Konzolista.cz

Sony měla nedávno sdílet specifikace konzole PlayStation 5 Pro s třetími stranami, ty už začínají unikat

novinkapondělí 26. února 2024Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Sony měla nedávno sdílet specifikace konzole PlayStation 5 Pro s třetími stranami, ty už začínají unikat
Není moc velkým tajemstvím, že na podzim letošního roku by měla vyjít konzole PlayStation 5 Pro, která má nabídnout oproti základnímu modelu vyšší výkon. Nyní přišel insider Colin Moriarty ve svém podcastu Sacred Symbol s informací, že Sony v posledních týdnech sdílela specifikace své nové konzole s vývojáři třetích stran. Doposud k nim měli přístup jen first-party vývojáři, případně studia, s nimiž Sony úzce spolupracuje. Pokud se tato informace zakládá na pravdě, nedá se moc očekávat, že by v brzké době došlo k oficiálnímu oznámení a představení konzole. Ostatně konzole PlayStation 4 Pro byla oznámena jen několik týdnů před vydáním, přičemž se dá očekávat, že stejnou strategii zvolí Sony i nyní.

Co už ale Sony ovlivnit nedokáže, jsou nejrůznější úniky. Podle serveru Areajugones má mít konzole PlayStation 5 Pro mezi 60 a 64 CU (výpočetní jednotky). Pro srovnání, současná konzole PlayStation 5 má 36 CU a PlayStation 4 měl 18 CU. Je ale třeba upozornit, že to neznamená, že by konzole PlayStation 5 měla dvojnásobný výkon. Takhle jednoduché to není a záleží i na dalších věcech. I tak se ale počítá s tím, že by PlayStation 5 Pro měl být o zhruba 50% výkonnější než současný model. I proto Areajugones udává, že to by mělo dostačovat na to, aby většina her běžela v 60fps ve větším rozlišení než 1080p.

Zdroj: areajugones
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Komentáře (74)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Iggy

@stillalive: Já bych raději kompletní přechod na PC... Xbox/PS PC by se vydávaly dle uvážení (při příchodu nové generace grafik) a nakonec hry na PC časem skončí tak jako tak. Můžou tam být jen doporučené profily na nastavení úrovně detailů.

A exkluzivity by se řešili v rámci PSstoru, který by byl na PC jako je Xbox, Steam...

PS PC by mohly být zamčený jen na PS store... (levnější verze). Bootování rovnou do aplikace PSka. Odemykací klíč za příplatek na ostatní programy či obchody a nebo dražší verze odemčena rovnou... Levnější by mohli být dotované jako teď konzole... Aspoň ze začátku cyklu. V každé generaci by mohly být klidně tři konfigurace (nejslabší by mohlo být nějaké stylizované mini PC), s tím, že když si koupí člověk levnou, tak bude mít FULL HD + omezené detaily a výhled, že za pár let to lepší nebude. Jako teď. Byl by tam doporučený profil nastavení, ale s tím, že by si to volitelně mohl člověk dokonfigurovat jako na PC. Případně by to šlo i upgradovat.

