Swords & Soldiers 2

recenze  1
Martin Šmíd, 8. 6. 2015 20:00
Vývojáři ze studia Ronimo Games vytvořili před zhruba šesti lety výbornou, ale možná trochu nedoceněnou 2D hru Swords & Soldiers, která na konzolích nabídla zábavnou hratelnost obohacenou o strategické prvky. Ta i dnes stojí určitě za zahrání, ostatně hratelnost ani trochu nezestárla, což se dá říci i o zpracování. Každopádně vývojáři v minulém roce oznámili, že připravují druhý díl pro konzoli Nintendo Wii U, který vyšel v předchozích dnech. Jestli se podařilo vývojářům navázat na předchozí úspěch, vám řekne naše recenze.

Recenzovaná verze: Nintendo Wii U

Šest let je docela dlouhá doba, za kterou ale některé hry nezestárnou a jsou lákavé i v dnešní době, a takovou je třeba původní Swords & Soldiers. Toho si byli vědomi i vývojáři, proto se nepouštěli do žádných revolučních změn a novinek, jen vzali původní koncept a do druhého dílu ho trochu vyleštili a obohatili o některé menší novinky, které přesně potřeboval, takže hratelnost je ještě zábavnější a návykovější, než jak tomu bylo v minulosti. Pro nováčky jen v rychlosti zmíním, že Swords & Soldiers je 2D sidescrolling real-time, v níž neovládáte přímo jednotky, které si vytváříte, ty chodí následně sami dopředu, což ale neznamená, že by se hra hrála sama. Musíte totiž pečlivě zvažovat řadu možností, třeba kdy zaútočíte a jednotky vyšlete, jestli bude stačit menší armáda nebo budete riskovat napadení a šetřit ještě pár peněz, abyste měli na větší a samozřejmě silnější. Rovněž je nutné zvažovat, jakou jednotku zrovna vytvořit pro danou situaci. Mapa navíc nabízí občas dvě i více cest, kterými se můžete vydat, takže i zvolení cesty vede k úspěchu, stejně tak jako využívání kouzel, kterých je oproti prvnímu dílu o dost více.

Možností tedy hra nabízí opravdu hromadu, ačkoliv se to na začátku nezdá, navíc vývojáři vše před hráčem postupně odkrývají a učí nové a nové možnosti, které Swords & Soldiers nabízí. To je zvláště pro nováčky dobře, protože nebudou takto tápat a naučí se jednoduchou cestou herní mechanismy. Nováčkům určitě pomůže i naprosto intuitivní a jednoduché ovládání, prakticky potřebujete jen několik tlačítek pro ovládání, takže je jednoduché se do samotné hry ponořit a užívat si ji.

Pokud jste hráli původní hru, tak vás jistě potěší návrat Vikingů, kteří i ve druhém dílu hrají velkou roli a jsou jednou ze tří ras, za níž můžete hrát. To ovšem neznamená, že by nepřinesli nějakou novinku, mají nové jednotky a zakomponována byla i jakási zpěvačka v brnění, která posiluje morálku okolních jednotek. Další dvě rasy jsou zcela nové, mezi nimi jsou démoni a následně Peršané. Obě nové rasy mají pochopitelně svoje vlastní jedinečné jednotky a vlastní soubojový systém (démoni si mohou přivlastňovat cizí jednotky, Peršané zase ovládají létající koberce a tak dále), dokonce mají i svá jedinečná kouzla, takže je třeba si vše nejprve ohmatat a zjistit, jak rychle vydělat nejen peníze, důležité pro nákup jednotek, ale také manu pro kouzlení. Je dobře, že každá z ras nabízí trochu jinačí herní zážitek, což jen dopomáhá hratelnosti a celkové rozmanitosti. Navíc dvě zcela nové rasy určitě potěší fanoušky originálu. Trochu jsem zmínil ekonomiku, která byla oproti prvnímu dílu přepracována, protože nyní můžete mít u dolu jen šest dělnic, o to více se následně musíte snažit, abyste ovládali větší kus mapy, protože si můžete takto zajistit bonusové zdroje v podobě pokladu, který sem tam na mapu přistane a je nutné ho vyzvednout a dostat na základnu.

