Mass Effect 3

preview  4
Martin Šmíd, 14. 4. 2011 12:30
Mass Effect 2 byl jednou z nejlepších her minulého roku. Nikdo tak nepochyboval, že se vývojáři z Bioware vrhnou hned na díl třetí, který plánovanou trilogii uzavře. Nejprve jsme se dočkali povedeného teaseru, který ukazoval drtivý útok na planetu Zemi. Nyní magazín GameInformer přinesl obsáhlé preview na Mass Effect 3, takže se s vámi můžeme podělit o první nášup informací. Dost zbytečných řečí, raději se hned podíváme, co nás na konci roku čeká a nemine. Země nepočká.

Než se vrhneme na samotné preview, tak je třeba zmínit jednu podstatnou věc. Sice ji všichni asi víte, ale co když ne. Mass Effect 1 byl uvolněn v roce 2007 na Xbox 360. V té době Bioware plánovalo celou trilogii exkluzivně pro tuto platformu. Později ale byla hra vydána i na PC a druhý díl už vyšel pro obě platformy zároveň. Jediní naštvaní v té době byli majitelé Playstationu 3, kterým se tato sci-fi lahůdka nedostávala. Překvapení přišlo v minulém roce na GamesComu, kde EA oznámila druhý díl pro konzoli od Sony, navíc s obsahem navíc, který si museli majitelé původních verzí dokoupit. U třetího Mass Effectu exkluzivita padá a všechny tři verze vyjdou zároveň. „Investovali jsme spoustu prostředků, abychom se ujistili, že druhý díl bude na PS3 běžet dobře. Díky tomu nyní můžeme závěr trilogie přinést na všechny tři platformy zároveň,“ zmiňují se pro GI Greg Zeschuk a Ray Muzyka. Na závěr se ještě oba vrátili k tomu, proč na PS3 nebyl první díl. Podle jejich slov to byla celá řada faktorů, která zabránila vydání. „Udělali jsme rozhodnutí, že nejlepší pro prezentování této značky bude Mass Effect 2. Myslím, že jsme s výsledkem opravdu spokojeni.“

Už z prvních informací bylo jasné, že nás bude na konci roku čekat opravdu epické finále, které by si neměl nechat ujít žádný fanoušek žánru sci-fi. Opět hráče budou čekat bláznivá rozhodnutí, aby zachránili nejen lidstvo, ale i celou galaxii. Budou muset rovněž přijmout následky za své činy z předchozích dvou dílů. Pokud jste je náhodou nehráli, tak se na začátku dočkáte interaktivního komiksu, kde uděláte několik zásadních rozhodnutí. Jestli jste předchozí dva díly hráli, vše se vám natáhne z vašich uložených pozic. Každopádně i ve třetím díle bude znamenat, že obětování jednotlivce pro záchranu galaxie je nezbytné, ačkoliv to mnohdy nebude úplně jednoduché. Vše se ale musí podřídit hlavnímu cíly, který je sice na první pohled jasný, ale o to těžší. Mass Effect by se dal přirovnat k Pánovi Prstenů. První díl uvedl hráče do dění, kde byl svědkem menší šarvátky. Druhý díl už přinesl akční jízdu, která ale byla jen takovou přípravou na celé vyvrcholení trilogie. Právě až ve třetím díle se tak rozhodne o osudu celé galaxie.

