Uncharted: Golden Abyss

recenze  49
Martin Šmíd, 23. 2. 2012 12:30
V roce 2006 uvedla Sony na E3 trailer na novou hru studia Naughty Dog. Až později dostala název Uncharted, ale v tu chvíli ještě nikdo netušil, že se v následujících letech dočká ještě dvou, velmi povedených dílů, které budou posouvat hranici toho, co je možné na konzoli Playstation 3 vytvořit. Z Uncharted se stala pro Sony nepostradatelná značka, a už když se začalo uvažovat o nové kapesní konzoli, byli pověřeni vývojáři ze studia SCE Bend, aby ve spolupráci s Naughty Dogem vytvořili pro ni originální hru čerpající z této populární série. Je určitě skvělé, že vychází hned na start, takže se můžeme podívat, jak se Uncharted: Golden Abyss povedl.

Nathana Draka, neohroženého dobrodruha, znají dneska naprosto všichni. Přesto se najde v jeho minulosti několik příběhů, které stojí za vyprávění, či spíše odhalení. Vývojáři ze studia SCE Bend se vracejí do minulosti a v Golden Abyss vypráví příběh, jenž se udál ještě před prvním dílem na Playstationu 3. Nečekejte tak známé postavy z PS3 trilogie, protože z nich se tu ukáže jen Nathanův nejlepší přítel Sully. Jinak tu jsou postavy úplně nové, ale i ty mají své charisma a určitě si je zamilujete. Třeba Marisu Chase, vnučku zmizelého archeologa. Nathan Drake se v novém dílu vydává do Střední Ameriky, aby odhalil záhadu, která nedá lidem spát už 400 let. Příběh je určitě zajímavý a má patřičné tempo, jen je občas cítit, že to ve scénáři trošinku skřípe. Rozhodně více, než na co jsou fanoušci série zvyklí.

Místo děje je zmíněná Střední Amerika, takže se Nathan podívá do lesů a rozpadlých chrámů. Tak trochu design připomíná první díl na Playstationu 3, dokonce má občas i dost podobné překážky. Na škodu to ale rozhodně není, protože ačkoliv je design podobný, podíváte se do spousty zajímavých lokací. Je jen docela škoda, že prvních pět kapitol slouží spíše k seznámení se s ovládáním, takže jsou docela nudné. Zbytek je ovšem velmi dobrý. Pokud půjdete lineárně k cíly, zabere vám hra nějakých 12 hodin, což není vůbec špatný výsledek. Celkově má Golden Abyss 34 kapitol, což je také o třetinu více, než mívají běžně velké díly, takže obava, že se bude jednat o krátkou odbočku, zde padá.

Nathan Drake dělá v Golden Abyss vše, co byste od něj čekali. Střílí, láme vazy protivníkům, skáče na plošinky, šplhá po lanech a tak dále. Ovládání je díky dvěma analogovým páčkám konzole Playstation Vita velmi intuitivní, takže si budete připadat, jako byste hráli na velké konzoli. Některé akce byly přemapovány na jiná tlačítka. Další akce zase byly přiděleny dotykovému displeji, který do série sám o sobě přináší docela velkou inovaci.

Ovládání skrze dotykový displej by se dalo rozdělit na dvě části. V té první můžete třeba označit plošinky, aby na ně Nathan sám vlezl, ale není to nutné. Vždy můžete pro překonání použít klasicky tlačítka. To v druhé části dotykovou obrazovku využívat musíte, třeba pro souboje, nabíjení nebo pro řešení nejrůznějších hádanek. Zvláště na logické hádanky se dotykový displej hodí, takže jich vývojáři připravili docela hojné množství. Budete nejenom otírat staré artefakty, ale také skládat puzzle nebo obtiskovat ornamenty na papír. Skrze dotykový displej se i lépe pohybuje v deníčku, kterým normálně listujete, jako byste měli v ruce knížku. Pokud se ovládání skrze dotykový displej bojíte, nemáte proč. Vývojáři ho s citem začlenili, takže ho budete používat naprosto automaticky.

Dá se říci, že Golden Abyss je takovou přehlídkou možností konzole. Vývojáři totiž zakomponovali i pohybové senzory, které používáte během zaměřování. Jde sice o krkolomné řešení, ale dá se na něj zvyknout. Naštěstí jde zaměřovat i normálně skrze analogové páčky. Dále vývojáři zakomponovali zadní dotykovou plochu, která představovala asi největší otazník. Naštěstí se obavy nepotvrdily, protože ovládání, třeba šplhání na provazu, je intuitivní a neměli jsme žádný problém. Samozřejmě, jestli vám tento systém nepadne do oka, můžete zůstat i zde u klasického ovládání. Golden Abyss vás rozhodně nenutí, abyste tyto ovládací prvky využívali. Každý má na výběr.

Poslední dva díly Uncharted na Playstationu 3 měly multiplayerovou složku. Tu bohužel Uncharted: Golden Abyss nemá, což je určitě škoda. Na druhou stranu, hra má velkou znovuhratelnost, především díky možnosti posbírat až několik stovek nejrůznějších artefaktů a dalších bonusů, které si poté můžete prohlížet na Černém trhu. Ostatně Černý trh je jakási menší aplikace, díky níž můžete dát hráčům v okolí skrze prográmek near vědět, jaké poklady vám chybí, takže tu funguje i jistá výměna. Pokud si sbírání artefaktů zamilujete, prosedíte u hry další hodiny. Pro hráče, kteří neradi zkoumají každou úroveň, Sony připravila speciální mapu pokladů, ale tu si musí dokoupit zvláště jako DLC.

Všechny tři díly Uncharted na Playstationu 3 posouvají laťku grafické dokonalosti o něco výše. Od Uncharted: Golden Abyss se určitě čekalo také hodně a ihned po zapnutí se potvrdí to, že jde o nejlépe vypadající hru na kapesní konzoli, jakou jsme tu doposud měli. Nádherná ostrá grafika, vynikající stíny a další efekty vás ihned uhranou. Golden Abyss se sice nevyrovná po grafické stránce třetímu dílu, ale tomu prvnímu zcela určitě, jen by mohl mít o něco méně zoubků, ale i tento neduh určitě vývojáři v budoucnu napraví dalšími díly, jak se budou více seznamovat s hardwarem. Na začátek se ale jedná o působivou ukázku možností Playstation Vita. Hudební doprovod je poté věrný sérii, velkým překvapením určitě je přítomnost několika nových skladeb. Musíme říci, že ze všech nyní již čtyř dílů se nám soundtrack u Golden Abyss líbil nejvíce. Poté je tu ještě profesionální nadabování všech postav, i když tak trochu jsou všichni ve stínu skvělého Nathana Draka.

Těžko si jen můžeme představit lepší launch hru na novou konzoli, než Uncharted: Golden Abyss. Po všech stránkách vynikající akční dobrodružství, na které budete ještě dlouho vzpomínat. K dokonalosti chybí jen ten multiplayer, ale třeba nám ho vývojáři přinesou příště. Kdo uvažuje o koupi konzole Playstation Vita, měl by si k němu přibalit i Uncharted: Golden Abyss, který ukáže, co všechno tato novinka umí.

Uncharted: Golden Abyss

vita
SCEE, Sony Bend