Konzolista.cz

Dark Souls 3

recenzepátek 15. dubna 2016Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Dark Souls 3
Je tomu už zhruba sedm let, co vyšla akční RPG hra Demon's Souls od japonského studia FromSoftware, která zaujala nejen svoji vysokou obtížností, ale výborně navrženým fungujícím světem s vlastní historií, parádním designem a jedinečnou hratelností, za níž byl podepsán Hidetaka Miyazaki. Na tu o zhruba dva roky později navázal neméně kvalitní Dark Souls, který umožnil jedinečnou práci Miyazakiho týmu vyzkoušet prakticky všem hráčům bez rozdílu platforem. Následně začal Miyazaki pracovat na PlayStation 4 exkluzivní akci Bloodborne, v níž prakticky zúročil všechny své zkušenosti a navíc zajetý systém obohatil o zajímavé novinky. Před zhruba rokem bylo oznámeno, že se vrací k sérii Dark Souls a završí tak celou trilogii. Fanoušci před vydáním čekali návrat k temnější jedničce, ale hlavně opět výbornou zábavu na několik týdnů. Už nyní mohu říci, že zklamán nikdo určitě nebude.

Testovaná verze: PlayStation 4

Studio FromSoftware v minulosti několikrát ukázalo, že umí vytvořit parádní svět s vlastní historií a zajímavým příběhem, který sice není na první pohled tak propracovaný, ale skrývá neskutečnou hloubku, kterou může závidět drtivá většina her, jen chce o všem trochu přemýšlet, což se dnes už tak moc nenosí. Dark Souls 3 na tento způsob vyprávění navazuje, takže pokud jste nováčci, zřejmě vám propracovanost a hloubka příběhu na první zahrání mine, ale na druhé si budete všímat spousty detailů a zjistíte, jak vše krásně do sebe zapadá. Každopádně Dark Souls 3 se odehrává v království Lothric, jehož čas se pomalu naplnil, za což mohou i jeho pánové, kteří ho nyní ovládají. Jako poslední naděje jste povoláni vy, abyste se pokusili království zachránit, což ale nebude ani trochu lehké. Během své cesty potkáte spoustu zajímavých NPC postav (některé jsou pěkně skryté a je třeba je najít v postranních cestičkách), pro které můžete plnit řadu úkolů, ale také je posílat následně jako obchodníky do centrální lokace, což má pochopitelně značné výhody pro následné hraní. Dá se říci, že do hlavní lokace budete nyní posílat daleko více postav než v minulosti, což přináší do hry nové zajímavé možnosti.

Než se pustíte do samotného hraní, otevře se před vámi docela obsáhlý editor, v němž si můžete vytvořit postavu. Důležitý je nejen vzhled, s nímž se ztotožníte, ostatně Dark Souls 3 není hra na několik hodin, ale s hrdinou budete hodně dlouho, ale také třída, jakou si vyberete. Můžete si zvolit cestu válečníka, který si to rád vyříkává s protivníky pěkně z očí do očí, případně mrštného zloděje nebo mága a tak dále. Výběr třídy má pochopitelně velký dopad na samotnou hratelnost a herní styl, kterým se budete prezentovat.

YouTube video: YouTube video player

Souls hry od FromSoftware si mnozí spojí s nekompromisní obtížností. V posledních letech se kolem nich utvořila jakási hardcore aura, která brání hraní nováčkům nebo svátečním hráčům. Dle mého názoru jsou Souls hry těžké, oproti ostatním RPG hrám, ale na druhou stranu nejde o nějakou přepálenou obtížnost, která by měla být pro hráče strašákem. Jen je třeba si uvědomit, že prakticky každý souboj s protivníkem může skončit při nepozornosti smrtí, za kterou si můžete ve většině případů sami, stejně tak nějaký další neuvážený krok. V tom je ale velké kouzlo Souls série, kdy hlavně na první hraní jdete pomalu, nevíte, co vás čeká, a se štítem v roce se modlíte, aby na vás za dalším rohem nevybafnul nějaký velký protivník, který vás na jednu ránu sundá.

Jinak jde ve svém základu o víceméně o standardní RPGčko, v němž za zabité protivníky získáváte duše, které slouží jako měna, za níž nejen levelujete, ale nakupujete i zbraně, kouzla, případně další předměty. Jediným problémem pochopitelně je, že o duše po každé smrti přijdete, pokud je neutratíte za level, přičemž máte jen jednu možnost je sebrat znovu na místě smrti. Pro nováčky je určitě v Dark Souls 3 příjemné, že duše už nemají protivníci, které by bylo nutné zabít, ale leží pokaždé normálně na zemi, takže je snazší je získat zpět.

