Oddworld: New N' Tasty!

recenze  36
Martin Šmíd, 23. 7. 2014 14:45
Je tomu už sedmnáct let, co vyšla na první PlayStation a PC legendární plošinovka Oddworld: Abe's Oddysee, kterou bylo lehké si zamilovat nejen díky výborné hratelnosti, ale také charismatickému hlavnímu hrdinovi, bojujícímu nejen o svůj život. Následně se hra dočkala ještě několika povedených pokračování, přičemž nyní se vývojáři rozhodli, že vytvoří remake právě prvního dílu. Ten pojmenovali Oddworld: New N' Tasty! a po dlouhém vývoji konečně dnes vyšel na PlayStation 4. Jak remake dopadl, vám dá odpověď naše recenze.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 (obrázky u textu vytvořené za pomoci SHARE tlačítka)

Dnes je celkem oblíbené předělávat starší hry do nového kabátku v podobě remaku, případně vydávat remastery. Vývojáři ze studia Just Add Water šli s Oddworld: New N' Tasty! na vše trochu jinak, protože vzali jen původní nápad, a vše předělali do modernějšího podání, které ovšem pořád nemusí být stravitelné pro úplně všechny, o čemž se ještě zmíním níže. Každopádně příběh od původní hry zůstal nezměněn, takže opět je v hlavní roli charismatický a roztomile mumlající Abe, který pracuje ve velkém potravinářském závodu RuptureFarms. Ten si ovšem nevede v poslední době zase tak dobře, takže šéf přijde s nápadem, že do konzerv bude cpát právě své nebohé zaměstnance (Mudokony), kteří už tak pracují dvacet čtyři hodin denně, kolikrát zadarmo, takže se z nich stali prakticky otroci. Abe se pochopitelně rozhodne o svůj život a osud bojovat, takže se dá na útěk, přičemž cestou bude chtít zachránit co nejvíce kolegů. Ačkoliv je příběh takto jednoduchý, je po celou dobu hodně vtipný, čemuž dopomáhají nejen herní situace, ale také nové filmečky, které vývojáři pro tento remake připravili. Už původní hra měla značně komediální charakter, a remake vše dotáhl téměř k dokonalosti.

Pokud jste někdy hráli originál, ihned po zapnutí budete jako doma, ačkoliv si v Oddworld: New N' Tasty! všimnete spoustu změn a novinek k lepšímu, které celý svět obohacují. Pořád tu máme před sebou plošinovku, tentokrát spíše ve 2.5D pohledu, která je založena na řešení hádanek, kolikrát i stealth způsobem, na čemž je ostatně vidět, jak původní hra byla na svoji dobu hodně nadčasová. Hlavní novinkou asi je, že už tu nejsou obrazovky, kdy byste z jedné přecházeli do druhé, jako tomu bylo v originále, ale jsou tu celistvé levely, pomáhající nejen hádankám, které tak mohou být propracovanější, ale také celkově hratelnosti, vše působí daleko rozmáchlejším a propracovanějším dojmem. Asi největší změna, která hru hodně ovlivňuje, a to kladně. Navíc jednotlivé levely, ačkoliv vycházejí z těch původních, byly kompletně překopány do nového kabátku, díky němuž vypadají prostě parádně, a nyní mluvím i o pozadí venkovních levelů, které působí daleko živěji a uvěřitelněji, mají i větší hloubku, a o to asi šlo vývojářům především.

Jinak každá z kapitol nabízí levely s vlastním unikátním designem, budete se toulat nejen továrnou RuptureFarms, ale i dalšími parádními lokacemi, v nichž jsou rozmanité hádanky (klasické hledání spínačů spínačů zde pořád vede, ale druhů hádanek je tu pochopitelně více), důmyslné pasti a samozřejmě i nepřátelé, kteří mají jediný cíl, Abeho co nejrychleji eliminovat, aby nemohl dosáhnout trochu bláhového cíle. Ačkoliv vývojáři předělali hru do modernější podoby, obtížnost původní verze zůstala, hádanky a střety s protivníky jsou opět velmi těžké, vše je hodně vytvořeno i na hráčovu přesnost, kdy se jakákoliv menší chyba prostě a jednoduše neodpouští, a pokud tedy nemáte trpělivost, budete hodně frustrováni. Někdy jsem možná měl i pocit, jako by některé části byly až i přehnaně obtížné, kdyby v nich vývojáři ubrali, asi by udělali lépe. A to tu je ještě obtížnost Hard, na níž je hra určitě ještě obtížnější. Ačkoliv tedy Oddworld: New N' Tasty! vypadá na první pohled roztomile, a možná si i řeknete, že jde o ideální hru pro mladšího sourozence, nejde o vůbec lehkou záležitost, kolikrát i budete i několik minut přemýšlet nad hádankami, ale na druhou stranu se následně vždy dostaví uspokojení za jejich zvládnutí.

