Blood & Truth

Recenzovaná verze: PlayStation VR a PlayStation 4 Pro
Virtuální realita je tu s námi už nějakou dobu. Bylo určitě bláhové si myslet, že by nahradila klasické hry, zvláště když její podání stále není stoprocentní. Může tu ale s nimi úplně v klidu existovat a nabízet odlišné herní zážitky. Ostatně jsme tu už měli řadu zajímavých počinů, ať už jde o vynikající plošinovku Astro Bot Rescue Mission, povedený golf Everybody's Golf VR, taktickou multiplayerovou střílečku Firewall: Zero Hour, kterou vývojáři neustále obohacují o nový obsah, a na letošní rok se připravuje ještě Iron Man, na němž Sony opět spolupracuje s Marvelem/Disney. Právě vycházející Blood & Truth pak patří do kategorie těch nejdražších a největších VR her, na níž je vidět, že za ní nestojí jen malé studio, jenž chce experimentovat, ale silný vydavatel, který má prostředky a chuť ukázat, co je možné vše ve virtuální realitě vytvořit. Vývojáři během vývoje říkali, že v Blood & Truth se stanete velkým akčním hrdinou, a tady rozhodně nelhali, protože vůbec poprvé jsem měl skutečně pocit, že nehraji jen další hru, ale jsem součástí velkého akčního dobrodružství.
V Blood & Truth se hned na začátku seznámíte s Ryanem Marksem, elitním vojákem zvláštních jednotek, který se po měsících ve službě vrací domů do Londýna ke své rodině. A právě v čas, protože jeho rodina je zapletená s mocným kriminálním bossem, přičemž záhy se po Ryanově příjezdu vše hodně nepěkně zvrtne a začne boj za svoji rodinu a její záchranu. Příběh hry je spíše žánrový standard, ale rozhodně je kvalitně napsaný a zajímavý, má několik povedených zvratů a nečekaných momentů, navíc je podpořen i výbornými hereckými výkony většiny postav. Díky jejich přesvědčivým výkonům, animacím a dabingu si budete připadat, jako když před vámi stojí opravdoví lidé a ne postavy složené z jedniček a nul, za což musím pochválit nejen tým vývojářů, ale hlavně herce (Felix Scott, Colin Salmon, Steven Hartley, Klariza Clayton a další), kteří vdechli jednotlivým postavám život.
Blood & Truth je jednou z her, která je přímo dělaná pro dva PlayStation Move ovladače, protože počítá s tím, že každý bude suplovat jednu vaši ruku. Můžete sice hrát na klasickém DualShocku, ale zážitek bude přinejlepším poloviční, navíc jsem měl během testu s tímto ovládacím schématem nemalé problémy v řadě situací. Nehledě na to, že je ovládání skrze DualShock 4 neohrabané a pomalé. To s PlayStation Move gamepady je situace pochopitelně jiná, protože po většinu času krásně kopírují pohyb vašich rukou, což je důležité nejen při manipulaci se zbraněmi.
U zbraní ale zůstanu, protože ještě u žádné jiné hry jsem neměl pocit, že zbraně skutečně držím a mohu si s ní dělat, co chci. Jednoduchým pohybem je možné vytáhnout pistoli z pouzdra, následně ji třeba roztočit jako kovboj na prstu, čímž je docíleno, že následně rychleji střílí. Nabíjení je řešeno tak, že druhou rukou vezmete zásobník na vestě a zasunete ho do zbraně, což funguje dobře i v momentě, když máte pistole v obou rukou. Nemusíte je zasouvat do pouzdra, ale je možné i s plnou rukou vzít zásobník. Pistole ale nejsou jediné, k čemu dostanete během kampaně přístup. Zastřílíte si z různých brokovnic, samopalů, granátometu nebo smgček, přičemž každou zbraň je možné modifikovat o zaměřovače a další součástky. U velkých zbraní pak samozřejmě záleží i na tom, jak je držíte. Pokud třeba takový samopal nebo pumpovací brokovnici držíte jednou rukou, sem tam někoho zastřelíte, ale takto držená zbraň je značně nepřesná. Zpřesníte ji pochopitelně tak, že ji uchopíte jako v reálu oběma rukama, čímž přestane tolik kopat.
