Mass Effect 2 - PS3 recenze

recenze  27
Martin Šmíd, 15. 2. 2011 13:30
Když studio Bioware oznámilo druhý Mass Effect, spousta hráčů na Playstationu 3 se ptala, jestli se dočkají své verze. Bylo trošinku zklamáním, když hra vyšla jen pro PC a Xbox 360. Zvláště, když vydavatelem byla společnost EA, která mohla PS3 verzi kdykoliv vydat. Zřejmě tu ale byly pořád nějaké vztahy mezi vývojáři z Bioware a Microsoftem. Naštěstí EA v minulém roce na GamesComu oznámila, že se Mass Effect 2 na PS3 podívá. Sice s ročním zpožděním, ale to všichni PS3 hráči Bioware odpustí. Dostávají totiž tu úplně nejlepší verzi Mass Effectu 2, která nabízí v balení spoustu pěkných bonusů.

Celá hra začíná ve chvíli, kdy se velitel Shepard s lodí Normandy vydává po stopě posledních nepřátel, přičemž jsou napadeni daleko zákeřnější a silnější rasou. Celá loď Normandy je zničena a rozprášena po vesmíru a velitel Shepard při záchraně Jokera umírá. V tomto okamžiku se Playstation 3 hráčům spustí několikaminutový komiks, který vysvětlí, co se událo v prvním dílu a dá jim možnost i některé události přímo ovlivnit, jako je něčí smrt nebo záchrana. Komiks je velmi pěkně zpracován, jen si tedy musíme postěžovat na jeden fakt. Abyste si ho užili, budete si muset stáhnout z PSN zhruba 700MB velký balíček, který majitelé nové kopie dostanou zdarma po vložení kódu. Pokud máte hru z bazaru, budete si muset balíček koupit za 405,-. O zadání kódu nejde, ale stahovat 700MB nám přijde jako další ztráta času po zhruba půlhodinové instalaci.

Celý komiks a začátek je ale jen předehra, která vede k projektu Lazarus, pomocí něhož má být vzkříšen člověk. Asi nemusíme říkat, že tím člověkem není nikdo jiný než velitel Shepard. Projekt Lazarus vede tajemná, dalo by se říci teroristická skupina, která si říká Cerberus. Tuto skupinu vede tajemný Illusive Man. Ačkoliv se na začátku může zdát, že Illusive Man je poctivý chlapík, rozhodně tomu tak není a občas budete muset dělat naprosto nesmyslná rozhodnutí, abyste ve své misi uspěli. Každopádně od prvního setkání s Illusive Manem se příběh hry rozběhne ještě větším tempem, ve kterém nás navíc čekají dech beroucí scény, intriky a neuvěřitelné zvraty.

Shepard nebyl vzkříšen jen proto, aby létal vesmírem a obdivoval jeho nekonečnost. Objevil se pradávný nepřítel, který chce vyhladit celé lidstvo. Sběrači, jak se nepříteli říká, je nemilosrdný, krutý a i přes vlastní ztráty si jde za svým cílem. Je tak na Shepardovi, aby v nekonečném vesmíru našel spojence a Sběračům se postavil. Ono hledání spojenců není vůbec jednoduché a zabere hodně času. Více jak polovinu hry tak budete jezdit z planety na planetu, z vesmírné stanice na vesmírnou stanici, abyste vytyčené spojence našli. Během hledání spojenců přijde pochopitelně na řadu nějaká ta akce, přičemž vybraný spojenec bude mít většinou pro vás nějaký ten další úkol, po jehož splnění se k vám přidá.

Už během plnění jednotlivých úkolů si všimnete, jak je hra hodně lineární a akční. Sice pořád tu najdete nějaké ty omezené RPG prvky, ale rozhodně na nich hra nestaví, jako třeba u Dragon Age. Co ale nabízí, je systém krytí, který se hodně podobá třeba sérii Uncharted nebo Gears of War. Pokud jste někdy hráli jednu z těchto dvou her, budete vědět, co máte v přestřelkách dělat. Během nich vás vždy doprovází vaši AI kolegové, které si vyberete před samotnou misí. Ti mají celkem obstojnou umělou inteligenci, přičemž během mise jim můžete zadávat jednoduché příkazy. Akčnější a přímočařejší hratelnost má i svoji silnou stránku. Jak běžíte neustále směrem k cíly a akce je přítomna na každém kroku, nestane se ani na jedinou chvilku, že byste se nudili. Nehledejte tu tak žádná hluchá místa, protože Mass Effect 2 je prostě nemá.

