Blur

recenze  8
Tomáš Polák, 11. 6. 2010 0:26
Vývojáři z Bizzare Creations dlouhou dobu patřili k Microsoftu, pro který vytvořili závodní sérii Project Gotham Racing na Xbox a Xbox 360. Nyní přichází s další hrou, a světe div se, zase je to závodní hra, ačkoliv nutno dodat, že se v mnoha směrech od klasické arkádovky odlišuje a sází spíše na akční pojetí plné destrukce. Ostatně tak jako konkurence od Disney, která rovněž vychází v těchto dnech. Pojďme se ale nyní podívat, jak je na tom Blur, nová hra od Bizzare Creations.

Po vydání hry Project Gotham Racing 4 na Xbox 360 si asi každý myslel, že Bizzare Creations se ihned vrhne na pátý díl. Protože se ale vývojáři nepohodli s Microsoftem, přešli k Activisionu, pro který začali připravovat hned několik her. Jednou z nich je i závodní hra Blur. Určitě se ptáte, co je to přesně za hru. Stačí, když si vezmete Project Gotham Racing a představíte si trošinku barevnější prostředí, plné neonů, jako třeba v Need for Speed Underground. Do toho přimíchejte hru Mario Kart nebo nedávný ModNation Racers, no a hned máte představu, jak hra vypadá. Jedná se tak o prostou arkádu, kde nevyhraje jen ten, kdo jede v ideální stopě a vytlačuje dotírající soupeře, ale také ten, kdo se naučí využívat nejrůznější power-upy a další fintičky, které jednotlivé tratě nabízejí. Režim kariéry je postaven na celkem devíti jakýchsi soubojích s vládci daného území. V každé kapitole tak máte vždy několik závodů, za které získáváte nejen body, ale i fanoušky. Za určitý počet nasbíraných bodů ze závodů se vám poté odemkne další kapitola, ale také se zpřístupní finální závod proti vládci zdejšího regionu.

Protože je Blur převážně akčně pojatá hra, trošinku nás zaskočilo, že se ve hře nacházejí plně licencovaná vozidla značek jako Volkswagen, Ford, Renault, Lotus, Land Rover, Chevrolet, BMW, Corvette, Audi, Dodge, Hummer a další. Tato vozidla jsou poté rozdělena do čtyř výkonnostních tříd, přičemž se liší podle akcelerace, rychlosti a několika dalších atributů. Je tak lepší si pořádně vybírat a zvolit co nejlepší kombinaci pro určitou trať. Nejvyšší rychlost totiž ještě neznamená, že dojedete do cíle na prvním místě. Když už jsme u těch vozidel, tak ještě zmíníme to, že si je nemůžete nijak tunit podle svých představ, což je celkem škoda. Ve hře naleznete jen nějaké ty modifikační balíčky, které pozměňují určité vlastnosti samotného vozu. Vizuálně si své plechové mazlíčky ale nijak nevylepšíte.

Když už máme licencované vozy, vývojáři si dali práci i s tratěmi, na kterých budeme jezdit. Během hry se tak podíváme třeba do Barcelony, Londýna, Brightonu, Tokya, Los Angeles, San Francisca, New Yorku nebo Hollywood Hills. Každé z těchto prostředí má několik druhů tratí, které se ale mezi sebou moc neliší. Každá trať poté obsahuje i několik vedlejších úkolů při samotném závodění, které jsou někdy opravdu těžké na provedení a dokonale tak prověří vaší pozornost. Když už jsme u tratí, tak na nich si zajezdíme hned v několika herních režimech. Většinou je to klasický režim Race, ale na řadu přijde i režim Destruction, kde musíte sestřelovat své protivníky z tratě, za což dostáváte prémie v podobě nějakého toho času navíc, abyste sestřelili požadovaný počet soupeřů pro první místo. Poté je tu i povedený herní režim Checkpoint. Ten se nám hodně líbil, protože v něm musíte co nejrychleji projet požadovaným počtem checkpointů za pomoci rychlostních power-upů.

Když už zmiňujeme power-upy, tak k nim i něco málo napíšeme. Jedná se o jakési vychytávky a zbraně, které si můžete během závodu sebrat z trati. Existuje hned několik druhů, a pokud jste hráli třeba ModNation Racers nebo Mario Kart, asi vás moc nepřekvapí. Jedná se totiž pořád o to stejné. Máme tu tak nějaké ty rakety, blesky, miny a tlakové vlny. Nic originálního tu nehledejte. Poté tu jsou i power-upy, které zlepšují vaše samotné vozidlo, tedy například power-up na rychlost nebo na opravu vozidla, pokud je už opravdu na kaši.

Pokud jste hráli multiplayerovou betaverzi Blur, která byla k dispozici před nějakou dobou na Xboxu 360, tak možná už chápete, že největší síla Blur nebude ve hře pro jednoho, ale právě v online kláních. Ostatně, po zapnutí multiplayeru vám bude hra pro jednoho připadat jako takový menší trénink, který vás má připravit na to hlavní. V online režimu naleznete všechny herní módy jako ve hře pro jednoho, ale i nějaké ty další, jako jsou týmové závody nebo destrukční naháňky pojmenované Motor Mash. Co se dále týče závodů, tak ty si můžete i nastavovat podle libosti a pokud si chcete jen tak arkádově zajezdit, tak si můžete úplně vypnout power-upy. Protože vývojáři počítali s tím, že se u hry vytvoří početná skupinka fanoušků, naleznete ve hře i nejrůznější statistiky o tom, jak si vedete. Multiplayerová část je vlastně u Bluru jedna velká MMO hra nebo spíše komunita. Pokud do ní jednou vstoupíte, už nebudete chtít odejít. Na závěr ještě dodáme, že pokud nejste připojeni ke službám Playstation Network nebo Xbox Live, tak si můžete zahrát multiplayer s kamarády na jedné obrazovce přes split-screen.

Co se týče technické stránky hry, tak ani zde nemáme moc co vytknout. Vše je krásně barevné, efekty opravdu povedené a na modely aut je radost pohledět. Co možná není už stoprocentní, je okolní prostředí, ale kdo má ve 200km rychlosti čas si prohlížet jednu rozplizlou texturu na baráku. Celkově je grafické zpracování nadprůměrné a dopomáhá tomu i stabilní framerate, který neklesá a hra si tak udržuje během závodu opravdu parádní tempo. V tomto odstavečku se ještě zmíníme o poškození samotných vozů, které je bohužel jen kosmetické. Plech vašeho miláčka se během závodu postupně mačká a později jsou vidět i větší škrábance. Pokud už máte vozidlo opravdu poničené a neopravíte si ho speciálním powerupem, tak vybouchne. Poté ale máte opět krásně nablýskanou káru a můžete pokračovat v závodu. Co se týče soundtracku hry, tak ten je povedený, ale už jsme slyšeli i lepší mix. Dobře jsou na tom i všelijaké zvuky, ať už burácení motorů aut, tak i ostatní efekty, převážně od používání powerupů.

Blur je přesně takovou hrou, jakou nám vývojáři z Bizzare Creations naslibovali, že bude. Tedy bláznivou arkádou plnou zbraní a střetů s ostatními závodníky, navíc s velmi podařeným multiplayerem přes Playstation Network a Xbox Live. Hře tak nemáme vlastně co vytknout. Líbila se nám a moc. Jediné, kvůli čemu nedáme vyšší hodnocení, je to, že Blur není v ničem originální a jen recykluje už použité nápady z jiných her. Kdo má závodní hry rád, bere všemi deseti.

Blur

Activision Blizzard, Bizarre Creations
25. 5. 2010