Konzolista.cz

Projekt Natal

previewstředa 12. srpna 2009Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Projekt Natal
Současná generace herních konzolí nabízí skvělou grafiku ve vysokém rozlišení, hudební ozvučení jako byste seděli v kině a mnohdy i velkolepý herní zážitek, který nemá daleko k filmu. Přesto ani na jedné konzoli nenajdete to, co přineslo Nintendo se svojí konzolí Wii. Nintendo totiž nešlo jen po nejlepší grafice, ale mělo vizi zaujmout co nejvíce hráčů, ať už hardcore či příležitostné, pomocí ovladačů, jež zachycují všechen váš pohyb. Tento úspěch samozřejmě nenechal klidným Sony, která se snaží přinést podobný zážitek skrze SIXAXIS a kamerku PS EyE, do budoucna s novými ovladači. Nyní přišel i Microsoft, který má šanci svoji konkurenci rozcupovat na malé kousky revoluční technologií.
Microsoft si svůj největší trumf schoval až na konec tiskové konference na E3, kde představil svůj nový pohybový ovladač, tedy kamerku. Jak jsem předchozí větu myslel, hned vysvětlím. Ačkoliv si Microsoft bral inspiraci v Nintendu Wii, připravil něco odlišnějšího a spíše se to dá přirovnat k PS EYE. Pohybovým ovladačem je totiž vaše samotné tělo. Představená kamerka je navíc natolik inteligentní, že snímá i nepatrný pohyb vašeho těla, jako je mrkání, pohyb svalů, ale snímá i prostor kolem vás a dokáže zachytit i váš hlas. Zachycení hlasu bylo skvěle ukázáno v minihře, kde jste se chopili role malíře. Stojíte před plátnem a říkáte, jaké chcete barvy, a kamerka to vyhodnotí a ihned vám dá požadovanou barvu do rukou. Kamerka dokonce umožní rozpoznávat i odstíny barev, takže není problém vyčarovat tmavě hnědou, světle zelenou atd. Jsme zvědaví, kolik má kamerka ve slovníku slov a co se stane, pokud ono slovo nebo barvu nezná. Kamerka dále zachycuje gesta, takže můžete barvu jednoduše cákat na plátno nebo pokud ve vás dříme umělec, nakreslit i nějaký ten pěkný obraz. Dalším velkým bodem rozpoznávání pohybu těla bylo, když byla na pódium přizvána producentka, aby předvádějícímu pomohla vytvořit obrys slona. Kamerka následně obrys vyfotila a poté umístila na předem nakreslený obrázek s palmou. Dále byly v traileru předvedeny nejrůznější minihry, které rozhodně stojí za hřích, takže je tu zmíníme. Nejprve jsme byli svědky toho, jak kamerka přenesla naší postavu do televize a ocitli jsme se ve virtuální bojovce, kde jsme mlátili svými gesty protivníka. Právě tato scéna ukázala dle našeho názoru nejlépe obrovský potenciál této technologie. Dále jsme byli svědky toho, jak jsme se chopili imaginárního volantu a řídili formuli. U této minihry by možná chtělo vytvořit hmatatelný volant, jako to má třeba Nintendo. Každopádně jízda působila hodně dobrým dojmem, ale ten nejlepší moment přišel ve chvíli, když se zajelo do boxů. Kolega u televize totiž vstal a začal měnit kola jako ve skutečnosti. Dále jsme byli svědky minihry, ve které jsme se zhostili obrovského dinosaura a jím ničili téměř vše, co nám přišlo do cesty. Nic originálního, ale funkce kamerky to předvedlo. Další minihra už byla o dost zajímavější. Na TV obrazovce totiž jezdil hráč na skateboardu, a každý jeho skok byl skokem i ve hře. Bude zajímavé sledovat, jestli je kamerka stejně přesná jako připravovaný ovladač k novému Tony