Docela jsem byl překvapen z jednoho krásného detailu. Zatímco pistole máte v pouzdrech na bocích, tak brokovnice, samopaly a tak dále dáváte na svá záda, takže musíte udělat specifický pohyb, abyste si je vzali nebo zasunuli. Z toho jsem byl překvapen a rozhodně tento malý detail potěšil. U těchto velkých zbraní musím i zmínit jeden menší problém. Občas mi totiž u jejich používání zazlobilo ovládání i skrze Move ovladače, hlavně když se s nimi krčíte za rohem a snažíte se zaměřovat. To bohužel připisuji hlavně tomu, že jsou Move ovladače už starší a nejsou určené primárně pro VR. Blood & Truth tlačí i je do jejich limitů, tedy hlavně toto řešení spojené s jednou kamerkou, a je jasné, že do budoucna bude muset Sony přijít s něčím lepším. Jde ale o ojedinělé situace, které ve výsledku hře i odpustíte.
Ačkoliv Blood & Truth obsahuje řadu filmečků a dalších příběhových prostřihů, pořád staví hlavně na akci a střetech s protivníky, na které budete moci využít rozsáhlý arzenál zbraní, o němž jsem se zmínil už výše. Přestřelky s protivníky jsou hektické, zábavné a díky skvělému pocitu ze střelby jen tak neomrzí. Tomu jistě dopomáhají i kvalitně navržené a rozmanité úrovně, do nichž se během hraní podíváte. Po nich se nemůžete volně pohybovat, ale vždy máte jen určité místo, do kterého můžete jít po stisknutí tlačítka Move. Většinou jde o nějaký úkryt, roh a další překážka, abyste se mohli rozhlížet, prozkoumávat prostředí a dobře viděli na přibíhající protivníky. Vzhledem k tomu, že hra je stavená hlavně na využívání dvou Move ovladačů bez analogových páček, tak mi tento systém nevadil a zvykl jsem si na něj poměrně záhy. Jediné, co bych akci vytkl, tak je umělá inteligence protivníků, protože ta není nejlepší. Sice se kryjí, ale nic jiného nevymyslí, takže jejich likvidace zase tak složitá není. Kromě klasických úrovní, po nichž se pohybujete a kosíte nepřátele, pak Blood & Truth obsahuje i honičky na dálnici, jako tomu bylo u London Heist, které vždy hru krásně oživí. Navíc některé tyto střety patří k tomu nejvíce epickému, co Blood & Truth nabízí.
Přestřelky jsou pochopitelně jednou věcí a během nich jsem si opravdu připadal jako John Wick. Mají spád, jsou skvěle navržené a doslova vás vtáhnou do hry. Blood & Truth ovšem jako každá akční hra nabízí i daleko více a během svého putování budete i hodně interagovat se samotným prostředím, což následně přidává ještě více na autenticitě a pocitu skutečnosti, protože si nebudete připadat jen jako při hraní kolejnicové střílečky, v níž jen likvidujete vše, co se trochu pohne. Občas tak budete šplhat po zdech, protahovat se šachtami, šplhat po žebříku nebo otevírat dveře skrze jednoduchou ale zábavnou minihru pomocí šperháku či jiných hraček, které máte k dispozici. Vývojáři ale nezapomínají zároveň na nejrůznější detaily, takže můžete během hraní uchopit různé předměty a hrát si s nimi. Když třeba jednou rukou hodíte nějaký předmět do vzduchu a následně druhou chytíte, dostaví se neskutečný pocit, který zážitek hraní ve virtuální realitě posouvá na novou úroveň.
Hra Blood & Truth nabízí na začátku dvě obtížnosti. Normální je určena pro zkušenější hráče, filmová pak pro ty, kteří si chtějí užít hlavně příběh a ne se strachovat, že dojdou náboje nebo je někdo zastřelí. Já jsem si zvolil normální obtížnost, na níž mi hra zabrala zhruba sedm hodin hraní, což není vůbec špatné. Dohráním to ale pochopitelně nekončí, protože se můžete do hry vrátit skrze výběr jednotlivých kapitol, no a pokusit se objevit všechny skryté předměty a další bonusy, které hra obsahuje. Kromě hlavní kampaně tu je i speciální režim Time Attack, který je spíše takovým tréninkovým místem, kde na body likvidujete na střelnici naskakující cíle. Zatím u tohoto režimu postrádám online žebříček, ale ten by se měl do hry dostat v brzké době díky updatu, stejně jako new game+, další speciální režim nebo Těžká obtížnost pro kampaň. Tento dodatečný obsah slíbili vývojáři zdarma pro všechny hráče, což samozřejmě vítám. O hru by tedy mělo být i v následujících týdnech postaráno.
