WRC2 - FIA World Rally Championship 2011

recenze  22
Martin Šmíd, 14. 11. 2011 0:15
V minulém roce se fanoušci WRC dočkali po letech odmlky licencované videohry. Spokojeni s ní ale být rozhodně nemohli, protože se jednalo jen o průměrný titul, který udělal slavné licenci spíše ostudu. Zvláště, když se o ní předtím starali mistři ze studia Evolution, kteří vydávali ve spolupráci se Sony jeden povedený díl za druhým. Vývojáři ze studia Milestone tak měli do nového ročníku co napravovat. Jestli jsme se tentokrát dočkali WRC hry, pro kterou se vyplatí běžet do obchodu, na to vám nyní dáme odpověď.

Hned na začátek začnu vážně a řeknu, že všechny žerty půjdou stranou. Po několikadenním testování nového WRC jsem měl chuť vzít loňskou recenzi a jen upravit konec. Proč? Změn je totiž tak málo, že by to nevadilo. Text by totiž plně vystihoval, jak na tom nový ročník je. Vývojáři sice slibovali spoustu změn a novinek, ale ty jaksi zapomněli v šuplíku nebo na rýsovacím prkně. Produkt, který se dostal ke mně, rozhodně nepředstavuje novinku, za kterou byste měli utratit peníze. Bohužel smutnější je, že na trhu není lepší licencovaná WRC hra, takže nepochybuju, že po tomto fanoušci sáhnou a dají vývojářům do rukou nové peníze na další ročník, který bude úplně stejný, jako ten letošní, potažmo ten loňský.

Abych ale zase tak moc vývojářům nekřivdil, tak je třeba přiznat, že přepracovali celý režim kariéry, který se zde jmenuje The Road to the WRC. V něm nyní jezdíte několik ročníků, přičemž jak vyhráváte, neodemykáte si jen nové a nové tratě a auta, ale i levelujete. Za odemknutý level si pak najímáte další spolupracovníky, kteří se o vás a tým budou starat, aby se dostal do lepších soutěží. Alespoň trocha toho starání se o vedlejší věci, ale ve výsledku zjistíte, že zase jde jen o to, jezdit jeden závod za druhým a občas naklikat lepší pracovníky, případně se podívat, jaký sponzor vás nyní bude podporovat. Kariéra je o něco lepší v novém ročníku, ale že by šlo o zásadní změnu, která hru vylepší o desítky procent, to teda nejde.

Stejně jako minulý ročník tak i ten letošní zachraňují licence na nejrůznější podniky 2011 a jejich vozy. Můžete si tak zajezdit v klasickém WRC, ale i SWRC, PWRC, FIA WRC Safari, WRC Group B a FIA WRC Academy. Máte tu tak docela velký výběr nejrůznějších vozidel, se kterými se můžete vydat na trať. Navíc i ty se od minula rozrostly. Z třinácti tratí je hned 15, přičemž vývojáři nejvíce vyzdvihovali tu v Berlíně, která ve výsledku působí dost špatným dojmem. Co se týče jízdního modelu, tak ten je čistě arkádový, a to i když vypnete všechny pomocníky, kterých zase tak moc není. Pokud je necháte zapnuté, auto klouže po silnici a vlastně máte pocit, že ovládáte papírovou krabici. Zážitek z jízdy je nula. Pokud vše vypnete, už vám dá ovládání trošinku více zabrat, poznáte i rozdíl mezi druhy povrchů, ale to je tak vše. Zážitek z jízdy je rovněž hodně špatný a nemá takovou zpětnou vazbu, jak bych očekával. V tomto je určitě daleko lepší DIRT, který si rozhodně na simulaci nehraje, ale je na něm dobře vidět, že vývojáři z Codemasters vědí, jak udělat takový jízdní model, který uspokojí většinu hráčů.

Během závodu si můžete všimnout, že tu je nová položka, kterou je Foto režim. V něm můžete zachytit ty nejlepší okamžiky během závodů, ale je otázkou, jestli ho využijete, když vizuální stránka je taková, jaká je. Další menší novinkou je vracení času. Toto si vývojáři vypůjčili ze série F1 nebo Forza Motorsport. Nepovede se vám zatáčka? Není problém, můžete přetočit čas zpět. Z novinek během závodění to tak máme vše.

Co se týče dalších herních režimů, které v menu najdete, tak tu je především WRC Rally School, ve kterém si můžete nacvičit všechny fígle a vjezdy do zatáček. Tento režim se mi docela líbil v minulém ročníku, ale v tom novém je bohužel dost zjednodušen a není tak dobrý. Dále tu je klasický singleplayer, ve kterém si vyberete jen trať a auto, pak už se pustíte do závodu. Režim Hot Seal je určen pro čtyři hráče, kteří se na jedné konzoli budou předhánět o to, kdo zajede jakou trať lépe. Online multiplayer zaznamenal menší změnu v tom, že ho lze hrát až v 16 hráčích. To je vše, co vás v novém WRC čeká.

Ještě než jsem disk s WRC2 - FIA World Rally Championship dal do mechaniky, věděl jsem, že vývojáři použili na grafiku stejný engine, jako v minulém roce. Nečekal jsem tak nádheru, z které se půjdu převléknout. Výsledek je ale přesto obrovským zklamáním, možná i z toho důvodu, že jsem předtím hrál po technické stránce naprosto dokonalou Forzu Motorsport 4. Najednou tu máme závodní hru, u které si budete říkat, že jste se vrátili v čase tak o 12 let. Textury jsou kolem trati rozmazané, prostředí bez detailu a auta vypadají jak pomalované krabice. Ano, lepí se na auto špína, ale to je jediný efekt, který snese nějaké to modernější měřítko. Alespoň ten framerate je celkem stabilní, ale ještě aby nebyl, když se musíte dívat na takovou hrůzu. Zvuky všech vozů jsou navíc naprosto katastrofální a za ně by si vývojáři zasloužili takovou ránu, že by po ní skončili s vývojem her a šli na pouť motat cukrovou vatu. Jen snad stojí za vypíchnutí kolega během jízdy, který je docela dobře nadabován, ale ani ten technickou stránku moc nezachrání.

S WRC2 - FIA World Rally Championship vývojáři slibovali spoustu změn a novinek, které mají dopomoci vytvořit alespoň slušnou WRC hru, za kterou se nebudou muset stydět a hráči bát utratit peníze. Po zahrání finální hry jsou ale pocity naprosto totožné, jako v minulém roce. Jízdní model je hodně arkádový (čtěte špatný) a doznal jen lehkých změn, grafika podprůměrná a hratelnost průměrná. Když si to tak sečteme, tak z podprůměru nový ročník WRC vytahuje jen přepracovaná kariéra a spousta licencí. Nemít je, tak bych šel s hodnocením ještě níže. Chcete dobrou rally hru? Kupte DIRT 3 a na tohle zapomeňte, jinak se spálíte o čisto čistou komerci.

WRC 2: FIA World Rally Championship

ps3x3603ds
Ubisoft, MileStone Inc.