Hawku. Podle dostupných informací nikoliv. Nakonec byla předvedena minihra spíše pro dívky, kdy si můžeme stoupnout před televizi a navlékat si na sebe oblečení z nabídky, abychom viděli, jak v něm budeme vypadat. Nemusíme navíc před televizí stát nazí, protože kamerka všechno naše oblečení, co máme na sobě, vymaže, takže opravdu uvidíme jen to, co si na sebe navlékneme v TV. Celá technologie Natal je určitě zajímavá, ale tou největší peckou je interaktivní chlapec Milo (vzpomínáte na minulé GC, kde Sony představila opičku, se kterou si hrajete skrze PS EyE?), který představuje naprostou revoluci ve virtuální realitě. Na ukázce jsme mohli vidět nejprve chlapce, který se houpal na houpačce. K němu, tedy k televizi, přišla žena Claire, která na něj začala mluvit skrze kamerku. Milo na ni okamžitě zareagoval, přišel k ní a začal si s ní povídat, přičemž svoji náladu vyjadřoval i přes naprosto realistická gesta v obličeji. To nejlepší ovšem teprve přišlo v okamžiku, když Claire nakreslila na papír obrázek, přiložila ho ke kamerce a Milo si ho vzal. Ihned rozpoznal, co je na obrázku nakresleno a začal si o tom s Claire povídat. Další neskutečný moment přišel ve chvíli, když Milo hodil Claire potápěčské brýle, aby si s ním šla hrát k vodě. Následovalo realistické čeření vody, skrze pohyby rukou, což jistě mnoho návštěvníků posadilo na zadek. Projekt Natal se nepřipravuje pouze pro herní využití, ale můžete pomocí kamerky listovat v menu bez jakéhokoliv ovladače. Vše tak ovládáte pouze svým tělem. Tento způsob ovládání konzole může být na první pohled zajímavý, ale nedokážeme si představit, že bychom po perném dni nějak šašili večer před televizí. Proto se nám zdá klasický způsob přeci jen o něco příjemnější. Ještě než se dostaneme na konec preview, tak Natal srovnáme s PS EYE. Ne po stránce technologické, ale spíše podle způsobu, jakou obě technologie vyžadují po hráči fyzickou výkonnost. Skákat před televizí totiž pochopitelně nemůžete pořád, takže si nedokážeme představit, že by na Natal byla postavena nějaká hra. Už jen mít natažené prázdné ruce u Burnoutu a zatáčet, je po takové půl hodince velmi namáhavé. Budoucnost tak předpovídáme spíše menším titulům, které si hráči budou stahovat skrze XBLA. Můžeme se ale mýlit. Každá nová technologie má ovšem i své odpůrce, kteří si na ní najdou nějaké to negativum. Už se tak objevily zprávy, že Milo je vlastně jeden velký podfuk a vše bylo nahráno. Těžko v tuto dobu to potvrdit, protože Microsoft pochopitelně nikomu nedovolí si s Milem nyní pohrát. Nakonec, i kdyby Milo v konečném důsledku uměl jen polovinu z toho, co nám ukázal Microsoft, pořád by to stačilo na uspokojení milionů hráčů, kteří prahnou po něčem novém, možné hmatatelnějším, než další Gears of War, Metal Gear solid, Halo, Forza a další. Projekt Natal je jedinečný projekt, který bude určitě zajímavé sledovat, jak se nakonec vyvine a dostane se i do našich obýváků. Celá technologie má obrovský potenciál, rozhodně se dá srovnávat s potenciálem Nintenda Wii a dokonce už pro ni potvrdili podporu přední vydavatelské domy, v čele s UbiSoftem a EA.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (12)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
michalCZ
michalCZ #LP is BEST
👍1

