Dying Light

preview  8
Martin Šmíd, 12. 8. 2013 13:45
V poslední době vychází celá řada her, v nichž jsou hlavními nepřáteli oživlé mrtvoly. Měli jsme tu Dead Rising, jehož třetí díl se právě připravuje pro Xbox One, ale i ZombiU pro Nintendo Wii U, Left 4 Dead, epizodický The Walking Dead nebo dva díly ze série Dead Island. A to jsou jenom ty největší kousky, protože her celkově tu bylo s odpornými oživlými neřády daleko více. Samozřejmě hned několik takových her se připravuje i do budoucna, přičemž tou vůbec nejzajímavější se jeví Dying Light od tvůrců Dead Island, který neslibuje jen pěknou grafiku, ale i spoustu pro žánr zombie akcí inovativních prvků. Pojďme se na hru podívat trochu blíže.

Tvůrci Dead Island mají dostatek zkušeností k tomu, aby nás i potřetí vzali do světa plného zombií, a to v lepším podání a kvalitě. Ačkoliv nám mohli naservírovat jen třetí díl Dead Island, rozhodli se pro daleko větší inovace. Ostatně už od prvního oznámení říkají, že Dying Light je přesně ta hra, kterou vždy chtěli udělat, přičemž nyní mohou využít zkušenosti získané z předchozí tvorby. Na Dying Light pracuje zatím největší tým uvnitř studia Techland, který přinesl původní Dead Island. Na Dead Island: Riptide pracoval jiný, menší tým.

Že Dying Light není jen kopírování populární série je vidět hned na první pohled. Pojďme ale pěkně popořadě. Nejdříve se slušní nastínit, co že se to vůbec děje v Dying Light za nepořádek. Vývojáři příběhové pozadí zatím dost tají, věc se má ale tak, že se kolem hemží hromada oživlých mrtvol, nakažené nějakým záhadným virem. Na to, co se přesně stalo, zřejmě budeme muset přijít až během hry. Ostatně pro zombie hru je nejpodstatnější to, že vypukla nákaza, takže se všude pohybuje dost cílů pro likvidaci, což ale v Dying Light zase tak jednoduché nebude. On ale Dying Light jen o likvidaci zombií není, vývojáři říkají, že se vše točí jen kolem přežití, a je jedno, jestli budete bojovat proti oživlým mrtvolám nebo dalším přeživším, kterým budou trnem v oku vaše nalezené zásoby.

Dying Light je stejně jako Dead Island hra odehrávající se v otevřeném herním světě, který je tedy nyní daleko větší, a má přinést i spoustu rozmanitějších a zajímavějších míst, které má být radost prozkoumávat. Koncept Dead Island zůstal v základu prakticky nezměněn, protože pořád budete plnit spoustu hlavních i vedlejších úkolů. Jen ty vedlejší mají být nyní daleko zajímavější, takže bude velká motivace je plnit. Jen tedy bude nutné si dávat pozor na to, aby se z lehkého úkolu nestal boj o holý živo. Třeba ze špatně načasovaného plnění, protože velkou roli v Dying Light hraje měnící se herní doba. Zatímco ve dne je pohyb po městě a dalších lokací daleko lehčí a zombie nejsou tak agresivní, a ani jich není tolik, to vše se mění se západem slunce. Zombie jsou najednou podrážděnější, mají větší hlad (klasika ne?), navíc z černých děr vylézají daleko silnější druhy oživlých mrtvol, na kterých už virus stihl dostatečně zmutovat na to, aby byly i rychlejší a nebezpečnější pro zbylé přeživší.

V Dying Light je vše, co jsme milovali na Dead Island – otevřený svět, rozmanité úkoly a kooperace pro čtyři hráče, jen vše ve větší míře a se spoustou osvěžujících novinek.

Není divu, že se vývojáři rozhodli, že denní část bude vždy daleko delší, aby na noční dobrodružství bylo dostatek času se předem připravit. Na přípravě bude hodně záležet, jak bude vždy následná část v noci těžká. Pokud něco podceníte, asi to procházka v růžové zahradě nebude. Kromě sbírání zásob a plnění úkolů v ulicích měst, bude občas nutné se podívat do kanálů nebo budov, což jsou místa, která mají být děsivá a hodně nebezpečná. Ostatně právě zde odpočívají na noční toulky a lov ta nejděsivější monstra, jaká si dokážete představit.

