Softwarový inženýr Frostbite enginu vysvětluje kompresní jednotku Kraken PS5


Yan Chernikov, softwarový inženýr a bývalý vývojář herního enginu Frostbite z DICE se na toto téma nedávno rozpovídal na svém YouTube kanálu, konkrétně pak o komprimační jednotce PS5 s příznačným názvem Kraken.
"Tohle je přesně ten druh pokroku, o němž se domnívám, že PC na něj nebudou moci obecně dosáhnout, protože zde mluvíme o speciálně upraveném hardwaru. Tato jednotka totiž dekompresuje celý hardware. Nedělá to pouze CPU či GPU, doslova zde existuje jednotka zodpovědná za dekompresi tohoto krakovského formátu, který je jako zlib, ale o něco lepší.
(Zlib je softwarová knihovna napsaná Jean-loupem Gaillym a Markem Adlerem. Je to nepostradatelná komponenta softwarových platforem, včetně Linuxu, macOS a iOS pozn. red.)
"To je v podstatě ekvivalent nákupu RED Rocket karty (specializovaná grafická karta, akcelerátor, který zlepšuje transkódování a přehrávání souborů R3D® v různých rozlišeních v reálném čase. Výrazně urychluje překódovací časy pro sekvence statických obrázků pozn. red.), s kterou můžete editovat záběry mnohem rychleji, protože zde máte doslova kartu PCIe, která provádí dekompresi samostatně a vše urychluje. Kraken je tomu velice podobný, jelikož je jak dedikovaný hardware, který zde zastupuje onu dekompresi, která bude díky tomu rychlejší, než co by kdy zvládlo CPU a GPU. Ale taktéž jde o přídavek, který dovolí CPU a GPU se zaměřit na jiné věci, což je vážně super a důvod, proč by mělo být teoreticky na PlayStationu 5 rychlejší dělat určité úkony, které by byly pomalejší na standardním PC. V žádném případě tím ale neříkám: „Wow, všichni by si měli koupit PS5, protože jsou lepší než počítače“. Jsou to odlišné druhy hardwaru", dodává Chernikov.
Obě konzole PS5 a Xbox Series X (BCPack) mají potvrzenou hardwarovou dekompresi, ačkoli podrobnosti zůstávají zatím pod pokličkou. Přesto si díky Chernikovovi můžeme udělat aspoň hrubý obrázek o tom, jak budou konzole nové generace klíčovými prvky pro vývoj nových her a jejich nevídaných možností.
Chernikov také hovořil o dalších aspektech hardwaru příští generace, jako je SSD PS5 a o tom, zda specifikace obou konzolí správně reprezentují to, co mají být schopny zpracovávat. Na celé video se můžete podívat níže.













Komentáře (90)
Lebowski: Hele a to nevidíš? Než vyšla PS5, byly Teraflopy všude, SONY ví, že to poje*ala, tak nás nakrmila hlodama o SSD. Kdo věří, že SSD má vliv na vizuální kvalitu her je fanboy, obyčejná ovce. Grafická paměť má propustnost kolik? 560 GB/s? Jsem zvědavý jestli nové grafiky co teď vyjdou budou mít míň TFLOPs...SSD v PS je něco jako cloud u Xboxu, síla milionu konzolí :D.
Soky už Sony ukázala něco jiného než ovladač?? Taková velká firma,miliony❤tady lítají a přitom ukázali houby,smutné.
Cejtim ze tuhle generaci bude magicke slovo I/O....io io io
Já hlavně doufám že v PS5 vyřeší dobré chlazení , protože u PS4 pro je to hrůza , kolikrát ani neslyším TV.
Tohle nikdo nepopírá, ale zase to je příspěvek na fóru kohosi..
Vždyť vlastně říká jen to co všichni víme když srovnáme specifikace. Rychlost SSD je největší rozdíl mezi oběma konzolemi, ostatní věci mají +/- stejné. Ale jaký to bude mít výsledek ve hrách nikdo neví zatím.
A jedeme dál.Těch nadšených reakcí z ps5 je už tolik,že začíná být jasný, že Sony vsadila na správnou kartu.
“There is no comparison. There is absolutely nothing wrong with the SX’s IO or the speed you can get on a PC, and moving to any SSD based solution as a baseline is an incredible upgrade over the past that all games and gamers will benefit from. But the PS5’s IO is on another level. It does basically everything significantly faster than any competition in the consumer space. It is easily and by far the largest difference between the two next gen consoles.”
link
Myslím že po grafické stránce se tu nemá cenu hádat,na obou konzolích budou hry vypadat skvěle, teď jde jen o to jaké nabídnou hry a tady zatím vede PS! Uvidíme jak se s tím poperou nově nakoupená studia u Microsoftu
link
@mnaca: Jo je fakt ze ja jsem to dal uz nestudoval...jen par dni po kdy jsem prekladal cinsky tweety atd kde se hadali jestli to je/neni pravda.
