Mortal Kombat

recenze  20
Martin Šmíd, 18. 5. 2011 22:19
V posledních letech se hráči dočkali nejedné vynikající bojovky, namátkou třeba Street Fighteru IV, Tekkena 6 nebo Marvel vs. Capcom 3. Jedna slavná série ale mezi nimi chyběla. Jde pochopitelně o Mortal Kombat, který si dal dlouhou pauzu. Vývojáři z nově otevřeného NetherRealm Studios ovšem nelenili a po posledním nepovedeném vystoupení této série vše smazali a začali od začátku. Výsledkem je Mortal Kombat, který čerpá ze svých prvních dílů a přináší spoustu moderních prvků. Jestli je to dobře nebo špatně, na to vám odpoví naše recenze.

Už po prvním zapnutí se na vás dostaví hodně velká nostalgie. Na první pohled je totiž vidět, že vývojáři nový díl dělali s láskou k originálu a chtěli zachovat všechny charakteristické prvky, které Mortal Kombat proslavily. To se jim povedlo určitě na jedničku. Určitě skvělou zprávou je, že se vývojáři ani nepokoušeli o nějakou 3D bojovku, ale jako základ použili starý osvědčený 2D pohled, samozřejmě, nově s 3D prostředím a hlavními charaktery. Návrat ke kořenům se nezapře, stejně jako to, že je nový díl určený jak fanatickým vyznavačům série, tak úplně novým hráčům, kteří třeba už nějakou dobu chtěli zkusit nějakou bojovku.

Nevrátila se jen chuť starších dílů, ale i všichni populární bojovníci, kteří si znovu půjdou po krku a svedou spolu spoustu soubojů, během kterých budou cákat hektolitry krve a praskat kosti. Asi mezi nejznámější postavy Mortal Kombat univerza patří Sub-Zero, Johnny Cage, Raiden, Kano, Scorpion, Sonya a Liu Kang. Každopádně hra nabízí zhruba dvě desítky postav, které si můžete už na začátku vybrat a pořádně si s nimi zadovádět. Najdete tu další bojovníky jako Baraka, Reptile, Nightwolf, Kitana, Quan Chi nebo Ermac. Pokud jste letití fanoušci této ságy, tak jistě oceníte i drobné úpravy některých postav a určitě potěší i jejich mladší verze. Třeba Cyrax nebo Smoke se představí ještě ve své původní nezrobotizované verzi. Také to ale platí opačně, ale to už bychom moc spoilerovali. Ke všemu si přičtěte, že všechny postavy umí svá specifická komba a fatality, které z nich dělají originální bojovníky s jedinečným herním stylem.

Po zapnutí si určitě jako první zapnete to hlavní, co nový Mortal Kombat nabízí, a to je Story režim. Ten je neuvěřitelně našlapaný od první chvíle a do teď matně vzpomínám, kdy nám bojovka přinesla po všech stránkách takto propracovaný a hlavně macatý příběhový režim, který neskončí po několika desítkách minut. Story režim v Mortal Kobatu totiž vydrží na nějakých pět hodin, přičemž v něm projdete hned šestnáct kapitol za nejrůznější postavy. Příběh je i velmi chytře vyprávěn přes animace. Ty se vždy spustí po dohraném souboji. U tohoto je dobré pochválit vývojáře za nerušení přechody mezi hrou a filmečky. Filmeček tak vždy plynule přejde v hru, takže vás nečeká žádný loading. Ona ostatně nahrávací obrazovka je vždy jen na začátku, jinak ji už po zbytek příběhu neuvidíte, ani když opakujete souboj. Scénář je veskrze jednoduchý na bojovku, ale co ho obohacuje a posouvá na vrchol, jsou osudy a minulost jednotlivých postav. U většiny se tak dozvíte, proč tu jsou a proč vlastně tolik nenávidí ostatní. Třeba klasická nevraživost mezi Scorpionem a Sub Zero.

Po dohrání příběhové části se budete moci pustit do daleko většího herního režimu, kterým je Challenge Tower. Ten nabízí hned tři stovky pater, ve kterých budete mlátit jednoho protivníka za druhým, ale i plnit nejrůznější zadané úkoly. Dohrání tohoto režimu záleží na vašem skillu, takže si netroufneme soudit, jak dlouho vám zabere. Pár hodin to nejspíše bude. Navíc nečekejte, že Challenge Tower na vás bude hodný a nechá se sám dohrát. Některé výzvy jsou opravdu hardcore. I díky tomu je můžete přeskakovat, ale něco to stojí. Vaše našetřené peníze, které získáváte v příběhové kampani. Ty ale neslouží jen pro odemykání pater, které nemůžete projít, ale i v kryptách, kde se vám hromadí oblečky, arény a další užitečné věcičky, kterými nepohrdne žádný bojovník.

