Stacking

Martin Šmíd, 17. 2. 2011 23:15
Studio Double Fine se vrylo do paměti hráčů především plošinovkou Psychonauts. Poté se vývojáři vrhli na hru Brütal Legend, která po problémech a změně vydavatele nakonec vyšla v předminulém roce. Ačkoliv se obě hry dost odlišovaly, měly jedno společného. Jednalo se o originální a velmi kvalitní počiny, ale u hráčů si zase tak moc dobře nevedly. Možná i proto se vývojáři rozhodli přejít k menším hrám pro Playstation Network a Xbox Live Arcade. První s názvem Costume Quest vyšla na konci minulého roku, přičemž ta druhá s názvem Stacking vychází právě nyní.

Už z prvních obrázků a trailerů bylo jasné, že Stacking bude ve světě her naprosto něco nevídaného. Ostatně, v kolika hrách jste mohli hrát za ruské panenky Matrjošky. Opravdu nás žádná taková nenapadá. Po zapnutí se před vámi začne odvíjet příběh malé panenky jménem Charlie Blackmore, jehož příbuzní byli vyhnáni do otroctví, aby pracovali pro zlého Barona. To se samozřejmě Charliemu nelíbí ani chvilku, takže se vydá na nebezpečnou cestu, během které je bude chtít zachránit. A to i přes skutečnost, že jde o nejmenšího člena rodiny Blackmore, což ho jediné zachránilo před těmi stejnými pracemi, jaké nyní vykonávají jeho příbuzní. Jak ale všichni víme už od dob Pána Prstenů, i ten nejmenší človíček může změnit budoucnost. Zde to platí dvojnásob.

Po několika minutách, co máte pod rukama malého Charlieho, tak si asi řeknete, jak svůj úkol splníte, když všichni kolem vás jsou někdy i několikanásobně větší. Po chvilce zjistíte, že lze postupně svoji velikost navyšovat, a to tak, že skáčete do ostatních Matrjošek, které potkáte. Vysvětlíme na příkladu. Během hry můžete získat až šestinásobek své velikosti. Abyste ho dosáhli, budete muset postupně skákat do Matrjošek od nejmenší po největší. Každou Matrjošku, do které skočíte, pak můžete ovládat, což vám dá i spoustu dalších možností v samotné hře, protože každá vždy umí trošinku něco jiného, takže nepomůže jen svoji velikostí. Jedna tak umí rozdmýchat oheň, jiná zase vystrašit stráž a další má schopnost odemykat dveře.

Kombinování Matrjošek je důležité hlavně při plnění všelijakých puzzlů, které vás budou doprovázet na každém kroku. Na nich je ostatně celá hra postavená, takže z jedné takové části se ihned vrháte do druhé. Všechny hádanky jsou navíc velmi důmyslně postavené a hodně vycházejí i z notoricky známých her, které hrají už i děti ve školce. Než si to ale uvědomíte, tak kolikrát se budete trápit. Naštěstí pro vás, ke každé hádance si můžete dát postupně několik nápověd, které vám mnohdy pomůžou. Bohužel protože hra neobsahuje českou lokalizaci, tak budete muset umět i anglicky, jinak vám jsou nápovědy pochopitelně na dvě věci. Alespoň tak základní znalost jazyka Shakespearova byste měli před nákupem mít.

Celá hra se pak skládá z několika desítek nejrůznějších lokací, které nabízejí nejen hádanky, ale i další postavičky, tedy Matrjošky do sbírky. Dohrání hlavní příběhové linie je otázka jednoho večera, ale pokud budete chtít splnit celou hru na 100%, tak si rezervujte dalších několik hodin. Sesbírat všechny Matrjošky a splnit všechny vedlejší úkoly, to je opravdu na dlouho. Pokud si ale hru zamilujete, tak u hry určitě rádi čas navíc strávíte. Neustále totiž budete překvapeni tím, co nového pro vás vývojáři připravili.

Už při pohledu na přiložené obrázky vás určitě zaujmou kreslené panenky Matrjošky, které jsou opravdu nádherné a každá představuje ve hře originál. Vývojáři si s nimi vyhráli do posledního detailu. Všechny světy, kam se pak podíváte s hlavním hrdinou, nesou pěkný umělecký styl, který si prostě nejde nezamilovat. Po grafické stránce tak nemáme moc co vytknout. Stejně tak je na tom hudební doprovod, který dobře podkresluje dění na obrazovce a dotváří jedinečnou kulisu. Celkové atmosféře pak pomáhá stylizace do dob němého filmu, která na vás dýchá z každé scény.

Pokud hledáte hru plnou humoru, zajímavých a zábavných hádanek, tak jste na správné adrese, protože Stacking je přesně takovou. K tomu si navíc přidejte originální zasazení a pěkný umělecký styl, který se jen tak neokouká. Jediná kaňka na kráse snad může být poněkud kratší herní doba příběhové kampaně. Jinak opravdu nic víc na hře špatného nevidíme.

Stacking

THQ, Double Fine Productions
8. 2. 2011