Assassin’s Creed Chronicles: China

recenze  4
Martin Šmíd, 23. 4. 2015 20:00
Pro Ubisoft je Assassin’s Creed životně důležitá značka, což ostatně ukazuje každoroční vydávání nových dílů. Ten poslední s podtitulem Unity nám moc radost neudělal, hlavně kvůli velkému množství chyb, a než si bude moci Ubisoft koncem roku napravit reputaci, ještě uběhne pěkných pár měsíců. Možná i proto tu máme nyní spin-off Assassin’s Creed Chronicles: China, který se samozřejmě od svých velkých bratříčků liší, ale to neznamená, že by fanouškům neměl udělat radost. Více už ale v recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Fanoušci Assassin’s Creed si už nejednou přáli, aby se nějaký díl odehrával ve staré Číně nebo Japonsku. Ubisoft zatím toto přání nevyslyšel, alespoň u velkých dílů, i když do budoucna naděje samozřejmě žije. Zvláště když tu budeme mít rok co rok nový díl. Každopádně právě Assassin’s Creed Chronicles: China má fanoušků, kteří chtěli zasazení do Číny, udělat radost. Protože se jedná o spin-off, nečekejte, že nějak navazuje na velké díly, ostatně i ty už na sebe vzájemně moc nenavazují po Desmondově story, a spíše se jedná o samostatné díly, takže to zase tak moc nevadí. Každopádně hlavní hrdinkou je Šao Jun, kterou můžete znát z krátkého animovaného filmu Assassin’s Creed Embers, bývalá konkubína, která se vypracovala až na elitního assassína bratrstva, díky jednomu velkému assassínovi, přičemž musí získat záhadnou skřínku a zastavit řádění vůdce zkorumpované skupiny eunuchů, kteří si říkají Tygři. Příběh je docela jednoduchý, od začátku víte, co je cílem, vývojáři se sice snaží sem tam o nějaký ten zvrat, ale ten předem očekáváte, takže jen těžko překvapí. Propracovanější příběh by byl jistě plusem, vývojáři totiž jedou podle hodně lineárního a dost očesaného scénáře, který asi fanoušky jen těžko uspokojí, na druhou stranu je vše podáno skrze pěkné kreslené obrázky. To hlavní hrdinka Šao Jun má docela charisma a je škoda, že jí je věnován jen menší spin-off.

Série Assassin’s Creed samozřejmě na akci stavěla, ale vždycky šla spíše stealth cestičkou, během níž bylo nutné se protivníkům vyhýbat, případně je likvidovat pěkně potichu, abyste na sebe neupozornili. Je určitě dobře, až ačkoliv Chronicles: China změnila pohled na scénu, jedná se totiž o 2.5D plošinovku, pořád jde hlavně o stealth záležitost, dokonce bych řekl, že na těchto základech staví o dost více, jak větší bratříčci, kteří více každým rokem sklouzávají k popcornové akci. Šao Jun si samozřejmě umí s jedním nebo dvěma protivníky poradit díky meči a svým schopnostem assassína, ale jak na sebe naláká skupinku, která má třeba i palné zbraně a štíty, je většinou konec, protože moc zásahů chudinka nevydrží. Navíc musím říci, že přímé akční souboje jsou asi nejslabší částí, protože nejsou ani trochu zábavné, což je dáno tím, že se neustále opakují. Je tedy lepší zvolit tichý průchod.

Dalo by se proto říci, že každá z lokací je takovým menším rébusem, během něhož musíte hodně přemýšlet, jakou cestu zvolit, jak zlikvidovat protivníky nebo je obejít, k čemuž máte jako pomocníky speciální šipky pro odlákání nebo petardy. Tento styl hraní se mi osobně líbí, jen vývojáři sem tam to trochu přehnali s velkým počtem protivníků, takže o to více musíte každou akci plánovat, a samozřejmě na úspěch má pak vliv každá drobnost. Dá se ale říci, že až na několik málo pasáží je obtížnost posazena docela nízko, moc částí jsem neopakoval, navíc v pozdějších fázích už budete mít natolik v malíčku herní systém, že vám nebudou protivníci dělat větší problémy. Protivníci sami o sobě mají slušnou umělou inteligenci, ale pohybují se vždy po daných cestičkách, navíc velkou výhodou hráče je, že přesně vidí, kam dohlédnou, a podle toho může následně jednat. Na stealth pasážích je postavená celá hra, ale sem tam přijde i nějaká ta úniková část na čas, v níž prcháte před požárem. Ačkoliv zní jednoduše, tyto části mají slušné tempo a jsou zábavné, navíc vždy skvěle doplní hlavní pasáže, takže hraní nespadne do stereotypu.

