Final Fantasy XV: Episode Duscae

preview  6
Leon, 29. 3. 2015 22:45
Léta strávená v herní branži nás naučila mnohému, přesto existují otázky, na které nedokážeme dát odpovědět, a věci, jež nás dokážou vyvést z míry. Například jsme nepředpokládali ve chvíli, kdy jsme před téměř dvěma lety psali rozsáhlou preview na FF XV, že bude i v této době vydání tohoto neustále odkládaného titulu ve hvězdách, přičemž tvůrci se vší vážností oznámí, že i po 9 letech údajně usilovného vývoje je práce hotova zhruba z 60%. Netušíme, kdy bude FF XV dokončena. Tady by totiž odpověď mohl dát nikoli schopný redaktor, ale pouze věštec z křišťálové koule. Přesto je zde znát mírný pokrok. Nyní, na sklonku března 2015, máme totiž již přece jenom konkrétnější představu o tom, jakou základní koncepci tvůrci hře vtiskli. Konečně se nám totiž dostalo do rukou hratelné demo.

Na první veřejnosti prezentované hratelné demo netrpělivě čekali mnozí. Na FF XV se totiž upíná zrak hráčů z mnoha důvodů. Série totiž díky ne zrovna podařené FF XIII kompilaci ztrácí dech, což nepomohly odvrátit úspěšné dokončení čtrnáctého dílu (MMORPG) ani podařené remastery starších her. Hlavně na tom však není společnost Square Enix ani zdaleka tak růžově, jak by se mohlo zdát z jejího mnohdy až přehnaného sebevědomí. Chybí peníze, kreativní a schopní lidé, a bohužel také dávný zápal, kdy celé studio na FF hodně sázelo. Nyní má Square - Enix i jiné koně, zvláště ty, které v roce 2009 koupil od Eidos Interactive. A především, na PS4 a Xbox One prozatím velké a exkluzivní tituly chybějí, tudíž nejeden vlastník těchto konzolí skrytě doufá, že FF XV může být oním přelomem, který bude znamenat skutečný start nové konzolové generace. Když to vezmeme kolem a kolem, tak je vývoj FF XV ostře sledován ze všech stran a kladou se na něj velké nároky, což logicky přináší rizika. Historie zná však mnoho případů, kdy symbolicky položený nůž na krk vývojářům pomohl stvořit velkou hru. Bude to případ i FF XV? Demo může napovědět.

Obsahem dema s názvem „Final Fantasy XV: Episode Duscae“ je jedna z raných fází dlouhé a rozsáhlé hry. Jelikož se FF XV vyvíjí u Square Enix v poslední době hojně užívanou metodou „rozděl a panuj“, tedy rozděl a vyvíjej, kdy se hra tvoří v jednotlivých fázích, jež se pak posléze poslepují dohromady, pak to, co se nám v demu vypaluje do sítnice, není náznak dokončené hry. Naopak! Pouze dokladem, že některé části hry jsou již téměř kompletní, kdežto některé zřejmě ještě nejsou ani ve fázi, aby mohly být jakkoli prezentovány. V epizodě „Duscae“ se ocitáme v rozlehlé krajině, vlastně malebném venkovském prostředí, které se rozkládá v úrodných nivách, jež jsou protkány zatuchlými bažinami, a kde se v mírném vzdorovitém masívu hor ukrývá velký les. Jejich scenérie je impozantní, zvláště za ranního rozbřesku nebo večerních červánků, neboť i do FF světa konečně dorazil denní cyklus. A když se objeví svit měsíce, padne mlha nebo nad korunami stromů přeletí hejno vyplašených ptáků, ihned nabudete pocit, že jste součástí pulzujícího života a propracovaného ekosystému. Tedy až do chvíle, kdy vstoupíte na rušnou vozovku, kterou lemuje telegrafní sloupořadí, jež připomene, že i zdejší kraj již zasáhla civilizace se všemi negativními průvodními jevy. Je zde i systém podzemních jeskyní, nejedno stavení, a také benzínka. Ta hraje v tomto demu klíčovou úlohu. Začíná tak spoiler, takže kdo si chce demo užít v blažené nevědomosti, ať následující odstavec přeskočí.