Ale to by bylo až moc ideální... 😁

stillalive

@Iggy: Komponenty HW se optimalizovali nejméně rok před vydáním konzole, už v době vydání nebývají konzole tím nejvýkonnějším a nejnovějším. Takže počítám alespoň ten rok před vydáním, tudíž 5let přibližně ten HW starý je nejen z hlediska času, ale i z hlediska kvantitativního a technologického pokroku, kterého bylo dosud dosaženo od vydání současných konzolí. Nebe a dudy. Proto je podobně jako u PC naprosto nezbytné ten HW po pár letech aktualizovat, proto má pro konzole smysl vydat po polovině životního cyklu aktualizovaný HW, téhož systému. Ultra fans do PC nemají problém čas od času vyměnit ve svém PC letitý komponent, nebo vymenit všechny komponenty a že 5 let je při současném zrychlujícím pokroku v technologiích delší doba, než 5 let před deseti lety. Stejně jako konzole, každý kdo si pořídí aktuálně nabušený PC stroj, to jeho PC za pár let bude každou novější hru zvládat hůř, když ta hra přijde zase s vyššími nároky než bylo do té chvíle. Stejně jako na konzoli. Rozdíl je v tom, že PC je možné zcela uživatelsky přizpůsobit přesně pro konkrétní potřeby. U konzole nad tím člověk nemá žádnou kontrolu, udělají to výrobci sami, nebo neudělají. Proto pořád chodit a stěžovat si u konzolí na skutečnosti vyplývající z pokračujícího pokroku v technologiích nemá žádný význam, řešení ani východisko. Nad výkonem konzole je možná opravdu lepší uvažovat analogicky jako nad nádobou, která má určitý, neměnný objem a pokud má litr, tak i když tam naleješ pět litrů, ty čtyři se rozlejí kolem a stejně tam bude litr. Takže jestliže voda analogicky predstavuje hru, software a nádoba HW, konzoli, je jasné, že když někdo bude chtít udělat další hru ambicióznější a při veškerou optimalizaci již HW nestačí, musí přijít aktualizace HW. Třebas TotK na Switchi je zázračně optimalizovaný a přesto i ti nejšikovnější už zkrátka nebyli schopni hru těchto ambic doručit ve zcela stabilním stavu. Tady už prostě člověk vidí, i kdyby nechtěl, že pro určité výsledky je potřeba už opravdu aktualizovat HW. Ve skutečnosti, právě díky tomu, že ten HW pár let zůstává neměnný, vývojáři se nutně více soustředí na optimalizaci, zejména pokud mají vyšší ambice než u poslední své hry na tentýž HW. Díky tomu se spousta studií, které vyrostli na vývoji pro jeden HW, dostala na úroveň skills takové úrovně, že jsou schopni doručit na konzoli podstatně hezčí hru, než jiní na PC při témže výpočetním výkonu. Až si jednou všichni uvědomí, jakým způsobem vlastně možnosti PC a možnosti konzolí prospívají vývoji her a obojí je zapotřebí, to jest naprosto uživatelsky přizpůsobitelný HW, tedy PC a zároveň HW, kde v rámci mantinelů se vývojáři učí nové postupy a techniky optimalizace svých děl, vzduch se podstatně vyčistí. Protiklady se doplňují a až společně jsou plodné.

PS5 we love

Samozrejme že kúpim aby všetko bolo ako má byť a PS5 bude ako rezerva keby PS5 PRO náhodou odišla a výkon vždy pomôže ak bude rovnako tichá ako PS5 nie je čo riešiť keď telefón stojí 1000 eúr tak cca polovica za konzolu nie je tak veľká investicia

Iggy

@gauntl3t: Nejsou nové hry, jako nové hry, teď nastupuje generace mnohem náročnějších her. Zase tak optimisticky bych to neviděl.

gauntl3t
gauntl3t #Radio_Speranza

@Iggy: Zen 2 si to s novými hrami dáva na pohodu aj v 6 jadre. Na 60hz bez bottlenecku. link

Iggy

@stillalive: až na to, že FPS není limitované jen výkonem grafické karty, ale i procesoru... Starfield dle mého nemá na Series X 60 FPS mód hlavně díky ZEN2 CPU... A ten má zůstat, jen má být rychleji taktovaný.

A ZEN2 je už dneska herní retro. A tahle generace konzolí se prodává 3 a půl roku a ne pět.