Království Lothric je obrovské a každý jeho kout má parádně navržený a zcela odlišný design. Podíváte se na začátku do vesniček nebo bažin, ale později se dostanete i do nádherně navržených měst, katakomb a dalších úchvatných lokací, které patří k vrcholům celé Souls série a je na nich vidět, že u posledního dílu své trilogie chtěli vývojáři ze sebe dostat to nejlepší. Každá lokace má spoustu skrytých chodbiček a míst, které si můžete postupně prozkoumávat a odemykat, a třeba si tak i zkracovat cestu k bossovi nebo k bonfiru, skrze které je opět možné rychle cestovat. Nahrávání během cestování je docela rychlé, což se dá říci i o nahrávání po každé smrti, rozhodně není tak dlouhé jako třeba u Bloodborne, takže je vidět, že se vývojáři poučili.

Parádě navržený svět má pochopitelně na každém kroku nějakého toho protivníka nebo protivníky. Během cesty po království Lothric potkáte řadu rozmanitých a skvěle navržených protivníků s parádními animacemi. Od klasických vesničanů, různých démonů, rytířů, kouzelníků, mnichů, psů nebo velkých krabů, až po opravdu obludná monstra s dost šíleným designem, který je vlastní vývojářům z Japonska. Protivníci vždy využívají každé nepozornosti k zasazení smrtícího úderu či rány s novými druhy poškození, třeba zmrazující, které vás dokážou na chvilku vyřadit plnohodnotně z boje, což je pochopitelně obrovský problém. Dá se říci, že každý druh protivníka si musíte nejprve osahat a najít jeho slabiny, aby bylo možné s ním smysluplně bojovat. Souls hry nikdy nebyly o rychlé akci, ale spíše o vyčkávání a dobrém načasování, a na tom se ani ve třetím Dark Souls nic nezměnilo, pořád jsou souboje maximálně svázány s taktikou. Souboje s klasickými řadovými protivníky jsou opět výborné, navíc se mi zdálo, že u nich i stoupla trochu obtížnost, protože narážíte v docela hojné míře na opravdu silné neřády, kteří vás dostatečně prověří.

YouTube video: YouTube video player
<span id="selection-marker-1" class="redactor-selection-marker" data-verified="redactor"></span>

Vrcholem hry jsou ovšem souboje s bossy, kterých je tu hned devatenáct. Každý boss má naprosto parádní design a jedinečný styl boje, na který musíte vymyslet vždy účinnou strategii - jsou tu menší a rychlí bossové, ale také velcí, trochu neohrabaní, ale zato s větší silou. Navíc se mi líbilo, že jako u Bloodborne mají tito protivníci několik fází, v nichž mění styl boje, na který se musíte přizpůsobit. Když už se zdá, že máte protivníka skoro dole, udělá překvapivý výpad a při nahrávací obrazovce máte následně možnost přemýšlet, kde se stala chyba. Navíc se mi líbí, že i někteří bossové reagují na herní styl hráče. Pokud dáváte přednost třeba magii a útočíte na dálku, někteří bossové začnou rovněž útočit na delší vzdálenost, a nutit vás tak, abyste si to s nimi rozdali férovější cestou. Dark Souls 3 má dle mého jedny z nejlepších bossů v historii série, s nimiž svedete kolikrát skvěle navržené epické souboje, na které budete vzpomínat ještě dlouho po dohrání.

Během svého putování budete získávat velké množství nejrůznějších zbraní, je jich několik desítek, možná stovek. Od mečů, sekyr, po různé palcáty, kopí, kyje a tak dále, přičemž na začátku si vybrat nějakého favorita je daleko těžší, než třeba v Bloodborne. Je tak třeba zkoušet, přičemž zbraně je možné u kováře vylepšovat za nalezené shardy, aby byly výkonnější v boji, případně je přes infuzi a speciální krystaly (od ohnivých po ledové nebo otrávené) různě modifikovat. S úpravou zbraní si jde docela dobře pohrát a přináší to do hry osvěžující prvek. Zbraně navíc nemusíte držet jen jednou rukou, ale i v obou bez štítu, čímž si odemknete nové sady útoků a speciálních vlastností. Klasické zbraně pak doplňuje novinka v podobě magie a pyromancie, která čerpá energii z nového ukazatele v podobě many. Když vám dojde, je kouzlení u konce a musíte si ji doplnit skrze speciální Estus flašky (můžete si u kováře rozvrhnout, kolik chcete flašek na doplnění života a kolik na doplnění magie), případně u ohnišť. Velké množství zbraní doplňuje i celá škála oblečení, navíc hra opět obsahuje desítky různých parádních setů, které se liší nejen výborným designem, ale také vlastnostmi. U zbraní, magie a oblečení ukazuje Dark Souls 3 svoji velkou rozmanitost a pestrost.

