Resident Evil: Revelations 2 - Epizoda 1

recenze  20
Martin Šmíd, 27. 2. 2015 16:00
Před několika lety vydal Capcom pro kapesní konzoli Nintendo 3DS hru Resident Evil Revelations, která tak trochu vracela značku ke svým začátkům, když se ještě nejednalo o kooperativní akci, ale o survival horor. Mezi hráči sklidil tento díl docela velký úspěch, a to i následně, když se objevil na domácích konzolích. Capcom se proto rozhodl, že na něj naváže druhým dílem, který navíc rozsekal na několik epizod, které budou vycházet v těchto týdnech. My jsme zkusili první epizodu, a tak se můžeme podělit o první dojmy.

Testovaná verze: PlayStation 4

Epizodický formát se pro Revelations 2 doslova nabízel, zvláště když první díl byl také vyprávěn formou epizod. Byla jen otázka, jak Capcom dokáže naložit s tímto formátem, a musím říci, že dle mého by bylo asi ideálnější, pokud by vydal celou hru jako celek, protože první ze čtyř částí je hodně pomalá, až ospalá, a než se rozkoukáte, bude navíc konec. První epizoda vám totiž vydrží na nějaké slabší dvě hodiny na normal obtížnost, což je docela málo. Každopádně příběh se odehrává zhruba rok před hrou Resident Evil 6, kdy je hlavní hrdinka Claire Redfield unesena na záhadný ostrov s opuštěnou věznicí, v níž se hned na začátku probouzí, společně se svojí kolegyní Moirou Burton, dcerou legendárního Barryho Burtona, který se záhy v příběhu rovněž objeví a patří mu i samostatná hratelná část. K tomu se ale ještě dostanu. Nyní je každopádně docela obtížné nějak příběh hodnotit, protože vývojáři hodili před hráče jen samé otázky. Proč je Claire na ostrově? Co je to vůbec za místo? Na to vše se dozvíme odpovědi až později, každopádně příběh má určitě docela slušný potenciál, ale tak to je u 95% všech her po prvních dvou hodinách.

První epizoda se nejprve odehrává v krví pokryté věznici, v níž by se asi nikdo nechtěl ocitnout, a následně i mimo ní v lese. Prostředí má velmi dobrý design a navíc i slušnou atmosféru, je tak trochu věrné sérii a ke hře se tedy hodí. Na rozdíl od posledních dílů ovšem Revelations 2 není hlavně o akci, i když samozřejmě i na tu sem tam dojde, hrdinové mají pro boj různé zbraně, od nožů až po pistole, samopaly nebo brokovnice (zbraně je možné dále vylepšovat skrze jednoduchý, ale dobře fungující systém), se Revelation 2 zaměřuje hlavně na klasické sbírání předmětů, a vůbec opatrného postupu prostředím, jako tomu bylo v prvních dílech. Zombií je několik druhů, přičemž kolikrát je lepší je jednoduše přeběhnout, případně sejmout pěkně tichou cestou, díky slušně fungujícímu stealth systému. Hlavně pokud hrajete za Barryho, je obíhání protivníků docela jednoduché, i díky většímu prostoru kolem.

S čím mám trochu u první epizody problém, je fakt, že slouží spíše jako takový tutoriál, v němž se seznámíte s ovládáním, možnostmi jednotlivých postav, a následně je konec, když už se zdá, že se konečně vše začíná rozjíždět. Tomu pak odpovídá nejen samotná akce, ale i na sérii nezvykle jednoduché hádanky, spojené většinou s nalezením toho správného klíče, případně vypnutí nebo zapnutí elektřiny. Pokud čekáte, že Revelations 2 nabídne stejně složité a důmyslné hádanky, jako nedávno remaster prvního dílu, budete zklamáni. Zatím tu nejsou. Rovněž asi není moc dobré, když obě části se odehrávají prakticky ve stejných lokacích, jen s menšími výjimkami. Nejprve projdete věznici s Clair a Moirou, abyste se pak museli dostat k majáku téměř stejnou cestou i s Barrym, jen s tím rozdílem, že musíte zase vše vypnout, co předchozí duo zapnulo.

Už od oznámení jsme věděli, že hlavní hrdinku Claire Redfield bude doprovázet po celou dobu Moira Burton. Docela jsem byl zvědav, jak obě postavy se budou doplňovat, a musím říci, že tohle funguje velmi dobře, zvláště v kooperaci s druhým hráčem, k níž se ještě dostanu. Navíc tento prvek vnáší do hratelnosti svěží vítr a odlišuje Revelation 2 od ostatních dílů série. Každopádně Claire je tu spíše klasický střelec, zatímco Moira umí svojí baterkou odhalovat v temných zákoutích skryté předměty, případně baterkou znepříjemnit pohyb zombie, čímž ji může Claire následně kopem sejmout, aby jí mohla následně Moira dodělat páčidlem. Bohužel, umělá inteligence není moc k tomuto stavěná, občas prostě ignoruje jakékoliv sehrání, takže určitě se nejde na ní spolehnout, což je docela kolikrát frustrující. Zvláště když tedy hrajete za Moiru. Každopádně druhou dvojici následně tvoří Barry Burton s dívkou Natalia Korda. Barry je opět za toho silnějšího, takže má na starost akci, zatímco Natalia má schopnost vidět protivníky za zdí, případně se umí protáhnout malými otvory a dostat se tak do pro Barryho nedostupných míst. Obě postavy se tak rovněž dobře doplňují a jedna bez druhé prakticky nemůže existovat.

