Halo Wars

preview  0
Martin Šmíd, 8. 9. 2008 14:25
Donedávna bylo spojení konzole a realtime strategie dosti podivné. Dnes již nikoho nepřekvapí, že se na konzole chystá Command & Conquer: Red Alert 3 a další. Do realtime strategie se překonvertovala i jedna z nejlepších akčních her a klenot Xboxu. Nejedná se o nic jiného, než Halo sérii. Když k tomu připočteme, že na hře pracuje Ensemble Studio, vystoupá očekávání do závratných výšin.

Když se dnes řekne realtime strategie, mnoho hráčů si vybaví Ensemble Studio. Právě tito vývojáři mají za sebou mega úspěšnou sérii Age of Empires, kterou si zamilovaly miliony hráčů po celém světě. Není proto divu, že jim Microsoft svěřil svůj největší klenot. Zatím posledního dílu Halo 3 se prodalo celosvětově kolem devíti milionů kusů, což z něj dělá jednu z nejúspěšnějších her historie. Přinejmenším vyrovnat tuto metu by mohla hra Halo Wars. Jak již bylo zmíněno, jedná se o realtime strategii, ve které nebudete ovládat jednoho hrdinu, ale rovnou celé jednotky vojáků. Halo Wars se už na první pohled tváří jako normální strategie. Mapu vidíte shora, vytváříte základnu a vojáky, no a rovněž útočíte na nepřátele. Klasická strategie, řekli byste. Jenomže Halo Wars se pokusí na hráče zaútočit svoji jednoduchostí. Hra se odehrává 20 let před prvním dílem kruhové trilogie. Děj se tak odehrává v době, kdy se hledá mocný artefakt a dojde i k pádu první planety.

Jako v každé strategii, i v Halo Wars je klíčem k úspěchu vybudování silné základny. K vybudování budete potřebovat zdroj surovin. Naštěstí zde těžíte jen jednu surovinu, což se může hardcore stratégům zdát až příliš jednoduché, ale vše nahrává k akčnějšímu pojetí hry. Suroviny jsou poházeny po mapě a vždy je cílem je nalézt. Poté k nim stačí poslat Warthoga, který vám je doveze do základny. Suroviny můžete těžit i za použití speciálních budov Supply Pad, které vám je generují. Samozřejmě čím více těchto budov máte, tím více vám surovin přibývá. Jenomže vždy máte jen omezené místo, kde můžete budovy stavět. Hra tak trochu připomíná první díl strategie Pán prstenů. Vždy totiž máte kolem budovy několik volných míst, kde můžete stavět další budovy. Po najetí na prázdné políčko, se vám objeví kruhová nabídka, kde máte ostatní budovy. Asi nejvíce vytěžovanou budovou budou kasárna a další vojenské budovy. Po kliknutí na budovu se vám zobrazí opět kruhová nabídka, kde vidíte výběr. Po najetí na určitou jednotku se vám zobrazí informace o jednotce (na výběr máte jednotky Grunts, Elites, Warhogs, Scorpions ale i úplně nové, které budou mít v Halo Wars premiéru). Třeba u džípu se vám zobrazí, kolik vojáků v něm může jezdit, síla, výdrž a další užitečné informace. Po výběru jednotky se ihned vygeneruje a vy můžete do akce.

K tomu, abyste vyhráli i sebelehčí bitvu, si budete muset zvyknout na ovládání. To je hodně jednoduché a rozhodně vám nebude dělat problémy. Právě jednoduché ovládání se má stát z jedním z pilířů hry. Kameru ovládáte klasicky přes analogové páčky, na akčních tlačítkách poté máte přiřazeny nejrůznější volby. Tlačítkem A si navolíte jednotku. Pokud ovšem A podržíte, objeví se kruh a tím si tak můžete zvolit příslušný počet jednotek. Dvojklikem poté vyberete všechny jednotky v okolí. Tlačítkem X poté zadáváte vybraným jednotkám povely. Posíláte je tak na nejrůznější místa, ale i do akce. Tlačítko Y slouží poté v bitvě k vyvolání speciálních vlastností jednotek. Třeba když útočíte běžnými vojáky, tak po stisknutí tlačítka Y začnou házet granáty. Tlačítko B poté slouží ke zrušení všech funkcí. Protože nepřítel používá k útoku silné jednotky, neměli byste proti nim moc šancí na úspěch. Abyste se tak nepříteli vyrovnali, musíte si jednotky také dále vylepšovat. Pochopitelně vás to bude stát nějaké ty body v kolonce surovin, ale co se dá dělat.

Jak již bylo zmíněno, hlavním prvkem hry je akce, které si opravdu užijete do sytosti. Mapy jsou tak spíše menší a rozhodně vás nebudou strašit rozlehlé oblasti, které byste projížděli několik minut. I díky menšímu rozměru map máte nepřítele vždy za dveřmi. Trošinku toto akční pojetí připomíná hru Warcraft 3. Na mapě můžete k boji používat nejrůznější věže a budovy, do kterých lze vlézt. Pro pěchotu se tak jedná o jedinečnou šanci přežít, protože jinak může být přejeta nepřátelskými vozidly nebo rozšlapána obrovitými plechovými monstry. Kromě klasické vojenské síly budete mít čas od času, jako třeba v sérii Command & Conquer, možnost použít devastující zbraně hromadného ničení. Tyto zbraně tak zničí vždy určitou plochu mapy. Akce si tak hráči užijí hodně a pokud se vám nechce u strategie moc přemýšlet, bude pro vás Halo Wars jako stvořený.

Svůj první pohled zakončíme technickým zpracováním. To se nám zdá podobné tomu z Halo 3 a rozhodně to není na škodu. Pokud bychom měli hodnotit už teď, je Halo Wars jednou z nejhezčích strategií, které jsou v přípravě. Spousta detailů vám doslova vyrazí dech. Dalším nedílným aspektem hry je původní hudba, na níž nedá většina fanoušků série dopustit. Pochopitelně se ve hře najdou i úplně nové songy.

Halo Wars vypadá jako normální strategie v atraktivním universu, která by ovšem měla zaujmout právě svoji jednoduchou hratelností a přístupností pro všechny. Jestli se povede strategickému Halu zabodovat jako třem akčním bráškům, uvidíme již příští rok, kdy Halo Wars vtrhne na pulty obchodů.

Halo Wars

x360
Microsoft Game Studios, Ensemble Studios
Datum vydání hry:
3. 3. 2009
Žánr:
Real Time Strategie (RTS), Strategie
KARTA HRY

Komentáře