Dark Souls 3 vás už tolik nepenalizuje za každou smrt, jako druhý díl, v němž jste se mohli postupně dostat až na polovinu života. Nyní vám život nemizí, ale když neumíráte a jste v živé formě, dostanete boost zdraví a rovněž možnost si vyvolávat do dalších soubojů nejen NPCčka, ale také ostatní hráče nebo kamarády, kteří vám s těžkými protivníky pomohou. Kooperace je opět nedílnou součástí a funguje velmi dobře, přičemž v ní mají hlavně bossové více života, na druhou stranu mi i tak přijde, že souboje jsou v kooperaci o dost jednodušší, zvláště když máte čas se uzdravit. Kromě kooperace tu je i klasická invaze, kdy se do vaší hry mohou připojit jiní hráči a vyzvat vás na souboj. Tyto souboje jsou hodně napínavé, jen musíte tedy narazit na někoho, kdo uznává základní pravidla a jakousi slušnost. Docela často se mi do hry připojili hráči, kteří na vše kašlou, neuklonili se, ani nepočkali, než jsem dobojoval s protivníky, díky čemuž jsem se pro ně stal snadným cílem. Nějaká etika je mnohým hráčům ukradená, berou Dark Souls 3 jako klasické PvPčko, v němž je za každou cenu nutné zabít vše, co se hýbe, což je škoda. O tomto Dark Souls nikdy nebyl. Snad se toto časem trochu zlepší, až třeba u hry zase zůstanou jen ti největší fanoušci.

YouTube video: YouTube video player
<span id="selection-marker-1" class="redactor-selection-marker" data-verified="redactor"></span>

Když padl úplně poslední boss a hra následně pustila závěrečné titulky, dostavilo se obrovské uspokojení z překonání další těžké výzvy, kterou mi Miyazaki se svým týmem připravil. Na první zahrání mi pokoření všech bossů a dostání se na samotný konec trvalo zhruba třicet hodin, ale je nutné počítat s tím, že z předchozích dílů jsem měl už plus mínus zajeté herní mechanismy a věděl jsem, jak hrát. Nováčci se pochopitelně budou muset vše učit a není proto pochyb, že u nich se herní čas vyškrábe na daleko větší číslo. Navíc dohráním nic nekončí. Ještě než se pustíte do New Game+, můžete se pokusit vysbírat většinu gest, zázraků, plánků pro kouzla nebo prsteny, což nespočívá jen v prostém nalezení, jako třeba u open world her od Ubisoftu, ale většinou musíte splnit nějakou tu úkolovou linku pro NPC postavy nebo různé cechy, o níž musíte i trochu přemýšlet, protože hra vás za ručičku nevede a neukazuje, co máte udělat. Navíc řada těchto rozmanitých a neopakujících se úkolů se dá jednoduše během hraní minout a na konci už nejsou dostupné ke splnění, takže alespoň máte o čem přemýšlet do opětovného hraní. Pokud budete chtít vše vysbírat a získat třeba platinovou trofej, připravte si dost možná i několik týdnů, protože hra má opravdu hromadu obsahu, ačkoliv to na začátku a vlastně i na konci, když proběhnete jen hlavní příběh, nevypadá. Do podzimu tedy Dark Souls 3 zřejmě vydrží, než vyjde první velké rozšíření. Kolik her dnes může říci, že má takto velký obsah.

Vývojáři z FromSoftware použili pro Dark Souls 3 stejný engine, na němž byl postavem v minulém roce akční megahit Bloodborne. Díky němu vypadá hra jednoduše parádně, má textury ve vysokém rozlišení, spoustu pěkných efektů i solidní nasvícení, navíc celkový dojem je umocněn výborným uměleckým stylem. Rovněž framerate je solidní a v testované PlayStation 4 verzi byl po většinu času stabilní (hra běží při 30 snímcích), jen v několika lokacích došlo k menšímu zpomalení, ale nejde o něco, co by stálo příliš za řeč. Určitě se tedy neopakuje situace jako u Dark Souls her na konzolích minulé generace. Spíše se mi stávalo, že docházelo ke špatnému poskládání obrazu, což zapříčinilo občasné škubání, snad se na tento problém vývojáři v následujících týdnech podívají. Co ovšem zaslouží velkou pochvalu, je parádní soundtrack, obsahující spoustu uchu lahodících orchestrálních melodií, hlavně během soubojů s bossy, na které jen tak nezapomenete a budete si je pouštět i samostatně. Skvělé je navíc i samotné ozvučení světa, od praskání, výkřiků a tak dále, což jen dotváří atmosféru tohoto jedinečného a svým způsobem hororového světa, který je ale radost prozkoumávat.

