Pro Evolution Soccer 2011 3D

Martin Šmíd, 1. 5. 2011 21:00
Fotbal je v Evropě zřejmě nejpopulárnějším kolektivním sportem. Každým rokem tu navíc svádějí dvě obrovské herní společnosti boj o fanoušky. Jedna se svojí sérií FIFA, která zažila v posledních letech neuvěřitelný nárůst popularity, druhá s Pro Evolution Soccer. Už při oznámení nové konzole Nintendo 3DS Konami slíbilo, že na ní přinese svůj fotbal, pěkně ve 3D a s mnohými funkcemi velké verze. Nám se první 3D fotbal dostal do rukou, takže vám můžeme říci, jestli se vyplatí koupit.

Majitelé a fanoušci Nintendo konzolí jistě vědí, že poslední ročníky série Pro Evolution Soccer se k nim nedostávaly. Dříve ovšem vycházely i na DSko, ale kvůli klesajícímu zájmu se nakonec Konami rozhodlo konzoli z platforem vypustit. To s 3DSkem je situace jiná, už při vydání Konami vytvořilo Pro Evolution Soccer 2011, který má znovu oživit zájem o hraní této série na přenosných konzolích od Nintenda. Je to určitě vítaný fakt spoustou hráčů.

Konami port z velkých konzolí pojal docela zajímavě. V hlavní nabídce najdete jen dva hlavní herní režimy pro jednoho hráče. Prvním je licencovaná Liga mistrů a Master League. Víc nic. Liga mistrů je klasický turnaj, kde se chopíte týmu a přes skupinové a vyřazovací zápasy musíte dovést vybraný tým do finále a pak k triumfu. Vše doprovází pochopitelně licencovaná hudba a všechny další náležitosti této nejpopulárnější fotbalové klubové soutěže. Hrát Ligu mistrů je v Pro Evolution Soccer opravdu velký zážitek pro nejednoho hráče. Master League je klasická kariéra, ve které vedete tým v lize a pohárech. Tento herní režim je rozhodně nejdelší, takže pokud ho rozehrajete, tak si rezervujte desítky hodin. To bychom měli k režimům pro jednoho hráče. Je opravdu k nepochopení, že tu chybí jakýkoliv školící režim, rovněž tu nejsou ani soutěže jako Copa Libertadores, UEFA Super Cup nebo UEFA Europa League. Co se herních režimů týče, je rozhodně 3DS verze zklamáním.

Zklamáním z nedostatku herních režimů pro jednoho hráče to bohužel nekončí. Následuje multiplayer, který je také značně omezen. Hrát můžete s kamarádem pouze po lokální síti, přičemž hra nejde ani sdílet, takže každý musí mít vlastní kopii. Online multiplayer tak ve 3DSkovém PESku nehledejte. Nikdo po Konami určitě nechtěl propracovaný Online Master League, ale alespoň ten 1 vs 1 režim mohlo pro online přidat.

Co naštěstí zůstalo téměř beze změn, je samotná hratelnost. Ta je veskrze stejná, jako na HD konzolích. Samozřejmě, hráči nemají tak plynulé animace, ale jinak si nejde na nic stěžovat. V hratelnosti si navíc můžete všimnout i několik novinek, které vývojáři zřejmě testují pro další ročník. Výsledkem tak je, že třeba kamera je nyní defaultně umístěna přímo za zády hráče, takže nevidíte celou herní plochu. To je na začátku docela velký nezvyk, takže přihrávky půjdou většinou na tribunu a ani se nebudete dobře orientovat. Pokud se ale naučíte v tomto pohledu hrát, tak si budete připadat jako byste byli přímo na trávníku. Komu tento pohled nevyhovuje, tak nic pochopitelně nebrání, abyste přepnuli kameru na herní plochu. Ovládání je naprosto klasické. Analogem nebo směrovým křížem ovládáte pohyb fotbalisty, akčními tlačítky střílíte, přihráváte nebo faulujete. Nic složitého.

Na chybějící licence většiny týmů si fanoušci Pro Evolution Soccer značky tak nějak už za ta léta zvykli. Trochu k nepochopení ovšem je, že chybějí i aktuální soupisky. V Chelsea tak nenajdete Fernanda Torrese ani Davida Luize. Rovněž v dalších týmech chybějí hráči, kteří přestoupili v posledním přestupovém oknu. Je to škoda, protože přestupy se uzavřely před třemi měsíci a tak měli vývojáři spoustu času je aktualizovat. Naštěstí tu funguje docela intuitivní editace týmů, takže si hráče můžete přiřadit tam, kam patří, ale určitě to nějakou dobu potrvá.

Grafická stránka rozhodně není špatná. Hráči vypadají vážně skvěle a jejich modely nemají daleko k těm na domácích HD konzolích. Ochuzenější na detail je už bohužel samotné hřiště a kulisy stadionu, ale na malém displeji to zase tak nevadí. Co určitě potěší, je vážně povedený 3D efekt, který dodá hře hloubku, díky které vás každý zápas vtáhne až na hřiště. Povedené jsou i všelijaké zvuky při zápasech. O hudební stránce, zvláště před zápasy Ligy mistrů, jistě nemusíme mluvit. To je lahůdka pro každého fotbalového nadšence, který má po pokoji plakáty fotbalových mega hvězd.

Pro Evolution Soccer na Nintendu 3DS je jen osekanější verzí z velkých konzolí, navíc neaktuální. Pokud novou konzoli máte a nemůžete bez fotbalu žít, tak si PES 2011 kupte, určitě se i budete skvěle bavit. Ostatním ale doporučujeme spíše počkat na konec roku, kdy by měly dorazit nové ročníky, které budou zase o kousek dál.

Pro Evolution Soccer 2011 3DS

3ds
Konami, Konami