Je to několik měsíců, co Shepard sháněl tým pro sebevražednou misi na základnu Collectorů. Nyní se nachází na Zemi, kde se musí zodpovídat Alianci za své činy z přídavku Mass Effect 2: Arrival. Právě v tu chvíli na Zemi zaútočí Reapeři, o kterých si lidé mysleli, že jde jen o starou legendu, a tak nebrali jakékoliv varování vážně. Bohužel útok Reapeři několik měsíců, možná roků plánovali, takže o to je jejich úder drtivější. Začalo to na Zemi, kde postupně padla všechna větší města, jako je New York, Londýn nebo Tokio. Na začátku hry jste tak svědky ničivé invaze Reaperů na Zemi, které lidstvo nedokáže vzdorovat. Když je Země téměř dobita, tak se nepřítel zkoordinuje, aby začal ničit i ostatní světy a podrobil si celou galaxii. Hlavní hrdina Shepard si je hned vědom toho, že Zemi už nejde zachránit, takže raději sbalí vše, co jde, a uteče. Přesto hned začne spřádat plán na odplatu, pro kterou bude muset najít nové spojence, což nebude zrovna lehké. Od začátku totiž není vůbec jasné, jak vůbec Reaperům úder oplatit, který zasadili, a jestli je to vůbec možné. Shepard ani nebude vědět, co má vůbec udělat, což musí nejprve zjistit. Nepůjde ale o nic lehkého, protože i zde platí, že budete mít spoustu chybných stop, které vás mohou docela dost zdržet, a zdržení je luxus, který si nyní nemůžete dovolit. Aby toho nebylo málo, tak Reapeři nejsou jediní, kdo hrozí Shepardovi. Jde po něm i tajemný Illusive Man se svoji jednotkou Cerberus, která má jediný úkol, najít ho a zabít. Proč tak najednou Illusive Man obrátil, to je samozřejmě záhadou. Sice se tak nějak oficiálně říká, že mu jde o loď Normandy, ale za vším musí být určitě i něco většího.

Aby měl Shepard nějakou šanci, která je ale i tak na začátku téměř nulová, bude potřebovat znovu svoji loď Normandy, která od minula prošla docela velkým rozšířením. Najdete v ní několik nových místností a možností. Chybět nebude ani o něco chytřejší hlavní počítač (Tricia Helfer je zpět), a také by neměl chybět ani Joker, který i v tak napjaté chvíli nebude váhat prohodit nějaký ten vtípek. Menší přestavba byla způsobena tím, jak Aliance Normandy rozmontovala během soudního líčení, aby ji podrobila důkladnému prozkoumání. Alespoň k něčemu byl soud užitečný. Když už se nacházíte na své staronové vesmírné skořápce, je na čase najít nějaké ty spojence. To ale nebude vůbec lehké. Všichni si sice přejí porážku Reaperů a velkou odplatu, ale rovněž mají dost vlastních starostí, takže na nějaké vojenské uskupení ani není čas myslet. To je ukázáno hned na několika rasách. Třeba Salarianové pořád válčí s Krogany, takže o další válečný konflikt nemají zájem. Stejně jsou na tom i Quariané, kteří se snaží získat zpět svoji planetu od Gethů. Spojí se nakonec všichni, aby bojovali proti Reaperům? To je otázka, na kterou zatím neznáme odpověď.

Co bude také důležité při hledání spojenců, je vaše chování během předchozích dvou dílů. Pokud jste nějakou rasu naštvali, tak je jasné, že o vás nyní nebude chtít ani slyšet a vyjednávání s ní bude daleko komplikovanější. Všechny vaše předchozí činy tak nyní budou mít jasný následek, čímž jen Bioware ukazuje, jak je celá trilogie propojená a tvoří jeden unikátní celek. Každopádně z předchozích dílů se vám nevrátí jen vaše rozhodnutí, ale i některé vedlejší postavy. Potvrzen je návrat Liary, Ashley, která má nově rozpuštěné vlasy, nebo mariňák Kaidan. Rovněž by se měl objevit i Garrus, tedy pokud není díky vašemu rozhodnutí mrtvý. Dále ze známých postav nebude chybět Wrex, Mordin, Legion a kapitán Anderson. Samozřejmostí je návrat Illusive Mana a ambasador Udina. K těmto postavám pak přibude nováček James Sanders.

