Mass Effect 3

recenze  39
Martin Šmíd, 12. 3. 2012 22:30
Když se řekne RPG žánr, asi první co vás napadne, bude studio Bioware, a to nejenom za dva díly fantasy Dragon Age, ale především Mass Effect. Ten se stal pro fanoušky sci-fi doslova modlou, především díky své obrovské kvalitě, ale také faktu, že s videoherním Star Wars to šlo v posledních letech pěkně strmě dolů. Mass Effect si s oběma díly vybudoval obrovskou základnu fanoušků. Nyní přichází závěrečný třetí díl, který má celou trilogii uzavřít. Zřejmě nejočekávanější hra začátku tohoto roku je tu.

Ještě než třetí Mass Effect poprvé zapnete, budete si muset vybrat, jakým stylem ho budete hrát. Vývojáři zde nezapomínají na svoje fanoušky, kteří mají rádi propracovaný příběh a rádi dělají důležitá rozhodnutí, ale také by chtěli na svoji stranu získat hráče hrající spíše akční hry jako Gears of War nebo Uncharted. Díky tomu tu máte jako první položku akční styl hraní. Pokud si jí zapnete, hra bude po příběhové stránce dost omezena, důležitá rozhodnutí bude dělat za vás a dokonce některé dialogy budou chybět. Dalo by se říci, že ideální pro začátek je druhá možnost, tedy hrát RPG stylem. V ní si užijete jednak akci, ale také příběhové pasáže, rovněž budete rozhodovat o osudu jednotlivců i celých civilizací. Pro ty nejnáročnější, příběhové založené hráče, je tu příběhový režim. V něm je akce omezena na nezbytné minimum, naopak dialogy a rozhodování zde hraje hlavní roli. Každý si tak může vybrat, jaký styl mu bude nejvíce vyhovovat, což je určitě velké plus. Mass Effect 3 je tak otevřenější co nejvíce hráčům. Jen jedno upozornění, styl si jde vybrat jen na začátku. Během hraní ho měnit nelze.

První Mass Effect odstartoval bitvu za galaxii, aby druhý díl svedl hlavního hrdinu na sebevražednou misi, pro kterou musel najít posádku. Třetí díl je v tomto daleko přímočařejší, protože cílem není nic jiného, než poslední a rozhodující souboj, během něhož se rozhodne o osudu planety Země. Tak trochu se dá třetí Mass Effect přirovnat k Návratu krále. Nepřítel se konečně seskupil a nyní napadá vše, co mu přijde do cesty. Na začátku přitom vše vypadá celkem nevině, protože Shepard je odstaven pro nepřízeň politiků. Vše se ale změní o pár minut později, když Reapeři napadnou Zemi, a to takovým způsobem, že zničí hned několik velkých měst. V tu chvíli je samozřejmě Shepard jediný, kdo může pomoci. Rozhodne se, že musí sjednotit všechny ještě přeživší civilizace pro finální útok, který má nepřítele jednou pro vždy zničit.

Příběh je od začátku do konce zajímavý, má potřebné tempo a kolikrát se budete muset rozhodnout, na jakou stranu se přidat, přičemž rozhodnutí budou mít velké následky až do konce hry, kolikrát je důležitější obětování pro vyšší dobro, tedy záchranu ostatních. Právě tyto scény, během nichž se musíte rozhodovat, se vám nadobro vryjí do paměti a jen tak je z ní nevymažete. K příběhu a celkovému dění se opět vážou všelijaké rozhovory, kterých je zde velké množství, ale rozhodně nenudí, už jen díky své vysoké kvalitě. Bioware zde odvedlo svůj vysoký standard.

Že se blíží konec, vám dává Mass Effect 3 jasně vědět od samotného začátku, kdy nepřítel neustále postupuje a lidstvo i přilehlé galaxie jsou na pokraji vyhubení. Pokud by se dal třetí díl této ságy nějak označit, asi bych musel použít slovo epický. Nyní nemluvím jen o úžasných filmečcích, které vás zavrtají do sedačky, ale i naprosto mistrně zvládnutém level designu. Rozdělení částí v interiérech a exteriérech je zde tak půl na půl. Čekají vás procházky nejen v různých základnách, ale také po povrchu měsíce či dalších planet, přičemž když se podíváte na oblohu, uvidíte neuvěřitelně poutavé divadlo, v němž jsou v hlavní roli nepřátelé, jak útočí na okolní planety. Bitvám na každé planetě dodávají potřebnou velikost i obrovské stroje Reaperů, které postupně ničí vše, co jim přijde do cesty. Velkému zážitku určitě dopomáhá i s citem vytvořená kamera, která mnohdy zabírá neuvěřitelné scenérie, z nichž vám spadne brada až dolů.