Miyazaki se vrátil v plné síle a epicky završil svoji trilogii. Dark Souls 3 si vás opět omotá nádherným světem, výbornou návykovou hratelností, která i s několika novinkami neztratila nic ze svého kouzla, a hlavně pohlcující atmosférou. Ano, někdo může namítat, že novinek tu není tolik, Dark Souls 3 je ale souborem toho nejlepšího, co přinesly předchozí díly a Bloodborne, což tvoří jedinečný zážitek jak pro fanoušky, tak pro naprosté nováčky. Dark Souls 3 je prostě a jednoduše další Masterpiece od mistra Miyazakiho.

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (61)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Ondřej

Tak ale je to 5 roku staré

Kakadouch
Kakadouch #PS5-NSW
👎2

Teda po demonovi je toto utrpenie hrat. Bossovia mi nesadnu niesu tak cool ako v BB ci demonovi inymi slovami su tu hrozny sefovia (okrem stromu s vajcami ten ma fakt dostal ) Zvuke slabe a nekvalitne a velakrat ich nepocut akoby to malo obmedzeny pocet kanalov. Graficky po demonovi sa ani vyjadrovat nejdem aj ked to mam v 60 fps.

Mal som to zahrat opacne. Ale trapim sa a postupujem (aktualne som pred katakombami). Je to fakt zastarale a menej zabavne suboje s nepriatelmi ako v bb ci demonovi. Ale inak dobra hra, nie vyborna ale dobra.

Effavasmanasalamu

Otevírám starou dsisluzi. Je tu jeste někdo kdo to aktivně hraje a dokázal by poradit? Hraju za kouzelníka a trochu se v tom ztrácím :) diky

Hráč123
Hráč123 #GameCave
👎1

Nope

lOGistic
lOGistic #Genius

Po delší době jsem zapnul DS3, abych si konečně zahrál rozšíření a vedle Firelink Shrine (venku) se modlí nějaké nové NPC u náhrobního kamene. Co to je pána ? Souvisí s prvním datadiskem ?

Heymi9615
Heymi9615 ##nolife

Rozjel jsem a pecka. Ale Bloodborne se mi zdá o bodík lepší. Takže pro DS3 - 9/10.

Tragéd

Tak Dohráno a pecka a ruku na srdce na konzoli za 8k je to slušný výkon peace

I m a simple Sunbro

Vyber classy nie je big deal... Pre pvp do 120 ano a na zaciatku hry mozno, ale inac nie je big deal .... Asi jedina vec co by som recenzii vytkla

they see me rolling they hate it

ty FPS dropy jsem viděl jen u jednoho ale, že ta hra sem tam prostě spadne už sem viděl u více lidí ...

Nos4a2
👍3

Kamarad by mel asi optimalizovat PC :) BB byl jenom na ps4, takze zadny srovnani s jinou platformou nebylo. To neni stezovani, jenom prosty konstatovani, ze v 60 fps se to proste lip hraje. Pokud hrajes jenom na konzoli tak ti to neprijde. Zahral jsem si na Pc a kdyz jsem to spustil na konzoli tak je to proste krok zpet. Asi jako kdyz koukas na TV v hd rozliseni a pak prepnes na normal.

lOGistic
lOGistic #Genius
👍2

Moje PC kopie taky šlape bez problémů. A to mám naprosto průměrné, více než čtyři roky staré PC, kde jediné, co jsem nedávno upgradoval byla grafická karta - mám GTX 960, takže taky žádný super high end.

weskerumbrella
👍1

mam 3 zname kteri to maji na PC a ani jeden nema zadne bugy ani dropy atd.. problem bude zrejme v PC tveho kamarada.

they see me rolling they hate it
👍3
👎2

Řešíte jaký je to obrovský rozdíl co se grafiky týče na PS4 a PC. Ale mně stačí když na steamu u přátel vidím jak to každý spouští co 20 minut protože ta hra sem tam prostě spadne a když jsem se byl dokonce u jednoho známého podívat jak hra běží v realu (a co se PC týče tak ma celkem dělo) tak si moc těch 60 FPS neužil protože ta optimalizace je ohodně větší bullsh*t než byl port na PC u DS1 ... Ja si raději užiju 30 FPS na PS4 než abych co chvili hru spouštěl znova a když vám spadnou FPS z 60 na 15 tak je to ohodně větší kekel než když spadnou z 30 na 27 při něaké propracovanější animaci u bosse :)

