Screamride

recenze  12
Martin Šmíd, 3. 3. 2015 8:00
V minulém roce na GamesComu měl Microsoft po delší době menší tiskovou konferenci, na níž naznačil budoucnost konzole Xbox One. Oznámení úplně nových her jsme se moc nedočkali, prakticky Microsoft ze své stáje oznámil jen jednu, a to Screamride od studia Frontier Developments, s nímž v minulosti spolupracoval třeba na Zoo Tycoon nebo Kinectimals. Od oznámení jsme tu měli o hře jen několik málo informací, věděli jsme, že se vše bude točit kolem jízdy na horské dráze a velké demolici. Jak se hra bude hrát, napověděla nedávná demoverze, no a jak tedy dopadla ve finální verzi, se nyní dočtete níže v recenzi.

Testovaná verze: Xbox One

Hra Screamride se docela špatně popisuje, protože se skládá hned ze tří, dá se říci samostatných částí, které vám postupně bude dávkovat hlavní kariéra. Vše je ale samozřejmě i vzájemně propojeno do jednoho celku, který celkem slušně funguje, alespoň na začátku. Každopádně je třeba říci, že pokud čekáte nějakého nástupce legendárního Roller Coasteru, můžete jít dál, zde se ho nedočkáte ani omylem. První část se jmenuje jako hra samotná, přičemž se v ní chopíte přímo kabinky na horské dráze s několika lidmi, a následně je musíte svézt tak, aby byli spokojeni. Na tom se podílí nejen rychlost, ale i další atributy, jako je třeba nevykolejení během jízdy, případně riskování a ježdění opravdu na maximum možností. Jak postupujete kariérou, tratě jsou neustále obtížnější, stavějí před vás nové a nové překážky, které musíte zdolat, i když je možná fakt, že vývojáři mohli trochu přitvrdit, protože přímo složitých překážek nebo těžkých tratí moc není, takže hra není zase tak velkou výzvou, jak by se mohlo na začátku zdát. Screamride je každopádně podle mého asi tou vůbec nejzajímavější a nejzábavnější částí kariéry, ostatní dvě se jí už bohužel moc nevyrovnávají. I tato hlavní část ovšem časem ztrácí na přitažlivosti, protože ačkoliv budete jezdit stále nové tratě, ty se od sebe moc neliší, takže brzy nastupuje stereotyp, a to i v takto krátké hře, k čemuž se ještě dostanu.

Druhá disciplína se jmenuje Demolition Expert, přičemž v ní musíte vrhat speciální koule s lidmi a následně i další předměty do prostředí, abyste ho co nejvíce poničili a nahráli tak co nejvíce bodů. Jde tedy něco na způsob Angry Birds, jen s lepší fyzikou a „next-gen efekty“, takže výbuchy a bortící se baráky vypadají dobře. Na pár minut asi dokáže tento režim zabavit, ale moc si nedokážu představit, že byste se k němu často vraceli, třeba abyste získali lepší výsledek a přehráli kamaráda. Na zkoušku dobrý, více asi nic, zábavnosti Angry Birds nedosahuje tento režim ani omylem. Třetí disciplína se jmenuje Enginer a slouží tak trochu jako tutoriál do volného režimu, kterým je editor tratí. Vaším úkolem je totiž vždy něco dostavět, abyste se dočkali požadovaného efektu na trati. Protože je z tohoto režimu cítit spíše tutoriál, není zase tak zábavný, zvláště pro hráče, kteří moc stavět své vlastní dráhy nechtějí. Každopádně kariéru je možné dohrát za nějaké tři nebo čtyři hodiny, což je docela málo, levelů mohlo být více. Po dohrání je jen na vás, jestli budete chtít splnit všechny vedlejší výzvy nebo vysbírat na tratích všechny hvězdy, já už moc chuť do dalšího opakování neměl, a nepochybuji, že na tom budete podobně.

