Konzolista.cz

The Elder Scrolls V: Skyrim

recenzesobota 19. listopadu 2011Lukáš Kunce
Hlavní obrázek článku: The Elder Scrolls V: Skyrim
Už jsou tady... Magické datum 11/11/11 bude ve videoherních análech znamenat datum vydání letos nejočekávanějšího západního RPG, rovněž asi půjde o nejčastější datum na rozvodových dokumentech a ani ti z řad mladších si tento den nebudou pamatovat jako ten, kdy poznali největší lásku. Nebo? Proč ne, vyšel totiž nový kousek, v pořadí již pátý, do obsáhle série The Elder Scrolls, Skyrim. A ne, nejsem blázen. Nešlo by totiž o lásku k pouhé hře, ale k novému, v lecčem lepšímu, dýchajícímu světu, který nám umožnil se na desítky hodin stát opravdovým hrdinou. A že to za to stálo!
Předpovědi se opravdu naplnily. Prastaré svitky nelhaly a dračí legenda se stává nepříjemnou skutečností. Jako hlavní hrdina se v určité situaci dostáváte na pokraj smrti, paradoxně se však vaší záchranou stane právě drak. Po nepříliš přesvědčivém úvodu do hry se ale dostane na to hlavní – otevřou se brány neuvěřitelného světa Skyrimu. Světa, který doslova touží po tom, abyste prozkoumali všechna jeho nejtemnější zákoutí, strávili spousty času na rozlehlých sněžných pláních a očistili zemi od špíny, která se na ní v současnosti pohybuje. A není jí málo. Přestože veleúspěšní předchůdci Skyrimu nebudou vzpomínáni kvůli hlavní příběhové linii, tak právě proroctví o dracích a jejich přemožiteli by to mohlo částečně změnit. Sice stále nemá šanci přebít celou tu obrovskou porci dalšího obsahu, ale námět a způsob, kterým se příběh vyvíjí, je přinejmenším dobře zapamatovatelný a rozhodně už není jen do počtu. Je ale dost krátký, pokud pečlivě vyslechnete všechny dialogy a nepůjde vám jen o co nejrychlejší dokončení, zabere hlavní úkol nějakých 15-20 hodin, což je pořád vysoko nad dnešním standardem, ale zdaleka bych to neviděl jako primární důvod ke koupi. Když si zahraju se slovy, co má být hlavní je vedlejší a obráceně. Hry Elder Scrolls jsou známy právě tím vším okolo, tou ničím nespoutanou volností a skutečně žijícím světem, kde je možné vše. V jednu chvíli můžete řešit občanskou válku, za pár hodin se pokusíte o spásu cechu mágů a ještě než v noci padnete na hubu, zbývá čas na trošku vlastní práce. Přibyla totiž nová povolání, z nichž nejdůležitější jsou těžařství a koželužství a z nich vycházející kovářství, to má dokonce svoje vlastní souhvězdí na obloze dovedností a každý perkový bod do něj uložený znamená nové zbraně a zbroje k vyrobení. Pokud bych něco z Oblivionu musel označit za slabé, pak by to byly právě souboje. Díky Talosovi, Skyrim tenhle nepříjemný neduh patřičně napravuje. Zatímco v předešlém dílu vlastně stačilo jen zběsile máchat zbraní a nepustit soupeře k útoku, tady je nutné taktizovat a promýšlet každý útočný výpad, protože i protivníci jsou méně hloupí, než minule. Umí se slušně krýt, útočit na vaše slabiny a hlavně se nebojí pořádně zabrat. Souboje 1 versus 1 se obvykle dají zvládnout, ale jakmile se octnete v kruhu přesily, jde do tuhého. To platí především pro první hodiny hry, kdy kůži pokrývá pouze další kůže, v rukách dřímáte směšný mečík a vládnete sotva pár základním kouzlům. K mnohem větší zábavnosti přispívá možnost si naprosto volně přizpůsobit styl