Age of Empires II: Definitive Edition

recenze  14
Martin Šmíd, 2. 2. 2023 20:30
Age of Empires II je jednou z největších klasik žánru strategií, bez níž by si mnozí nedokázali své dospívání ani představit. I já si pořád pamatuji, jak jsem prosil rodiče, aby mi jednu kopii za více než dva tisíce korun koupili na tehdy nový počítač. Když se tak stalo, hře jsem naprosto propadnul, za což mohla nejen návyková hratelnost se spoustou strategických možností a velkou hloubkou, ale také propracované kampaně, kvalitní multiplayer a v neposlední řadě i na svoji dobu líbivé vizuální zpracování doprovázené i výborným soundtrackem. Na PC hra slavila obrovský úspěch, ale celkem záhy vyšla i na konzoli PlayStation 2. Tuto verzi jsem hrál jen chvilku, ale nepřišla mi vůbec špatná, ačkoliv kvalit PC vydání nedosahovala. Když se hra dočkala před deseti lety nového HD vydání na PC, bylo trochu zklamáním, že se ji Microsoft nepokusil dostat i na svoje konzole Xbox. Bral jsem to trochu jako promarněnou šanci ukázat hru zcela novým hráčům. Ano, podobné strategické hry rozhodně nejsou doma na konzolích, ale mohou na nich dobře fungovat, jak ostatně ukázal Microsoft u série Halo Wars. Protože si fanoušci Xbox verzi hodně přáli, Microsoft je nakonec vyslyšel a koncem minulého roku oznámil, že letos vydá na konzole Xbox nejen Age of Empires II: Definitive Edition, ale také novější a modernější Age of Empires IV.

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S

Jak už název Age of Empires II: Definitive Edition napovídá, hra se na konzole Xbox Series X/S dostává ve své definitivní a kompletní edici. Ta v prvé řadě obsahuje nejen celou původní hru, ale také velké rozšíření The Conquerors, kterého jsem se kdysi něco nahrál, protože skvěle rozšířilo už tak výbornou hru o nové kampaně, jednotky, národy i herní mechaniky. Součástí je ale i další dodatečný obsah, který vývojáři do Age of Empires II za ta léta připravili v rámci 40 aktualizací. Zahrnuta jsou i novějších rozšíření Lords of the West, Dawn of the Dukes a Dynasties of India, ale ta je nutné dokoupit samostatně za 629 Kč nebo jsou součástí Deluxe edice za 999 Kč. Verze z Xbox Game Pass je neobsahuje. Sami vývojáři se pyšní tím, že hra je v tuto chvíli opravdu obrovská a nabízí 83 map, neuvěřitelných 42 civilizací, 34 kampaní pro jednoho hráče zasazených do všech světových kontinentů (nechybí ani historické kampaně s historickými postavami) i 10 multiplayerových režimů s podporou cross-play hraní a 7 kooperativních kampaní. To je prostě balíček, který musí svým obsahem na stovky hodin hraní potěšit nejednoho fanouška strategických her i této nestárnoucí a svým způsobem nadčasové videoherní klasiky. Zvláště když u obsahu platí, že nejde jen o kvantitu, ale hlavně kvalitu. Navíc u hry určitě udrží i achievementy, kterých je přes 200.

Vzhledem k tomu, že hru vlastním i na PC a sem tam si ji zapnu a zahraji pár bitev, mohu říci, že ani po více než dvaceti letech od svého původního vydání neztratila nic ze svého kouzla. Pořád je radost stavět města a posouvat je do dalších epoch, ale také budovat obrovské armády, vylepšovat je a svádět s nimi epické bitvy. Do toho Age of Empires II obsahuje velkou strategickou hloubku a dalo by se říci, že ať už rozehrajete scénáře v kampani, multiplayerové hry s kamarádem nebo bitvy v rámci Skirmish režimu, nikdy nejsou stejné. Pokaždé je možné vymýšlet nové strategie a pokoušet se je zdolávat jinými způsoby. V tomto se Age of Empires II může rovnat jen málokterá strategie, navíc je vše podpořeno o stále dobrou vizuální stránku, modernizovaný a nově nahraný soundtrack i kvalitní ozvučení.

Ano, některé herní mechaniky jsou už dnes trochu překonané (umělá inteligence občas zazlobí) a Age of Empires II rozhodně nemá moderní nádech jako mladší čtvrtý díl nebo jiné strategické hry, ale pořád má přímo elektrizující atmosféru něco jedinečného, kvůli čemu se do něj neustále vracím. To popravdě dokáže jen hodně málo her ve videoherní historii, navíc, ačkoliv jsou některé mechaniky překonané, rozhodně Age of Empires II nepůsobí archaickým dojmem. Samozřejmě můj pohled na Age of Empires II je hodně ovlivněn nostalgií a skutečností, že jsem jejím velkým fanouškem, ale věřím, že má natolik solidní a pevné základy, že dokáže i dnes oslovit zcela nové hráče, a to i na konzolích Xbox Series X/S, na které se nyní dostává. Zvláště když je od prvního dne k dispozici i v rámci předplatného Xbox Game Pass. A vlastně jsem byl od oznámení koncem minulého roku i docela dost zvědav, jak se Xbox verze bude hrát za pomocí gamepadu a hlavně jak bude vypadat na velké televizi.