Každopádně za každý úsek, který vyřešíte, získáte speciální body, které se vám na každém konci levelu sečtou, a podle počtu si můžete odemknout určité nové bonusové schopnosti pro hlavní hrdinku. Hlavně se hodí samozřejmě zvednout život, ale i třeba možnost mít u sebe více vrhacích nožů nebo petard, případně dávat silnější rány během soubojů. Hodnocení vždy dostáváte hlavně podle toho, jak dobře si vedete, takže kolikrát se i vyplatí jít opravdu stealth způsobem jen s obcházením protivníků, za což dostáváte nejvíce. Body jsou i za plnění vedlejších úkolů, jako zachraňování konkubín nebo zabíjení dalších cílů, rozhodně se tedy vyplatí nepospíchat, protože nové schopnosti se vždy hodí, zvláště v pozdějších částech. Tento systém vylepšování hlavní hrdinky je jednoduchý, ale plně funkční, navíc každé vylepšení, které pracně získáte, je ve hře hodně cítit.

Pokud jste někdy nějaký ten díl Assassin’s Creed hráli, ovládací schéma vás určitě nepřekvapí. Ačkoliv je u Chronicles: China úplně jiný pohled, vývojáři zachovávají rozvržené ovládání, jen sem tam samozřejmě přidali nějakou tu novinku, která je spjata s možnosti hlavní hrdinky. Celkově jsem ale neměl s ovládáním žádný problém, je určitě intuitivní a těžké pasáže, které jsou kolikrát i založeny na dobrém načasování, usnadňuje. Ovládání určitě nehází klacky pod nohy, což je samozřejmě u plošinovky dobře.

Assassin’s Creed Chronicles: China určitě udělá radost všem českým fanouškům, protože nečekaně obsahuje na konzolích PlayStation 4 a Xbox One i české titulky.

Dohrání Assassin’s Creed Chronicles: China mi na základní první obtížnost trvalo zhruba pět hodin, což je u hry za necelé tři stovky určitě v pořádku. Je ale třeba říci, že jakmile příběhovou část jednou dohrajete, můžete si jí dát znovu na New Game Plus, kde už máte odemknuté skilly a zbraně, přičemž vše je samozřejmě těžší, ale na druhou stranu získáváte více XP bodů, takže je lehčí v misích získat požadované počty bodů na nové schopnosti a vlastnosti, na které jste během prvního hraní nedosáhli. Navíc jak má hra skrytá místa a různé sběratelské předměty, i vedlejší úkoly, můžete se pokusit na druhé hraní vše vysbírat a splnit, čímž samozřejmě herní doba naroste. Tady určitě Ubisoft získává plusové body, protože jsem očekával, že Assassin’s Creed Chronicles: China bude kratší a mít daleko nižší trvanlivost, zvláště když už jsou oznámeny další dva díly z Chronicles série.

Ubisoft už několikrát za poslední roky ukázal, že se nebojí přijít i s nějakou tou vizuálně uměleckou hrou, která nám udělala velkou radost, ať už to bylo Child of Light nebo Valiant Hearts: The Great War. Možná i proto je škoda, že vývojáři z Climax Studios u Assassin’s Creed Chronicles: China nevsadili na UbiArt Framework, použili klasický engine, který bohužel nedokáže vykouzlit tak nádhernou podívanou, kterou každý očekává, zvláště na konzolích současné generace. Hra samozřejmě nevypadá hrozně, ale detailů je v prostředí málo, a jen sem tam vše zachraňují pěkné scény a slušný art design. Je to určitě škoda a trochu promarněná šance přinést něco, co si budeme pamatovat i po dohrání. Stejně je na tom bohužel i ozvučení. Soundtrack má jen několik melodií, na které si navíc po dohrání už ani nevzpomenete, průměrné je pak i ozvučení a dabing, kromě tedy hlavní hrdinky, jejíž dabing se povedl.

Další obrázky z recenzování najdete u nás na kartě hry - http://konzolista.tiscali.cz/games/onegame?link=assassin-s-creed-chronicles-china-5646&game5646-show=2 .

Assassin’s Creed Chronicles: China je přesně ta hra, která potěší fanoušky. Ti si jí jednou nebo dvakrát rádi zahrají, a následně si na ni už nevzpomenou, protože nemá ani zajímavý příběh, ani nějaký pamětihodný vizuál. Hratelnost samozřejmě není špatná, i když sem tam taky trochu zaskřípe, za necelé tři stovky se ale jedná o hru, kterou můžu na zkrácení dlouhé chvíle doporučit. Pokud od ní ale čekáte více, nedočkáte se.

Assassin’s Creed Chronicles: China

ps4vitaxone
Ubisoft, UbiSoft
Datum vydání hry:
23. 4. 2015
KARTA HRY
7/10

Komentáře