boje. Nepřátele tak můžete řezat mečem, zatímco se budete pohodlně léčit, nebo zběsile drtit hlavy dvěma palcáty zároveň. Funguje to až překvapivě dobře, přestože přístup k jednotlivým předmětům a kouzlům by mohl být rychlejší. Když už jsem zmínil ty draky, s těmi se samozřejmě také dostanete do nejedné potyčky. Drtivá většina střetů vznikne čistě náhodně, nezávisle na jakémkoliv postupu hráče. Napadení může přijít jak v horách či lesích, tak ve městech a vesnicích, atmosferičtější jsou obvykle městské šarvátky, kdežto výzvu přinese osamělý souboj, navíc je dost možné, že se do boje připojí nějaká jiná potvora a celý průběh zdramatizuje. Zpočátku jsou dračí souboje zatraceně náročné, hlavně kvůli nedostatku řevů, ale postupem času, kdy si osvojíte "jeden řev" (nerad bych blíže specifikoval), se z lovu draků stane docela příjemná rutina, problémy může nadělat snad jen krvavý drak, který je o poznání silnější a nepříjemnější, než klasická forma. Celkem zvláštní je, že mnohem víc dokáží zatopit různé kočkovité šelmy či medvědi, ale co, no. Úplného překopání se dočkal také systém herních tříd. Vlastně úplně zmizel. Hráč už není limitován volbou, kterou učinil na začátku hry, ale rozvíjí své schopnosti libovolně a dle potřeby, což je ve výsledku mnohem pohodovější a pro tak rozsáhlou hru vhodnější, protože pokud byste se v půlce rozhodli, že takto vám to nevyhovuje, asi by to nebylo úplně fajn. Teď si projdete pouze procedurou úpravy vzhledu postavy, zbytek rozhodne čas. "Obloha dovedností", jak jsem si systém skillů troufnul označit, se ale přesto rozdělila na 3 části, válečnickou, kouzelnickou a zlodějskou, z nichž každá má přetékající množství souhvězdí perků. Jde ale jen o orientační separaci, protože pokud si jednou vyberete rozšíření dovednosti "A", nijak to nezmenožňuje si příště vylepšit dovednost "B". Znatelného zjednodušení si nelze nevšimnout v oblasti vybavení. Nejenže se úplně vypařila nutnost si pošramocenou zbroj opravovat, ale atributy jsou najednou mnohem jasnější a prakticky v nich nelze zabloudit. V podstatě má význam jen číslo poškození/zbroj a speciální účinky daných předmětů, případně cena, podle které se lze orientovat, když si tak úplně nevíte rady. A samozřejmě je velice důležité číslo hmotnosti daného objektu, protože nosnost postavy je velmi omezená a zvyšuje se s každou úrovní o pouhých pět bodů, takže válečníci v plátové zbroji by mohli mít problém. K tomu přičtěte pár neuvěřitelně těžkých dračích ostatků a komplikace jsou na světě. Hry od Bethesdy nikdy neplatily za nějaký nadstandard v oblasti technického zpracování, bohužel ani Skyrim v tomto směru nezpůsobil žádnou revoluci. Opět se tak setkáváme s nepříliš realistickými animacemi a hlavně úsměvnými bugy. Ty sice nejsou tak brutální, jako tomu bylo v Oblivionu nebo Falloutu, ale přesto existují a některým hnidopichům by to mohlo vadit. Přestože já osobně se s ničím výrazným nesetkal, Internet šíří fámy o tom, že postavy létají, úkoly se stávají nesplnitelnými a přehnaně zformulováno, nic nefunguje. S čím jsem bohužel tu čest měl, je oslnivá umělá hloupost NPC, zejména těch přátelských. Někdy se za vámi plahočí jak šneci, podruhé nepřijdou vůbec a potřetí se někde zaseknou. Snad ale nejde o něco neřešitelného a některá z