Rayman 3D

recenze  2
Martin Šmíd, 30. 3. 2011 23:45
UbiSoft si na start konzole Nintedno 3DS připravil hned několik titulů. Jako prvnímu se budeme věnovat předělávce hitu Rayman 2 - the Great Escape, který nyní vychází pod názvem Rayman 3D. Jestli nabízí nějakou tu novinku, pro kterou byste si ho měli znovu koupit, na to by měla odpovědět naše recenze.

Bohužel už na začátku musím konstatovat, že Rayman 3D nepřináší nic nového. Pokud jste někdy hráli druhý díl na PC, Dreamcastu a dalších konzolích, nevidím důvod, proč byste si měli tento remake pro Nitendo 3DS pořizovat. Už od prvního okamžiku je z 3DS verze Raymana cítit čistý kalkul manažerů z UbiSoftu. Novinky žádné a dokonce tu neuplatníte ani spodní dotykový displej (zřejmě nikdo nevěděl, na co by ho použil, nebo by možná něco vymýšlet stálo zbytečné peníze). Jestli jste ale ještě neměli s druhým dílem této slavné plošinovkové série co dočinění, to je jiná. V tom případě na vás čeká opravdu okouzlující dobrodružství s Raymanem v hlavní roli, na které budete ještě dlouho vzpomínat.

U plošinovek není moc důležitý příběh, protože většinou jde jen o hopsání přes důmyslně postavené úrovně. Rayman 3D přesto obsahuje celkem kvalitní nadstavbu v podobě příběhu. A o co jde? To se jednou ve světě, kde žije Rayman a jeho přátelé, objevili piráti v čele se zlým Razorbeardem, kteří začali vše chytat a zavírat do svých pirátských lodí. Za mřížemi skončí i Rayman, ale díky Globoxovi se mu podaří hned na začátku utéci, přičemž hned získá zpět i své magické schopnosti, aby mohl znovu hopsat, střílet magické kuličky a provádět všechny ty kulišárny, na které jsou hráči zvyklí. Každopádně na Raymana čeká nelehký úkol, a to všechny zachránit a zahnat zlé piráty. Podaří se mu to? Na to už musíte přijít sami.

Rayman 3D je jinak klasickou plošinovkou, ve které procházíte jeden level za druhým, skáčete z plošinky na plošinku a občas si zabojujete proti nějakému tomu pirátovi, který vám zkříží cestu. Každý level pak vždy plníte s předem zadaným úkolem. Nemusíte se bát, že byste neustále dělali v levelech to samé a plnili stejné úkoly. Hratelnost je v tomto hodně rozmanitá. Prakticky se nic neopakuje, a když už, tak jen minimálně, takže to nevadí. Všechny levely, do kterých se podíváte, mají naprosto exkluzivní design, který jsem obdivoval už před lety, a i nyní musím za něj vyseknout vývojářům poklonu. Pořád jde o špičku žánru. Abyste měli nějakou motivaci pro opakované hraní, tak každý level vždy obsahuje určitý počet žlutých světélek Lums, které můžete vysbírat. Jen ten nejlepší bude mít na konci všech 1000.

Celá hra kromě Raymana staví také na humoru, který ji dodávají nejrůznější NPC postavy, které během hry potkáte. Třeba hned na začátku hry potkáte podivné bytosti, které se prohlašují za krále a rvou se o korunu. Protože v té chvíli hledáte Ly, která představuje královu dceru, najednou nikdo neví, kde je a ke koruně se nikdo nehlásí. Během hry ale potkáte i celou další řadu podivuhodných bytostí, přičemž každá rasa má ve vlastní jazyk, ehm pro sebe specifické mumlání.

Když vývojáři před několika dny slibovali, jak přepracovali u Raymana 3D kameru, aby byla daleko přívětivější, tak si z nás museli asi dělat srandu. Kamera je totiž jedním slovem strašná. Sice si jí můžete natáčet, ale to jen ve vybraných úsecích. Mnohdy se vám tak stane, že postavičku Raymana nezabere zrovna z dobrého úhlu, takže prakticky nevidíte, kam máte skočit nebo jestli se k vám neblíží nějaká ta potvora, která by vás chtěla zakousnout. Kamera by si tak zasloužila pořádný upgrade, a jde zcela jistě o největší kaz na této jinak skvělé hře.

Každý je určitě zvědav na to, jak Rayman 3D vlastně vypadá. Na první pohled je všechno při starém. Grafika je na chlup stejná, jako před deseti lety na PC, takže v tomto žádný pokrok vlastně nenastal. To ale vůbec nevadí, protože i přes svoje stáří je Rayman 3D rozhodně pohlednou hrou, nyní nově obohacenou o lehké 3D efekty, které celkově dodávají hře potřebný šmrnc dnešních her. Určitě jdou na Nintendu 3DS vytvořit daleko hezčí hry, ale na začátek toto není vůbec špatné. Co se týče zmíněného 3D efektu, tak ten je na náš vkus docela nevýrazný a občas jsme ho měli problém zaregistrovat. Najdou se ale i scény, které jsou díky 3D efektu opravdu nádherné. Hudební stránka je na tom také dosti rozporuplně. Samozřejmě, pořád tu najdete ty stejné melodie, jako ve druhém Raymanovi, které by se daly klidně poslouchat samostatně, ale občas se nám stalo, že hudba nebyla tak čistá, jak bychom si přáli a byl slyšet i drobný rachot. To bychom rozhodně nečekali.

Rayman 2, tedy 3D, je pořád tou skvělou hrou, jakou byl před více než deseti lety. Nabízí dlouho trvající zábavu, skvělou hratelnost a pěknou grafiku, nyní obohacenou o 3D efekt. Pokud jste nikdy druhý díl Raymana nehráli, nyní byste měli svoji chybu okamžitě napravit. Ostatní by se ale měli porozhlédnout raději jinde, protože za cenu přes tisíc korun nedostanou skoro žádnou novinku.

Rayman 3D

3ds
Ubisoft, Ubisoft