Do záře reflektorů vstupuje čtveřice hlavních, nikoli však jediných hratelných postav. Jsou jimi „Jeho Výsost“ Noctis, zádumčivý a zamlklý princ, jehož rod po staletí chránil mocné krystaly, Gladiolus, přítel Noctise z dětství a jeho hlavní ochránce, duchovní vůdce a mozek celé party Ignis, a jako poslední ještě hezounek a frajírek Prompto, se kterým si užijete kopec zábavy, zejména když po bitvách prohodí nejednu vtipnou hlášku. Představují se nám zrovna ve chvíli, kdy musí vstávat a po snídani se vydat schrastit nějaké peníze na opravu svého luxusního auta, které si vezme do péče opravářka zmiňované benzínky Cindy. Ta však za své služby požaduje řádně zaplaceno. Kde však uprostřed venkova sehnat balík peněz? Stačí ulovit Behemotha - pro ty, kteří FF nikdy nehráli, jedná se o velkou a divokou potvoru, obvykle VELMI tuhou - avšak to se ukáže jako problém. Parta je totiž příliš slabá, a proto se musí vydat do jeskynního labyrintu a získat sílu jednoho ze starodávných bohů - Ramuha. Toť náplň této rozsáhlé mise, jejíž pouhé dohrání zabere 4 - 5 hodin. Pokud však chcete krajinu prozkoumat celou a pořádně si zabojovat, můžete teoreticky strávit u tohoto dema i nějakých 10 - 12 hodin, a to už je na pouhou hratelnou „ukázku“ více než slušné.

První, co udiví každého, kdo FF XV demo zapne, je úchvatná audiovizuální prezentace. Vlastně ne, není to úchvatná audiovizuální prezentace, ale skutečný ráj, fantazie, a „next gen“ v pravém slova smyslu. Že bude grafická stránka u FF XV jeden z mála prvků, u kterého nemusíme mít obavu, se vědělo již léta letoucí, ale že bude titul původně určený pro PS3 a vyvíjený ještě v době PS2 natolik propracovaný, že hravě strčí do kapsy drtivou většinu současných her, to představuje skutečný údiv. Nejde jen o prakticky dokonalé modely postav, jejich pohyby a gestikulace, což ještě navíc podtrhuje mistrovský design a skvěle zrežírované střihové sekvence v enginu hry, ale o celkovou vyspělost světa. Udusaná tráva čtveřicí páru těžkých bot nebo zkalená vodní hladina jsou jen špičkou grafické extáze. Po zkušenostech s FF XIII kompilací by si člověk řekl, že grafická úroveň si někde musí vybrat svou daň, o to více, že se pohybujete v otevřené a mimořádně rozsáhlé lokaci, kterou jen projít celou trvá několik hodin. Jenže pravda je taková, že žádné zanedbané místo zde neexistuje. Když se k dobru připočte ještě skvělý OST, podařené nadabování (lze zapnout i originální japonský dabing s anglickými titulky) a zvuky přírody, pak není v tomto ohledu nic, co by se dalo hře vytknout. Zdali Square - Enix pouze postavil Potěmkinovu vesnici, či takto bravurně bude vypadat hra i v plné verzi, je otázka, kterou demo nerozhřeší, a zřejmě nebude zodpovězena ještě hodně dlouho.

Týká se to i hratelnosti, která se jeví více než sympaticky, ale jsou zde některá „ale“, která radí být na pozoru. Možná, že si leckterý FF fanoušek ani neuvědomuje, že když volá po návratu k původním dílům z éry PS One a PS2, vlastně tím jen vzývá duchy dávno minulé, protože série se již transformovala v nový subžánr, a to akční RPG. Náhodným soubojům, klasickému LV Up systému nebo složitým tabulkám s desítkami kouzel a povelů již odzvonilo. Vše bylo zjednodušeno a přetaveno v několik efektivních příkazů, díky nimž se vyžaduje větší podíl hráče na bojové situaci a konečném verdiktu jednotlivých soubojů. Dobrým prvkem je, že i když narazíte na nepřátele, což je signalizováno červeným pruhem v horní části obrazovky, můžete se boji vyhnout nebo z něj snadno utéci, tím se zabrání šílenostem, jaké svého času předváděla FF XII, kdy jste při pokusu o útěk na sebe pouze „navázali“ další nepřátele. Zdá se, že tvůrci tímto mimo jiné chápou, že akčnější boje = větší časová zátěž a interakce pro hráče, tudíž může zvláště v pozdějších fázích hry nastat únava z dalších a mnohdy i zbytečných soubojů. Toto lze na jednu stranu chápat jako jistou pojistku, aby boje nikdy tak docela nezevšedněly, na straně druhé pak jako slabý záblesk interakce mezi tvůrčím týmem a hráči, tedy fanouškovským táborem tolik požadovaná sebereflexe, která například zcela chyběla jak u FF XIII-2, tak zejména u naprosto diletantsky odfláknuté Lightning Returns.