připravovaných záplat si s těmito drobnostmi poradí. Před pěti lety jsme z grafického provedení Oblivionu měli v trenkách něco víc, než obvykle, a přestože tentokrát se o takovém převratu mluvit nedá, stejně se na hru kouká skvěle. Ačkoliv je svět plný nepěkných textur a úplně mu chybí většina moderních efektů, vypadá prostě dobře, za což může především poctivá práce výtvarníků. Navíc když zvážím, že celý svět je úplně otevřený a přitom obrovsky rozlehlý, musím uznat, že to musela být pořádná fuška. Ještě o kus lépe než otevřená krajina vypadají interiéry budov a tunely dungeonů, na kterých se designéři opravdu vyřádili. A co je úplně super, každý dungeon je svůj, je jiný a má vlastní osobitý charakter, což se o předchůdci říct nedalo, tam totiž každá oblast smrděla více či méně stejně a postupem času se z dobrodružného vybíjení jeskyní stala docela sucharská činnost. Ještě než budu obviněn z přehnaného fanouškovství, rovnou předesílám, že ze zvuku jsem byl ohromen. Tradičně kvalitní hudbu, která se se sérií táhne už od Morrowindu, jsem tak nějak čekal a vysoké požadavky byly splněny, ale celkové ozvučení je jedním slovem parádní. Ne, nesrovnávejte to s Battlefieldem, ten je někde jinde, ale atmosféru, kterou jednotlivé zvukové útržky dokáží vytvořit... páni. Když se při procházce zatemnělým dolem sečtou neurčitá hučení, sypající se písek a nepředvídatelné skřeky příšer, vyjde až decentně strašidelné ovzduší, což hře jen a jen prospívá. Podobně skvělé je i namluvení postav, které už není tak prosťoučké a mnohé hlasy jsou dobře rozeznatelné a s jednotlivými postavami se dají jednoduše spojit. Nejsilnější nechvalná slova jsem si lišácky ušetřil pěkně na závěr, konkrétně pro zprasené uživatelské rozhraní, které zbytku hry musí působit značnou nevolnost. Budiž, je elegantní, na oko příjemné a v mezích i docela funkční, veškerá legrace ale přestává v pozdějších fázích hry, kdy všechny položky jsou přeplněny a něco určitého najít, je tak akorát k vzteku a zoufalství. Úplně největší průšvih pak nastává, když si do jedné truhly nacpete stovky krámů, do nich se vám připlete něco důležitého a pak to hledat... nic moc. Ale to by ještě šlo, kdyby předměty i v truhlách byly rozděleny do jednotlivých kategorií, ale nejsou. Jedna položka "truhla" a hráči, starej se. Asi mi nezbývá než věřit, že si takové banality vývojáři brzy všimnou a rovnou ji opraví, protože ačkoliv se to zdá jako maličkost, nejednou mě to vytočilo. Je pro mě těžké najít něco konkrétního, kvůli čemu bych mohl napsat "kupte si Skyrim!". Herní mechanismy fungují více než dobře i audiovizuální zpracování je na vysoké úrovni, ale tím hlavním důvodem, proč si hráči Skyrim kupují, je ta volnost, ta síla, která nás dokáže pohltit a nepustit, dokud není hotovo. Tohle je hra, která stereotypní herní průmysl vrací na výsluní, hra, která skutečně má hodnotu těch velikých peněz, aniž by to musela okecávat multiplayerem. Ať už ve světě Skyrimu strávíte desítky nebo stovky hodin, vzpomínky na něj budou převážně příjemné. A jednu výtku jsem si schoval na úplný konec – ve hře mi chybí jeden řev, Hra Ro Ku!
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (53)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
starwarsak
starwarsak #Beau Seant

