PAYDAY The Heist

recenze  12
Martin Šmíd, 10. 11. 2011 1:15
Neustále na nás televizní stanice ve zprávách valí novinky, ve kterých se dozvídáme, že někdo vyloupil banku, pašoval drogy přes hranice nebo si zastřílel v uličce proti své konkurenci, která ho chtěla rovněž zlikvidovat. Je ale jen opravdu málo her, které by tyto témata obsahovaly, až nyní musela doputovat na pulty hra PAYDAY The Heist, která je samozřejmě obsahuje a proto se stala ještě před vydání docela kontroverzní. Jak jsme ale nakonec po zahrání zjistili, nejen, že asi kontroverzní je, ale je i zábavná a nabízí docela nevšední zážitek pro hráče, kteří hrají hry s kamarády.

V dnešní době chtějí být hráči členem speciálního komanda, které bude likvidovat jednoho teroristu za druhým, případně zmasakruje hordy najednou se zjevivších monster. Toto přání jim vývojáři ve většině případech vyslyší, takže tu máme samé Call of Duty a další akční výmysly, které s realitou mají společného snad jen zbraně. Jen málo her, pokud samozřejmě nepočítám Grand Theft Auto, vám dají za úkol zahrát si za pravého zločince, případně hned za celou skupinku zločinců, kteří nahlédnou do světa obrovských peněz, ve kterém se samozřejmě točí i drogy a zbraně všeho druhu. Toto téma si nyní vzali pod svá křídla vývojáři ze studia Overkill Software, kteří ve spolupráci se Sony Online Entertainment vydali na Playstation Network zajímavou multiplayerovou hru PAYDAY The Heist. O ní se celkem před vydáním docela dost mluvilo, i díky námětu. Každý byl ale hlavně zvědav, jestli koncept bude fungovat.

Když PAYDAY The Heist zapnete a uděláte ve hře první krůčky, inspirace vývojářů v Left 4 Dead je více než zřejmá. Také tu máte čtyřčlenný tým, ve kterém se ujmete jednoho zločince s maskou klauna (inspirace v Temném rytíři?) a s ním poté vyrážíte do šesti různých kapitol, ve kterých budete plnit docela zajímavé úkoly, které se neustále mění a vy se tak nemáte šanci ani na chvilku nudit. Jen je tedy nutné upozornit na to, že nestřílíte zombie, ale policisty a další mafiány, kteří vás přijdou do cesty. A že jich je dost. Někdy dokonce více, než dotěrných hnijících mrtvol. Navíc od nich mají policisté a mafiáni vyšší inteligenci, takže nabíhají ve skupinkách. To se poté máte co ohánět, stejně tak vaši kolegové, se kterými musíte spolupracovat, pokud chcete přežít. Pořád je ale hlavní si v této hře bezmyšlenkovitě zastřílet, takže od nepřátel nečekejte nějaké inteligentní akce. Spíše vás překvapí svým množstvím než nějakou zázračnou inteligencí, ze které vám půjde mráz po zádech. Protože je koncept přebraný z osvědčeného Left 4 Dead, jen těžko čekat, že mohl dopadnout v tomto podání špatně. Je stejně zábavný a určitě vás u televizní obrazovky nějakou dobu udrží.

Je jen škoda, že v základu najdete jen šest zhruba hodinových levelů. Ty jsou ale zajímavé a v každém se podíváte někam jinam. Už první jasně dává najevo, o co v této hře půjde. Začínáte na schodišti před bankou, do které musíte napochodovat a ukázat ochrance, kdo tu nyní přebírá vládu. Poté se samozřejmě musíte vloupat do hlavního trezoru, což děláte přes řadu jednoduchých úkolů. Je docela zajímavé, že ačkoliv při opakovaném hraní jsou úkoly samozřejmě stejné, jsou jinak rozmístěny. Najednou se třeba počítač nachází v jiné kanceláři nebo osoba s přístupovou kartou. Nikdy tak není průchod daným levelem stejný, což je obrovské plus. Na zajímavosti neztrácejí ani další levely, ve kterých budete procházet ulice města případně mafiánské domy.

Při průchodu levely je životně důležitá kooperace týmu, protože pokud si budete hrát na vlka samotáře, nemáte moc šanci uspět. Zvláště v pozdějších levelech, kdy vám hra zakáže obtížnost easy nebo normal, ale přímo na vás hodí hard. Tým se tak musí vzájemně podporovat, krýt případně léčit, aby měl proti neustálé přesile šanci uspět. Online hraní je tak u PAYDAY The Heist naprosto stěžejní, ale právě zde tak trochu dojíždí. Pokud nemáte stejně naladěné tři kamarády, kteří by si s vámi zahráli, moc volných her nenajdete, pokud vůbec. To je určitě jeden z prozatímních nedostatků, ale o to větší, když je na něm celý koncept postaven. Jestli ale chcete hrát jen s kamarády, tak v tom pak problém nevidím.

Ono říci, že PAYDAY The Heist je čistě multiplayerovou hrou, tak bych vám lhal. Samozřejmě jde hrát i v singleplayeru, ve kterém živé hráče zastoupí počítačem ovládaní panáci, kteří mají celkem obstojnou umělou inteligenci. Zbytečně nenabíhají do hord nepřátel, kryjí se a snaží se i postupovat takticky. Pokud se vám stane, že na bojišti padnete, ihned se vás pokouší zachránit první pomocí, takže na jejich umělou inteligenci si nemůžu stěžovat, ačkoliv samozřejmě živý kolega je živý kolega. Když začnete hrát, máte na výběr jen pistoly a samopal, což je možná menší zklamání. Dalších několik zbraní si odemknete až později, ale je otázkou, jestli do této fáze dojdete. Každopádně věcí k odemknutí je více, navíc můžete plnit i celou řadu vedlejších úkolů, které se vám počítají do celkového postupu.

Grafická stránka není žádná velká bomba. Je čistě průměrná, bez velkolepých efektů, ale svému účelu postačuje. Navíc i díky tomu, že není nějak extra detailní, celá hra běží ve stabilním frameratu a ani na chvilku se mi nestalo, že by se zpomalila. Hudba během hraní skoro nehraje, docela průměrné jsou i zvuky střelby, ale křičení policistů nebo rukojmích se docela povedlo.

PAYDAY The Heist je povedená multiplayerová záležitost, která vás určitě zabaví na jeden víkend. Přináší nejen chytlavou hratelnost, ale i celkem zajímavé mise a úkoly, které budete plnit netradičně v kůži maskovaných zločinců. Je jen škoda, že nabízí pouze šest úrovní, které se dají dohrát za pár hodin. Pokud by byl obsah větší, dali bychom i větší známku. I tak ale s koupí neprohloupíte a za těch 20 euro hra rozhodně stojí alespoň za zavážení.

Payday: The Heist

ps3
Sony Online Entertainment, Overkill Software