Z celého světa i vesmíru máte pocit, že skutečně existuje a že ho obývají nejrůznější civilizace s vlastní historií. Toto umocňují nejenom návštěvy různých planet, které vám už při samotném pohledu řeknou něco o zdejších obyvatelích, ale i samotné Citadely, která se od minula dost změnila. Navíc její návštěva je hodně emotivní už sama o sobě, když vidíte třeba v nemocnici zmrzačené lidi, kteří bojovali proti Reaperům.

Mass Effect 3 se svým stylem hraní drží předchozích dílů. I nyní dostanete několik hlavních úkolů, které musíte splnit, abyste se dostali do vytouženého finále. Hlavní úkoly jsou rozhodně zajímavé, kolikrát trvají i třeba hodinu, během jejich plnění přijde spousta zvratů i dalších šokujících odhalení. Pokud půjdete jen po této hlavní lince, zabere vám hra nějakých dvacet hodin, což samozřejmě není vůbec špatné číslo. Hratelnost si ale můžete prodloužit plněním vedlejších úkolů, kterých je zde velké množství. Hlavně v Citadele dostanete od obyvatel úkoly, spočívající v nalezení určitých předmětů, za něž dostanete nejenom potřebné zkušenosti a peníze, ale rovněž bude posíleno vaše snažení v boji proti nepříteli.

Protože je Mass Effect 3 boj a nic jiného, není tu místo na těžení surovin ani další vedlejší aktivity, které jste znali z předchozích dvou dílů. Jen tu máte hlavní a vedlejší úkoly. Ty můžete klidně splnit až po dokončení hlavní linie, kdy se ocitnete znovu na své krásné vesmírné lodi. Do budoucna se určitě dočkáme i dalších zajímavých úkolů skrze DLC balíčky. Navíc na lodi je ještě několik vedlejších aktivit, do nichž se můžete pustit. Osobně mám nahráno nějakých 45 hodin a zdaleka nemám vše splněno.

Protože nepřítel je za dveřmi, musí se Shepard vrhat z akce do akce, která zde hraje podstatnou roli, až by se mnohým mohlo zdát, že na ní třetí díl Mass Effectu staví. Akční část prošla od druhého dílu jen drobnou úpravou, každopádně je nyní daleko svižnější a má lepší tempo, které vás udrží u televizní obrazovky na hodně dlouho. Akční část se hodně podobá hrám jako Gears of War nebo Uncharted, kdy se musíte schovávat za překážky a z bezpečí likvidovat protivníky. Krycí systém zde funguje v rámci možností velmi dobře, jen třeba to přelézání překážek by mohlo být lépe řešeno. Jak jsou totiž všechny akce namapovány na jedno tlačítko, občas udělá postava úkon, který jste zrovna nechtěli. Během procházky po mnohdy hektickém bojišti vás budou doprovázet i dva kolegové/kolegyně, které si na začátku každé mise zvolíte.

Každá z doprovodných postav disponuje jinými schopnostmi, takže je nutné společníky pečlivě vybírat. Jejich inteligence na bojišti není moc vysoká, takže spoléhat se na ně moc nemůžete, ale občas s likvidací protivníků pomohou. Na silnější už jsou bohužel krátcí, takže se o ně musíte postarat sami. To inteligence vašich nepřátel je na dobré úrovni. Nepřátelé se kryjí, podporují v boji, mnohdy vás doslova nahání po levelu, aby vás mohli zlikvidovat. Také se mi občas stalo, že se mi objevili nepřátelé za zády a pozdravili několika kulkami či raketami do zad. Občas se sice stane, že protivník na pár vteřin zatuhne na místě a nereaguje, ale tyto situace jsou ojedinělé. Jinak nemám nic, co bych umělé inteligenci vytkl.

