Dante´s Inferno

recenze  29
Martin Šmíd, 7. 2. 2010 22:03
Když vývojáři z Visceral Games dokončili velmi povedený horor Dead Space, všichni by si mysleli, že se vrhnou na druhý díl. Chyba. Ihned po dokončení Dead Space začali pracovat na herním zpracování Alighieriho Božské komedie. Už samotný námět je velmi zajímavý, takže každý očekával, co se z toho vyklube. Nyní Dante´s Inferno doputoval i do našich mechanik, takže si můžeme konečně říci, jak dopadl. Sestup do samotného pekla právě začíná.

Musíme se přiznat, že po oznámení jsme o hře moc nevěřili. Velká podoba s God of War a spousta dalších věcí budily velké otazníky. Po zahrání preview verze v minulém roce nás EA hodně navnadila, protože jsme najednou hře začali věřit a doufali jsme, že vývojáři dotáhnou vše do zdárného konce. Proč bychom jim také nevěřili, mají za sebou Dead Space, což mluví samo za sebe. Pojďme ale pěkně popořadě. Samotná hra začíná během křížových výprav, kdy se náš udatný bojovník Dante vydává bojovat do Svaté země. Když si projde hotovým peklem, vydá se domů, kde ovšem nenachází odpočinek, ale svoji milovanou Beatrice s mečem v zádech. Než ji stačí pohřbít, samotný Lucifer si ji vezme s sebou do pekla. Má k tomu hodně velký důvod. Tím jsou hříchy samotného hrdiny Danteho. O nich se během hry dozvíme daleko více, takže vás nyní nebudeme připravovat o překvapení. Vyjádříme se ovšem k příběhu jako celku. Ten nekopíruje samotnou knížku, ale je podán dosti jednoduchým způsobem, což může znalce předlohy trošinku otrávit. Protože je ale Dante´s Inferno především akční řežba, zase to tolik nevadí. Hlavní je akce a té je ve hře opravdu požehnaně.

Aby Dante zachránil svoji milovanou Beatrice, musí se vydat do samotného pekla a projít všemi jeho kruhy, aby se utkal se samotným Luciferem. Už před vydáním vývojáři každý kruh představili a je nutné podotknout, že každý má svůj jedinečný design, ale nepřátelé zůstávají povětšinu stejní, což je dost škoda. Jen časem občas přibudou odolnější odrůdy, ale na to jsme tak trochu už zvyklí. Jinak je Dante´s Inferno naprosto normální mlátička, která si bere za svůj vzor nedostižný God of War. Vývojáři si z této hry vypůjčili naprosto vše, od schématu ovládání po jednotlivé pohyby, i to uskakování druhou analogovou páčkou tu najdeme, díky čemuž je kamera pořád zafixována za hlavním hrdinou. To je docela škoda, protože tak nemáte šanci se rozhlédnout po úrovni a obdivovat její občas hodně bizardní design. Na rozdíl od Krata má Dante po celou dobu hraní jen dvě základní zbraně, přičemž tou první je obrovská kosa, kterou získá během Křížových výprav. Tato zbraň slouží pouze k útokům nablízko. Aby mohl Dante útočit i na vzdušné jednotky, má k tomu jakýsi posvěcený kříž, který vystřeluje blesky.

Protože jsou zbraně jen dvě, vývojáři se mohli soustředit na nejrůznější komba, která si kupujete za speciální body z duší, které padají z poražených nepřátel, ale i ze speciálních fontánek. Duše pro nákup komb můžete získat i osvobozením nebo vraždou nějakého hříšníka. Pokud hříšníka potkáte, objeví se nad ním jeho hřích a vy se můžete rozhodnout, jestli jeho duši propustíte z pekla nebo mu zaseknete obrovskou kosu přímo do hlavy. Komb je docela velké množství, přičemž ty lepší v závěru hry určitě využijete. Na všelijaká komba se navíc i docela dobře dívá a rozhodně tak v kombech Dante´s Inferno nijak nezaostává za svojí konkurencí. Aby hra nebyla tolik stereotypní, vývojáři do hry dali možnost osedlat obrovskou příšeru připomínající draka, která dokáže svými silnými pařáty posílat pod hlínu značné skupinky nepřátel. Rovněž dokáže plivat oheň, který sežehne vše, co mu stojí v cestě. Ovládání této potvory je trošinku krkolomné, ale dá se na něj po čase zvyknout. Během hry prožijete na hřbetu této potvory několik chvil, přičemž některé pasáže bez ní nelze dohrát.

O řadových potvorách se zde nemá cenu rozepisovat, protože jejich umělá inteligence moc obav nevzbuzuje a spíše vzbuzují strach svým zevnějškem. Během hry narazíte na klasickou skvadru pekelníků, ale co si nejvíce zaslouží pochvalu, jsou dobře zmáknutí bossové. Už souboj s králem Minosem je velmi povedený a závěr, kdy mu hlavu nabodnete na kolo, je něco vskutku nezapomenutelného. Dále tu máme celou řadu opravdu povedených bossů, ale protože nechceme spoilerovat, tak si jejich jména necháme pro sebe. Musíme ale zmínit, že všechny souboje jsou celkem přijatelně těžké a na vyloženě frustrující pasáže jsme během hry nenarazili. Nejtěžší pasáže jsou možná až na konci, kdy budete muset vykonat deset zkoušek, kde budete kromě likvidace potvor muset plnit i předem stanovené úkoly. Abyste si na chvilku odpočinuli od bušení do pořád stejných tlačítek, vývojáři do hry zakomponovali i lehčí logické hádanky, které jsou zde ovšem spíše zbytečností, bez kterých by se hra klidně obešla. Spíše jen zdržují a přerušují celkem pěkné tempo hry.

Už před vydáním nás EA oslňovala nádhernými renderovanými filmečky, které až vyrážely dech. Ty jsou přítomny i ve hře a opravdu vypadají moc pěně a mohou zdařile konkurovat i těm od mistrů z Blizzardu. Co se týče samotné grafiky ve hře, tak ta už tak skvělá není, ale rozhodně jde pořád o slušný nadprůměr. Občas ale zamrzí textury v nízkém rozlišení, které si mohli vývojáři odpustit. Na druhou stranu hra běží po celou dobu ve stabilních 60 fps, za což musíme vývojáře pochválit. Díky tomu vás nic nebude během hraní rušit a vy se tak budete moci plně věnovat sekání všech pekelníků. Rovněž je na tom dobře i hudební stránka, která dokresluje atmosféru samotné hry a nesmíme zapomenout zmínit ani celkem vydařený dabing. Sice nejde o špičku, ale rozhodně se jedná o vyšší standard, kterého mnoha her nedosahuje.

Vývojáři z Visceral Games nám po Dead Space opět naservírovali vydatnou porci zábavy. Škoda jen, že vše, co v Dante´s Inferno uvidíte, už jste mohli vidět jinde a lépe. Na originalitu se zde nehraje a hra spíše recykluje ověřené mechanismy. To nic ale nemění na tom, že cesta do pekla bude sakra zábavná a neodtrhnete se od televizní obrazovky do té doby, dokud Lucifer bude dýchat a vaše milovaná Beatrice nebude osvobozena. To Be Continued ...

Dantes Inferno

Electronic Arts, Visceral Games
9. 2. 2010