Dostáváme se k ovládání, které je maximálně uživatelsky příjemné. Na začátku možná budete z velkého množství komb vylekaní, ale ty si můžete jednoduše nacvičit v tréninkovém režimu. Po něm by už nemělo nic bránit tomu, abyste zvládali i složitější komba a nejrůznější brutální údery. Vytváření řetězců komb je pro zneškodnění nepřítele životně důležité. Během toho se naplňuje ve spodku obrazovky speciální metr, díky kterému pak budete moci zasadit protivníkovi drtivý úder, který je nejen efektní, ale i efektivní. Na nabití prvního článku udělá váš bojovník jen silnější úder. Na druhý článek už dokážete blokovat soupeřova komba a navazovat na ně vlastními. Třetí článek už představuje pro nepřítele zkázu. Nejen, že mu uštědříte masivní zranění, ale i vidíte, jak mu praskají kosti v těle, a to díky speciálnímu rentgenu. Tento poslední útok dokáže mnohdy soupeři ubrat neuvěřitelné množství energie a jeho načasování je proto naprosto klíčové. Bohužel i ty se musí umět používat, protože na AI soupeře vám většinou projdou, ale jinak se dají i docela úspěšně blokovat. Mě osobně se tato novinka líbila, ale věřím, že třeba skalní fanoušci z ní budou nadšeni trochu méně.

V předchozím odstavečku jsem trochu nakousl multiplayer, který můžete hrát offline nebo online přes Xbox Live a Playstation Network. O offline části moc napsat nemůžu, jedná se o klasické bitky dvou hráčů. O to zajímavější je online režim, který nabízí několik módů. Třeba TAG souboje jsou klasické 2 vs 2 bitvy. Velmi povedená záležitost je i King of the Hill, režim, ve kterém se dva borci perou a dalších 6 je sleduje, přičemž je povzbuzují a hodnotí. Co možná trochu kazí celkový dojem z online hry, jsou menší lagy. Věřím, že je vývojáři čase opraví přes updaty, ale ani dnes není online lagů ušetřen.

Vývojáři si pro grafickou stránku vybrali Unreal 3 engine. Byla to dobrá volba, protože prostředí i postavy vypadají skvěle a nenašli jsme v tomto žádnou viditelnou chybu. Samozřejmě, textury nejsou třeba tak detailní jako u Gears of War, ale vše se i díky tomu hýbe několikanásobně lépe, a právě rychlost je u bojovky životně důležitá. Framerate tak rozhodně neklesá, takže si můžete hru jenom užívat. K testování jsme měli Xbox 360 verzi, takže jsme nemohli vyzkoušet jeden z bonusů PS3 verze, kterým je 3D zobrazení. Každopádně hra 3D podporuje a pokud s ním máte zkušenosti, budeme rádi, pokud pod recenzi upřesníte, jak na tom je. Skvělý je na novém Mortal Kombatu i hudební doprovod a dabing jednotlivých protagonistů. Co možná trochu zamrzí, jsou některé nevýrazné zvuky, hlavně při filmečcích. Jde ale jenom o malý detail, kterého si možná ani nevšimnete.

Než se k nám Mortal Kombat dostal, tak jsme k němu měli menší pochybnosti. Po dohrání se ale i my musíme poklonit před králem, který přišel silnější, nabušenější, krvavější a chytlavější, než kdy dřív. Veškerou konkurenci totiž nechává daleko za sebou. Takhle elektrizující bojovku, jsme ještě na této generaci konzolí neviděli a je dost možné, že zase hodně dlouho neuvidíme. Pokud jste vyznavači tohoto žánru, a ještě náhodou nový Mortal Kombat nemáte ve své sbírce, urychleně upalujte do obchodů.

Na recenzi věnoval herní obchod GameLeader

Mortal Kombat

ps3x360
Warner Bros, NetherRealm Studios
Datum vydání hry:
19. 4. 2011
KARTA HRY
9/10

Komentáře