na xbox je stiahnutelny mod na cz titulky, ktore nahradzuju anglictinu:

link

tekken90
tekken90 #MGS4 10/10
👍1

Tak již několik ocenění jako GOTY, včetně VGA.. a zcela zaslouženě, je to prostě bomba.

scaryjirka
👍1

Uz to mam doma a nemuzu se vynadivat.Neskutecna grafika,paradni hudba a super hratelnost!!!!Obrovsky svet a nadherne propracovany pribeh!!!Ja jsem nadsen!!![s14]

BBBbobek

super hra jedna z nej!!!!

Algeroth

Tak tedy opravuji svůj post. Level-scaling ve hře je ale naštěstí již ne tak hrůzný, jako v Oblivionu. Tvůrci sami tvrdili, že toto spíše bude podobné systému z F3 a ne Oblivionu. Ve hře by se to mělo projevovat tak, že random dungeony jsou naplněny nepřátely a výbavou obdobného lvlu jako hráč, zbytek hry ale takto ovlivněn není. Nemělo by se tak stávat to, že hráč potká bandity v Daedric armoru či nepotká vlka, který by směle mohl měřit síly s drakem. Níže uvadím ty texty, kde jsem toto četl:

Článek z Kotaku "Befor you start"

...

Don't lower the difficulty—some fights are supposed to be hard.

The game defaults to "Adept" difficulty, which I'd say is just about right. The enemies don't level according to your character in Skyrim, so often, especially in the early goings, you'll stumble into an area that's out of your league difficulty-wise. A few of these even happen on the road to major story quests. That's okay! The game is supposed to be hard, and it will force you to level your character and improve your skills until you can take on the challenge before you.

...

A zde přímá odpověď od tvůrců z jednoho rozhovoru:

5) Are loot and quest rewards level scaled, like in Oblivion? Will there be any powerful un-scaled items?

Bruce: We’re handling leveling stuff similar to how we did in Fallout 3, but with a few new twists that we hope players won’t even notice. The enemies and loot are based on the “encounter zone” you’re in, so it could be higher or lower level than your current level. We do have a new concept of epic or “special” loot that you can randomly find in many cases, regardless of the zone, and you will still get better stuff in the better zones with your level higher. Same goes for quest rewards. We try to make them appropriate for what you did. Sometimes that is random, sometimes that is a set item. There’s a lot of specific stuff that is very powerful, like the Daedric artifacts."

Offon
Offon #Close it.

Asgard: Stejnej problém u stejného questu, ale mám ho ve splněných a další mi taky dává, takže jsem rád aspoň za to. :)

VulcanR
VulcanR #Trogári

Som rad ze to niekto vidi rovnako a uplny suhlas tiez s tou poznamkou na prazdny svet. TES seriu hram uz dlho (aj ked do spicky zanru by som ju nezaradil) a Skyrim na mna taky dojem ako predchodcovia rozhodne neurobil a je vidiet ze seria nutne potrebuje zmenu, inak bude kvalita nadalej len klesat. Bethesda odviedla kus dobrej roboty - lepsi design zbrani, postav a animacii, vyhodenie nahodne generovanych dungeonov, spomalenie a lepsie staktizovanie subojov + kopec dalsich vylepseni hratelnosti a potom to vsetko pochova takouto ohavnostou.

patriotTHX
👍1

VulcanR: Přesně kvůli tomu sem musel přestat hrát oblivion, přestal sem si dávat body do útoku a místo toho sem dával do podpůrných věcí jako je obchodování,a podobně a najednou sem neměl v soubojích žádnou šanci. Když sem to hrál podruhé a šel čistě po příběhu tak sem nenarazil na jedinou výzvu v souboji. Po třetí sem se zastavil kousek po začátku hlavní linky a splnil všechny vedlejší qesty co sem našel včetně gild tajného spolku. A zas sem nemohl popkračovat v příběhu jak to bylo těžké. Ty dnešní RPG z otevřeného světa už se mi moc nelíbí:

1. kvůli tomu levelování monster apod. (naprosto souhlasím s VulcaR) Nechápu jak může Skyrim dostat 10/10 když je tam tahle demotivující prasárna, no asi nás nebude tolik kterým to vadí.

