Super Stardust Delta

recenze  10
Martin Šmíd, 29. 2. 2012 16:30
Když v roce 2006 startovala služba Playstation Network, potřebovala nutné nějaký titul, který by ji ukázal hráčům v dobrém světle. Tím se trochu nečekaně stal v roce 2007 Super Stardust HD od studia Housemarque. Naprosto výborná a hlavně neskutečně návyková hra si okamžitě získala hráče na svojí stranu, navíc jí Sony v budoucnosti s vývojáři dále vylepšovala, třeba o nové režimy či podporu trofejí. Není divu, že se Super Stardust, vlajková hra služby Playstation Network, ukazuje i na konzoli Playstation Vita hned během jejího startu, tentokrát s podtitulem Delta.

Super Stardust Delta v sobě kombinuje to nejlepší z dílu Super Stardust HD a Playstation Portable verze Super Stardust Portable z PSP. V obchodě Playstation Store si ho můžete koupit hned ve dvou verzích. Ta první stojí 215,-Kč a naleznete v ní jen hlavní režim a několik miniher. To druhá verze obsahuje i první DLC balíček s dalšími čtyřmi režimy, a její cena je 280,-Kč. Pokud by bylo na našem doporučení, rozhodně bychom brali dražší verzi, protože přináší další desítky minut jedinečné zábavy. Když se ale rozhodnete nejprve pro základní hru, můžete si později DLC dokoupit zvlášť za 80,-Kč.

Troufáme si tvrdit, že Super Stardust nikdy nebyl o herních režimech, ani skvělé grafice, ačkoliv i ta byla moc pěkná, ale především o hratelnosti, díky níž ho hrají hráči i dneska. V základu jednoduchá směrová střílečka, kterou prakticky ovládáte jen dvěma analogovými páčkami. V jednoduchosti je síla a to u Super Stardust platí dvojnásob. Koncept z třetího Playstationu se dostal i na Playstation Vita, což je určitě skvělá zpráva. Pokud je v současnosti hra, kterou by nebylo možné hrát na žádném jiném kapesním zařízení, asi by to byl právě Super Stardust, protože k jeho hraní potřebujete dvě analogové páčky, které se poté starají o onu skvělou hratelnost. Protože je Delta na konzoli PS Vita, přidali vývojáři i dotykové ovládání nebo ovládání náklonem konzole, ale tyto nové prvky využívat nemusíte, pokud nechcete. Je možné zapnout hru v klasickém ovládání skrze tlačítka. Při té rychlosti to je asi i lepší. Jak jsme zmínili výše, vše jinak zůstalo při starém, takže opět létáte ve vesmíru a ničíte meteority dvou druhů, mezi kterými se pohybují nejrůznější další nepřátelské objekty, jako jsou rakety, červy nebo obří bossové.

Největším herním režimem je opět Arcade, který v sobě ukrývá pět planet o pěti levelech. Na jejich oběžné dráze budete ničit všemožné objekty, když se poté prostřílíte do závěrečného kola, čeká vás boss. Souboje s těmito silnými protivníky jsou občas hodně těžké, a budete mít co dělat, abyste je ve zdraví přežili. Velkým hnacím motorem Arcade režimu jsou žebříčky nejlepších hráčů, které neustále nutí pokračovat v hraní a překonávat nejenom hráče z celého světa, ale také kamarády z Playstation Network, jenž se vám zobrazují u každého režimu, i s jejich výsledkem. Neustále tak máte přehled o tom, jak si vedete. Jednotlivé planety si poté můžete projít i samostatně v režimu Planets, opět na skóre. Na něj ostatně hrajete naprosto vše, a být nejlepší ve všech režimech, to je určitě velká motivace.

Když si stáhnete DLC balíček Star Fighter Pack, jak už bylo zmíněno výše, dostanete čtyři další režimy. Jako první tu je populární Endless. V něm máte jen jeden život a musíte v něm nahrát co nejvíce bodů. Obtížnost tohoto levelu je daleko vyšší, takže jen nejlepší hráči nahrají dostatečný počet bodů. Dále je tu režim Bomber, ve kterém nemůžete střílet a pro ničení objektů na obrazovce používáte jen bomby, jenž máte na začátku. Samozřejmě během hraní sbíráte další, ale jen správné načasování jejich použití povede k nejlepšímu výsledku. Třetím režimem je Impact, v němž budete muset ničit objekty jen za pomocí boostu. Poslední je tu Twin-gun. V něm raketku ovládáte pouze náklonem konzole, zatímco druhou analogovou páčkou střílíte, ale i výměna zbraní má určitý řád, protože kdykoliv ji změnit nemůžete. Za těchto pravidel poté musíte na každé planetě nahrát co největší skóre.

Když se vyblbnete v těchto hlavních režimech, nebo spíše těch větších, jsou v menu připraveny ještě minihry, které využívají převážně speciální funkce konzole, jako dotykový displej či zadní dotykovou plochu. Ničit meteority budete třeba jen dotykem displeje, případně se budete kutálet hnědým asteroidem mezi dalšími, abyste sebrali zelené bonusové krystaly. Tyto bonusové minihry jsou určitě zábavné na první nebo druhé zahrání, ale je na nich až moc vidět, jak jsou do počtu. Moc času jim nevěnujete, ale naštěstí o nich Super Stardust Delta není.

Super Stardust Delta se nejen výborně hraje, ale i skvěle vypadá. Pokud jste hráli Playstation 3 verzi, zhruba víte, co můžete od nového vydání na PS Vita čekat. Hra má spoustu pěkných efektů a navíc se hýbe naprosto plynule, což je pro tento typ her asi to nejdůležitější. Super Stardust Delta jedna z her, která ukazuje možnosti a hlavně kvalitu OLED displeje, než že by bušila na strop hardwaru konzole. Povedený je poté i soundtrack, který obsahuje spoustu chytlavých melodií, díky nimž musíte neustále pokračovat v hraní. Po audiovizuální stránce rozhodně povedený kousek, ale samozřejmě hlavní je hratelnost, která je ještě o pořádný kus lepší.

Sice se říká, že hlavně FPS hry ukážou důležitost přítomnosti dvou analogových páček u Playstation Vita, ale s tímto tvrzením nesouhlasíme. Těžko bude nějaká FPS hra tolik zábavná a hlavně stavět na ovládání dvou páček tolik, jako nyní recenzovaný Super Stardust Delta. Díky nim má neskutečně návykovou hratelnost a odkládat ho budete jen hodně neradi. Pravý zabiják času, tím je na Playstation Vita Super Stardust Delta. Rozhodně dobře investované peníze.

Super Stardust HD Vita

vita
Sony, Sony