Limbo

recenze  24
Martin Šmíd, 5. 8. 2011 1:00
Hra Limbo se poprvé objevila na službě Xbox Live Arcade zhruba před rokem díky akci Summer of Arcade. Jednalo se o skvěle hratelnou plošinovku s jedinečným art stylem, kterou si nešlo nezamilovat. Spoustu hráčů ovšem nepotěšilo, že se objevila pouze na Xboxu 360 a dlouho to i vypadalo, že se na další platformy nepodívá. Uběhnul ale rok a Limbo se nyní objevilo na službě Playstation Network. Protože jsme původní verzi v minulém roce minuli, nyní svoji chybu napravujeme recenzí PSN verze.

Když se podíváte trošinku více pod skořápku, tak zjistíte, že Limbo je prostou plošinovkou ze staré školy, která je zproštěna úchvatné 3D grafiky, skvělé výpravné hudby a všelijakých dialogů mezi spoustou postaviček. Limbo především staví na promyšleném světě, který procházíte a plníte celou řadu logických problémů. V tomto se hratelnost moc neodlišuje třeba od hry Braid, kterou ostatně potkal stejný osud, jako právě Limbo. Začátek je docela prostý a než aby na vás hra chrlila nějaký zamotaný příběh, začínáte jako klučina ležící na lesní mýtince. Ten se vydal do tohoto nehostinného světa, který by se dal nazvat i peklem, aby zachránil svoji ztracenou sestřičku. Cesta za její záchranou určitě nebude jednoduchá, protože hlavního hrdinu bude čekat spousta nástrah.

Už několikrát jsme byli svědky, že dobře vypadající a originální plošinovku může poslat do kytek nepříliš povedené ovládání. To naštěstí není případ Limba, které má ovládání co nejvíce zjednodušeno. Prakticky se jen pohybujete do stran pomocí analogu, skáčete a občas budete muset posunout nějaký ten předmět nebo zmáčknout páku, abyste se dostali zase o kousek dál. Co tak trochu patří ke stylu hraní Limba, tak to je i umírání. Díky němu vždy poznáte, co je třeba udělat, abyste příště pokročili bez smrti dál. Když si vyzkoušíte všechny pasti nebo přechytračíte občas i nějakého toho nepřítele, dostanete se zase o další level dál. Mohlo by se vám zdát, že umírání bude hodně frustrovat, ale tomu tak není. Dobře zvládnutá hádanka najednou zastíní všechny předešlé situace, u kterých jste si nevěděli rady.

Třeba hned na začátku vás čeká střetnutí s obrovským pavoukem. Zprvu se může zdát, že je nepřemožitelný, ale jak kolem sebe bude píchat nohami, tak utvoří menší zemětřesení, které shodí ze stromu past na medvědy. Tu pak jednoduše stačí k němu přitáhnout a nastražit mu jí tam, kam bude nohami mlátit. Past mu jich několik uskřípne, takže nebohé zvíře po několika vteřinách v bolestech odleze. Jak se ale později přesvědčíte, ještě vám úplně pokoj nedalo. Jindy zase budete muset přeskakovat nejrůznější plošinky s pastmi, případně se dostávat přes vodu, kterou hlavní hrdina moc nemusí a vždy se v ní utopí. Samozřejmě popsat vám úplně všechny logické hádanky nejde, ale od toho tu nejsme.

Jak budete hádanky postupně překonávat v jednotlivých levelech, můžete si je vždy zopakovat, ale bohužel znovuhratelnost Limbo moc nemá, protože prakticky máte jen jednu cestu, kterou se vydat. Na opakování, abyste zjistili další cesty, jak danou překážku překonat, můžete rovnou zapomenout. Co je dále škoda, je krátká herní doba. My ji na první zahrání dohráli za nějaké čtyři hodinky. To sice není na Xbox Live Arcade a Playstation Network hru velkou chybou, ale určitě bych si dokázal představit více. Zvláště, když mě Limbo tak chytnul. Co se dá ale dělat, třeba se v budoucnu dočkáme pokračování, ačkoliv na to závěr rozhodně nepoukazuje, ale člověk nikdy neví.

Vývojáři před vydáním slíbili, že Playstation Network verze dostane zbrusu novou úroveň, která v Xbox Live Arcade verzi chyběla. Bohužel i díky krátkosti jednotlivých levelů a jejich množství nedokážu přesně říci, o jakou úroveň se jedná. Původní XBLA Limbo jsem navíc hrál před nějakým rokem, takže mě v tomto musí zastoupit někdo jiný. Každopádně o jednu úroveň je PSN Limbo bohatší a to se určitě počítá.

Už z okolních obrázků jste mohli poznat, že Limbo si nehraje na úchvatné vizuální zpracování, které by hýřilo všelijakými moderními efekty a nedalo hráči oddechnout. Vývojáři u Limba vsadili na jedinečný černobílí art styl, který hře neuvěřitelně sluší a dodává ji naprosto jedinečnou atmosféru. Je jasné, že styl grafiky nemusí sednout úplně každému, ale většina z vás určitě bude spokojena. Hudební doprovod zde chybí, ale ustoupil naprosto preciznímu ozvučení, které občas dokáže navodit strach a pocit úzkosti.

Limbo je úchvatnou plošinovkou s vynikajícím vizuálním zpracováním, které vytváří až hororovou atmosféru a chytne každého hráče za srdce. Pokud vám nevadí nějaký ten logický problém a rádi si i procvičíte mozek, je Limbo hrou, kterou byste si neměli nechat ujít. Nyní už díky rozšíření platforem si ho můžete užít jak na Xboxu 360 tak na Playstationu 3. Za mě rozhodně doporučuju.

Limbo

ps3x360vita
PLAYDEAD, PLAYDEAD