Strategickým hrám nikdy na konzolích pšenka moc nekvetla, za což mohla hlavně skutečnost, že se vývojářům nedařilo komplexní ovládání dobře namapovat na gamepad, aby se dobře hrály a byly stejně zábavné jako na PC. Ano, pár výjimek jsme tu měli, třeba Halo Wars a jeho pokračování, ale co si budeme povídat, hratelnost v nich byla značně zjednodušená a komplexností se nemohly tyto hry Age of Empires a dalším PC strategiím rovnat. I proto jsem rád, že si vývojáři dali s portem Age of Empires II pro Xbox hodně záležet a hru prakticky kompletně překopali tak, aby nebylo moc poznat, že pochází z PC. To muselo stát nejen hodně úsilí, peněz a času, ale také obrovské testování. Všechny tyto vynaložené prostředky se ale vyplatily, protože výsledek je téměř dokonalý. Nikdy bych neřekl, že se bude Age of Empires II tak dobře, jednoduše a intuitivně ovládat skrze gamepad, jako se to vývojářům nyní povedlo. Ovladač mi hned během tutoriálové mise přirostl k prstům a já mohlo bleskově dávat skrze nová kruhová menu příkazy jednotkám, vesničanům i vylepšovat budovy a vůbec provádět veškeré akce, jako na PC. Že se hra povedla takto optimalizovat na gamepad je prakticky zázrak a vývojáři si za to zaslouží maximální uznání.

Od oznámení bylo naprosto jasné, že dobře optimalizovat ovládání na gamepad bude klíčové, ale samo o sobě nebude stačit, aby se hra dobře hrála na velké televizní obrazovce, zatímco bude hráč ležet na gauči. Vývojáři si toho byli vědomi, a tak kompletně překopali i veškerý interface. U něj opravdu nezůstal kámen na kameni. Ikonky jsou na Xboxu oproti PC originálu daleko větší, stejně jako písmo nebo různé ukazatele zdrojů, jednotek a tak dále. Vše je uzpůsobeno tak, aby hra byla přehledná a maximálně uživatelsky přívětivá i při hraní na televizi s gamepadem v ruce. Až jsem byl vlastně i docela překvapen, jak velkou práci si vývojáři s převodem hry na konzole Xbox dali. Ale tím to rozhodně nekončí, protože vývojáři udělali i několik menších změn v hratelnosti a přidali i různé pomocníky a vylepšení, které dělají hraní na konzoli ještě příjemnější. Pokud by ale někomu náhodou všechny ty změny nesedli a konzoli má připojenou normálně k monitoru, pořád je možné připojit klávesnici a myš. Tím tak z Xbox verze uděláte prakticky tu na PC. Vlastně je fajn, že vývojáři podporu pro myš a klávesnici nechali. Dávají tak hráčům možnost volby.

A mohu to ukázat třeba na správě vesničanů, kteří se starají o těžbu surovin, stavění domů, kasáren a vůbec o to, aby budovaná říše prosperovala. Na PC je vždy nutné každého jednoho vesničana či skupinku vesničanů vybrat a přiřadit ji, jestli má těžit kamení, sekat dříví nebo se postarat o to, aby měli obyvatelé říše co do žaludků. To v Xbox verzi jde také, ale vývojáři přidali speciální nabídku po stisknutí pravého analogu, v níž můžete vesničanům přidělit, na jaké suroviny se zaměřit, abyste měli rychleji na budování obrany, armády pro útok, zásoby jídla a tak dále. Líbí se mi i nejrůznější klávesové zkratky, které se vývojářům podařilo do Xbox verze začlenit, třeba pro označení všech vesničanů nebo vojenských jednotek. Jen vytváření skupinek je na Xboxu značně krkolomné a také se mi nelíbí, že když označím všechny vojenské jednotky, označí se i průzkumníci, kteří jsou tak staženi ze svých pozic. Snad se na toto ještě vývojáři podívají a udělají úpravy. Jde ale ve výsledku jen o drobnosti.

Remasterovaná verze hry Age of Empires II na PC krásně modernizovala vizuální stránku, ať už jde o detaily nebo rozlišení, přičemž z ní vychází i nové Xbox vydání. Vizuálně si myslím, že hra nezklame naprosto nikoho, vypadá pěkně, budovy i vojáci mají spoustu detailů a líbí se mi i nejrůznější efekty, třeba hořících budov. Na konzoli Xbox Series X se může pochlubit 4K rozlišením, a v něm vypadá vážně skvěle, ale dobře vypadá i na konzoli Xbox Series S, kde běží v rozlišení 1440p. Framerate je stabilní, po většinu času jsem se nesetkal, že by framerate klesnul pod 60 snímků. Vývojáři ale zmiňují, že ve Skirmish hrách s velkými armádami a maximálním počtem soupeřů může docházet k poklesu výkonu. Já jsem pár her zkusil, ale nesetkal jsem se s tímto problémem. Zřejmě se tak děje pouze v závislosti na situaci. Možná i proto pak vývojáři přidali možnosti si vizuální stránku podrobněji nastavovat, jako je tomu na PC, ať už jde o kvalitu textur, stíny a tak dále. Je tudíž možné si s nastavením pohrát, ale jak jsem zmínil, už na základní nastavení hra vypadá parádně na obou současných konzolích Xbox a dobře se hýbe.

Age of Empires II je i po více než dvaceti letech fantastickou strategickou hrou, která neztratila nic ze svého kouzla a dokáže potěšit fanoušky i omotat si kolem prstů nové hráče. Na konzole Xbox se navíc dostává v parádní formě s veškerým doposud vydaným obsahem. Musím říci, že jsem byl od první minuty příjemně překvapen, jak dobře se hraje na gamepadu a je skvěle upravena pro hraní na velké televizní obrazovce. Navíc potěší i stále líbivé vizuální zpracování, nově nahraný soundtrack a v neposlední řadě i skvělá optimalizace. Až se musím ptát, proč Microsoftu tak dlouho trvalo dostat tento videoherní klenot z PC na konzole Xbox.

Age of Empires II: Definitive Edition

xsx
Xbox Game Studios, Forgotten Empires, Tantalus Media, Wicked Witch