Konzolista.cz

Doom II: Hell on Earth

recenzepátek 16. července 2010Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Doom II: Hell on Earth
V roce 1993 vytvořilo malé vývojářské studio pod vedením Johna Romera hru, na kterou herní svět asi nikdy nezapomene. Tou hrou byl pochopitelně legendární Doom, který zaznamenal opravdu obrovský úspěch a je považován spolu s Wolfensteinem za otce všech akčních stříleček. S úspěchem bylo jasné, že se dočkáme pokračování, které opravdu vyšlo o rok později. Byl to právě Doom II: Hell on Earth, který zastínil svého předchůdce a stal se dost možná nejhranější akční hrou všech dob. Kdo v té době nehrál Dooma 2, tak nebyl in.
Doom vždy stavěl především na akci a příběh odkládal až na úplně poslední kolej. Bylo to dáno především i tehdejší technologií, která neumožňovala vyprávět příběh v nějaké té větší hloubce. První Doom nás zavedl na Mars, kde společnost UAC experimentovala s teleporty a nechtěně otevřela bránu do pekla, ze které začali vylézat pekelníci nejrůznějších druhů. Do tohoto pekla na Marsu byl vyslán ten nejlepší mariňák, aby stvůry poslal tam, kam patří. Druhý díl s názvem Doom II: Hell on Earth na první díl přímo navazuje a jak už název napovídá, tentokrát se hra odehrává na Zemi. I tu totiž napadli démoni, takže o střety s nimi není nouze. Jak můžete vidět, tak příběh je opravdu prosťounký a jde o klasické klišé, abyste si mohli zastřílet. Celkem nás ve druhém Doomu čekalo třicet úrovní, přičemž poté jsme se mohli dostat ještě do dvou bonusových. Co level, to tehdy mistrovsky zvládnuté dílo, které nemělo konkurenci. Všechny úrovně poté byly stavěny téměř stejně. Na začátku levelu jsme se vždy ocitli v prázdné místnosti, přičemž úkolem bylo posbírat všechny klíče, abychom si mohli odemknout poslední dveře, za kterými se skrývala páka k dalšímu levelu. To ovšem zase tak lehké nebylo, protože jsme se celou hrou museli prostřílet skrze stovky krvežíznivých démonů, jejichž design byl opravdu na výši. Asi takovým největším tahounem a nejznámějším nepřítelem v sérii Doom je Imp, který po nás házel ohnivé koule a vyskytoval se většinou v hojných počtech. Druhým nejčastějším nepřítelem poté byli vojáci. Nepřátel bylo pochopitelně daleko více. Zmínit můžeme třeba obtloustlého Mancubusu s děly, létajícího Cacodemona, kostru Revenanta nebo Arachnotrona, který měl mechanické čtyři nohy jako pavouk a obrovskou hlavu, která střílela laserové paprsky. Abychom tyto zrůdy porazili, měli jsme k dispozici opravdu obrovský arsenál zbraní. Základní motorovou pilu asi netřeba představovat, stejně tak dvouhlavňovou brokovnici nebo rotační kulomet. Dále jsme měli k dispozici i raketomet a novinkou byla zbraň BFG9000, která usmažila všechny nepřátele ve vašem okolí. Po vydání hry Wolfenstein si John Carmack sedl a začal programovat úplně od začátku nový engine, na kterém postaví studio svoji budoucí hru. V té době nikoho ani ve snu nenapadlo, že nás čeká opravdu velkolepá grafická žranice, o které se nám ani ve snu nezdálo. Už první Doom tak dokázal, čeho je tento talentovaný vývojář schopný a později vylepšený Doom 2 engine byl toho jasným důkazem. Tehdy jsme mohli obdivovat opravdu nádherně designované úrovně, které ožily díky tehdy nekonkurovatené grafice. Z tohoto enginu se po vydání stal hit i mezi ostatními vývojáři a v této době začal id software své enginy licencovat, díky čemuž se stal jasnou jedničkou na tomto poli. To mu ostatně vydrželo dlouhá léta. V čem byl rovněž velmi povedený Doom 2, byla hudební a zvuková stránka. Zvláště zvuk dvouhlavňové brokovnice je něco, na co asi nikdy nezapomeneme. Určitě se nyní ptáte, jestli si můžete tuto hru zahrát i na konzolích. Odpověď je na tuto otázku po posledních týdnech jednoduchá. Na PSone balíček s názvem Final Doom, který některé úrovně z druhého dílu přinesl, ale plná verze Doom 2 nikdy na konzole od Sony nezavítala. Přesto si mohou konzolisti zahrát Dooma 2 díky službě Xbox Live Arcade, kde nedávno vyšel. Ještě musíme říci, že verzí Doom na konzole vyšlo docela dost. Zmiňovali jsme už Final Doom, ale také vyšel první Doom na PSX a nesmíme zapomenout ani na Doom 64 na Nintendo 64. Jako poslední poté vyšel Doom 3 na Xbox i se svým dastadiskem. V tuto chvíli id Software připravuje čtvrtý díl a nedokážeme si představit, že by nevyšel na Xbox 360 a Playstation 3. Doom II je právem označován jako jedna z nejdůležitějších akčních her v historii videoher. Id Software vytvořil ve svých kancelářích opravdu nezapomenutelné dílko, které hrál v mládí snad každý. Doom II ovšem nebyl ve své době chválen jen díky grafickému kabátku, který byl daleko před svojí konkurencí. Přinesl hlavně i vynikající hratelnost, díky níž si hru s chutí zahrajeme i dnes.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (30)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
filom3n
filom3n #Grip

a dukena zase predbehl shadow warrior a toho zase blood - to je zatim nejlepsi strilecka na pc hratelnost/zabava/grafika...

