Gran Turismo Academy 2014 - regionální finále

special  6
Martin Šmíd, 20. 7. 2014 21:30
Série Gran Turismo je tu s námi už opravdu hodně dlouho. Její tvůrce Kazunori Yamauchi možná sám na začátku netušil, jaký fenomén se z Gran Turisma stane. Je to právě tato série, u níž mnozí hráči začali snít svůj sen o tom, že se sami stanou profesionálními závodníky a budou vyhrávat poháry, ale samozřejmě dostat se do motorsportu bylo a je stále hodně těžké. I proto je tu už šestý ročník soutěže Gran Turismo Academy, která má přechod z hraní na konzoli na reálnou trať značně usnadnit.

Gran Turismo Academy – představení
Na stránkách Konzolisty se samozřejmě s Gran Turismo Academy nesetkáváte poprvé, pravidelně jsme vás o této soutěži v minulosti informovali. Každopádně možná se mezi vámi najdou nováčci, pro které tu mám nyní menší představení. Gran Turismo Academy je soutěž, která měla premiéru v roce 2008, přičemž společnosti Sony Computer Entertainment Europe a Polyphony Digital se ve spolupráci s evropskou divizí Nissanu rozhodly, že ukážou světu, že i z hráčů se mohou stát profesionální jezdci, kteří následně budou jezdit po světě hodně slavné šampionáty, a umisťovat se na prvních místech. Takhle se to lehce řekne, ale právě regionální finále ve Varšavě, konané na Národním stadionu, na které jsem byl pozván, ukázalo, že dostat se až na vrchol není tak snadné, jak se na začátku zdá. Když se ale dostane hráč až na vrchol a stane se profesionálním jezdcem, čeká ho nejen splněný sen, ale i sláva, jaká potkala třeba Lucase Ordoñeze, vůbec prvního vítěze Gran Turismo Academy. Ostatně se můžete podívat, jaké úspěchy už stihl zaznamenat, stejně tak jeho další následovníci - http://www.gran-turismo.com/cz/academy/graduates/ .

Gran Turismo Academy – kvalifikace
Kvalifikace do letošního regionálního finále Gran Turismo Academy se mohl zúčastnit každý, kdo má konzoli PlayStation 3 a hru Gran Turismo 6. Letos kvalifikace začala už 21. dubna, přičemž nejlepší hráči, kteří nejrychleji zajeli trať Silverstone, následně byli pozváni do Varšavy, kde se mohli zúčastnit dalších bojů. Kvalifikovat do regionálního finále bylo ještě možné dalšími způsoby, třeba přes facebookovou minihru s motivem Gran Turismo Academy a série Gran Turismo, ale kdo to myslí s touto soutěží vážně, je jasné, že musí vlastnit konzoli a hru jezdit, jinak nemá moc šancí. Někteří soutěžící, kteří se probojovali do regionálního finále, jeli Gran Turismo Academy už v minulém roce, ale našli se i nováčci. Ostatně jeden náš reprezentant hrál Gran Turismo 6 teprve od začátku letošního roku, takže je vidět, že při troše štěstí, nějakých těch schopnostech a nadanosti, se dá do regionálního finále probojovat i jako dá se říci nováček.

Gran Turismo Academy – regionální finále
Regionální finále se skládalo ze čtyř částí, které museli soutěžící postupně absolvovat, a nutno říci, že jsem si nedovedl doposud představit, co musí soutěžící už v regionálním finále zvládnout. První částí byla jízda ve hře Gran Turismo 6 na trati Silverstone, která se musela zajet ve voze Nissan 370Z. Jízda v GT6 byla rozdělena do několika etap. Nejprve přišlo ježdění dvou kol, které musely být zajety v co nejlepším čase, přičemž oba časy se sečetly. Následovalo ježdění 15 minut v kuse, kdy se vždy vybralo nejrychlejší kolo, takže byla zde i možnost občas trochu zariskovat, zvláště když se soutěžícímu podařilo dobře zajet hned první kolo, což se občas stalo. Poslední etapou poté bylo zajetí jednoho rychlého kola. Jízda ve hře se dá naučit, i když pochopitelně následně ostrý start vyžaduje i štěstí a odprostění se od nervozity z toho, že nyní není moc místa pro chybu. Z rozhovorů se soutěžícími bylo jasně patrné, že celou trať mají v oku, vědí, kde mohou trochu zariskovat a nabrat potřebné vteřiny, na druhou stranu bylo několik částí, při kterých mohli získat, ale i ztratit penalizací, pokud vyjeli o trochu více z tratě.

Druhou část regionálního finále tvořila už jízda v reálném autě Nissan Juke Nismo na předpřipravené trati. Nevím, jestli byla tato část důležitější, jak ta první, ale dá se to předpokládat. Při jízdě v reálném autě šlo pochopitelně také o čas, ale u každého jezdce seděl i komisař, který hodnotil další atributy jízdy a chování závodníka, jak dokáže uřídit sportovní auto. Komisař tedy nebyl ve vozidle, jen aby dával pozor na dodržování pravidel, jak jsem si na začátku myslel. Uřídit Nissan Juke Nismo každopádně dělalo některým soutěžícím a následně i novinářům, k čemuž se ještě vrátím, menší i větší problémy. Pokud soutěžící třeba vrazil do bariér, vytvářející trať, automaticky ztratil naději na dobré umístění, protože byl penalizován. A že jsem podobné nárazy viděl asi dva. Naštěstí se nikomu nic nestalo, a to ani vozidlu.