Vývojáři by měli cílit na to co je, ne co bude. Ale PC má přednost. Proto se optimalizuje tak, že to konzole nedávají... Jinak by hry 4k/60FPS jely jak z praku i na PS5, když jeli na Xbox ONE X... A že jich tam vyšlo.

stillalive

Hry, které dosud běželi ve 4K při stabilních 30fps, v podstatě dosáhnou na Pro kýžených 60fps ve 4K už samotným nárůstem hrubého výkonu. Pořád má však první a poslední slovo optimalizace každé jedné hry. Budou hry, kde za stávající optimalizace postačí pouhý nárůst hrubého výkonu o polovinu. Budou hry, kterým nebude stačit ani trojnásobný výkon pro hladký chod ve 4K. Nejsem vůbec fanouškem žádné verze upscalingu, zastávám výhradně nativní rozlišení, které alespoň drží pixel po pixulu pohromadě. Je v podstatě obdivuhodné, jak se podařilo optimalizovat FFVII Rebirth na UE, takže hra běží v nativním 4K při naprosto stabilních 30fps a nativně v 1080p při stabilních 60fps. Tady vidíte zároveň tu jednoduchou matematiku. S hrubým výkonem o polovinu navrch poběží Rebirth určitě ve 4K v 60fps. Až Pro vyjde, bude to totéž jako s PS4 Pro. Některým hrám to bohatě postačí, jiným ne. Jinak doporučuji si trochu zacvičit s vlastním mozkem a prostě ho přeladit, zadaptovat. Po pěti minutách sledování 60 snímků za vteřinu, bude 30 snímku záhy po tom působit velmi trhaně. Po pěti minutách sledování klasické anime, tedy 12 snímků za vteřinu, bude záhy 30 snímků působit velice svižně. Z lékařského hlediska, lidský jedinec se zdravím mozkem je schopen tyto rozdíly vnímat a pracovat s nima. Zásadně nepřepínejte z 60 na 30, je to z psychologického a praktického hlediska nepříjemné, minimálně pár minut, než se s tím mozek sladí. Totiž všichni pořád držkují jak je jim z toho blbě a pokud nemají zdravotní postižení mozku, tak si to v podstatě dělají sami naprostou ignorancí nutnosti vlastního vkladu, trochu si s vlastním mozkem pohrát a porozumět mu. Víte ty nejúžasnější herní zážitky, které například v Shadow of the Colossus lidé zažívali při snímkování někde mezi 15-25 snímky. Ta hra byla konstantně dosti pomalá, trhaná, jenže člověk ponořený do hry toto úplně vstřebá, sladí se s tím a stejně si odnese silný zážitek. Divím se, že někdo má doma PC, všechno na něm jede na ultra a při vší své spokojenosti má potřebu si zároveň stěžovat pravidelně na to, že na herní konzoli za cenu minimální mzdy před dvaceti lety nemá 4k60fps u každé hry. No takový člověk, ačkoliv se tváří že všechno ví, vlastně neví vůbec nic, když si defakto dokola stěžuje na to, že do litrové sklenice se nevejdou litry tři. Respektive že pětiletý HW nedává nové hry ve 4K při 60fps. Celá debata kolem konzolí je v podstatě jen příležitost každého jedince říct ostatním dětem, že jeho hračka (PC) je BEST a zase trochu pochc*t konzole za to že jsou co jsou. 🤦

Hráč123
Hráč123 #GameCave

Není na ps5 krabici 8k?

Iggy

Lépe vydávat jen PC s logem Xboxu či PSka a obměna by byla při vydání nové generace grafik. A na konzole se úplně vykašlat. Jen mít store na Woknech jako to má Xbox... A autostart do něj. A ať si každý zůstane na sestavě jak dlouho chce... Jen by to časem bylo na menší detaily jako u PC... Bonus by bylo do PC nainstalovat cokoliv. I spoustu modifikací.

Cesta s mezigenerací je divná. A mně osobně smysl nedává.

Aaa reklama na herni NB, uz vime jakou cestu preferuje redakce 😀.

Kainé
Kainé #A2
👍1

link

Tak tady je rozbor PS5 vs. RX 6700. Ono jde vidět, že jen Sony hra dokáže vytěžit nějaký výkon navíc.