PS3Fanboy
PS3Fanboy #Ni no kuni

Dohrano na PC ale pro mě je Duken Nuken 3D mnohem lepší

filom3n
filom3n #Grip

na PSX nehral, s rotacakem byly prave az ve doom2, asi je pridali na PSX

AlbertA-CZ
AlbertA-CZ #Jihlava

filom3n : a hral jsi vubec verzi na psx???? jak ze nebyly v doom1 borci s rotacakem? dej si prvni kolo na ultra violence a mas ho tam hned!!!

ale co mi na ps verzi chybelo tak to byla obtiznost NIGHTMARE...

filom3n
filom3n #Grip

jo, tak to jo, schody samozřejmě a ochozy, to jo, právě sem se upnul na ty patra nad sebou :)

thor
thor #PSM někdo?

dobře,nejde tedy stát na stejných souřadnicích o patro výše jak říkáš(kdy ž teda nebudeme počítat to,když skáčeš z jedné plošiny na 2 a letíš tak nad místem,kde jsi byl),ale to nic nemění na tom, že je hra víceúrovnová(levelová) a o tom byla od začátku řeč.Snad jsem to už společně vyřešili [s6]

filom3n
filom3n #Grip

pokud myslíš jakože se dá vyjet výtahem na ochoz atd tak jo, ale já to co jsi psal že se dá projít pod mostem - tomu tak není, nedá se stát v místnosti dole a vyjít po schodech do druhého patra a stát na stejných souřadnicích, to prostě nebylo technicky možné, možná poklud by jsi se si stáhl nějaky editor a zkusil to tak to uvidíš link to neuměl ani hexen, první od ID softu to uměl až quake...

schválně si všechny doomy projeď a jakmile mi típneš fotku že tomu tak je - tzn že budeš pod mostem tak ok, ale to neuděláš jelikož to hra neuměla, prostě to její engine neumožňoval, to že byly určité výšky to ano, ale pod mostem, atd jsi nemohl projít leda že by se nedalo projít nad mostem - což vlastě je tunel... víš co myslím???

mimochodem doom 1 a 2 jde rozeznat tím že ve 2ce byla 2hlavňová brokovnice, a borec s kulometem který v jedničce nebyli, jinak graficky je hra stejná

thor
thor #PSM někdo?

ale já neříkám, že final doom není pro PSone,sám ho mám doma a občas si ho zahraju,mě šlo spíše o Doom:Hell on Earth,protože at se na netu rozhlížím jak chci,tak nikde není,jedině teda, že by teda v Doomu 1 byla obsažena i ta dvojka,což ale na 1.pohled nejde poznat ,že tam je,ale pokud ano,tak tim lépe já si to rád zahraju:-)

A ještě k těm mostům atd.: někdo nahoře psal, že hra má víceúrovnové levely,což je pravda,kterou jsem potvrdil,stačí se kouknout třeba na wikkipedii,právě tím se také stala hra tak revoluční a podle tebe to tak není?

filom3n
filom3n #Grip

1.) pod mostem - jsi si jisty ze slo projit pod mostem??? nebylo to tak ze to byla zed kdyz jsi spadl dolu??? resp. tam kde se dalo projit vodou (kselinou, lavou) a nahore se to krizilo se to muselo prebehnout se shiftem? ja hraju doom co dva mesice a nikdy jsem pod mostem neprosel ani tam nic jineho nebylo

2.) ultimate doom - nebyl zadny patch, byl to originalni doom 1 kde byly puvodni 3 episody + 4 episoda bonusova

3.) final doom - byla kompilace novych doom epizod: plutonia + TNT

mam to zmakly, doom je moje nejoblibenejsi hra, o tom doom final - byla to cerna krabice a na nem jenom napsano DOOM zlutou barvou

tady sem nasel obal toho dooma final - link

tady je videt i z ebyl pro psone link

AlbertA-CZ
AlbertA-CZ #Jihlava

nejmenuje se to nijak. je tu napsano DOOM. kde jsem ji sehnal, uz netusim... to mi nerikej, ze ma nekdo originalku dooma a ma tam jen jeden dil...

thor
thor #PSM někdo?

a jak se teda celá tak kompilace her jmenuje?...jinak Ultimate Doom není 1.díl,je to jakýsi datadisk pro PC a některé levely z něho byly použity ve Final Doom,ale jako taková hra Doom2 Hell on Earth na PSone oficiálně nevyšla. A kde jsi to sehnal?

