Agents of Mayhem

Martin Šmíd, 16. 8. 2017 15:20
Studio Volition má za sebou celkem bohatou historii. Přineslo nám hry jako Red Faction, Summoner a hlavně sérii Saints Row, kterou si oblíbily miliony hráčů po celém světě, a to především kvůli její bláznivé arkádové hratelnosti a jedinečnému humoru. Nyní se vývojáři rozhodli od série trochu odpočinout a posledních několik let připravovali akční hru Agents of Mayhem. I když jde o zcela novou značku, jak vývojáři několikrát během vývoje potvrdili, zároveň se netají tím, že jde prakticky i o spin-off pro Saints Row. Možná už tak tušíte, na jaké notě hra jede. Více už ale níže v recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Hra Agents of Mayhem se odehrává v celkem vzdálené budoucnosti, kdy svět je daleko vyspělejší, ale trápí ho i nelítostná organizace kriminálníků, která si říká LEGION (The League of Evil Gentleman Intent On Obliterating nations). I proto je založena speciální organizace M.A.Y.H.E.M. (Multinational AgencY Hunting Evil Masterminds) založená společností Ultor Corporation (fanoušci her od Volitionu určitě budou znát ze série Saints Row a Red Faction), která se má s hrozbou vypořádat díky svým superhrdinům. Příběh jako takový je v základu jednoduchý, ale vývojáři vše obohacují skrze povedené kreslené filmečky, kterými rozhodně během hraní nešetří, vtipnými rozhovory, originální humor i dobře napsané hrdiny, k nimž se ještě dostanu během recenze. Příběhové pozadí tedy ve výsledku je sice jednoduché, ale jsem si jist, že neurazí. Jde o takový ten lepší průměr.

Agents of Mayhem je stejně jako Saints Row bláznivá arkádová akční hra z pohledu třetí osoby, která se odehrává v otevřeném světě, přesněji ve městě Soul v Jižní Koreji. Bohužel začnu hned negativem, protože Soul jako místo, kde se hra odehrává, není moc zajímavé, vlastně nenabízí nic, proč byste se do něj měli vracet. Navíc jde o celkem malou mapku. Dokonce bych řekl, že jde o jedno z těch nejmenších videoherních měst, které jsem v open world videohrách viděl. Kdyby bylo alespoň zajímavé, bohužel není, což je vážně škoda.

Protože je Soul docela malé město, alespoň odpadá zdlouhavé cestování mezi jednotlivými úkoly. Kromě pěškobusu můžete využívat k přepravě i svoje speciální vozidlo, které je možné kdykoliv přivolat a efektně do něj nastoupit, aby vás následně dovezlo, kam budete chtít. Řízení je pochopitelně arkádové, stejně jako samotná akce, během níž budete likvidovat řadu nejrůznějších kriminálníků i jejich tužších šéfů, kteří rozhodně nemají z agentů organizace M.A.Y.H.E.M. radost. Soubojů s bossy ale mohlo být o něco více, zvláště, když jsou docela zábavné. Ačkoliv se může Agents of Mayhem na začátku jevit jako bezduchá akce, u níž jen držíte R2 a likvidujete zástupy spíše hloupějších protivníků, postupně trochu přituhne, takže nepřátelé nebudí respekt jen svým počtem, ale i docela velkou palebnou silou. Budete se tak muset trochu schovávat a postupovat s rozvahou. Zvláště, když si pak zvolíte i nějakou tu těžší obtížnost, abyste získávali více peněz a XPček.

Přestřelky s protivníky jsou hlavně na začátku zábavné, a to především díky dvěma faktorům. Prvním je určitě systém střelby, který je velmi dobrý a ukazuje zkušenost vývojářů s tímto žánrem. Zadruhé za to mohou samotní hrdinové, které budete ovládat. Na začátku máte jen tři, ale jak budete plnit hlavní a hlavně vedlejší úkoly, k nimž se ještě dostanu, budete si odemykat i nové agenty. Každý agent je něčím zajímavý, většinou vtipně napsaný a má speciální vlastnosti i svůj vlastní způsob boje díky unikátním zbraním. Zatímco třeba základní Hollywood si libuje jen ve využívání samopalu a moc toho neumí, kromě neustálého hlášení vtipů, získáte záhy i daleko zajímavější agenty. Já jsem si třeba oblíbil Ramu, která má celkem silný luk, případně vojandu Braddock s pulzní puškou. Zajímavá je i Daisy, která si libuje ve střílení z obřího kulometu a jízdě na kolečkových bruslích. Ano, slyšíte dobře. Celkově je připraveno v základu hned dvanáct agentů, za které je radost hrát, určitě si jako já mezi nimi najdete nějakého toho favorita, s nímž se vydáte na mise. Tedy spíše favority, protože na základně si můžete navolit hned tři agenty, mezi nimiž je možné na bojišti kdykoliv jednoduše přepínat skrze D-pad, a tím dělat střety s protivníky ještě zajímavější.