Když umíte dobře jezdit na PlayStationu v Gran Turismo 6 a slušně v reálném autě, pořád vás to nepředurčuje stát se skutečným jezdcem. Na ježdění musíte být i fyzicky dobře připraveni, což ukázala poslední část o čtyřech disciplínách, zaměřená na fyzičku a výdrž hráčů. Ve cvičení se dala nahrát spousta bodů, ale pochopitelně se jednalo kolikrát o hodně náročné úkony, které nebylo lehké zvládnout, a sám musím říci, že docela kluky obdivuju, jak se vypořádali s touto částím navíc v hodně parném dni. Třeba první výskok (sergeant jump) dal každý, ale následně dát na jeden zátah 60 a více kliků, už bylo nad síly většiny soutěžících. Tento kousek zvládl jen jeden soutěžící z Polska. Posledním cvičením poté byl běh o deseti částech. Závěrečné cvičení bylo určitě nejnáročnější částí, na kterou to chtělo několik měsíců přípravy, ale třeba běh už pak následně byl i o vůli. Kromě zmíněných tří částí museli soutěžící i absolvovat rozhovor před kamerou - media challenge, přičemž úkolem bylo odpovídat na celkem jednoduché otázky, které pokládali zástupci Sony a Nissanu. Určitě se objeví na internetu, takže vám je následně přineseme.

Gran Turismo Academy – Výsledky
Na konci dne se všechny dosažené výsledky ze všech částí sečetly a mohli se vyhlásit dva vítězové (dva z České republiky a dva z Polska), kteří se dostanou až do Race Campu, který se bude pořádat v zatím nespecifikovaném termínu na britské trati Silverstone. Všechny čtyři části ukázaly, že nestačí být jen dobrý v závodění na PlayStationu, ale musíte mít v ruce i jízdu v reálném autě, být na vše fyzicky dobře připraveni a zvládnout i rozhovory s médii, aby se lehce hledali sponzoři. Soutěžící se samozřejmě snažili, aby ve všem uspěli, a mohli dál žít svůj sen, že se stanou profesionálním jezdcem. Ostatně to, že jde pro mnohé o sen, padalo z úst soutěžících docela často. Každopádně na prvním místě za Českou republiku se umístil Antonín Bláha, který nakonec získal pěkných 88 bodů. Jen o bod méně pak získal Michal Šmídl. Oba dva postupují do Race Campu, kde budou mít možnost v soutěži Gran Turismo Academy pokračovat. Vzhledem k tomu, že už probojovat se do regionálního finále bylo pro některé soutěžící velkým úspěchem, zklamání z nepostoupení nebylo tak velké. Ostatně mohou si říci, že dobře reprezentovali Českou republiku, možná lépe, jak mnozí sportovci v posledních letech, na které se díváme v televizích. Další místa jsou následující: Jaroslav Honzík (79 bodů), Nikita Gonchar (69), Petr Horák (69), Daniel Liscak (67), Jiří Oberreiter (62) a Michal Bělohoubek (55).

Kromě samotných soutěžících si mohli jízdu ve hře Gran Turismo 6 a následně ve vozidle Nissan Juke vyzkoušet i přítomní novináři. Já sám jsem se této soutěže nezúčastnil, Gran Turismo sérii moc nehraju, ale přesto na stupních vítězů se umístil novinář z České republiky. Na třetím místě skončil Zdeněk Princ ze serveru hrej.cz, který perfektně zvládl jízdu v Gran Turismo 6, byl nejlepší, ale zradila ho následně jízda v Nissanu Juke, přesněji její konec. I tak je ale třetí místo určitě pěkné.

Gran Turismo Academy - Co bude následovat
Česká republika bude mít tedy ve finále hned dva zástupce, což je jistě skvělá zpráva. Ti se budou moci utkat o první místo, kterým je pochopitelně šance stát se profesionálním závodníkem, a následně možnost se účastnit spousty známých závodů, třeba 24 hodin Le Mans, jako ostatně vítězové předchozích ročníků. Race Campu proběhne na zmíněném Silverstonu, kde už na soutěžící budou čekat skutečná sportovní vozidla značky Nissan, přičemž se budou testovat dále nejen jejich jezdecké schopnosti, ale také odolnost a další atributy, aby mohl následně vzejít jeden vítěz. Nic lehkého, ale musíme držet palce, třeba se to některému z českých kluků podaří. Termín konání Race Campu bude teprve stanoven. Každopádně vyhrát ve velké konkurenci určitě nebude nic snadného, ale jak mi během akce řekl Jacek Górlicki, který vyhrál regionální finále v minulém roce, ani on se neztratil, a v současnosti je testovacím jezdcem v Polsku. Už tedy samotné probojování do Race Campu dává soutěžícím spoustu možností, jak odstartovat svoji kariéru, jen pochopitelně musejí chtít a mít i trochu štěstí na sponzory. Vstup do motorsportu dnes není vůbec levnou záležitostí.

Letošní regionální finále Gran Turismo Academy ve Varšavě ukázalo jednak to, jak je skvělé jezdit v závodních autech, ale také to, jaká dřina za vším tím pěkným obalem stojí. Když ale vše ustojíte, můžete si následně splnit onen sen, a stát se profesionálním závodníkem Nissanu, a jezdit závody, na které většina z nás se dívá jen v televizi. Gran Turismo Academy je rozhodně zajímavá soutěž, která propojuje hraní her s reálným světem, a je možná škoda, že jich není více. Pak by už třeba Nova neukazovala jen jak jsou hry škodlivé, ale byly by ukázány záběry z podobných akcí.

Gran Turismo Academy se budeme věnovat i v následujících dnech a týdnech, takže nás nezapomeňte sledovat.

Komentáře