James Sanders se ve vaší partě objeví hned na začátku, přičemž se jedná o klasického nováčka, který moc o politickém dění neví a zbraň používal maximálně při hraní Call of Duty. Často tak uvidíte, jak provádí věci, za které byste mu nejraději nafackovali. Každopádně James má do hry přinést jakési menší odlehčení a řadu humorných situací. Dost možná se z něj stane takový Johny z MGS4. K němu bychom ho asi přirovnali. Na internetových fórech se spekuluje, že má tato postava něco společného s Kahlee Sandersovou z románů Mass Effect. Bioware ale mlčí a nechce se k tomuto vyjadřovat. Jak to tedy bude, se dozvíme až po dohrání. Stejně tak vývojáři chtějí mlčet i o příběhu, o kterém tak už zřejmě do vydání hry neuslyšíme ani slovo.

To bychom měli k příběhu, ale nedílnou částí je i hratelnost. Ta by se od minula moc lišit neměla. Zvláště, co se soubojů týče. Pořád tak na hráče budou čekat přestřelky založené na krytí. Samozřejmě, akční pasáže budou i lehce vylepšeny, přičemž k tomu vývojáři použili poznatky od hráčů. K lepší hratelnosti mají pomoci i nové pohyby hlavního hrdiny, ať už to bude útok na blízko nebo kotouly. Vylepšeno bude také nahlížení za roh nebo překonávání překážek. Už se tak za nízkou překážku nebudete muset skrčit, aby ji hlavní hrdina následně přeskočil. Nyní stačí stisknout požadované tlačítko a dojde k jejímu zdolání automaticky. Systém, který je převzat z Gears of War tu tak už nebude, což je určitě dobře.

Samotné přestřelky mají být v Mass Effect 3 daleko dynamičtější (úrovně a samotná bitevní pole budou na druhou stranu větší), čemuž je přizpůsobena i umělá inteligence vašich nepřátel. Ti budou nyní daleko agresivnější a více takticky vyzrálejší. Každý nepřítel má několik zásahových bodů. Podle toho, do kterého ho zasáhnete, mu budou odpadávat části jeho těla. Pokud ho tak střelíte do ruky, ta mu odletí, takže ho oslabíte na tuto část těla, kterou může používat v boji. Co ve třetím dílu naštěstí odpadlo, jsou specifické zbraně pro každou z tříd. Každá třída nyní může sebrat jakoukoliv zbraň, přesto se to neobejde bez nějakého toho omezení. Třeba jediná třída, která bud schopná nést najednou všechny zbraně, bude voják. Ostatní budou počtem u sebe nesoucích zbraní limitovány. To se ale dalo tak nějak čekat. Když už jsme u zbraní, tak zajímavostí určitě je, že Shepard bude moci brát kvéry zabitých protivníků a ty pak používat.

Asi nejdiskutovanější částí ve druhém Mass Effectu byl RPG systém. Spoustě hráčům se nelíbilo, jak se Bioware přiklonilo spíše k akčnějšímu pojetí, takže RPG prvky byly upozaděny na úkor akci. To by se mělo ve třetím díle lehce změnit, protože Bioware slibuje posílení RPG prvků. Zajímavou informací určitě i je, že pokud jste hráli druhý díl, tak se schopnosti Shepardovi neresetují, ale budou se dále rozvíjet skrze dynamický strom dovedností. Kromě vylepšování svých schopností si budete moci upravit i zbraně. Půjde na nich změnit téměř vše. Od zásobníku, hledáčku nebo rukojeti a dalších prvků. Díky tomu se z nich stane daleko platnější společník v ostré akci.

A bude třeba, protože nepřítel je krutý a nezná slitování. Navíc během hry poznáte spoustu druhů svého nepřátele, který dokáže mutovat s dalšími rasami. Magazín GameInformer třeba zmiňuje mix Reaperů s Turiany, Batariany, Rachni nebo Harvestery. Také nebudou chybět ani kybernetické kombinace lidí s implantáty Reaperů, které nemusíme fanouškům série dlouze představovat. Jakýkoliv druh Reaperů tak bude hodně silný a budete muset vynaložit spoustu prostředků k jeho porážce. GameInformer popisuje jednu scénu, která možná dává menší návod, jak se vypořádat se zákeřným nepřítelem. Na kolonu vozidel se v misi s Krogany zřídí loď s Reapery, přičemž Shepard je odhozen stranou a čeká ho téměř jistá smrt. Na poslední chvíli se ale z písku vynoří Thresher Maw, který si to s nepřítelem začne vyříkávat z očí do očí a po několika vteřinách ho stáhne do písku.

