Oddworld: Stranger’s Wrath HD

recenze  11
Martin Šmíd, 5. 1. 2012 22:45
Na první Xbox vyšla celá řada zajímavých her, ale díky malé popularitě konzole v našich končinách, za kterou mohla i chybějící oficiální podpora, se o nich u nás moc neví. Je tak dobře, že se k nim vývojáři nyní vracejí, a první vlašťovkou je Oddworld: Stranger’s Wrath, který byl předělán do slušivého HD kabátku. Těsně před Vánoci vyšel na Playstation Store, takže se můžeme podívat, jestli je stále tak zábavný jako před lety, díky čemuž si vysloužil mnohdy i maximální známky. Mohl vůbec tento klenot dopadnout špatně?

Ačkoliv je první Playstation několik let minulostí, který se hlavně mladší generaci vyhnul, mnozí si ještě nyní vzpomenou na hodiny, které strávili s podivuhodnou bytostí Abe v jeho Oddworld univerzu. Na první Playstation vyšly hned dva velmi dobré díly, které si nyní můžete stáhnout na Playstation Store jako PSone klasiku. Protože se obě hry staly na Playstationu nesmírně populární, i proto bolelo, když se třetí díl objevil jen na Xboxu. Na tuto konzoli poté vyšla ještě odbočka s názvem Stranger’s Wrath, která si ovšem udržela vysokou kvalitu. Jak už může trošinku název napovídat, hráči se v ní nechopili populárního Abeho, ale lovce Strangera. Hratelnost se díky tomuto faktu docela dost lišila, ale nyní daleko více vyhovuje dnešním standardům. Možná i proto ve studiu Just Add Water padla volba právě na Oddworld: Stranger’s Wrath, když se rozhodovalo, jaký HD remake připravit jako první.

Abe řešil po většinu hry jen to, jak se dostat dál, zatímco Stranger je z úplně jiného těsta a neváhá řešit situace silou. Také jde ale o hrdinu, který dokáže pomoci obyvatelům Oddworld světa, a čím jiným by jim mohl pomoci, než pochytáním zlých lotrů, kteří ohrožují zdejší klid a dělají jednu neplechu za druhou. Příběh hry se točí opravdu jen kolem této hodně jednoduché zápletky, ale to rozhodně nevadí, protože tím více zbude místo pro hratelnost, která tu je na prvním místě. Každopádně během hraní budete procházet do westernu laděné prostředí, které je spíše hnědo šedé a jen občas se objeví nějaká ta barevnější lokalita. Sice se může na začátku jevit, že vás čeká plošinovka ve stylu GTA, ve které máte svět otevřen, ale později zjistíte, že pokud se vydáte plnit úkol, čeká vás prakticky jen tunel, na jehož konci je vždy nějaký padouch, kterého musíte zlikvidovat. Hraní je díky tomu čistě lineární, takže nečekejte nějakou otevřenost.

Z obrázků se může zdát, že Oddworld: Stranger’s Wrath je spíše akční hrou než plošinovkou, ale tomu tak rozhodně není. Rovnováha mezi těmito dvěma částmi je tak 50 na 50, takže si jak zastřílíte, tak i zaskáčete, navíc mnohdy budete řešit problémy, jak se dostat přes překážku dál. V předchozím odstavci jsem zmínil, že hlavní zápletka se točí kolem chytání jednotlivých padouchů. V každém městě, které navštívíte, je speciální dům, ve kterém je vám zadáváno, kdo zrovna ohrožuje okolí, a kdo se tedy zrovna dostane na váš seznam hledaných. Po získání úkolu je na vás, abyste lotra našli a buď ho usmrtili, nebo chytili. Pokud ho chytíte, dostanete daleko více peněz, což oceníte především při upgradu postavy nebo nakupování nejrůznějších věciček.

