Trials: Evolution

Martin Šmíd, 25. 4. 2012 12:30
Studio RedLynx má v posledních letech na triku hned několik úspěšných her pro iPhone a další mobilní platformy, přesto největší jméno si udělalo až Xbox Live Arcade hrou Trials HD, která vyšla v roce 2009. Možná ani sami vývojáři netušili, kolik ocenění si tato hra odnese, a jak dobře se jí bude dařit u hráčů, kteří neváhali koupit několik milionů kopií. Nyní, o tři roky později, vychází pokračování s názvem Trials: Evolution. Každý jistě očekává stejně kvalitní zábavu, jakou přinesl první díl, výsledek ale předčil i ta největší očekávání.

Jak už název u Trials: Evolution napovídá, vývojáři se vydali spíše cestou menších úprav, než kompletního přepracování. To je rozhodně dobré rozhodnutí, protože už původní Trials HD přinesl skvělou zábavu na spoustu večerů. Při těchto drobných úpravách a opravách navíc vývojáři odstranili vše, na co si hráči u předchozího dílu stěžovali. Pokud jste předchozí díl hráli, budete tu opět jako doma, protože na vás čeká pět motocyklů rozdělených do výkonnostních tříd. S nimi postupně budete jezdit několik šampionátů podle obtížnosti, která se celkem inteligentně zvyšuje. Je možná škoda, že není možné si vzhledově upravit motorku, ale samotný závodník už jde. Za nastřádané peníze mu můžete koupit nejen hezčí helmu, ale i bundu nebo rukavice.

Ačkoliv jsou nyní všechny tratě daleko otevřenější, motorka si pořád jede vlastní cestičkou, takže na vás je, abyste jen přidávaly plyn a starali se o překonávání kopečků a dalších překážek. Ovládání motocyklu se od minula moc nezměnilo, takže i nyní budete přidávat RT plyn, zatímco levým analogem je nutné motorku pohyby připravit na zvládnutí překážek. Třeba pokud jedete do kopečka, je nutné se naklonit dopředu, aby se motorka nepřevážila dozadu. Ovládání je tedy velmi intuitivní a i díky tutoriálům se postupně naučíte dělat opravdu zajímavé kousky, které v reálu raději nezkoušejte.

Singleplayer je stavěn na několika šampionátech, které přinášejí vlastní závody. První dva jsou hodně jednoduché a prakticky v nich jde jen o to, abyste držely plyn a občas motorku připravili na překonání lehké překážky. To v pozdějších šampionátech obtížnost prudce vzroste a vy najednou budete muset akrobatickými kousky zdolávat rampy, pohyblivé plošinky a další nástrahy. Tratě jsou různě dlouhé. Většinou tratě pojedete několik desítek vteřin, ale najde se i několik obřích tratí, které pojedete třeba i několik desítek minut. Ty dojet na nejlepší hodnocení dá pořádně zabrat.

Skvělé určitě je, že co výzva, to originálně navržený level, takže se vám za celou hru nestane, že byste jeli jeden dvakrát. Nevím přesně, kolik jich ve finále je, ale několik desítek jich bude. V levelech navíc budete jezdit za jakéhokoliv počasí, dokonce i za různou denní dobu. Překvapí i level, který je inspirovaný hrou Limbo. Všechny levely navíc obsahují i celou řadu krásných scenérií, nádherný je třeba záběr na skok s motorkou, za kterou je měsíc. Dokonce levely obsahují i spoustu dalších efektů, které je dokážou oživit, jakým je třeba letící letadlo nebo projíždějící auta. Po stránce designu odvedli vývojáři skvělou práci.

Šampionáty jsou opět založeny na medailích, takže pokud budete po levelu hodně bourat, jezdit pomalu, dostanete pouze bronz. Na odemknutí dalších šampionátů tyto chabé výkony ale mnohdy stačit nebudou, protože na další budete potřebovat třeba 25 medailí, 50, 75 nebo 100. Hra počítá medaile tak, že bronz je jen za jednu, zatímco zlatá za tři. Kolikrát tak budete muset opakovat jeden a ten samý level, abyste nahrabali více medailí a v konečném součtu měli vždy požadovaný počet. I přes neustálé opakování se ale nestane, že by hra začala nudit. Pořád je velmi zábavná, navíc má v sobě zabudované rychlé restartování úrovně, případně jen daného úseku od posledního checkpointu.