2.jsou to sice gigantické světy ale tím vzniká obrovská prázdnota, nevím jak u Skirymu ale v oblivionu cestovat na neobjevene misto bylo utrpení a dost často naprosto osamělá cesta bez jediné potvory k zabití. Gothic 3 už byl zbytečně velký ale tam to tak prázné nebylo teda krom pouště.

A může se Bethesda stavět třeba na hlavu a vymýšlet stovky různých zpestření ale u mě nějak výrazně bodovat nebude na rozdíl od Pyrana Bytes a jejich nové značky Risen.

Asi vytáhnu starý dobrý gothic 2 s datadiskem (pro mě nepřekonaný klenot žánru), budu se těšit na Risen 2 a na skyrim si nechám zajít chuť. ANO kvůli level scalingu.

VulcanR
VulcanR #Trogári

Tak to si cital zle lebo level scaling tam je [s6] - ci uz potvor a nepriatelov vseobecne ako aj jeho dalsia najodpornejsia forma - scaling sily artefaktov a questovych odmien. [s15] [s15] [s15] Nikdy som nechapal mentalitu ludi z Bethesdy preco tam tuto vec dali. Velmi, velmi mi to kazi hru a dost rozmyslam, ze to aj prestanem hrat. Hlavny zmysel tohoto typu RPG je vo vylepsovani a budovani postavy a tato vec so scalingom odpada - naco sa zlepsovat, ked nepriatelia sa zlesuju so mnou a ked ostanem slaby, nebudem mat ziadny problem, lebo aj nepriatelia su slabi. Levelovat v Skyrime mi pripada ako absolutna strata casu.

Algeroth

patriotTHX: Někde jsem četl, že level-scaling ve Skyrim už není. A alespoň podle toho, co mám odehráno, to tak opravdu vypadá.

JohnDoe82Cz
JohnDoe82Cz #My name is Neo.

Tak jsem se rozhodl že si SKYRIM koupím i když jsem slabší angličtinář čím více sleduji videa a upoutávky tím více se mi hra líbí a musím ji mít.[s14]

patriotTHX

Asi nemůžu čekat že by zmizel pro mě naprosto příšerný systém levelování monster spolu s hráčem? Už mi to zkazilo nejednu jinak výbornou hru Oblivion, Falout, Dead island, ....

Marwa
Marwa #Marwa

nééé já si to nechci kupovat, ale s tím hodnocením, jaké to sklízí, mi nic jiného nezbyde [s6][s6]

Lamps
Lamps #Lamps

Argonian, mám rád ještěrky :D

Lukas
Lukas #Let´s Rock

Ještě by mě zajímalo za koho recenzent hrál? Myslím za jakou rasu.

Lukas
Lukas #Let´s Rock
👍1

S 10/10 naprosto souhlasím, vynikající hra s vynikající hratelností, na rozlehlej svět výborná grafika, epický souboje s draky a prostě je toho až až, třeba zvuky jsou taky skvělí a příběh zajímavej... a já osobně jsem na nějaký vážnější bug nenarazil takže pohoda a jasnejch 10/10!

Markx
Markx #ACS

nemik 96:Jsem na to stejně taky bych si Skyrim rád zahrál ale moje angličtina je hold proti do poslední chvíle jsem doufal že bude i na konzole v CZ jelikož se o tom tak nějak mluvilo a výsledek je že takováhle super hra je bez lokalizace hlavně že se udělá překlad na BF3 (XBOX 360) kde to není až tak potřebný je to hold velká škoda už by se taky mohla nějaká velká hra tipu Skyrim přeložit na konzole kde je to potřeba víc než u stříleček[s1]

Uroboros77

Viděl sem v chodu a musím určitě koupit...

asgard88

Moc pekna hra,ale az na ty bugy.Po par hodinach se me bugl jeden cechovni quest TROUBLE IN SKYRIM kdyz zadavatel ukolu Farkas nereaguje na splneni ukolu.Cimz jsem si asi zablokoval dalsi questy.Tim to podobnym problemem na jinych mistech se setkaly dalsi hraci z friends listu.

