Tom Clancy's Ghost Recon: Shadow Wars

Martin Šmíd, 15. 4. 2011 1:15
Ghost Recon je jednou z nejpopulárnějších sérií od UbiSoftu. Když bylo oznámeno, že zamíří i na novou konzoli Nintendo 3DS, tak nikdo nevěděl, co má od hry čekat. UbiSoft ale udělal pravděpodobně to nejlepší rozhodnutí, když se nepustil do další taktické akce viděné z pohledu třetí, případně první osoby, ale celou sérii zasadil do žánru taktické strategie. Je jen škoda, že celý výsledný produkt působí značně nedopečeným dojmem, ze kterého doslova čiší to, že měl být ještě několik měsíců ve vývoji. Více prozradí naše recenze.

Když má hra nálepku Tom Clancy, tak by každý čekal, že bude obsahovat propracovaný příběh. Po zapnutí ale zjistíte, že na vás čeká už stokrát ohrané klišé, které po sto první fungovat nebude. Ve hře se chopíte jednotky Ghost, která má za úkol zabránit ruskému ultranacionalistovi Yurimu Treskayevovi, aby se dostal k moci. Proč představuje tento chlápek takové nebezpečí? Především je to kvůli základně Dead Hand, kde tajně vytváří bojové letouny. Ty mohou napáchat v okolních státech velké škody, takže se o tenhle bordel musíte postarat. Příběh opravdu není originální, a dokonce jsem během hraní nenašel ani žádnou situaci nebo zvrat, který bych neočekával. Vše je totiž i dost předvídatelné.

Hlavním režimem je tedy příběhová kampaň, která čítá bezmála čtyři desítky misí, které vám vystačí na něco kolem dvaceti hodin. To je určitě úctyhodný čas, ale bohužel to má i velkou nevýhodu. Ta spočívá v tom, že úkoly se do značné míry opakují, stejně tak úrovně. To tak vede k pozdějšímu upadání do stereotypu. Prostě máte vždy zabít určitý počet jednotek, někoho zachránit nebo dostat nějaké dokumenty. Tohle se opakuje pořád dokola. Určitě by neuškodilo, kdyby hra měla daleko více úkolů. Pak bych si ji totiž užíval od začátku do konce.

Nic ale nemění na tom, že Ghost Recon: Shadow Wars se hraje hodně příjemně. Pohled je klasicky z ptačí perspektivy, přičemž bojiště je rozděleno na šachovnicové políčka, po kterých chodí vaše jednotka vycvičených vojáků. Na začátku čítá jednoho nebo dva členy, ale později se rozroste do docela velkého počtu. Dobré je, že každá postava umí něco jiného, takže jejich taktické kombinování je pro postup hrou naprosto klíčové. Třeba raketometčík umí likvidovat rychle tanky a jiná obrněná vozidla, zatímco klasický pěšák vyniká v přestřelkách. Sniper umí bojovat na větší vzdálenost, a nechybí ani medik, který umí vyléčit rány jak svoje, tak svých kolegů. Propracovanost jednotek je určitě chvályhodná.

Ovládání je také velmi jednoduché a prakticky se ho naučíte během několika minut. K ovládání vám postačí jen šipky k vybrání políčka, analogový knoflík pro změnu kamery a samozřejmě Ačko pro potvrzení akce. Pak ještě máte několik jednoduchých akcí na spodním displeji, jako je výběr zbraně a několik taktických pokynů. Nic složitého. Vše je maximálně jednoduché.

Po dohrání hlavní příběhové kampaně na vás čeká ještě dalších 20 levelů ve Skirmish režimu. Musím říci, že tento režim mi přišel svými úkoly jako ten nejzajímavější. Úkoly se totiž neopakují a mnoha z nich je navíc hodně originálních. Ničím navíc nejste u Skirmish režimu limitováni, váš úspěch závisí pouze na vašich taktických schopnostech.

Taktická strategie je jako stvořená pro hru více hráčů. O to větší zklamání nastalo, když jsem zjistil, že tu prakticky žádný multiplayer není. Tedy, je tu jistá forma multiplayeru, na který vám postačí jedna konzole. Prostě se s kamarádem střídáte o konzoli a proti sobě bojujete s armádou vojáků. Jakýkoliv online multiplayer nebo i ten místní tu bohužel není, což je hodně velká škoda. K dispozici máte jen 10 map. Také není zrovna hodně. Čekal bych minimálně dvojnásobný počet. Multiplayerové možnosti hry Ghost Recon: Shadow Wars jsou tak pro nás hodně velké zklamání. Pokud by si s touto složkou dal Ubisoft záležet, mohla být známka na konci recenze vyšší, a to až o dva stupně.

Přestože Nintendo 3DS nabízí daleko větší výkon než starší DSko, tak na grafické stránce to moc není vidět. Ta je totiž čistě průměrná. Herní mapa postrádá více detailů a postavy jsou takové, na můj vkus až moc zubaté. Každopádně kdo má strategické hry rád, tak ví, že o grafice nejsou. Ta je jen takovým pěkným bonusem, který potěší. Zde to ale neplatí. To samé se dá říci o 3D efektu. Sice je pěkné, že písmo a různé tabulky vystupují z displeje, ale jinak 3D efekt nijak neovlivňuje hratelnost, ani ji nějak zvlášť nepomáhá. 3D je tak u této hry naprosto zbytečné. Bohužel průměrně je na tom i hudební doprovod, který je nevýrazný. To samé se dá říci i o zvucích, ať už postav, tak zbraní nebo vozidel.

Navzdory slabému příběhu, průměrné grafice a zklamání jménem multiplayer je Tom Clancy's Ghost Recon: Shadow Wars rozhodně zajímavou hrou, která vás zaujme především svoji povedenou hratelností, dlouhou hlavní kampaní a strategickými možnostmi. Pokud tak máte rádi taktické strategie, je pro vás tato hra jako dělaná. Nic lepšího v současnosti na Nintendu 3DS nenajdete, a to jak v žánru, tak u her od Ubisoftu.

Ghost Recon: Shadow Wars

3ds
UbiSoft, UbiSoft