Je ale třeba říci, že kariéra je jen jeden ze dvou hlavních režimů, i když je samozřejmě jasné, že obsahu mohlo a možná i měli kvůli nasazené ceně být více. Dále si můžete zapnout Sandbox, v němž je možné vytvářet si vlastní tratě skrze docela propracovaný editor. Prakticky ten samý vývojáři používali pro vytváření úrovní v kariéře, takže se dá vytvořit opravdu cokoliv. Samozřejmostí je možnost během vytváření hned danou trať zkoušet, abyste věděli, kde třeba přidat rychlost, aby kabinka vyjela, případně zase ubrat, aby nevykolejila. Ovládání editoru je trochu složitější, než by mělo, za což může trochu i neposedná kamera, určitě doporučuji nejprve projít tutoriál, který vysvětlí základní ovládání, budete pak mít cestu otevřenější, i když pořád ovládání pomocí gamepadu asi mohlo být řešeno lépe. Každopádně svůj počin si můžete nejen hrát sami, ale nasdílet ho i ostatním hráčům, stejně tak je možné přes centrum levelů stahovat další komunitou vytvořené tratě a pokoušet se je zajet. Jak moc bude vytváření levelů fungovat a aktivní, je samozřejmě zatím otázkou, zatím v centru bylo jen několik tratí vytvořených novináři nebo přímo vývojáři, aby bylo možné vše vyzkoušet. Hra má ale tady docela potenciál pro budoucí růst, který už ale záleží jen na tom, jak se uchytí mezi hráči.

Sandbox režim je k dispozici na konzolích Xbox One a Xbox 360, ale sdílení levelů s komunitou je umožněno jen na Xbox One.

Protože vývojáři z Frontier Developments mají velké zkušenosti s kamerkou Kinect, pro niž vytvořili několik her, je docela překvapením, že právě dnes recenzovaný Screamride jí vůbec nevyužívá, ačkoliv využití by se zde přímo nabízelo. To je docela škoda, na druhou stranu gamepad v ruce je pořád tak trochu jistota, než méně přesné a pro mnohé pohodlné pohybové ovládání. Ovládání přes gamepad je velmi slušné, hra reaguje v okamžiku na pokyny hráče, což je důležité hlavně během první disciplíny, tedy samotné jízdy na horské dráze. Ovládání je jinak plně intuitivní, po několika minutách jsem s ním neměl žádný problém, jen u editoru je samozřejmě nutné si zvykat déle, ale to je dáno jeho větší komplexností a více ovládacími prvky, jak jsem zmínil výše. Ještě musím zmínit jednu kaňku, kterou hra má. Občas jsem si během hraní Screamride říkal, že je docela škoda, že hra nemá nějakou formu multiplayeru nebo hry více hráčů, která by hraní oživila.

Vývojáři z Frontier Developments zřejmě vsadili na svůj vlastní engine, a protože hra Screamride vzniká vedle Xbox One i na konzoli Xbox 360, nečekejte moc velké vizuální hody. Grafika je čistě funkční, samozřejmě postavy jsou pěkné, prostředí neurazí, ale to je tak zhruba vše, co by se dalo ke zpracování napsat. Daleko více si hra zakládá na propracované fyzice výbuchů a bortících se staveb, což je zpracováno moc pěkně, zvláště na konzoli Xbox One. Když se navíc vše bortí, nevšiml jsem si moc velkých poklesů frameratu. Jedinými scénami, kdy se hra má tendenci zakuckávat, je v momentě, když se o něco vrátíte a hra dostavuje znovu celou mapu. V tuto chvíli ale nic neovládáte, takže se to dá vydržet. Mezi lehčí nadprůměr patří hudební doprovod, který nabízí pár chytlavých melodií, ale určitě jich mělo být více, protože se postupem času začnou opakovat, což je ostatně problém i ostatních částí.

Screamride už od začátku nebyl nějaký přehnaně ambiciózní projekt, prakticky vychází bez nějakého většího humbuku. Vývojáři z Frontier Developments nám naservírovali celkem slušnou arkádovou jízdu po horské dráze, která ale má šanci udržet u sebe hráče jen po několik hodin, pak se začne hodně opakovat, upadat do stereotypu, a nezachrání to ani dva další režimy v kariéře nebo slušný editor, v němž je možné vytvářet si další levely. Nákup tedy dobře zvažte, spíše si nechte peníze na blížící se nádherně vypadající plošinovku, však víte, o jaké mluvím.

ScreamRide

x360xone
Microsoft Game Studios, Frontier Development
Datum vydání hry:
3. 3. 2015
Žánr:
Arkáda
KARTA HRY
6/10

Komentáře