Pokud je to teda presne usity na miru PS5 tak snad z toho tentokrat neco(vsechno) vyuzijou a ne jako u U4 na PS4 kde vlastne zadna graficky podobna hra nevysla. I kdyz Uncharted 4 bylo blizko :-)
Někde jsem četl že to demo ve výsledku moc z SSD netěžilo, zkusím to najít./Edit: jo koukám, že oni to řeší i na tom Twitteru, ale tohle byl článek na nějakým celkem důvěryhodným webu a docela to tam rozebírali, musím projít historii
@Kapr: jasně oproti PS4 je to velkej rozdíl, ale rozhodně to není výkonu až po kokot, kterej se ani nevyužije jak se tu někdo snaží tvrdit.. navíc hry na PS4 cílí na 1080p, na ps5 budou snad konečně cílit na 4k a když si spočítáš o kolik je 4k náročnější oproti 1080p tak nemá ps5 zas o tolik moc výkonu pokud chceme zlepšovat i grafiku mimo rozlišení
demo UE5 na notebooku? mas dokaz?
@Lebowski: prave ze vykon (aspon grafickej) je na urovni spis RTX2060. To demo U5 rozjel notebook(jeste o cca 10 fps vic) a ten mel ekvivalent prave te desktopove RTX2060.Ono i tak je tohle pro konzoli velkej vykon kdyz vezmes v potaz co dokazali s PS4 :-)
ta optimalizace na 30 fps myslis? tojo to je majstrstyk...zaplat panbuh ze jsou i studia co umi 60 ale porad je to zvejka proti 200+
Věřte si čemu chcete někdo zas věří, že je země placatá
Chcelo by to skúsiť, pustiť rovnakú hru na konzole, a PC s rovnakými teraflopmi, ako má daná konzola .. .. asi by sa dosť ukázalo, ake dôležité sú teraflopy a čo dokáže optimalizácia systemu a hier 😉
Aha ty asi fandis xboxu jo tak proto tak reagujes ajaj no ja to beru jak to proste JE a To je real zvykej si.nad xsx uvazuju ale ma jen jednu vec v kompletu o nepodstatny chlup lepsi a ps5 ma pro mne zatim vse v kopletu top a o podstatny kus.neber si to osobne ale treba se probudit
Ty jsi úplně mimo
Jo je to pekne ze maji obe tolik trflp ale aby ten vykon vyuzivali na plno tak by musel byt zbytek komponentu vytunene a v takove symbioze jako u ps strev pac jinak tam jsou zbytecne..podle mne trflp u obou po huj a zbytek strev ma lepsi psko o
@OTEC: výkon není podstatný.. dobře ano Tflops nejsou podstatné, protože u každé architektury je to jiné, ale víme +/- jaký výkon můžeme očekávat od GCN2 při 12tfplos a rozhodně to není až po kokot vzhledem k tomu že ty konzole mají vydržet zase 6 let.. ale jestli ti stačí hrát ve 30fps s low detaily tak výkon není podstatný a nechápu proč vlastně pořád nehrajeme na PS1.
Ale chápu, kdyby PS5 měla víc Tflops než Xbox tak jsou tflopy to nejdůležitější..
Tak podle mne trflp nejsou zas tak podstatne a proto si myslism ze jich maji po chuj A pc neni konzole
Víte? Vždyť Sony zatím nic neřeklo víc než MS co se týče I/O. A po kokot nemá ani jedna konzole, pokud vezmeme v potaz, že výkon těch GPU bude na úrovni RTX 2080, která nedává 4k 60fps
Obe masiny maji trfl po kokot ale jde o to jak zbytek komponentu budou spolu pracovat aby je vyuzili na plno a u ps5 to vime a to chces..zbytek je zatim jen fnukfnuk
Jsem zvedavy jak to vsechno bude ale nateseny jsem jak netopyr na tmu
A není třeba nějaká část rezervována jako ta cache kam se budou ukládat data při hraní? Přeci to nemůže pak zasahovat do úložného místa pro uživatele, to by nemohl zaplnit disk. Ale to je asi blbost
@OTEC: tak dokonce 5x rychlejší díky kompresi.. než ps5 vyjde tak bude mít SSD o rychlosti 150GB/s
Ps pro ma 1tb ale v ulozisti je vypsano 861.4gb zbytek je asi OS
V XBX bude normal consumer SSD, PS5 bude mit 6 channel s transparentni kompresi dostane se pri vhodnych datech na 4-5x vyssi rychlost a k tomu optimalizovana IO path ( pamet jako jeden region, ne dve ruzne rychle oblasti jako ma XBX) a DMA vsude kolem a co je prehlizeno upraveny radic pameti GPU tak aby mohl primo pristupovat na SSD,...1 party studia stoho budou brutalne tezit tak samo jak 3p studia pac jak sami vyvojari rikaji je delana z ohledem na vyvojare a snadno se na ni vyviji
@mnaca: imho 90% hráčů zůstane věrná "svojí" značce takže je ve výsledku jedno co je jak výkonné a jaký má hry..
Tak a teď si představte, že stejně jako nezáleží podle vás na Tflops, tak nezáleží na rychlosti SSD. Všechny hry budou vypadat stejně, protože budou muset být vyvíjeny s ohledem na ten pomalejší CPU,GPU v PS5 a pomalejší SSD v XSX.