Protože svět Oddworldu není prázdný, budete potkávat řadu NPC postaviček se kterými můžete pokecat a dozvědět se tak nějaké ty zajímavé informace, ale i nepřátel. Abyste měli zvláště proti druhé skupince nějakou šanci na přežití, má hlavní hrdina speciálně upravenou kuš, kterou vystřeluje mravence, brouky a další havěť, kterou si může koupit v obchodě nebo jednoduše ulovit. Právě tato speciální zbraň se stará o největší porci zábavy, protože díky ní nejde jen o tupé zabíjení nepřátel. Každý z nábojů, tedy druhu hmyzu, provádí nepřátelům něco jiného. Jeden druh je omráčí elektrickým výbojem, takže se v křeči svíjejí na zemi a čekají, až je chytíte. Dále můžete vystřelit agresivního mravence, který začne nepřítele honit a poté ho zakousne. Druhů je pochopitelně daleko více.

Aby byla hra v akčních pasážích nepřerušovaná a měla tempo, vývojáři zakomponovali vlastní systém uzdravování. Na obrazovce máte klasický ukazatel zdraví, který vám klesá, jak dostáváte rány od nepřátel. Když vám klesne, jednoduše se můžete vyléčit díky stamině (stisknutím trojúhelníku), která se vám postupně doplňuje. Sice občas chvilku trvá, než se vám doplní, ale nemělo by se moc často stávat, že zemřete.

Skvělé určitě je, že akční pasáže plníte v pohledu vlastních očí, takže máte dokonalý přehled o tom, co se na bojišti zrovna děje. Vaší práci určitě v tomto usnadňuje i mapa, kterou máte v rohu obrazovky. Ta vám ukazuje pozici nepřátel, takže pokud si vás nevšimnout, můžete zjistit, jakým směrem se dívají. Když ale plníte skákací pasáže, hra je v pohledu třetí osoby, abyste věděli, na jakou plošinku skočit. Přepínání je velmi jednouché, jen se mi občas stalo, že kamera v pohledu třetí osoby se nechovala zrovna tak, jak bych očekával. S ní si mohli dát nyní vývojáři více práce, když už předělávali téměř vše.

Vývoj hry Oddworld: Stranger’s Wrath HD byl možná až moc dlouhý, alespoň když ho porovnáme s ostatními HD remaky. Vývojáři ovšem neudělali to, co ostatní, tedy nevzali původní hru a jen ji nepředělali do HD. Pro svoji HD předělávku postavili úplně nový herní engine, do kterého poté předělali nejen herní svět, ale i všechny postavy (přes 80) a objekty. Rozdíl je tak vidět hned na první pohled. Postavy jsou několikanásobně detailnější, i herní svět vypadá parádně. Pokud budeme brát technické parametry, tak Stranger’s Wrath HD běží sice jenom v rozlišení 720p, ale v 60 fps, takže během hraní nečekejte zasekávání nebo poklesy frameratu. Vývojáři nepředělali kompletně jen vizuální stránku, ale i tu zvukovou. Zvuky jsou tak kompletně nové, stejně tak je nově nahraná i hudba. Na audiovizuální stránku si tak rozhodně nikdo stěžovat nemůže, protože zde vývojáři odvedli naprosto profesionální práci. Kéž by bylo více takových HD remaků.

Oddworld: Stranger’s Wrath HD je skvělou ukázkou toho, jak by měl podobný HD remake vypadat. Přináší nejen klasickou hratelnost, pro kterou si ho zamilovaly miliony hráčů po celém světě, ale i nové audiovizuální zpracování, díky kterému si získá spoustu nových fanoušků, protože je nevyděsí zastaralostí. Navíc i cena je více než přijatelná, takže rozhodně všem tuto akční plošinovku mohu doporučit. Zabaví vás možná i na delší čas, než kdejaká dnešní novinka. Nyní jen doufat, že stejně povedený návrat zažije v HD i Abe, který se nějakou dobu připravuje.

Oddworld: Stranger's Wrath

ps3vita
Oddworld Inhabitants, Just Add Water