Vizuální zpracování je u Blood & Truth na vysoké úrovni, hlavně tedy ve srovnání s jinými hrami pro virtuální realitu. Detailní jsou nejen modely postav s uvěřitelnými animacemi, ale i prostředí je solidní, takže vizuální zpracování dostačuje, abyste si mohli připadat, že se nacházíte v Londýně a ne u sebe v obývacím pokoji. Jen bych možná ocenil více zničitelné prostředí, protože rozstřelit můžete jen lahev, ale to je tak vše. Snad se tohoto dočkáme u her na konzoli PlayStation 5, která by měla přinést už dostačující výkon, u něhož se nebudou muset vývojáři nijak omezovat. Také mi sem tam vadilo několik grafických bugů, které právě ve virtuální realitě vyniknou asi nejvíce. Nemají vliv na hratelnost, ale určitě zamrzí. Kromě vizuálního zpracování je velmi kvalitní i hudební doprovod, který krásně hraje během akce, stejně tak dobré ozvučení.
Protože je Blood & Truth celkem rychlá akční hra, určitě se ptáte, jestli mi nebylo při hraní špatně, což se u některých her pro virtuální realitu sem tam stává. To ale není případ dnes recenzovaného Blood & Truth. Hra běží maximálně plynule, navíc skutečností, že se nepohybujete po úrovni volně, tím byly také tyto problémy značně potlačeny. Nemohu pochopitelně mluvit za ostatní, ale já jsem žádnou nevolnost během hraní nepociťoval a myslím, že stejně tak na tom bude většina hráčů.
Blood & Truth je výborná akční hra, v níž se budete opravdu cítit jako akční hrdina. Bavit vás budou nejen rozmanité přestřelky, ovládání velkého množství zbraní, ale také dobře napsaný příběh s řadou zvratů a skvěle zahraných postav. Na Blood & Truth je vidět, že nejde jen o nějaký další pokus, ale o pravou AAA akční hru pro virtuální realitu, za níž stojí velký vydavatel stojící za jedněmi z nejlepších her této konzolové generace a zkušené studio. Blood & Truth je bez debat jednou z nejlepších VR her, jakou si v současnosti můžete zahrát, a velký důvod do VR headsetu investovat.
Tvoje reakce na článek
Galerie
























Komentáře (22)
😉
Dohráno, a fajn dobrodružství to bylo, ale že by se z toho pro mě stala srdcovka, to zase ne. Za mě tak 7-8/10
Já mám dohráno a hra je to skvělá, to ano. Současně ale musím vypíchnout pár nedostatků, které mi vadí:1/ příliš mnoho mluvení a čekání "na hru"2/ nejde restartovat mise nebo checkpoint3/ nelze se při pohybu vracet zpět na předchozí body4/ mizí mi laserový zaměřovač ze zbraněAkce je to ale parádní. Místy jsem si opravdu připadal jako Bond. James Bond.
Po Skyrime ďalšia hra ktorú som nezvládol a musel som zavrieť oči pri scéne so žeriavom, inak by som tvrdo hryzol o hranu stola predomnou . Hrám to postojačky a sedím len pri diskusiách a je to strašná bomba, úplne živý akčný masaker. Obsluhovať všetky tie zbrane je slušná makacka, kolty sa dajú trojuholníkom roztočiť na prste a s dlaňou na kladivku to tak nedával ani Arthur Morgan. Kamerku treba kvôli drzaniu zbraní oboma rukami mať na úrovni hlavy a vyššie, inak ovládače splývajú a stráca sa tracking.
Tak už Blood and Truth taky mám . Vypadá to skvěle (opravdu jak London Heist) Jen mi někdy vadí ty dlouhé dialogy (Anglicky umím tak napůl a jen textově) Jediný problém mám s Move stcky. Někdy ( a poslední dobou dost často) mi přestane reagovat pravý Stick :-( nevím proč . zkalibroval jsem už několikrát. Asi je to když pohnu rukou někam daleko ,nebo třeba když sáhnu pro zbraň na záda, najednou je v obraze ruka dole u pasu a nehýbe se . Jediné co pomůže je vypnout ovladač a znovu zapnout. Nevím čím to je. Když jsem pak zkusil ( za stejného osvělení místnosti ) Firewall ZH s AIM controlerem ,tak vše bylo v pořádku.