Původní hra nabídla prakticky tři kampaně o deseti misích. Pro druhý díl se vývojáři rozhodli, že se zaměří pouze na jednu, ale udělají ji propracovanější a pro hráče zajímavější. To je ostatně vidět už mapě, kterou si postupně odkrýváte, jak postupujete z jedné mise do druhé. Každá mise má trochu odlišný problém, s nímž si musíte poradit, i úkoly jsou rozmanité, takže kolikrát mise není jen o tom, abyste zneškodnili všechny protivníky na mapě, případně jim zničili základnu na druhém konci. To je určitě velké plus, že kampaň je rozmanitá a nehrozí následný stereotyp, jako tomu bylo u řady jiných her, navíc hlavní mise oživují i vedlejší šarvátky a další bonusové mise, do kterých se můžete, ale také nemusíte pouštět. Vzhledem ale k chytlavému konceptu je určitě budete rádi plnit, ostatně určitě budete chtít vidět vše, co vývojáři připravili. Málem bych zapomněl zmínit, že hra má i příběhové pozadí, které ale je opravdu jednoduché a slouží jen jako taková ta klasická omáčka, která je vyprávěna na začátku a na konci každé mise skrze několik málo vět, více nečekejte. Je vidět, že se vývojáři zaměřili hlavně na hratelnost a celkovou zábavnost, takže tento menší nedostatek jim určitě odpustíte.

Swords & Soldiers II si můžete zakoupit na eShopu za 479,-Kč

Ačkoliv je samotná kampaň v Swords & Soldiers II zábavná a rozmanitá, má jednu menší vadu na kráse, a tou je délka. Já ji dohrál za nějakých pět hodin, což je docela málo, ale na druhou stranu má slušnou znovuhratelnost díky vedlejším úkolům, které můžete následně splnit, abyste vyzobali všechny medaile, které hra nabízí. I tak by ale mělo být o několik levelů více, aby se natáhla herní doba. Každopádně po dohrání kampaně nic ještě nekončí, protože Swords & Soldiers II má další dva režimy, které sice nejsou tím hlavním, ale udrží klidně dalších několik hodin. Tím prvním je Skirmish, v němž si vyberete rasu a proti komu budete soupeřit, no a následně je úkol jasný - porazit ho. Dá se říci, že zde využijete teprve naplno vše, co se naučíte během kampaně, protože už vás nikdo za ručičku nevede a jen ti nejrychlejší a nejšikovnější, kteří si osvojili všechny herní mechanismy, mohou nakonec vyhrát. Jen mi občas přišlo, že umělá inteligence má tendenci trochu podvádět, nebo je možná až příliš dobrá v rychlosti, kdo ví. Ve Skirmish režimu je připraveno celkem 11 map s pěkným designem, takže tady spokojenost, map je dostatek. Zápasy je navíc možné i různě modifikovat a nastavit si třeba, s kolika penězi začít.

Dále vývojáři připravili multiplayer. Hned musím říci, že je obrovské zklamání absence online režimu, v němž byste mohli hrát proti hráčům z celého světa a postupně tak zlepšovat své schopnosti. Online režim by byl i tím, co by u hry udrželo po další dny a možná týdny, takže jeho absence mrzí o to více. Vývojáři připravili jen místní verzi, kdy jeden hráč má svůj obraz na displeji Wii U Gamepadu, zatímco druhý ovládá hru třeba přes klasický Wii U gamepad na televizi. Je jasné, že ne vždy je k dispozici kamarád, s nímž by bylo možné si takovou hru zahrát, ale když se najde, jedná se o velmi dobrou zábavu na hodiny, hlavně díky chytlavému konceptu a hratelnosti, která se jen tak neokouká a neomrzí. Znovu ale musím říci, že absencí online režimu vývojáři multiplayer zabili, třeba si to uvědomí a v budoucnu ho přidají, nebo na něm zapracují do dalšího dílu, pokud tedy vznikne.

Už když se podíváte kolem, určitě si všimnete na obrázkách nádherné kreslené grafiky s jedinečným vizuálním stylem, který se ke hře skvěle hodí. Vývojáři šli jednodušší cestou, ale vyplatilo se, protože hra není přeplácaná, ale i tak nabízí nejen nádherné prostředí a pěkně animované jednotky, ale také spoustu oku lahodících efektů. Po vizuální stránce jen těžko něco vyčítat, zvláště když vše běží naprosto hladce v 60fps a rovněž jsem si nevšiml žádných technických nebo dalších chyb. Je vidět, že vývojáři plně zúročili fakt, že se soustředili pouze na jednu platformu. Pochvalu si zaslouží i za hudební doprovod, obsahující řadu skvělých skladeb, navozujících velmi dobrou atmosféru, ať už v menu, tak při samotném hraní.

Swords & Soldiers II je zábavná strategie, v níž vývojáři vylepšili koncept z prvního dílu a vše obohatili o zajímavé novinky, díky nimž se od hraní neodtrhnete do závěrečných titulků. Je proto možná škoda, že hlavní kampaň je docela krátká, zasloužila by si několik dalších levelů, a rovněž zamrzí absence online multiplayeru, který by u hry udržel po další dny. I tak si ale Swords & Soldiers II moje doporučení zaslouží, zabaví, a to je to hlavní.

Swords & Soldiers 2

wiiu
Ronimo Games, Ronimo Games
Datum vydání hry:
21. 5. 2015
KARTA HRY
8/10

Komentáře