Pro boj se zombiemi bude možné využít prakticky vše, co najdete při svých toulkách, od nožů, mačet, lahví, sekyr až po motorovky nebo nejrůznější kladiva. Vývojáři samozřejmě připravují i systém vytváření nových zbraní, které si budete moci vytvořit z nalezených zásob, takže jejich hledání během dne bude pro přežití naprosto klíčové. Stejně jako v Dead Island se i zde bude vsázet především na boj tváří v tvář, střelné zbraně sice budou podle slov vývojářů, ale nábojů nikdy nebude dostatek. Protože mnohé zombie jsou hodně těžkým protivníkem, navíc jich bude kolikrát opravdu hodně, často se vyplatí před nimi nic nevymýšlet a vzít jednoduše nohy na ramena.

Aby byl pohyb po světě intuitivnější a daleko rychlejší, není divu, že vývojáři vsadili na v dnešní době populární parkour. Parkourové pasáže jsou něčím, na co nejsme u zombie her moc zvyklí, a zde na nich vývojáři hodlají hodně stavět, a ostatně ani nezapírají, že se pro ně nechali inspirovat u populárního Mirror's Edge. Jen tedy parkour má být v Dying Light daleko akčnější, dynamičtější a jeho používání bude nezbytně nutné pro přežití. Parkour navíc není určen jen pro pohyb v otevřeném světě, ale i ve stísněných podmínkách, kde je možná ještě daleko životně důležitější.

Stejně jako v Dead Island, i v Dying Light bude možné, abyste hráli sami nebo s dalšími třemi hráči skrze Playstation Network nebo Xbox LIVE. O kooperativním režimu zatím vývojáři neřekli moc informací, jen potvrdili, že bude přítomen, což ale je něco, co asi fanoušky Dead Island moc nepřekvapí. Ostatně kooperace je v těchto hrách vždy velká zábava, takže je skvělé slyšet, že na ni vývojáři nezapomněli a hodlají na ní stavět. Ona by navíc mohla být nyní se všemi těmi novinkami i daleko zábavnější a zajímavější.

Vývojáři si pro Dying Light vybrali svůj vlastní Chrome Engine, který se jim osvědčil už u Dead Island. Nemusíte se ale bát, že by vše zůstalo při starém, protože jde o novou verzi enginu, která zvládá údajně spoustu nových grafických vychytávek, navíc umožňuje vytvoření ještě většího světa. Nová verze Chrome Engine zřejmě vynikne hlavně na next-gen konzolích, z nichž pochází i obrázky všude kolem, ale určitě nebudou o pěknou podívanou ochuzeni ani hráči na současných mašinkách. Ostatně ani Dead Island nevypadal špatně, snad si ale vývojáři pohrají s frameratem, který někdy trochu, někdy více haproval. Pokud můžeme dát na dojmy zahraničních kolegů, kteří Dying Light viděli na vlastní oči, jde o hodně pěknou podívanou, která má nejen detailní prostředí, ale i skvělé nasvícení a výborné modely postav. Snad nám vývojáři také brzy ukážou první záběry z hraní, abychom vše mohli posoudit na vlastní oči.

Ze všech dostupných informací vypadá Dying Light parádně, a nadšené jsou i dojmy herních novinářů, kteří si mohli hru na E3 vyzkoušet. Pokud vývojáři něco nepokazí, mohli bychom se konečně dočkat nejen kvalitní akce, ale i hry, která vlije novou krev do poněkud v poslední době jednotvárného a zatuchlého žánru zombie řežeb. Skvělou informací pro hráče určitě je, že Dying Light se neobjeví jenom na konzolích nového generace Playstation 4 a Xbox One, ale podívá se i na Playstation 3 a Xbox 360. Samozřejmě, ne v tak lákavém vizuálu, ale hratelnost nijak neutrpí. Do vydání vás budeme ještě zásobovat dalšími novinkami, takže nás určitě sledujte.

Dying Light

ps4xone
Warner Bros. Interactive Entertainment, Techland
Datum vydání hry:
27. 1. 2015
Žánr:
Střílečka, RPG, Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře