Escape Dead Island

recenze  7
Martin Šmíd, 25. 11. 2014 1:15
První Dead Island byl hodně nečekaným úspěchem, prodalo se ho i s relativně malou reklamní kampaní několik milionů kopií. Deep Silver tak měl v rukou silnou značku, kterou se rozhodl hned podpořit spin-offem Dead Island: Riptide. V současnosti je ve vývoji regulérní druhý díl, ale než se ho dočkáme, dostal se na pulty obchodů ještě jeden spin-off, a to Escape Dead Island, který se od hlavní série značně liší, a jak se bohužel ukázalo, změny nejsou zrovna k lepšímu.

Testovaná verze: PlayStation 3

Od oznámení bylo jasné, že Escape Dead Island má jen zaplnit mezeru, než přijde v příštím roce druhý díl, který samozřejmě má daleko větší ambice, což bylo vidět i během letošních výstav E3 a GamesCom. Cílem vydavatele ale určitě bylo, aby tento spin-off neudělal hlavní sérii ostudu, zvláště když jde o jeho nejdůležitější značku. První informace zněly celkem nadějně, ale ve výsledku je Escape Dead Island docela velké zklamání. To už ostatně platí pro příběh, který je prostě a jednoduše špatně napsaný, má spoustu nezajímavých protagonistů, navíc je vyprávěn dost nudným způsobem, až je lehké se v něm ztratit. Ono je ostatně možná i nejlepší se jím vůbec nezabývat, protože jde o naprostý brak, za který by se styděl i začínající scénárista. Věc se má každopádně tak, že hlavním hrdinou je celkem nesympatický Cliff Calo, takový ten mladý zbohatlík, který se vydal na ostrov Banoi se skupinkou přátel, aby zjistili více o záhadných zvěstech o zombiích. Když se na ostrov dostane, zjistí, že nebylo úplně moudré se na něj vydávat, navíc aby toho nebylo málo, tak začne trpět psychickými problémy. Každopádně úkol je jasný, dostat se z tohoto pekla, a to platí hlavně tedy pro samotného hráče, i když ten má druhou možnost, a to vysunout disk z mechaniky a rozšlapat ho.

Pokud jste někdy hráli nějaký Dead Island a očekáváte od Escape Dead Island nějaký podobný zážitek, jen v trochu jinačím pohledu a grafickém zpracování, budete hodně zklamáni. Escape Dead Island je prakticky jen jednoduchá tupá akční hra, s hodně lineární stavbou nezajímavých a nudných levelů, které si na otevřenost jenom hrají, ale zabloudit se v nich nedá, i kdybyste se snažili. To by samozřejmě nebyl problém, pokud by ovšem hratelnost nebyla od začátku až po tituly naprosto stereotypní a bez jakéhokoliv nápadu, navíc zbavená všech prvků, které na Dead Island sérii milujeme.

Že se jedná o spin-off oblíbené značky poznáte jen podle místa, kde se vše odehrává, jinak vývojáři odstranili kromě otevřeného světa i možnost vylepšování zbraní, možnost jakékoliv výroby a tak dále. Escape Dead Island je prakticky jen o tom, že vám vždy bude dán nějaký ten naprosto standardní a kolikrát stupidní úkol, třeba najít klíč, a vy se budete muset vypravit do dané lokace ho získat. Danou lokaci vám vždy vývojáři označí, tedy nalajnují vám cestičku, abyste se do ní dostali. Problém jsem měl s tím, že když jsem si vyvolal nápovědu, kudy mám jít, kamera se kolikrát chovala dost nelogicky, a třeba aby ukázala bod, kam se dostat, otočila se na opačnou stranu. Také zaujal design levelů, které jsou schválně navrženy tak, aby jejich průchod zabral co nejvíce času. Vidíte menší překážku, přelézt ji nemůžete, ale musíte ji oběhnout. Nejvíce ale vytáčí žebříky, které jsou v hojném množství, a něž se na ně hlavní hrdina vyškrábe, dostanete záchvat zuřivosti.

Zmatená z kvality je očividně i Sony, která neví, na jakou platformu hra vychází. Hodila tam pro jistotu hned všechny - http://farm8.staticflickr.com/7493/15686239979_823e2ff2cc_o.jpg .