AlbertA-CZ
AlbertA-CZ #Jihlava

thor : je tam doom2. mas tam: ultimate doom(tj jednicka), das sipku do prava a je tam doom2.... ted sem se pro jistotu jeste kouknul

thor
thor #PSM někdo?

no tak to jsem asi hrál jinou verzi,protože v té mé se tohle všechno dalo dělat (Final Doom) a je to úplně stejné jako u jiných novějších her, akorát to možná ještě nebylo tak hodně využíváno jako později. Nevím,možná si nerozumíme,ale pod mostem jde určitě projít a poté lze vyjít zpět po schodech nahoru.To že je mapa 2D na tom nic nemění. U závodních her máš také jen plochou trat v rohu obrazovky přitom tam lze projíždět všude možně (i pod mosty) [s14]

filom3n
filom3n #Grip

doom mel sice vytahy ale viceurovnove levely nemel, kdyz jsi spadl do rokle nikde tam nebyl mostek pod kterym by jsi prosel a podobne, pokud jsi otevrel mapu tak jak rikam nikde se uroven nekrizila a mapa byla 2d jelikoz to stacilo, bylo to jen jakesi pseudo 3D, ale pokud myslis jakoze vofenstein nemel schody a bylo to cele na placce tak to leda...

edit: Nejdulezitejsi informace o DOOM 2 autor ocividne zapomel.... DOOM 2 byla prvni hra, ktera mela vicepatrove urovne.... ne?

z toho co jsi napsal to vyznelo tak ze jsi bylů v jednom patre, a v tom samem miste jsi mohl byt v druhem patrre, to tam nebylo

thor
thor #PSM někdo?

filom3n:

k těm vícepatrovým úrovním:Jakto, že Doom je neměl? přece výtahy si v Doomu pamatuje snad každý a nepřátelé na tebe stříleli také z různě vysokých míst a mnohokrát se dá spadnou z nějakého mostu třeba do rokle apod,což takový Wolfenstein neměl.Doomu akorát ještě chybí tzv.freelook,který měl asi až Quake.

Jinak tohle je hra,která mě dostala do herního světa,ještě když jsem to hrál na Jaguaru!tohle je fakt paráda [s14]

AlbertA-CZ:

o Doomu 2 na PSone nic nevím,není to jen nějaká neoficiální verze jako se dělají kompilace NES her jako je např.100NES games for PSX?

Deshien

Marathon jsem nikdy nehral ale na xbla vysel

filom3n
filom3n #Grip

tak rozdil byl v lepsim rozliseni, a v tom ze uz se tam dalo divat nahoru dolu, v jednom levelu jsi dokonce pod sebe musel strelit z bazuky aby jsi vyskocil na misto kam se normalne nedalo dostat, jinak doom mel atmosferru lepsi, porty ani nebyli...

asd111

Marathon znám,super doomovka na Maca:-)Ani nevím jestli byl port na pc.Asi i vyspělejší nežli tehdejší doom.

J.T.honza
J.T.honza #GuitarHero

no tak přímo mi to neukazoval, objevil jsem to v počítači sám [s6]

Deshien

tatka ti jako malemu klukovi ukazoval Dooma s penisem a vaginou??

www.pegi.info [s6] [s6] [s6] [s6] [s6]

J.T.honza
J.T.honza #GuitarHero

a mě víc bavila ta necenzurovaná verze, kde místo brokovnice byl penis, místo té nejsilnější zbraně byla vagína atd. Nevím, jestli tuhle verzi znáte, taťka je programátor a jako malému klukovi mi tvrdil, že tuhle verzi udělal on, ale asi kecal co [s6]

filom3n
filom3n #Grip

ten byl na Macu... znam...

Falifax911
Falifax911 #oh snap

Doom je klasika, ale já dávám přednost sérii Marathon, ale pochybuji, že ho tady někdo zná

filom3n
filom3n #Grip

jj, zaklad byly pesti a pistolka... ale treba v doom 2 si ji nasel hned na zacatku za rohem motorovku...

Beny
Beny #Blood 1

Motorvka nebyla zakladni zbran! :D

filom3n
filom3n #Grip

doom 2 nemela vicepatrove urovne, kdyz jsi se podival na mapu tak byla plocha, a nikde nebylo ze by jsi mohl stat v jedne mistnosti a nad ni druha, to umel myslim az quake a Terminator Future shock, do ty doby vsechny hry vcetne Duke 3D, Blood,m Shadow warrior atd to nezvladali, do ty doby, jo jeste to umel descent,

čtyři nohy jako pavouk - pavouk ma noh osum, a jeste jedna vec, doom je bozi

th0ca

Nejdulezitejsi informace o DOOM 2 autor ocividne zapomel.... DOOM 2 byla prvni hra, ktera mela vicepatrove urovne.... ne?

formi
formi #schnitzel

slza mi ukápla

AlbertA-CZ
AlbertA-CZ #Jihlava

jaktoze nevysel doom2 na ps? ja ho mam jeste z dob psx a jsou tam jak doom1, tak doom2...

Kekesh

Tak na tuto hru nikdy nezapomenu,několikrát dohraná a ten deathmatch proti kámošům,prostě extáze [s7] !