Deshien

Stejna podminka jako na xboxu,az to pujde dat na original tak nikdo nerekne ani slovo

PS3Fanboy
PS3Fanboy #Ni no kuni

Mirasov:

Už to jde i u PS3 ale podmíka je mít flashlou PS3.

Mirasov
👍1

nemik 96:pokud vlastníš xbox, jedno řešení by tu bylo a tím je čestina z PC narvaná do xbox verze. Ale na to bacha, za to se tady kamenuje a řežou hlavy, protože je to tu plný těch nejpoctivějších a nejuvědomělejších občanů !!![s1][s6][s6]

JohnDoe82Cz
JohnDoe82Cz #My name is Neo.

Rád bych si SKYRIM zahrál ovšem má angličtina není na takové úrovni, abych všemu rozuměl a myslím že u takového rozsáhlého RPG kde musíte vest rozhovory které vás ve hře vedou k dalším krokům je rozumět zásadní věc. Opravdu mě mrzí že takové skvělé RPG nemá CZ lokalizaci.[s13]

PS3Fanboy
PS3Fanboy #Ni no kuni

Marcel CZE:

Největší bug co jsem zažil, je že jsem sekal dřevo a postava měla sekeru pořád zavěšenou u boku.

vonKrup73
vonKrup73 #ValMez

eviltom: samozřejmě že není. A je to škoda, takováto hry by to potřebovaly.

Macek_7
Macek_7 #🍕🎮💪😴♻️
👍1

me se libi jak tu nadava na bugy vetsina lidi co tu hru ani nehrala :D achjo co je mi nejakem youtube ja hru hraju 35hodin a jedine s cim jsem se setkal je nekdy mirny pokles fps na ps3 ale jako ze by me to otravovalo to ani ne jinak ZADNY bug jsem nevidel takze prosim Vas kteri hru hodnoti jenom z videi na youtube kde znudenci cekaji na to az se stane nejaky bug aby byli slavni na YT ,tak aby tito lide hru ignorovali a nehrali pokud se ji boji koupit anebo si ji naopak vyzkouseli sami doma a pak neco mluvili.Jinak koukam ze je skyrim pravem na prvnim miste v nasem zebricku - kvuli bugum to asi nebude.Jinak marne vzpominam u ktere hry jsem nahral 35 hodin u kterych jsem se neustale velice bavil a pritom vedel ze dalsich nejmene 100hodin je urcite predemnou.....a jo uz si vzpominam oblivion =).

hellgoat
hellgoat #MGS4 10/10

Lamps, na konci komentu ti chybí "Screw you guys, I am going home". :D

Lukasneo
Lukasneo #GAMER

recenze se mě moc dobře nečetla, četl jsem snad 5 recenzí na Skyrim a tvoje je bohužel nejhorší, ale každý nějak začínal. Jinak hra je doma a super, hra roku spolu s LA NOIR

Lamps
Lamps #Lamps
👍1

TonyRocky: Nevím, jestli narážíš na mě, ale rozhodně jsem hru nehrál jedno odpoledne, ale 45 hodin. Osobně mi to ke zhodnocení hry přijde jako plně dostačující doba. Ty "otravné bugy", budiž, ale mám snížit hodnocení jen kvůli tomu, že se o nich někde píše? Píšu přece o tom, co jsem hrál já a já se s takovými problémy nesetkal.

stillalive
👍1

Hratelnost určitě 10 bodů. Hudba přímo nádherná, ta taky za 10 bodů. Grafika pěkná, ale hlavně atmosféra je perfektní 9 bodů. Ale ta technická stránka framerate, animace, AI a milion dalších bugů, to je úplně zbytečná pěst na oko tak dokonale hratelné hře. Celkově hra 9/10. Prostě tyhle technické nedostatky, které člověka otravují po celou hru se nedají přehlédnout. Ukamenujte mně! Jinak recenze skvělá, ale čistá desítka to prostě bohužel není. Snad až chyby časem opraví, pak by mohla.

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články