Lineární úrovně jsou často plné oživlých potvor, které můžete likvidovat několika zbraněmi, je tu klasická sekyra, meč, ale i pistole nebo brokovnice, přičemž soubojový systém je dost krkolomný, neohrabaný a jen těžko se s ním dá sžít, i třeba kvůli v mnoha částech neposedné kameře. Navíc střety s protivníky jsou kolikrát docela těžké, takže se vše změní následně ve frustraci, zvláště i díky špatně rozmístěným checkpontům. Na druhou stranu alespoň po každé smrti nenásleduje nahrávací obrazovka, ale nahrání je okamžité. Druhů protivníků tu je celkem dost, tedy zombií, na každou platí trochu jiná taktika, ale ty se dají na první setkání dobře naučit, a dál už nepředstavují problém.

Vývojáři radí hráči, aby otevřeným středům spíše předcházel, což je vidět na stealth systému. Ten je celkem funkční, ale také hodně jednotvárný. Hlavní hrdina umí jen jeden pohyb na zneškodnění protivníka, takže se neustále opakuje. Problém se stealth systémem mám ten, že není použitelný na všechny situace. Někdy jsou zombie v koridoru otočeny čelem, a nemáte možnost je obejít nebo otočit, ani když vysedíte za rohem důlek, takže stejně musíte zaútočit a udělat bordel a riskovat, že třeba zařvete. I když se vývojáři rozhodli, že přejdou od lékárniček k automatickému doplňování zdraví, hlavní hrdina moc ran nevydrží, takže o zjednodušení nejde. Zvláště když zdraví nabíhá zpět docela pomalu.

Bude zajímavé sledovat, jestli touhle hrůzou Deep Silver neublížil hlavní Dead Island sérii. Každopádně pokud si Escape Dead Island koupíte, dostanete alespoň přístup do betaverze Dead Island 2.

Největší problém, který s Escape Dead Island mám, je ten, že se prodává krabicově za celkem vysokou cenu. Pokud by se prodával za pět euro skrze digitální distribuci, proč ne. Chtít ale více je nepochopitelná drzost, zvláště když oním peklem proklouznete za nějakých pět hodin. Znovuhratelnost moc velká není, pokud tedy nebudete mít choutky vše vysbírat a vyfotit, třeba abyste dali platinovou trofej, která je zde celkem jednoduchá. To pro mnohé může být malé plus, ale jinak spíše budete rádi, že hru jednou dohrajete.

Bohužel má Escape Dead Island i řadu technických problémů, které dokážou naštvat. Občas se mi stalo, že se prostě level nenačetl a já musel navíc restartovat celou konzoli, protože ta při pokusu o skok do menu celá zamrzla. Zamrzání konzole je ale jinak celkem pravidelné, během pětihodinové jízdy se mi to stalo asi šestkrát, což samozřejmě je něco, co na náladě ani trochu nepřidá, jako všude přítomné bugy, nad kterými člověk musí kroutit hlavou.

Vývojáři u Escape Dead Island dali na cel-shaded zpracování, které ovšem není zase tak dobře zpracováno, jak by mohlo nebo spíše mělo být. Všude jsou navíc textury v nízkém rozlišení (nenechte se zmást Photoshopem upravenými obrázky), které budou dělat špatně vašim očím a hra vůbec svým vzhledem připomíná konkurenci z dob druhého PlayStationu, což je i podpořeno chybějícím vyhlazováním a dalšími nedodělky, které prostě není možné akceptovat u stahovatelné hříčky za pár korun, natož u hry za čtyřicet euro. Protože Escape Dead Island vypadá bídně, asi moc nepřekvapí, že běží celkem v pohodě, framerate je stabilní, v rámci možností je i nahrávání rychlé. Co ovšem mohu zcela jednoznačně pochválit, je hudební doprovod. Ten vytváří chvilkami velmi slušnou atmosféru, stejně tak ozvučení, takže tady odvedli vývojáři velmi dobrou práci. Na čem je ale následně nejvíce vidět, že rozpočet zřejmě nebyl moc velký, je dabing hlavního hrdiny, ale i dalších postav. Ten je jen čistě průměrný, možná někdy ani to ne.

Escape Dead Island měl být pro fanoušky Dead Island takovou chutnou jednohubkou, než se dostane do obchodů druhý díl. Nakonec jsme se ale dočkali hodně podprůměrné akční hry, u níž je těžké se bavit kvůli špatnému soubojovému systému nebo stereotypní hratelnosti, navíc obsahující spoustu frustrujících situací a řadu technických chyb, které jen podtrhávají mizérii této hry. Nákup nemohu doporučit ani těm největším fanouškům, zvláště za cenu, za jakou se hra prodává. Na trhu je celá řada o dost kvalitnějších her.

Escape Dead Island

ps3x360
Deep Silver, Deep Silver
Datum vydání hry:
18. 11. 2014
Žánr:
Simulátor, Adventura, Indie
KARTA HRY
2/10

Komentáře