vzdyt je to jen presnejsi eyetoy

Raiden_cz
Raiden_cz #Dovahkiin
👍1

pochybuju ze to vyjde do roka. to mi spis naroste ovladac v mozku a budu hry ovladat mozkem

Raiden_cz
Raiden_cz #Dovahkiin
👍1

pokud se toho doziju tak si to mozna i koupim ale moc bych tomu neveril :) kdyztak to koupim vnouckum :)

jaroslav24player
👍1

je to hustý ale nechtěl bych tu už jenom pro to že to je XBOX tady je jedno videjko co to zhruba umí link

Laserdance65
Laserdance65 #y so srs ?
👍1

EyeToy pro 360 to je toho....

touchmud
touchmud #made4game
👍1

Pro ty co tak hrozně zajímá jak se v Burnoutu s Natalem brzdí: Posunutí nohy vpřed přidáš plyn, posun vzad brzdíš. :-)

Pennywise
👍1

Noo mě by taky docela zajímalo jak se s tím brzdí [s6] [s6]

michalCZ
michalCZ #LP is BEST
👍1

kouknete ne hrej.cz tam je jak s tim hrajou burnout.... natal je jenom presnejsi eyetoy a ve velkych hrach uplne k nicemu

touchmud
touchmud #made4game
👍1

Natal jako technologie je rozhodně velmi zajímavá. Problém je, že v současné době jsi lze jen těžko představit nějaké použití v již existujích hrách. Příklad s Burnoutem je sice pěkný, ale v praxi moc využitelný není. Je vidět že slouží spíše k demonstraci této technologie. Stejně taky prohlášení o tom jak hardcore hráč bude hrát Halo s gamepadem v coopu s nováčkem, který si vystačí jen s Natalem se mi zdá přitažené za vlasy. Je prostě vidět, že pro plné využití této technologie tu budou muset být i speciálně vyvinuté hry. Sice se dovedu představit uplatnění Natalu při klasických hrách, ale spíše jen jako doplněk rozšiřující možnosti hry. Zato například při vhodném použití by se mohlo jednat o revoluci v ovládání strategických her. Pohybem ruky přesouvat a ovládat jednotky, zadávat příkazy a k tomu ještě hlasové ovládání. Prostě představa Natalu jako univerzálního ovladače je nesmyslná, zato využítí v určité oblasti bude mít svoje výhody. Ale v případě casual her bude rozhodně sloužit k přilákání nových hráčů, třeba i těch kteří s hraním zkušenost nemají. To je myslím hlavní cíl MS. A co si budeme povídat, taková fitness hra (po vzoru Wii fit) ovládaná Natalem, který sleduje všechny vaše pohyby by byl zlatý důl. Rozhodně se těším jaké nové hry s touto technologií MS představí, ale že bych se viděl hrát Halo: Reach jen s Natalem, tak to asi ne.

filom3n
filom3n #Grip
👍1

no pokud by se milou povedl tak by to mohlo bejt něco jako encyklopedie, jak bylo ve stroji času ten hologram...

Pennywise
👍1

Tohle to bude asi dost dobrá věcička ,ale je to pro masy lidí ,něco jako nintendo wii ,určitě nic pro opravdové pařany ,já si nedokážu představit že bych nejdej bože stál a hodiny máchal rukama nebo co ,to nepřipadá v úvahu, tohle je zaměřeno podle mého názoru na "wii hráče" na různé párty atd. Není nad to sednout si do gauče ,uvelebit se vzít si joystick a pohodlně hrát.Takže nic pro opravdové hráče ,spíš hračka pro rodinky ,párty a odpůrce hraní na konzolích [s14] ....Toť můj názor.

Hatake
Hatake #SUIT UP!
👍1

Ja osobne furt nevim co si myslet, je to v podstate vylepsenej eyetoy, ale jestli to bude lepsi a bude to vyuzitelny tak proc ne. Treba ty auta jsou totalni kravina, kdo jako bude hodinu sedet s predpazenyma rukama, vzdyt by mu upadli. Naopak se me hrozne libi to s tim fotbalem, pokud by se udelala cela takova hra, byl by to narez. A jako ovladani interfacu je to zbytecnost, k tomu postaci gamepad. Takze si myslim ze pro urcitou cast her by to mohlo byt vyuzitelny, pokud to teda bude fungovat(Sporty,teoreticky nejaky bojovky, RTSka) ale pro vetsinu me to prijde jako nepouzitelny(FPS, zavody apod,) Uvidime co z toho bude:)