Resident Evil Revelations 2 bude mít čtyři epizody. Po jejich vydání se dočkáme vydání klasické krabicové verze. Na kapesní konzoli PlayStation Vita se hra dostane během jara v kompletní edici.

Znovuhratelnost je u kampaně docela velká, ostatně jako u všech Resident Evil her, protože si postupně odemykáte hraním nové schopnosti, a rovněž jsou v úrovních skryté různé bonusy, které se vyplatí vysbírat. Každopádně si troufám tvrdit, že nejdelší čas následně budete trávit v Raid režimu, který je velmi povedený a hlavně zábavný, vlastně mi přijde, že jde o vůbec nejlepší část, jakou Revelations 2 nabízí. V něm si nejprve vyberete postavu a zbraně, případně pasivní vlastnosti v podobě perků (vše se vám postupně odemyká podle levelu), no a následně se vydáte do levelů, kde budete zabíjet různé zombie, plnit různé úkoly a dále levelovat. Jednou z pěkných novinek je, že vývojáři každý den připravují nové výzvy, které se můžete vydat splnit, čímž získáte pochopitelně další body do levelování, a že jich za tyto mise je. Hra je díky tomu docela rozmanitá a dokáže udržet hráče u sebe na delší čas, prakticky ho nutí každý den jí věnovat pozornost, jako to umí třeba Destiny. Jen je nutné pochopitelně počítat s tím, že mise v denních misích jsou vybírány z těch klasických, jen jsou ještě různě modifikované. To ovšem zase tak moc nevadí, protože map s dobrým designem v základu je hodně, zhruba dvě desítky. Ty jsou vybrány jak z hlavní kampaně Revelations 2, tak z předchozích dílů Resident Evil série. Další budou postupně doplňovány s dalšími epizodami.

Protože jsou na scéně dvě postavy, každý by určitě čekal, že bude přítomna online kooperace, která ostatně byla už u Resident Evil 5 a následně i Resident Evil 6. Capcom se ale rozhodl, že zatím je možné hrát kooperativní režim jen offline na rozdělené obrazovce, což samozřejmě mnohé hráče spíše naštve, a není se čemu divit. Online režim není úplně zamítnut, ale dočkáme se ho zřejmě až po vydání všech epizod, což už je tak trochu pozdě. Tohle ostatně znovu ukazuje, že epizodický formát může Resident Evil Revelations 2 spíše uškodit, protože první epizoda prakticky nedodává dokončenou hru ve formě, v jaké bude třeba za měsíc na disku.

Nikdo nečekal už po prvních obrázkách, že bude Resident Evil Revelations 2 nějakou extra krásnou hrou, která by stanovila po vizuální stránce nějaký ten standard. Na současných konzolích jde spíše jen o lehčí nadprůměr, modely postav neohromí, stejně tak prostředí by si zasloužilo pohlednější textury. Dokonce bych řekl, že se mi po grafické stránce více líbil nedávno vydaný remaster remaku prvního dílu. Vývojáři v Revelations 2 vše dohání alespoň některými pěknými efekty, třeba mlhou nebo osvětlením, což vyvolává docela slušné atmosférické prostředí. Protože hra nevyužívá plný potenciál nových konzolí, možná bych proto čekal, že nebude mít problém s frameratem. Ten ovšem na konzoli PlayStation 4 není stabilní a hra viditelně občas zakucká. Na konzoli Xbox One tyto problémy s frameratem nejsou, takže vývojáři se zřejmě lehce vykašlali na optimalizaci, což je ostatně viditelné, když jen některé lokace mají s tímto problémy, snad vše napraví s druhou epizodou nebo nějakým updatem. Každopádně slušné je ozvučení, líbilo se mi i několik hudebních motivků, věrných sérii Resident Evil. Na dobré úrovni je i dabing.

Ačkoliv jsem spíše skeptický k epizodickému formátu, který se snaží Capcom s Resident Evil Revelations 2 prosadit, a rovněž se mi zatím nezamlouvá trochu ospalejší tutoriálové tempo hlavní části a horší umělá inteligence druhé postavy, dobrá atmosféra, zajímavé prostředí a některé zajímavé herní novinky dávají do dalších epizod jistě slušný potenciál. Navíc Raid režim je docela návykový, a možná bych i řekl, že to je nejlepší část, jakou první epizoda nabízí. V ní určitě ještě pěkných pár hodin nahraji.

Resident Evil: Revelations 2 - Epizoda 1

ps4ps3x360vitaxone
Capcom, Capcom
Datum vydání hry:
25. 2. 2015
KARTA HRY
7/10

Komentáře