Uzbek

@mnaca: uvidíme, čas ukáže 👍

FreeGoro
FreeGoro #M1TV ytube
👍2

Beru day one te jasne 💙 Za par tisic lepsi zelezo,jenom hloupy nekoupi.Plus lepsi VR2 hry 😛

Kainé
Kainé #A2

@Lagzz: jasně, navíc pokud chceš posouvat nasvícení, stíny, odrazy do real-time, aby ty věci nebyly obecně předkalkulované, tak ve finále jiná možnost ani aktuálně není, než odpustit od 4K. Samozřejmě se musí najít správná cesta, cesta FSR+TAA a nízkého rozlišení na konzoli je neakceptovatelné. V roce 2024 se na PS5 dostáváš na rozlišení úrovni PS4, XSS pak na úrovni PS3 a navíc zcela bez RT či v dost omezené formě.

Uzbek
😁1

@A2: vy ale vůbec neberete v potaz to že ta hra momentálně vzniká na 4 zařízení a né na 200 grafických karet všemožných parametrů.

Když využijí nový upscale který bude napevno v PS5 pro je to určitě dosažitelné. A když to nebude nativ tak to bude dynamické v hodně vysokých hodnotách ale já věřím v nativ.

Tohle je rockstar a i ten klenot RDR 2 jede na současných grafikách nad 60fps v nativ 4k. Vy se bavíte o hrubém výkonu ale neberete v potaz vývoj enginu, upscale atd..

Když tam nebude samolepka GTA VI PS5 pro 4K/60 fps bude to ostuda.

Tohle je engine dělaný na open world, neni to žádný Unreal engine 5 ve kterém mají vývojář do dnes problémy s open worldy.

Kainé
Kainé #A2
👍2

@Uzbek: já se nebudu s tebou hádat, ale rovnou zapomeň na nativní 4K a 60FPS na Pro u GTAVI. Na 99% zapomeň, že je to vůbec možné. Podívej se na nejdražší grafiky a podívej se na současné hry v nativním rozlišení, je to přesně jak píše mnaca.

Tady se podívej třeba na Alana.

link

Uzbek

@A2: nebereš v potaz úplně jiné verze enginu. Kdyby mělo GTAV vypadat jako RDR2 na verzi enginu GTA V tak vážně potřebuješ rtx4070 🤣.

Tohle je jak srovnávat koně s poníkem.

Proč myslíš že lidi na fórech prahnou aby GTA V bylo předěláno do RDR 2 enginu.

A i kdyby ta teorie co říkáš aspoň trochu platila tak by to mělo na one X v San Denise fps dropy 🤣. Protože tam je hodně NPC a budov.

blau himmel chk2

Pro potřeba určitě není. A zas takový posun od ps5 to nebude. Ale, kdo chce, ať kupuje. A taky mě potěšilo vyjádření šéfa,že konzole je v půlce cyklu. Tzn. moje pc / mám i ps5 a nextgen hru jsem na ni ještě nehrál / bude true next gen ještě 5.let. Tak jestli se za něco chválím , tak za tenhle kauf. Díky Sony.

Kainé
Kainé #A2

@Uzbek: HW toho musí počítat mnohem více u GTA než RDR. Dopravu,obrovské množství NPC a budov, fyziku aut etc. Ani GTA V neběží 4K 60FPS, GTA V běží 1440p při 60FPS.

Uzbek
👍1

@mnaca: všechny tvé argument jdu zrovna spláchnout do záchodu

RDR 2 Xbox One X 3840x2160 (2160p, native 4K, 30FPS)

Tohle je 6 let starý HW.

Myslíš že PS5 pro která bude 3x výkonnější než Xbox one X to nedá v 60fps? 🤣

Tady nemůžeš porovnávat hry jako cyberpunk atd... Prostě nekdo umí a někdo ne 🙂 a Rockstar umí

martinns
martinns #PS5, Switch

@💙Sturmbannführer soky💙: No nejenom do mozgu 😂

Uzbek
🤮1

@Lagzz: myslím že rok nebo dva než se dostane na PC bych asi nevydržel. Nenávidím spoilery a utíkat před nimi rok nebo dva je fakt za mě nemyslitelné.

