wiipspdsps2
EA Sports, EA Canada