Ještě před oznámením se na internetu dost spekulovalo, jestli třetí Mass Effect nabídne i multiplayerovou část. Kdo bral tuto složku jako jistou věc, tak zřejmě bude zklamán. Multiplayer nebude přítomen. Vývojáři se nyní soustředí pouze na příběhovou kampaň, ve které nechtějí nic ponechat náhodě. Pro hru více hráčů tak prostě nezbyla pracovní síla. Navíc se vývojáři nechali slyšet, že by se v budoucnu nebránili nějaké té MMO hře z Mass Effect univerza. Na tu je ale nyní čas, protože v současnosti pracují na MMO hře podle Star Wars licence, která by měla vyjít snad už letos. Protože multiplayer nebude přítomen, vývojáři alespoň slíbili vysokou znovuhratelnost, protože díky tuně nejrůznějších rozhodnutí nebude hra nikdy stejná. Samozřejmostí jsou i trofeje a achievementy, takže sběratelé tohoto virtuálního pokladu si také přijdou na své.

Už u druhého Mass Effectu jsme psali, že dost možná předběhl svoji dobu (recenze 10/10 - http://www.konzolista.cz/articles/onearticle/?link=mass-effect-2-282&sekce=recenze ). Byl totiž o jednu třídu lepší než jeho konkurence. Se třetím dílem se vývojáři z Bioware snaží druhou část překonat, přičemž pokud splní alespoň polovinu z toho, co naslibovali, bude nás zcela jistě čekat naprosto epický závěr jednoho z nejlepších sci-fi příběhů současnosti. Víc k tomu nemusíme dodávat.

Hrou Mass Effect 3 to nekončí

Mass Effect 3 je sice závěrem plánované trilogie, ale jen těžko si někdo představí, že se v budoucnosti nedočkáme dalších her z tohoto populárního sci-fi univerza. Ať už to bude zmíněné MMO nebo něco jiného. Nedávno navíc Bioware oznámilo, že se dohodlo s FUNimation Entertainment na natočení anime filmu. Jako koproducent byla k účasti na tvorbě filmu přizvána mezinárodní produkční společnost T.O Entertainment se sídlem v Tokiu. Děj filmu a velkolepá dobrodružství hlavních hrdinů se budou odehrávat v tradičním prostředí sci-fi světa Mass Effect, plného nebezpečných forem mimozemského života a dosud neprozkoumaných planet. „V posledních několika letech jsme představili různé části světa Mass Effect prostřednictvím několika médií. Rozšíření příběhů v oblasti anime filmu je pro nás další skvělou příležitostí,“ uvedl k oznámení dohody Casey Hudson, výkonný producent série Mass Effect. „Partnerství s FUNimation je zárukou toho, že obsahově velmi bohatý svět Mass Effectu bude ztvárněn v té nejvyšší kvalitě a s důrazem na detail, jaký proslavil hry série Mass Effect.“

„Vznik tohoto filmu umožňuje především existence obrovské a nesmírně oddané komunity hráčů série Mass Effect,“ řekl Gen Fukunaga, prezident a výkonný ředitel FUNimation. „Vedle již běžící produkce videa Dragon Age se velmi těšíme na další projekt s týmem studia BioWare a otevření další kapitoly v tomto báječném sci-fi světě.“ Uvedení filmu do digitální a domácí distribuce je plánováno na léto 2012.

Zdroj: GameInformer, Tiskové zprávy

Mass Effect 3

ps3x360wiiu
EA, Bioware
Datum vydání hry:
9. 3. 2012
Žánr:
Střílečka, RPG, Adventura
KARTA HRY
10/10

Komentáře