Vývojáři alespoň nehází hráčům klacky pod nohy, hádanky jsou sice obtížné, ale nejsou nelogické, vždy do sebe vše krásně zapadá, a opravdu to chce jen trochu přemýšlet. Navíc pro mnohé bude určitě vítanou novinkou možnost quicksave, kdy se vám hra hned na místě uloží s posledním postupem, navíc jednotlivé checkpointy jsou od sebe rozmístěny celkem rozumně, takže po skonu neopakujete velkou část levelu znovu. Vývojáři se navíc rozhodli překopat ovládání, které je nyní daleko intuitivnější, s ovládáním jsem tolik nebojoval, ačkoliv je tedy nutné počítat s tím, že Abe je pořád tak trochu nemotora a jeho pohyb není tak rychlý, jako u jeho kolegů z konkurenčních plošinovek. Hlavní hrdina má nyní i více animací, takže se na jeho pohyb dobře dívá.

Oddworld: New N' Tasty! je zatím dostupný pouze na konzoli PlayStation 4. Během léta vyjde na PlayStation 3 a PlayStation Vita (cross-buy a cross-save), ke konci roku si ho pak budou moci užít i hráči na konzolích Nintendo Wii U a Xbox One.

Na první zahrání mi Oddworld: New N' Tasty! zabral na normal obtížnost zhruba osm hodin, ale je třeba říci, že jsem vše neprozkoumal, nezachránil všechny nebohé zaměstnance, takže se určitě do hry ještě vrátím a pokusím se vše prozkoumat. Ostatně v tomto má hra docela velkou znovuhratelnost, takže se určitě nejedná o záležitost, kterou jednou dohrajete a odložíte. Navíc dodám, že Oddworld: New N' Tasty! má docela těžké trofeje, u nichž se kolikrát pořádně zapotíte, zvláště když budete chtít získat platinu. Trofej, která naskočí po záchraně všech zaměstnanců a dohrání pod tři hodiny, je možná jedna z nejtěžších, jakou jsem ve hře viděl.

V recenzi ještě zmíním kooperativní režim, který vývojáři zakomponovali. Pokud čekáte, že se pod tímto skrývá možnost hrát hru ve dvou, budete trochu zklamáni. Kooperativní režim znamená, že nejdříve má jeden pokus na hraní první hráč, a následně po smrti druhý, a takto se oba hráči před jednou televizí a konzolí střídají. Kooperativní režim je asi jen takový ten bonus, který má hru obohatit a udělat zajímavější ve chvíli, kdy sedí před televizí dva hráči, takže od něj nic více nečekejte. Je ale fakt, že hádanky jsou dělány jen pro jednoho, takže těžko si v této hře normální kooperaci představit.

Vývojáři vsadili u Oddworld: New N' Tasty! na engine Unity, aby mohl remake snadno vzniknout pro všechny možné platformy. Já jsem samozřejmě hru hrál na konzoli PlayStation 4, na níž nevypadá vůbec špatně, grafický kabátek jí náramně sedí, navíc vývojáři nezklamali ani s pěkným nasvícením a dalšími povedenými detaily a efekty, takže tady je určitě maximální spokojenost. Protože engine není náročný na hardware, vše se hýbe v rozlišení 1080p maximálně svižně, nezaznamenal jsem žádný pokles. Jen si mohli vývojáři ještě více pohrát s optimalizací, protože hra mi během hraní třikrát spadla. Snad ale tento neduh brzy opraví update. Zpět ale na kladnou vlnu. Pochválit musím vývojáře za povedený soundtrack i solidní ozvučení, dotvářející atmosféru, rovněž se povedl dabing.

Remake Oddworld: New N' Tasty! jen ukazuje, jak nadčasovou hrou byl Oddworld: Abe's Oddysee. Ani po sedmnácti letech tento klenot neztratil nic ze svého kouzla, navíc vylepšená hratelnost a moderní kabátek zaručí, že si ho užijí i nováčci, ale samozřejmě si u něj nostalgicky zavzpomínají i fanoušci. Oddworld: New N' Tasty! je prakticky bezchybnou plošinovkou, která nedosáhla na maximální hodnocení jen díky několika menších chybám a občas nevyvážené obtížnosti. Určitě zatím nejlepší hra, jaká během léta vyšla, kterou musíte mít ve sbírce.

Oddworld: New N' Tasty!

ps4ps3vitawiiuxonensw
Oddworld Inhabitants, Just Add Water
Datum vydání hry:
22. 7. 2014
KARTA HRY
9/10

Komentáře