Agenty je možné následně za levelování vylepšovat, získáte i hromadu nových schopností, takže tu funguje i jakýsi RPG systém. Ten je docela komplexní, i když bych mu vytknul jeho menší nepřehlednost, díky níž je jednoduché se trochu ztratit. Během hraní si nevylepšujete jenom své agenty, protože jak plníte mise, levelujete i samotnou agenturu, čímž se vám postupně mohou odemknout docela zajímavé pasivní dovednosti a další možnosti. Navíc vývojáři začlenili i možnost vytvářet si za nalezené materiály celkem zajímavé hračky, které vám následně dobře poslouží během boje. Hra je tedy v tomto celkem robustní a nabízí docela dost možností, jak dále rozvíjet a upravovat svoji postavu k obrazu svému, a to pochopitelně nejen funkčně, ale i kosmeticky. Je připraveno pro každou postavu několik skinů, a to i pro její zbraně, které využívá. Dokonce je možné si během hraní odemknout i několik druhů vozidel, které si následně budete přivolávat.

Co Agents of Mayhem rozhodně není, tak krátká hra. Už na začátku vám dá jasně najevo, že vás čeká hned 57 hlavních i vedlejších misí, které se můžete rozhodnout splnit. Řeknete si tedy, že o zábavu by mělo být postaráno. A na začátku to tak opravdu vypadá. Odemykáte si nové agenty, likvidování protivníků je celkem zábava, ale následně hru prokouknete a zjistíte její velký nedostatek. Tím je až velká jednotvárnost úkolů, které se navíc opakují. Většinou budete jen infiltrovat základny, případně plnit další úkoly podobného ražení, což má za následek to, že hra po pár hodinách upadá do stereotypu. Tomu nepomáhá ani skutečnost, že se budete pohybovat hodně často ve stejných lokacích a třeba i základnách Legionu, které mají stejný design. Je celkem problém, když vlezete do podzemního bunkru, který vypadá úplně stejně, jako ten předchozí, ačkoliv se nachází na opačné straně města, a takto vás to čeká následně ještě několikrát. Je to celkem škoda, protože zatímco agenti jsou fajn, i herní základ je v pořádku, jenže už na něj vývojáři nedokázali nabalit i kvalitní obsah, který by dokázal udržet hráčovu pozornost až do samotného konce. To je vážně škoda, protože s trochou větší snahy by se dala vytvořit velmi kvalitní open world hra s hrdiny. Takto zůstali vývojáři někde v půlce cesty a určitě si řeknete nejednou během hraní, že tady někdo promrhal velký potenciál.

Kromě hraní hlavních a vedlejších misí si můžete hraní prodloužit plněním dalších vedlejších aktivit, které se vám postupně budou ve městě odkrývat. Můžete ničit určité cíle, zabírat základny, jezdit jakési časové závody či si takto i zaběhat, případně zachraňovat unesené obyvatele města. Jde o takové ty klasické vedlejší aktivity, které určitě znáte z jiných open world her, takže asi moc nepřekvapí. Motivace je plnit asi brzy opadne, a nebýt skutečnosti, že si za jejich plnění odemykáte některé další herní možnosti, bonusy, a hlavně získáváte peníze, materiál a zkušenosti, asi by je nikdo ani neplnil. O něco zajímavější jsou speciální mise v jakési virtuální realitě. Těch je třicet, a pokud vás ostatní obsah omrzí, jde o místo, kde se dá celkem vyřádit, navíc ani zde s prázdnou po dokončení neodejdete.

Pokud je něco, v čem Agents of Mayhem docela boduje, je to rozhodně vizuální zpracování. Cel-shade grafika se ke hře neskutečně hodí a vy navíc budete obdivovat nejen detailní postavy s pěknými animacemi, ale i živé, a hlavně velmi detailní město. Samozřejmě vývojáři nešetří během akce i nejrůznějšími pěknými efekty, kterých si určitě dosyta užijete. Na čem ovšem mohli vývojáři zapracovat, je docela dost chyb a bugů, kterými hra trpí. Během hraní jsem narazil na některé spíše menší nedostatky, jedna chyba mě ale donutila restartovat celou hru a následně i misi, což by se dít rozhodně nemělo. Naopak framerate je celkem stabilní. Hra jede prakticky pořád ve 30 snímcích a ani v těch nejnáročnějších scénách se nedočkáte nějakých viditelných propadů. Jen když se točíte třeba s postavou na místě, okolní svět se začne hodně rozmazávat, což zrovna dvakrát dobře nevypadá. Docela kvalitní je i soundtrack s několika zapamatovatelnými skladbami, ozvučení je na druhou stranu jen průměrné, což by se dalo i říci o dabingu. Ten neurazí, ale ani nijak zvláště nenadchne.

Agents of Mayhem je na začátku celkem slušná arkádová akce s pěkným vizuálním zpracováním, kterou vývojáři obohatili o odemykání různých hrdinů s unikátními schopnostmi. Některé je navíc jednoduché si oblíbit. Bohužel už nedokázali nabalit na hru i zajímavé úkoly v rámci hlavních a vedlejších misí, navíc zamrzí i nezajímavost Soulu a neustálé chození ve stejně vypadajících lokacích. A určitě nepotěší ani menší či větší bugy. Hra Agents of Mayhem fanoušky série Saints Row asi nezklame, ale získat nové bude pro ni sakra těžké. Potenciál tady byl hodně velký, bohužel ho vývojáři nedokázali naplnit. Škoda.

Agents of Mayhem

Deep Silver, Volition
15. 8. 2017