@nemik 96: V Beat Saberu tvoje postava stojí na místě, a jenom noty/kostičky na tebe nalétají. Tam mozek vůbec nemá proč mít problém s pohybem. Tím myslím motion sickness. To že je hra jinak fyzicky náročná jak aerobik, je myslím jasné.
Beat Saber je jedna z těch co je v pohodě? sice jsem nehrál,ale právě ty zablesky rychlost a soustředění myslel jsem že právě tato hra není pro každého.
Tak jsem odehrál asi 3hodky a je to luxus, hodně zábavný gameplay, trošku mě štvou cut-sceny, občas trošku dlouhé bez možnosti přeskočit což mi teď nevadí ale jak budu dávat repete tak mi to vadit už bude, jinak je to zábavný.
No newim zrovna vodku jo, to už bych nedal ani při tom tetrisu 😂 ale jednou jsem viděl takový to jak simuluje chůzi to by možná potom bylo oka ale dát pomalu 200 táců za tuhle featutu. Takový GTsport dobrý, dokavaď jsem s vozem stál na startu ale potom stačila jedna nerovnost, nějaký hups a už to bylo pro mne nehratelný.Pan T, on už je to nějaký pátek co jsem to měl na hlavě, určitě až budu mít tu příležitost mít to opět pujčený tak budu více obezřetný, ta stupnice by byla super!
@k.u.k.i: Tak to je zrovna hodně náročný kousek. Tohle je škoda, že špatný výběr hry má sílu člověka odradit hned ze startu. Vysypal bych z rukávu desítky hezkých her, které jsou úplně bez problému. Není to poprvé kdy jsem přemýšlel že by ty VR hry mohli mít nějakou vlastní stupnici náročnosti.
Mimochodem ještě jednou děkuji Kachlovi že u Sony nějak zázračně pošťouchl úplně vyschlé zásobení move ovladači. Na skladu má najednou za nepřepálené ceny i JRC a Alza. Pár nových mávátek už se mi veze.
Kinedril je ale placebo, ta vodka je dolezita A pomaha aj zapnuty vetrak.
Když jsem to měl nějaký čas pujčený tak jsem zkoušel všelijaké rady a i na kinedril došlo a nic nepomohlo, Re7 jsem projel ve VR z 80 % to bylo ještě s častými přestávky relativně v pohodě ale taková Valkyrie to už bylo peklo tak vám teda přeji příjemné hraní bez motolice.
@k.u.k.i: Neházej flintu do žita. Jsou tituly náročné, a tituly bezproblémové, a je to teda i o tom vhodně si vybrat, nebo alespoň nezačínat hned s tím nejdrastičtějším (ale třeba pohodlným Tetrisem, Astrobotem, Beat saberem atd.). Vím o čem píšu, jsem taky citlivka. Zrovna tady nemá být volná chůze, takže to odhaduji na kousek úplně bez obav.
Pred hranim šupni Kinedril, zapi vodkou, po 2-3 tyzdnoch budes fit
Hrate to v sede alebo vzpriamene? Dnes to tiez pustim.
Škoda že mi je v tom VR po chvilce hraní nevolnotrošku vám i závidím, že to dáváte, tak rád bych si to zahrál London Heist byl famózní.
Beru hned zitra na toto se těším od prvního oznámení. Koukal jsem na gameplay začátku a tento typ her je přesně to co definuje a odlišuje vr od klasického hraní. To pohlcení skrze herní mechanizmi v kombinaci s volným pohybem rukou a VR je prostě za mě top.
Jsem rád, že to takhle dobře dopadlo. Těším se moc. S můvama to bude pecka👌 Předobjednáno
Tak jsem teda objednal hned, a o víkendu se jde na to. Proletěl jsem i pár dalších recenzí, a všichni se shodují že v tom jdou vidět prachy, a že je to jízda.
Tohle si pořídím. To ovládání zbraní dvěma movy asi není problém jen tady, protože tohle momentálně zažívám i u Gun Club, kde je používání dvou move ovladačů na jedné zbrani poněkud komplikovanější.
Určitě pořídím takovej London heist mě bavil asi nejvíc na VR a tohle je přesně ono
32gb, snad sa uz dnes bude dat pre-load
Už se těším jak si to zahraju :)