Překvapením je, a prozatím těžko odhadovat, jestli se bude jednat o přirozený jev ve FF XV světě, nebo je to pouze daň za demo verzi, kde každý hráč začíná s předem danými schopnostmi a úrovní vývoje, že samotné souboje jsou těžké a vyžadují nejen maximální koncentraci, ale od Noctise, který je v demu jedinou hratelnou postavou, časté využívání schopnosti teleportace, kterou mu umožňují jeho meče. Jednak se tím vzdálí na čas od bitvy a doplní část svého zdraví, a hlavně může napadnout nepřítele cíleným výpadem ze vzduchu, který bývá často velmi zničující. Používání této schopnosti však odčerpává MP, takže není možné jí používat neustále. Souboje vypadají slušně, ale k tomu, aby skutečně fungovaly a dokázaly hráče provést celou hrou, aniž by jej nudily nebo se staly naopak noční můrou, však v demu postrádáme jeden zcela zásadní a klíčový prvek. Boje jsou velmi nepřehledné, za což může stupidní kamera, která se nepřizpůsobí kurzoru, kterým si určujete cíl. To je frustrující a způsobuje zbytečné komplikace. Pokud nedojde ve vývoji hry k nápravě a Square - Enix nebude brát na vědomí kritiku hráčů, která v podstatě začala již od prvních hodin vydání dema v USA a v Evropě, zadělává si do budoucna na pořádný problém, kdyby mohla i tato pro někoho možná zdánlivá prkotina srazit hru, která se jinak v demu prezentuje na vynikající úrovni.

Hlavním úkolem dema není pouze nastínit základy bojového systému, představit velkolepé kulisy světa, který bude spojovat současnost naší doby s fantasy a sci-fi prvky, ani okusit náročný lov děsivého Behemotha, ale také ukázat, že ani v zjednodušené a odlehčené hratelnosti nebude ignorován aspekt postupného vývoje postav a jejich schopností. Pravda, asi bude pro mnohé zklamáním, že nic takového, jako byl oblíbený systém vylepšování ve stylu Sphere Grid (FF X) či Materie (FF VII) zde není, avšak prvky, které představuje patnáctý díl, mají jistou přitažlivost a zrcadlí se v nich originalita. Bez znalosti souvislostí a odzkoušení při hraní samotném to sice zní legračně, ale ve FF XV je tzv. „Cooking Level“. Když se parta utáboří, jednoduše si z různých ingrediencí, které se buď zakoupí v obchodech, nebo vymlátí z monster, uvaří konkrétní pochoutku, jež pak zvýší jednotlivé statistiky. Táboření bude hrát ve hře důležitou roli, neboť jedině tehdy bude možné získané zkušenostní body proměnit v postup na vyšší úroveň. Bez odpočinku a spánku může být parta nanejvýše tři dny. Kempování je kromě toho vhodné i z toho důvodu, že mezi tábory půjde rychle cestovat, což se bude hodit ve chvílích, kdy se budete vracet. Nehledě na to, že v noci se budou po planinách potulovat silnější a početnější nepřátelé. Vynikající mapa a přehledný způsob „markování“ učiní rozlehlé prostory přístupnějšími, ale opěrné body v podobě táborů budou zkrátka nutností a vyhledávanou destinací zřejmě v každé jen o trochu větší lokaci, kterou FF XV nabídne.

Co tedy dodat na závěr? Vlastně postačí úplně málo. Final Fantasy XV: Episode Duscae je jedním z největších, nejpůsobivějších a nejkvalitnějších demoverzí, jaké byly pro PS4 a Xbox One zatím uvolněny. Dokonce tak kvalitní, že jej vřele doporučujeme všem zájemcům o velké a ambiciózní hry, které nás jednoho dne čekají, a jež by mohly být ozdobou obou konzolí. A to i přesto, že cesta k němu nebude pro některé vůbec snadná, jelikož demo je časově limitované a součástí balení FF Type-0 HD. Demo FF XV tak dopadlo skvěle. Rozptýlilo některé obavy a naznačilo, že hra má obrovský potenciál, ale na druhou stranu je potřeba krotit nadšení a očekávání, již jen z toho důvodu, že od dema k plné hře bude ještě dlouhá a trnitá cesta. V konečném součtu bude tak nejspíše záležet na tom, aby hratelnost skutečně fungovala, neboť ve velkém světě se snadno utopí příběh i jeho postavy, což by mohla být v kombinaci s přílišným důrazem na akční pojetí a případnou sterilitou soubojového systému pro FF rána bez mála smrtelná. Tvůrci FF XV tak svým způsobem i přes vynikající demo stále kráčí po tenkém ledě. Nezbývá, než držet palce, aby vše dopadlo přinejmenším tak kvalitně, jako Episode Duscae.

Final Fantasy XV: Episode Duscae

ps4xone
Square Enix, Square Enix
Datum vydání hry:
20. 3. 2015
KARTA HRY

Komentáře