Abyste si od jezdění šampionátů trochu odpočali, připravili vývojáři spoustu miniher. V nich třeba budete valit kouli přes plošinky, jindy se budete muset s motorkou rozjet a vystřelit jezdce co nejvýše. Tato minihra je v dodatečných mapách rozšířena, abyste vystřelovali panáka po vzoru Angry Birds. Zajímavá je rovněž minihra, v níž má jezdec na nohou lyže a s nimi sjíždí kopečky a překonává překážky. V těchto minihrách můžete také sbírat medaile, takže pokud budete bezradní v šampionátech, můžete je nahnat v těchto hříčkách. Když se podíváme na balíček singleplayeru, jde o velkou zábavu, od níž se jen tak neodtrhnete.

Singleplayer je skvělou zábavou, ale neméně skvělý je i multiplayer. Ten si můžete zapnout buď v offline nebo online režimu. Pro ten vývojáři vytvořili patnáct speciálních tratí, které mají rovnou čtyři jízdní dráhy pro čtyři hráče. V online režimu si každý hráč jede svoji vlastní trať a není závislý na tom, jak jedou jeho soupeři. To v offline režimu ano, protože samozřejmě nejde nafukovat obrazovku donekonečna. Pokud se tak nějaký hráč během hraní rozseká, dostane trestný bod, přičemž se na trať vrací od dalšího checkpointu, kterým projedou soupeři. Trestné body pochopitelně mají ve výsledku vliv na celkové hodnocení, takže vyhraje ten, kdo bude mít na konci největší skóre. Je to určitě fér řešení. Jinak by asi podobný režim vyřešit nešel.

Několikrát vývojáři z RedLynx poukazovali na novinku v podobě propracovaného editoru tratí. Ten je tu ve hned ve dvou verzích. Ta první je spíše pro začátečníky, kteří si budou chtít rychle vytvořit trať a tu si poté zajet i se svými kamarády. Ovládání editoru je příjemné, navíc se v něm tratě vytváří velmi rychle. Pro pokročilejší je tu přítomen druhý editor, který ukrývá prakticky kompletní prostředí vývojářů, v němž můžete vytvořit téměř vše. A to nyní nemyslím jen klasické tratě, ale i spoustu menších hříček. Svojí komplexností ukrývá editor spoustu možností. Když trať vytvoříte, můžete ji poté sdílet hráčům z celého světa. Rovněž i vy si můžete už nyní stáhnout z několika stovek výtvorů, jejichž kvalita je sice diskutabilní, ale do budoucna to bude jistě lepší. Dokonce i sami vývojáři z RedLynx vytvořili spoustu nových tratí. Stahování tratí je rychlé, takže po několika vteřinách jste ve hře. Stejně tak je jednoduché hodnocení tratí či miniher.

Trials: Evolution vypadá naprosto parádně. Vývojáři si s grafickou stránkou pohráli, takže modely motorek či jezdců jsou na vysoké úrovni, stejně tak prostředí má spoustu pěkných textur i efektů, při nichž se ani na okamžik nestane, že by se hra zpomalila, neustále jede v krásných 60 fps. Vše jede jak po másle, jen tedy občas se může stát, že hned po restartu vidíte, jak se ještě textury dočítají, ale poté během jízdy už vás nic neruší. Na vizuální stránku jinak nemám další připomínky. Ani hudební doprovod není vůbec špatný, což se ostatně dalo čekat, když si vývojáři přizvali tvůrce God of War hudby Mika Reagana. Jen by tedy mohlo být daleko více melodií, protože takto se hudba velmi rychle ohraje.

Trials: Evolution je zábavnou a návykovou arkádou, od níž se jen tak neodtrhnete. Vynikající singleplayer doplňuje povedený multiplayer, navíc si celou hru můžete prodloužit díky editoru tratí, případně hraním hráči vytvořených levelů. Hodnota Trials: Evolution je tak ve výsledku daleko větší, než těch 1200 MS bodů, za které se prodává. Pokud máte doma Xbox 360, tato hra by vám neměla uniknout.

Trials Evolution

x360
Microsoft Game Studios, RedLynx