Důležité je kde to bude vypadat nejlíp v den vydání a to je PS5pro

Kainé
Kainé #A2
👍1

@mnaca: tak samozřejmě, o 4K už se nikdo ani nesnaží, budeme rádi za 1440p a 60FPS na Pro, vůbec bych se nedivil ani nižšímu a na PS5 nějakých 720p upscalingem do 1440p. Spousta lidí si neuvědomuje, že na PS5 je minimum her běžící v nativním 4K.

U perfomance modu to leze v poslední době do takového extrému, že se to líbí snad jen Heymimu. Spousta vývojářů neaplikuje ani novější FSR 2.1 a hra se upscaluje pomocí FSR 1.0(FFXVI). Zatím to nejhorší, co jsem viděl na své TV, je FF VII Rebirth, tam se dokonce rozpíjejí obličeje.

Prekrvené ramienka 💙
😁3

@mnaca: AI od Sony a jejich upscale ti vypali oci az do mozgu 😀

martinns
martinns #PS5, Switch
😁1

"I proto Areajugones udává, že to by mělo dostačovat na to, aby většina her běžela v 60fps ve větším rozlišení než 1080p." Pecka.....😂

Abychom se nedockali 60fps na 1440p.....😂 a bude hotovo....

Hektorus-522

60 výpočetních jednotek má RX 7800xt, to by mohlo být zajímavé navýšení výkonu. Kdybych teď nestavěl počítač, tak upgrade vážně zvažuji.

Uzbek
👍3

@Acemax67: jo tak já jsem hloupý 🤣🤣🤣

Chlapče tohle si připomeneme za rok. Tohle je daný a každý herní novinář mi dá za pravdu. PS5 pro cílí primárně na GTA VI.

Tohle už se dávno upeklo i s Rockstarem takže je to prostě daný a rozhodně to není hloupé. Každý chce GTA VI ve 4k 60fps a tohle dostaneš jen na PS5 pro.

Můžou si tam dát cenovku klidne 15k stejně se po tom zápaší. A to říkám jako xboxak. Protože i já chci hrát tu nejlepší verzi

Uzbek
👍1

@Lagzz: na využití výkonu u normálních her vyhrálo one x. Když použiju pro srovnání treba RDR 2 tak to je na 4K nebe a dudy. Na one x bylo daleko víc detailů a hned po PC je tahle verze stále nejlepší.

Hlavně na PS5 pro Sony fakt nic extra dělat nemusí, Sony nemá ani jednu hru co by mu to prodala tak jako GTA VI.

Starky
Starky #NaughtyGod
👍2

Par drobnosti k tem prodejum. Sony ma ted 17 mesicu v rade, kdy prodala pres milion PS5, jde o rekord PS. Jenom za listopad a prosinec prodala tolik, kolik Xbox za 12 mesicu. Ocekavani za rok byla snizena na 21 milonu, ale to je stale vic, nez prodala treba PS4 v roce 2016, coz byl pro PS4 nejlepsi rok.

Jinak podle tech Insomniac uniku, planuje Sony PS6 az nekam na 2028. Ty nejnarocnejsi hry, ktere budou soucasnou generaci skutecne zdimat, teprve vychazet zacnou, tam se pak muze Pro opravdu hodit. :-)

Belros
👍1

@Lagzz: Co si pamatuji tak 4 pročko měla právě smysl hlavně pro vzestupující použití HDR na nových 4K TV´s a stejně tak i pro majitele headsetu PSVR1, kde byl docela propastný rozdíl kvality zobrazeného obsahu ve srovnání s klasickou PS4 .

Belros

Rozhodně jasná koupě. Někdy je to trest, vybírat mezi Quality nebo Performance režimem kde jedno trpí na snímky a druhé na kvalitu a textury. FFXVI je krásným příkladem. Když bude všude 60 FPS při zachování kvality tak budu vrnět blahem.

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články