Za všechny úkony, ať už splněný úkol nebo zabitého nepřítele, dostanete speciální XP body, za které si poté vylepšujete svou postavu. Systém levelování je naprosto stejný, jako ve druhém dílu, takže zde rozhodně překvapení nečekejte, ani nějakou zásadní inovaci. Novinkou ovšem je možnost vylepšovat zbraně, které sebou taháte na akce. A že je tato položka hodně důležitá, protože díky lepším zbraním budete mít v pozdějších fázích hry značnou výhodu nad silnějšími protivníky. Důležité také je, abyste sebou na akci netahali vše, ale jen opravdu to potřebné. Každá položka navíc vaší postavu zpomalí, stejně tak se jí nebudou rychle regenerovat schopnosti. Tyto drobné úpravy rozhodně vítám, protože se díky nim Mass Effect 3 nestane bezduchou řežbou, ale musíte i občas zapřemýšlet.

Bylo jen otázkou času, než Bioware udělá do své hlavní série multiplayer. Už u druhého dílu se o této složce spekulovalo, ale až třetí díl ji přináší. Výsledek je docela rozporuplný, stejně tak jako u dalších her, u kterých je tato složka mnohdy až násilně naroubována. Vývojáři nazvali tuto část Galaxy at War a první informace rozhodně nezněly špatně. Prakticky jde o to, že máte několik úrovní, v nichž musíte v kooperaci s dalšími třemi hráči bránit určité zdroje, abyste pomohli Shepardovi v hlavní příběhové lince. Pomáháte mu tím, že vždy na každé mapě zlikvidujete vlny nepřátel, jako v populárním režimu Horda z Gears of War, jen s tím rozdílem, že zde je celé kooperativní hraní vrcholem nudy. Zatímco v Gears of War máte řadu možností a vychytávek, jak nepřítele zdolat, zde ho musíte klasicky ustřílet, buď za pomocí zbraní, nebo speciálních sil. Abyste neřekli, občas budete muset v úrovni hacknout nějaký ten systém nebo deaktivovat stojany s počítači, ale to je vše.

Dost špatnou službu tomuto režimu dělá i design jednotlivých arén, který je hodně omezený a prakticky nenabízí žádný prostor k taktice. Spíše než motivace pomoci Shepardovi se Galaxy at War zvrtlo ve vylevelování nového vojáka, kterého si můžete vybrat z šesti jedinečných tříd. Chvilková zábava Galaxy at War asi je, ale na dlouhodobé hraní to rozhodně nevidím. Radši si dejte znovu singleplayer. U kooperativního režimu je až moc dobře vidět, že si někdo v EA dupnul, jen aby mohl na obal napsat ono čím dál více populární slovo – multiplayer. Neuvědomil si ale, že Bioware s ním nemají moc zkušeností, což se projeví hned po minutě hraní.

Od začátku bylo jasné, že vývojáři z Bioware použijí pro Mass Effect 3 engine Unreal 3 od Epicu. Samozřejmě upravený pro svoje možnosti. Výsledek je velmi dobrý, dost možná jsme se dočkali nejhezčí hry, jaká se na tomto enginu zatím objevila. Rozhodně z něj v Bioware vymačkali naprosté maximu. Ať už jde o modely postav, epické scény nebo prostředí, vše vypadá nádherně. Zážitek jen kazí občasný pokles frameratu (testována Playstation 3 verze), zvláště u filmečků je hodně znatelný. Na druhou stranu během hraní klesá minimálně a je po většinu času stabilní, takže že by tento prohřešek nějak zásadně ovlivňoval požitek z hraní, to se rozhodně říci nedá. Kromě povedené vizuální stránky obsahuje Mass Effect 3 i nádherný soundtrack, o dabingu se nemusíme ani zmiňovat, protože ten snesl ty nejpřísnější měřítka už minule a trojka v tomto pokračuje.

Série Mass Effect je pro současnou generaci konzolí a pro sci-fi žánr stejně důležitá, jako byl v minulosti Star Wars nebo Star Trek, dokonce své slavné vzory v mnohém předčí. Mass Effect 3 dotahuje jedinečný příběh do konce, a ani drobné chyby nemohou nijak pokazit vynikající hratelnost a ohromující zpracování. V Bioware si mohou právem gratulovat, protože překonat tuto trilogii nebude vůbec lehké a mám tak trochu tušení, že se to v následujících letech nestane. Nyní už bylo dost řečí, planeta Země volá o pomoc.

Mass Effect 3

ps3x360wiiu
EA, Bioware
Datum vydání hry:
9. 3. 2012
Žánr:
Střílečka, RPG, Adventura
KARTA HRY
10/10

Komentáře