Rayman: Origins Vita

recenze  17
Martin Šmíd, 24. 5. 2012 0:45
Rayman: Origins v minulém roce způsobil na konzolích Xbox 360 a Playstation 3 docela velký poprask. Takto skvělou 2D plošinovku v naprosto vynikající kreslené grafice jsme tu neměli, no hodně dlouho. V únoru se k nám dostavila i kapesní verze na konzoli Playstation Vita. My jsme si ji mohli zahrát až nyní s menším rozestupem, přesto si určitě zaslouží recenzi. I když je už nyní jasné, že kde jinde by měla tato nádherná plošinovka vyniknout, když ne na Playstation Vita s krásným OLED displejem.

Rayman vám už na začátku ukáže, co od něj můžete čekat. Propracovaný příběh tu sice nenajdete, ale o něm nikdy tato série nebyla. Hlavní je tu hratelnost a ta se naštěstí povedla i nyní a je vybroušena jako zářící diamant. Může za to hned několik faktorů. Především je to skvělé ovládání, které je naprosto intuitivní a ani na moment nebude nikdy překážkou. Do Playstation Vita verze navíc vývojáři přidali dotykové ovládání, díky němuž můžete dorážet nepřátele nebo sbírat bonusy, čímž je vám hratelnost trochu usnadněna. Navíc si nově můžete celou scénu zazoomovat. Dále je to obrovská rozmanitost a neustále nové nápady, které se na vás sypou ze všech stran level co level. Na začátku Rayman moc věcí neumí, ale později se naučí ze svých užší udělat efektivní vrtulku, také odkouká od ježka Sonica běhání po stropech nebo zdích obrovskou rychlostí, a zapomenout nesmím zmínit ani na jeho dvě hlavní zbraně, kterýma jsou jeho vlastní ruce. Jimi uštědřuje nepřátelům spoustu těžkých ataků, ze kterých se mnohdy neproberou.

Na čem je nejvíce vidět, že si s touto hrou dal někdo neuvěřitelně velkou práci, kterou navíc musel milovat, je level design. Ten je naprosto fenomenální, a to nejen po stránce vizuální, nad kterou se vám rozbuší srdce, ale i čistě designové. Každá plošinka nebo past je umístěna tak, abyste hned na první pohled věděli, kam skočit nebo na co si dát pozor. Navíc, i když tu najdete několik desítek levelů, žádný není stejný a vždy se děje něco jiného. Chvilku se budete prohánět na loukách, poté zase v lesích, horách, nejvíce se mi asi líbily levely pod vodou, které mají nezapomenutelnou atmosféru. Celkově na vás čeká hned dvanáct tématicky odlišných částí. I náplň jednotlivých levelů je docela různorodá. Sice ve většině skáčete z plošinky na plošinku, bojujete s nepřáteli a překonáváte překážky, ale občas najdete speciální bonusové levely nebo si několikrát zalétáte na komáru, přičemž v těchto pasážích se z Raymana stane 2D střílečka. Tyto občasné pasáže skvěle oživují hratelnost, díky čemuž prosedíte v jednom kuse u konzole daleko více času, protože se nudit nebudete ani na minutu. Určitě jste hráli hry, u kterých jste si říkali, ještě jeden level a pak už půjdu spát. Rayman Origins je přesně touto hrou.

Kromě levelů tu najdete i hodně druhů nepřátel a jednotlivých pastí. Skvělou zprávou určitě je, že se tu občas objeví i nějaký ten silnější boss, kterého je nutné eliminovat. Souboje s nimi jsou ale hodně jednoduché a nepředstavují téměř žádnou výzvu. Daleko těžší je pochopitelně překonávání jednotlivých pastí a plošinek. Obtížnost je po této stránce posazena docela vysoko, protože vás může zabít jakýkoliv chybný krok či skok. Umírat budete často, někdy i několikrát po sobě, dokud si danou cestičku nevychytáte. Naštěstí opakovat danou část můžete, jak dlouho chcete, protože nejste limitováni časem ani životy. Navíc i checkpointy tu jsou docela blízko u sebe, takže by obtížnost rozhodně neměla tolik frustrovat, jako třeba u prvního dílu, u něhož jsem tehdá rozmlátil několik ovladačů.

Všechny levely jsou naprosto lineární, a pokud půjdete jen po hlavní cestě, čeká vás několik skvěle strávených večerů, kterých litovat rozhodně nebudete. Každý level ovšem skrývá ještě několik postraních úkolů. Třeba musíte vysbírat všechny lumíky nebo obrovské zlaté mince, abyste se na konci levelu dostali na požadované skóre a mohli si tak odškrtnout splněno. Také je po cestě několik speciálních míst, ve kterých musíte zachránit své kamarády elektoony z klecí. No a později si zase můžete dát jednotlivé levely na čas. Po dohrání tu tak na vás čeká další práce, díky čemuž vás hra u sebe udrží i klidně několik desítek hodin.

Je škoda, že Playstation Vita edice neobsahuje místní multiplayer jako verze na Xboxu 360 a Playstationu 3. Zvláště, když kooperace pro čtyři byla v minulém roce tak zábavná a díky ní si udržoval Rayman: Origins velkou znovuhraterlnost s nekonečnou zábavou. V UbiSoftu alespoň připravili PSV exkluzivní režim Ghost. V něm máte několik levelů, ve kterých vždy musíte na čas překonat stín. Abyste vždy každý level zvládli, chce to spoustu trénování a hlavně trpělivost, protože mnohdy jsou časy hodně kruté. Kolikrát stačí jedna chyba, a můžete daný level restartovat.

Hratelnost je naprosto vynikající, ale co snese také nejpřísnější měřítka, je nádherná kreslená grafika, která nemá v dnešní době na kapesních konzolích, a proč to neříci, i na mobilních zařízeních, obdoby. Všechno je krásně ostré, modely postav i prostředí nádherné a vše dokresluje naprosto precizní nasvětlení a hrátky světla a stínů. Dohromady toto tvoří jedinečný celek, nad kterým budete mít pusu na zemi a najednou i zapomenete na všelijaké 3D pokusy, které vypadají proti Rayman: Origins tak nějak průměrně. Nádherná kreslená grafika plná pestrých barev navíc skvěle vynikne na OLED displeji konzole Playstation Vita. I díky jednoduchosti, ve které se ukrývá opravdu neuvěřitelná síla, se celá hra hýbe velmi dobře a nikdy jsem nezaznamenal, že by se zpomalila. Ve chválení budu pokračovat u soundtracku, který je rovněž skvělý a těžko bych si nyní vzpomínal, kdy jsem naposledy u plošinovky slyšel lepší. UbiSoft si hold dal se všemi částmi neskutečnou práci a výsledek je naprosto ohromující.

Rayman: Origins je bez debat nejlepší 2D plošinovkou této generace, a jednou z nejlepších plošinovek videoherní historie. Ani na kapesní konzoli Playstation Vita neztratila nic ze své síly, navíc se jedná dost možná o nejlepší hru, jakou si můžete na cesty pořídit. Rayman: Origins by ve vaší sbírce rozhodně chybět neměl.

Rayman Origins Vita

vita
UbiSoft, UbiSoft