weskerumbrella

Rozdíly tam prostě jsou mezi PC a PS4 ať si to přiznáte nebo ne. Já mám taky PS4 je to výborná konzole ale srovnávat výkon s PC je jako bitva Davida s Goliášem. 60fps je nepopiratelné obrovské plus pro PC čímž se vylepšuje jak hratelnost tak dojem z celkové grafiky. A ještě něco. To že hra vypadá na všechny platformy graficky témeř stejně můžeme vděčit From Software a ne Sony to si uvědomte. Dle mého je DS3 jeden z nejlepších portů konzolové hry na PC. Když srovnám jak např.pos*ali Quantum break .(jo jinak mám i XO pro srovnávání).

Knifer
👍4

DS2 se z trojkou nemůže rovnat od prostředí přes nepřátele až po bosse a to že má DS2 všeobecně větší hodnocení mi hlava nebere

aloha
👍4

hraji více a více a baví mě to více a více, možná půjdu zase na 10/10. Že to má na Metacritic méně % než dvojka, je snad největší herní fail posledních let...

golder_69
golder_69 #Metroid

tak dneska velkej mazec... Celej den rubam a rubam a dostavam a dostavam. Pro fandy souls serie je 3 pozehnanim, Myazaki vi co dela a funguje mu to!

redfire
redfire #Objection!
👍2

soky nesouhlasím, na 60 fps je hra mnohem plynulejší, navíc je menší odezva ovládání, u akčních her to rozhodně vylepšuje hru.

Predicktor soky
Predicktor soky #Old shatterhand
👎6
👍1

60 fps je na máchání mečem zbytečnost. A hrát DS na PC taky.

Nos4a2

Jako pomer cena/vykon je ps4 dobra masina, to bez debat. Ale pro ty co maj slusny pc se potom stava DS3 hra se znamkou 11/10. PanT: Tak divil by ses kolik by se tu naslo diskuteru, ktery budou tvrdit, ze 30 je best:)

Pan T
Pan T #Drifter
👍13

Tak 60 fps je vždycky pro hru lepší, o tom není třeba diskutovat. Moc rád bych ale viděl nějakou srovnávačku s pdf otvíračem za 8k, ne se strojem za trojnásobek konzole. Tam by se ukázalo jaký je PS4 malý zázrak.

PlayCat55

lOGistic pardon, já chtěl dát palec nahoru a na mobilu jsem se netrefil. :/ (Kachlo, tohle by chtělo nějak pořešit, těch překliků tu vídám často.)

Nos4a2
👍4

Prave tech 60 fps znatelne zlepsuje hratelnost, alespon pro me. Ne, ze staci 30, prdlajs. Skoda, ze ps4 tech 60 fps neda.

Hromotluk
Hromotluk #nezávislý

tahle hra nikdy nebyla o grafice ale o hratelnosti a atmosféře...

MigelCZ
MigelCZ #Layden >> Jimbo
👍6
👎2

weskerumbrella : Hele nevim jestli chceš rozpoutat nějakou hádku , ale s timhle běž masturbovat mezi PC Masters a né na konzolistu

Darkzur
Darkzur #PS5

misa07 : pokud nevíš co ktere itemi znamenají nebo jaky je jejich vyznam ve hře není nic jednoduššího si to na netu nastudovat ne??:-))a kůli tomu se rozhoduješ jestli koupit nebo ne???To snad neee:-))))

link

lOGistic
lOGistic #Genius
👍7
👎1

Já mám možnost hrát DS3 jak na PS4 tak na PC. Graficky tam není žádný rozdíl, jedno velké ale tu ale :-) je. V 60 fps se to prostě hraje líp. To je poprvé, kdy mám reálnou možnost vyzkoušet vedle sebe na dvou monitorech hru ve 30 fps a v 60 fps a je to prostě rozdíl. Pokud by mi to někdo tvrdil před měsícem tak mu věřit nebudu. Přesto všechno to hraju hlavně na PS4, protože gauč a obrovská televize, kam ji jednoduše přenesu, je nejvíc :-) A trofeje samozřejmě !

aloha
👍4

weskerumbrella asi sem fakt slepej, protože rozdíly by člověk musel hledat lupou :) Tak třeba fakt máš zrak z Kryptonu, takže si to užiješ o něco lépe na ultra. Třikrát sláva Ultra detailům, bez toho nemáš Dark Souls !

weskerumbrella
👎1

aloha : neznamená že když jsi slepej ty tak že všichni link

lOGistic
lOGistic #Genius

Peetea: Bude to lepší a lepší

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články