Po misích se vždy ocitáte na své lodi Normandy verze 2.0, která je opravdu nádherná a když se poprvé objevila ve hře, úplně nás zamrazilo. Je to jeden z těch okamžiků, na které jen tak nezapomenete. Loď Normandy neslouží jen k přepravě z mise do mise, ale můžete na ní dělat i nějaké ty další věci. Můžete třeba zajít do svého pokoje, obléci si nové šaty, pustit nějakou tu muziku, vzít reporty nebo upravovat zbraně. Po celé lodi vás navíc provede jakási umělá inteligence, která vám každou palubu lodi okomentuje. Všechny ovšem bude asi zajímat velící můstek, kde se před vámi otevře celá galaxie.

Kromě plnění hlavních a vedlejších úkolů budete muset těžit čtyři základní suroviny, které vám poté odemknou přístup k novým upgradům. Těžba probíhá pomocí skenování, přičemž když naleznete nějakou tu surovinu, stačí vyslat sondu, která ji vytěží. Sondy si stejně jako palivo kupujete v depu. Musíme říci, že skenování planet je možná jediná stinná stránka hry, protože ačkoliv je rychlejší, jak jízda ve vozítku v prvním díle, rozhodně je po čase více nudná, protože pořád děláte jedno a to samé, akorát na jinak zbarvených planetách.

Zatím jsme spíše popisovali samotnou původní hru, ale Playstatation 3 verze má jeden jistě příjemný bonus. Obsahuje hned šest hodin bonusového herního materiálu, do kterého patří tři velké DLC balíčky Lair of the Shadow Broker, Project Overlord a Kasumi: Stolen Memory. Dále tu pochopitelně naleznete nějaké ty bonusové DLCčka, které spíše obohacují samotnou hratelnost. Rozhodně jde o zajímavý bonus, který vás možná donutí si hru koupit znovu, ačkoliv už jste ji dohráli na Xboxu 360 nebo PC. Pokud jste Mass Effect 2 ještě nehráli, tak ho zřejmě koupíte balíčky nebalíčky.

O grafickém zpracování se napsalo před vydáním opravdu mnoho stránek. Studio Bioware se chlubilo, že pro Playstation 3 verzi Mass Effectu 2 využilo engine z třetího dílu. Výsledkem tohoto rozhodnutí je opravdu hezčí grafika, ale že by šlo o nějaký markantní krok vpřed, to říci nemůžeme. Spíše než o 5% hezčí grafiku bychom ocenili, kdyby hra běželo neustále ve stabilním frameratu, což se bohužel neděle. Občas framerate docela viditelně klesá. Nejde sice o nic, co by vás nějak hodně rušilo, ale určitě si tohoto nešvaru všimnete. Daleko horší nám přijdou některé další problémy, jako je zamrzání nebo zasekávání postavy. Snad to brzy vývojáři opraví.

Na druhou stranu musíme pochválit soundtrack od Jacka Walla, který má prostě grády a epický spád. Už hudební stránka v prvním díle byla na dobré úrovni, ale to jak se Jack Wall vyřádil v díle druhém, je věc opravdu neslýchaná. Vše dále korunuje i vynikající dabing, o který se postaraly takové hvězdy jako Keith David, Carrie-Anne Moss nebo Tricie Helfer. Celá audiovizuální stránka je naprosto mistrně zvládnuta a jen podtrhuje na Mass Effectu to hlavní, což je samotná hratelnost.

Mass Effect 2 neztratil ani na Playstationu 3 své kouzlo a majitelé této konzole si ho užijí stejně dobře, jako jejich kolegové na Xboxu 360 o rok dříve. Bude to rovněž pro ně taková příprava na to, co přijde na konci tohoto roku. Určitě už tušíte, že mluvíme o třetím díle, který tentokrát vyjde na všechny tři platformy zároveň. Pokud jste tak Mass Effect 2 ještě nehráli, doporučujeme vám koupit PS3 verzi, která kromě původní hry nabízí i několik hodin navíc díky přiloženým DLC balíčkům. To hravě zastíní i zmíněné technické nedostatky.

Mass Effect 2 PS3

ps3
Electronic Arts, BioWare